handdator

Visa fullständig version : Tänkte testa på en vlcd kur, vilket är bäst?


Anvendarnamn
2012-01-08, 17:43
Nu har jag styrketränat ett bra tag, ok jag är nöjd med resultaten jag får. Jag har för det mesta legat på balans. Men då och då kör jag en deff/bulk, max 1-2 månader och då plus eller minus 500-700 kcal.

Efter att jag hört lyckde historier från gymkamrater blev jag sugen på att köra en vlcd i 6 veckor. Det är inte tjockisar som berättat, utan standard gymkillar. Jag vill gå 10kg med denna metod, helst fett. :) Det är inte så att jag har dåliga vanor eller väldigt tjock utan vill testa hur det skulle fungera för mig.

Eftersom jag inte kommer få i mig i närheten av 2gr/kv protein underar jag en sak:

Ska jag fortsätta och träna så som jag skulle göra under en vanlig deff. Eller:
Ska jag köra "underhållning". Typ låga vikter, halkroppspass, varannan dag.

När ni svarar på denna frågan behöver ni inte tänkta på hur mycket ork/koncentration jag kommer ha. Har ingen skolla/krävande jobb och jag kan bita ihop. Styrkeförlust kan accepteras, det är muskelmassa jag vill behålla så mycket som mööjligt!

Så vad tycker ni, vilken metod? Eller tycker ni jag ska skita i vlcd:n och köra på som vanligt?

eJohansson
2012-01-08, 18:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vilken metod som du använder spelar ingen större roll. Det viktigaste är bara att du ligger på ett energiunderskott samtidigt som du håller proteinintaget högt (minst 2g/kv).
Jag skulle inte kört en vlcd-deff utan istället en "vanlig" deff där man ligger kring 500kcal underskott och minst 2g/kv protein.

Anvendarnamn
2012-01-08, 18:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vilken metod som du använder spelar ingen större roll. Det viktigaste är bara att du ligger på ett energiunderskott samtidigt som du håller proteinintaget högt (minst 2g/kv).

Ursäkta mig, men fan vad irriterad jag blev på dig där! Läste du och förstod mitt inlägg ens?
Edit: såg din edit nu..

Spartansk
2012-01-08, 18:16
Ursäkta mig, men fan vad irriterad jag blev på dig där! Läste du och förstod mitt inlägg ens?

Han svarade nog på detta:

Eller tycker ni jag ska skita i vlcd:n och köra på som vanligt?

Edit: Såg din edit också nu.

Lychgate
2012-01-08, 18:17
Så vad tycker ni, vilken metod? Eller tycker ni jag ska skita i vlcd:n och köra på som vanligt?

Deffa ordentligt. VLCD ihop med styrketräning om man inte har stor övervikt för att kunna frisätta tillräckligt med energi från fettdepåer är inte ett bra sätt att gå ner i vikt. Muskelmassa kommer definitivt försvinna.

Spartansk
2012-01-08, 18:21
Förresten, varför tror du att du inte kan äta 2 g protein/kg kroppsvikt på en vlcd? Även om du så väger 100 kg så blir det ju bara 800 kcal från protein.

Anvendarnamn
2012-01-08, 18:26
Förresten, varför tror du att du inte kan äta 2 g protein/kg kroppsvikt på en vlcd? Även om du så väger 100 kg så blir det ju bara 800 kcal från protein.

Går ju inte att leva på endast protein. Påsarna är ju gjorde för att endast täcka behoven. Extra proteinet tror jag skulle ge för mycket energi.

Spartansk
2012-01-08, 18:37
Går ju inte att leva på endast protein. Påsarna är ju gjorde för att endast täcka behoven. Extra proteinet tror jag skulle ge för mycket energi.

Man behöver ju väldigt lite av de andra ämnena. Lite fett, men knappast hundratals kalorier fett.

Anvendarnamn
2012-01-08, 18:40
Man behöver ju väldigt lite av de andra ämnena. Lite fett, men knappast hundratals kalorier fett.

Hur menar då? Förstår inte riktigt.

Alltså att jag ska köra lite färre påsar och några skopor protein istället?

deviantART
2012-01-08, 20:06
Man behöver ju väldigt lite av de andra ämnena. Lite fett, men knappast hundratals kalorier fett.

