handdator

Visa fullständig version : Dålig rörlighet i överkroppen.


Alkro
2012-01-08, 11:58
Jag har sedan jag började träna alltid kört high-bar position vid knäböj men senaste passen har jag testat low-bar position. Low-bar känns betydligt skönare för mig då den största delen av rörelsen sker i höften för mig och jag står relativt brett. Jag kan tänka mig att high-bar är mer fördelaktigt om man står smalt och använder sig mer av knäleden.

Nu till problemet, jag har kass rörlighet i överkroppen. Kan köra low-bar men får extremt ont i handlederna då den dåliga rörligheten i överkroppen kompenseras med att jag dorsalflekterar handlederna.

Någon som har tips på övningar man kan köra? Hur ofta? Hur många set/reps? När ser man resultat?

willtjam
2012-01-08, 12:28
Stretcha pectoralis major clavicular och infraspinatus (eller om det är supraspinatus) kanske? Annars kanske du kan börja köra ryckböj (overhead squat)?

Edit: det är alltså min högst amatörmässiga syn på saken. ;)

Fredrik_S
2012-01-08, 13:14
Det går rätt fort att bli rörligt i bröst biceps och framsida axlar som är de muskler som är för korta.
Försök att stretcha 15-30 sekunder mellan varje set när du styrketränar. Så om du tex tränar 20 set styrketräning blir det 20 omgångar stretching. Välj ut 5-6 olika stretcher för dessa muskler som du studerar i detalj så att du utför dom korrekt och inom ett par månader har du nått full rörlighet i dessa muskler.
Finns bra böcker på området men går att hitta information på nätet också.

willtjam
2012-01-08, 13:37
Autostretching är en mycket bra bok!

Fredrik_S
2012-01-08, 13:54
Autostretching är en mycket bra bok!

Den bästa och mest omfattande som finns. Enda boken man behöver.
När det finns ett separat kapitel med 6 övningar för käken och ett kapitel med 20 övningar för Halsmusklerna vet man att man hittat rätt.