handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med stopp - högre skaderisk?


Johan86
2012-01-08, 12:26
Är det en högre skaderisk för tex axlar att köra bänkpress med stopp? Hur långt stopp är normalt att köra när man tränar specifikt för att förbättra sin start/bottenstyrka? Är det större belastning på axlarna att köra med studs jämfört med långt stopp?

Rikard Jansson
2012-01-08, 12:32
Mycket lägre skaderisk med stopp, och det är en större belastning (inte bra som vid träning, utan snärtig och farlig) med studs ja. Att köra i kontrollerat hastighet ner, med stopp, och sen en mjukstart är absolut säkrast, men mjukstarten är inte alls lika viktig som det andra utan att kicka igång vikten är också ett säkert alternativ.

När man tränar specifikt för att förbättra start/bottenstyrka så beror det på hur ofta man annars kör med stopp. Vissa, som jag, kör med stopp på varenda repetition, och då kanske det räcker med 2 hela sekunders stopp vid stoppträningen. Andra kör aldrig någonsin med stopp förutom vid stoppträning, och då kan definitivt upp till 5 sekunder vara vettigt!

Johan86
2012-01-08, 12:35
Jag har provat några pass med stopp på lättare vikter. Och märker direkt att mina tunga pass går bättre. Triceps är helt slut efter några explosiva lätta bänk med stopp.

Supermicke
2012-01-08, 13:53
Mycket lägre skaderisk med stopp, och det är en större belastning (inte bra som vid träning, utan snärtig och farlig) med studs ja. Att köra i kontrollerat hastighet ner, med stopp, och sen en mjukstart är absolut säkrast, men mjukstarten är inte alls lika viktig som det andra utan att kicka igång vikten är också ett säkert alternativ.

När man tränar specifikt för att förbättra start/bottenstyrka så beror det på hur ofta man annars kör med stopp. Vissa, som jag, kör med stopp på varenda repetition, och då kanske det räcker med 2 hela sekunders stopp vid stoppträningen. Andra kör aldrig någonsin med stopp förutom vid stoppträning, och då kan definitivt upp till 5 sekunder vara vettigt!

hur kör du stoppen, håller du exakt still på bröstet eller låter du stången sjunka ner lite i bröst sen upp? sry for off-topic!! kanske en onödig detalj egentligen.. :Virro

Rikard Jansson
2012-01-08, 14:02
hur kör du stoppen, håller du exakt still på bröstet eller låter du stången sjunka ner lite i bröst sen upp? sry for off-topic!! kanske en onödig detalj egentligen.. :Virro

Något mitt i mellan. Finns olika för och nackdelar med de olika; om man sjunker ner i bröstet så ger legdriven mer, men man tappar spänning och kan bli lite överrumplad av vikten. Är hyfsat hård i korgen, d.v.s. håller still på bröstet, men samtidigt som jag skjuter ifrån med benen och skjuter upp bröstet så sjunker stången ner i bröstet lite för att ge en springbräde-effekt

Fritösen
2012-01-08, 16:13
Något mitt i mellan. Finns olika för och nackdelar med de olika; om man sjunker ner i bröstet så ger legdriven mer, men man tappar spänning och kan bli lite överrumplad av vikten. Är hyfsat hård i korgen, d.v.s. håller still på bröstet, men samtidigt som jag skjuter ifrån med benen och skjuter upp bröstet så sjunker stången ner i bröstet lite för att ge en springbräde-effekt

Får stången sjunk in i bröstet på tävling?

Rikard Jansson
2012-01-08, 16:17
Får stången sjunk in i bröstet på tävling?

Den får inte sänkas efter press-signal, men före denna så ja, eller av att den sjunker in för att bröstet höjs, som sker vid legdrive

Wormzie
2012-01-08, 17:13
Är det inte lätt att man lyfter på rumpan om man låter den sjunka in och trycker ifrån med benen? (fortsätter lite offtopic)

Rikard Jansson
2012-01-08, 17:14
Är det inte lätt att man lyfter på rumpan om man låter den sjunka in och trycker ifrån med benen? (fortsätter lite offtopic)

Jo, men det får man öva in så man inte gör, och går inte det får man ändra teknik. Finns vissa sätt man kan ligga på så att även om man legdrivar maximalt mycket så kan inte röven lyfta ifrån bänken.

Jag personligen upplever det dock lätt att få kramp osv i benen då + att det finns ökad risk för att man istället lyfter på hälarna. Fast det kanske bara är jag.

MilkmaN
2012-01-08, 17:20
Är det inte lätt att man lyfter på rumpan om man låter den sjunka in och trycker ifrån med benen? (fortsätter lite offtopic)

Jo :)