Du behöver mikroneutrienter (läs: vitaminer/mineraler). Precis det ´påsarna´ i VLCD innehåller.
Lever du endast på protein från vasslekoncentrat kommer du förmodligen få näringsbrist. Håller med dig att TS bör höja sig proteinintag. Är du inte riktigt överviktig är VLCD inget för dig.

willtjam
2012-01-08, 21:06
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Rakanichy
2012-01-08, 21:43
Men gud. Vad lata folk är, allting ska gå så fort. Låt saker och ting ta sin tid, det är så man får bäst resultat (applicerbart på nästan allt här i livet). Och om du verkligen skulle ha så bråttom så kan man ju få bort 10kg på 10 veckor med en hårddeff (-1000kcal) annars standarddeff så tar det 20 veckor (det är ju en fis i rymden när det kommer till hur lång tid det faktiskt tar att bygga en bra fysik).

Kischen
2012-01-08, 21:53
Ät du dina påsar och ta protein vid sedan av för att komma upp till en högre siffra. Det är inget magiskt som händer om du bara äter påsarna, mer än högre fett/muskelförlust.

Spartansk
2012-01-09, 04:38
Hur menar då? Förstår inte riktigt.

Alltså att jag ska köra lite färre påsar och några skopor protein istället?

Nej, att du kan öka ditt proteinintag till 2 g/kg kv och ändå äta väldigt, väldigt lite kalorier. Vet inte hur mycket kalorier det är i de där påsarna, så vågar inte uttala mig specifikt om dem. Men 200 g vassleprotein + några kapslar Omega 3 + några vitaminpiller, och du täcker alla essentiella näringsämnen (gör nu inte detta efter att bara ha läst det här inlägget, man måste ha mycket mer kunskap än så för att göra det rätt).

Sportfiskaren
2012-01-09, 06:20
Pröva den termogena dieten istället. Du slipper mat i pulverform och hungern kommer bli långt ifrån lika påtaglig som på en VLCD-kur, faktum är att du antagligen kommer att ha svårt att trycka i dig den mängden protein som krävs. En annan bonus är näst in till minimal muskelförlust, vilket kanske också kan vara intressant.

Bland alla s.k "crash diets" så är nog den effektivast.

Sniggel
2012-01-09, 07:13
Du behöver inte äta "påsarna" för att genomföra en vlcd!

Tycker dessutom att VLCD är en dum idé och att om man ändå ska genomföra en sådan så är "pås-VLCD" än ännu dummare idé. Speciellt om du enbart vill gå ner i fett.

Nu tror jag dock att du har bestämt dig för en vlcd så då skulle jag rekommendera 2g/kg kroppsvikt i protein som minimum. Helst 3g/kg.
Säg att du väger 80 kg då blir det 240g och 960 kcal. Du är redan över "VLCD-gränsen" men det får du f-n i mig ta om du vill ha bra resultat! Proteinet bör komma från fettsnålt kött eller fisk/fågel eller kvarg + proteinpulver, kanske något från ägg men då får du en del fett på köpet (1-2 st ägg kan du säkert kosta på dig, du ska ändå ha fett i kosten)
Sen lägger du till en del kolhydrater, 50g från grova grönsaker och t ex rotkål, ytterligare 200 kcal. Förmodligen kommer en del av kolhydrater att komma från t ex proteinpulver.
Om du har lagt till 2 ägg så har du fått ca 10g fett och lite rapsolja (5g) hade inte skadat för att få i sig lite essentiella fetter. Eventuellt även 3g fiskolja. Det blir 18g och förmodligen lite mer fett från fisk/fågel/kött. Totalt kanske 25g fett vilket blir cirka 220 kcal.
Nu är du uppe i ca 1400 kcal (avrundade uppåt) och med 3g/kg protein och du kommer att fullkomligt rasa i vikt utan att förlora allt för mycket muskelmassa. Iaf om du tränar tungt och lagom mycket. Ca 2-3 styrkepass i veckan.
Dessutom slipper du plågas lika mycket av hunger som på en påsdiet.

Edit: Underskottet kan hamna nånstans på 1000+ kcal så du kommer att tappa cirka 6+ kg + den vikten man tappar av att äta mindre. Så säg 8-10 kg.

Anvendarnamn
2012-01-09, 16:09
Sniggle: Äntligen efter 15 inlägg fick jag det svar jag önskade mig, tackartackar!