handdator

Visa fullständig version : Torr och stickande hud runt munnen

kwame
2012-01-08, 13:49
Varför jag vänder mig hit istället för doktorn? Jo, det MÅSTE ju finnas någon som haft liknande problem och kanske kan hjälpa mig. Har vart hos doktorn 3 gånger och inte fått något som hjälper.

Än så länge har detta problemet kostat mig 1500kr pga läkarbesöken samt sakerna de gett mig.

Testat:
Kortison
Kortison med ngt för svamp i
Finacea - gjorde huden ännu torrare
Tetralysal - Funkade tillfälligt, men kan ju inte gå på detta resten av livet. Kostar 350kr / kur

Just nu får jag smörja mig cirka 10 gånger om dagen, trots att jag har en VÄLDIGT fet kräm.

http://imageshack.us/photo/my-images/545/14005411.png/
Syns inte lika tydligt i verkliga livet som tur är, men det ser ju fortfarnade äckligt ut.. Har förövrigt inga problem med finnar och så.

Fredron
2012-01-08, 14:03
Är det som finnar alltså fett och flottigt?
Eller är det mer som eksem alltså torrt så huden trillar av om du gnuggar lite?

Tetrasyl är ju mot akne så borde göra dig torr, medans kortison snarare är mot eksem och borde ha motsatt effekt.

Låter lite konstigt att växla mellan dessa tycker jag och ifall du får resultat med Tetrasyl så fortsätt med det. Det är kurer som sagt, det är starkast under kuren men borde lindra symptomen långsiktigt även.

kwame
2012-01-08, 14:05
Är det som finnar alltså fett och flottigt?
Eller är det mer som eksem alltså torrt så huden trillar av om du gnuggar lite?

Tetrasyl är ju mot akne så borde göra dig torr, medans kortison snarare är mot eksem och borde ha motsatt effekt.

Låter lite konstigt att växla mellan dessa tycker jag och ifall du får resultat med Tetrasyl så fortsätt med det. Det är kurer som sagt, det är starkast under kuren men borde lindra symptomen långsiktigt även.

Det är mer som eksem, torrt så huden trillar av.. Sticker ju enormt mycket. Fet salva motverkar stickandet men efter ett litet tag är det tillbaks

Nodan
2012-01-08, 14:08
Kan det ha något samband med kosten? Tänker alltså någon form av allergi.

krubkungen
2012-01-08, 14:52
Jag skulle gissa på nån typ utav eksem/svamp.
Lider själv av atopiska eksem och det liknar lite.
Har du många sex-partners? Kanske skulle kunna vara nån sån koppling?

kwame
2012-01-08, 16:58
Jag skulle gissa på nån typ utav eksem/svamp.
Lider själv av atopiska eksem och det liknar lite.
Har du många sex-partners? Kanske skulle kunna vara nån sån koppling?

Sex-partners på vilket vis skulle det kunna ha koppling menar du?

Jo, det är ju definitivt eksemliknande iaf..

martikainen
2012-01-08, 17:19
Och jag som tycker att mina läppar är jobbiga när de är lite torra så här på vintern, jag lider med dig Kwame! Vilket jävla piss det där måste vara.

När du skriver kortison, antar att det är salva då? Fungerade det inte? (brukar ju annars döda typ allt vad eksem heter)

filmjölk
2012-01-08, 21:16
Herpes och kondylom kan båda sätta sig runt munnen. Du får se upp med till vem du ger oralsex (eller skippa den biten med tillfälliga partners).

Angel
2012-01-08, 21:37
Välkommen till livet med perioral dermatit.