handdator

Visa fullständig version : Hur många timmar kan ni (effektivt) plugga maximalt under en dag?

Malone
2012-01-08, 03:55
Snor en tråd från flashback och frågar folket här på kolozzeum hur länge ni effektivt kan plugga? Syftar alltså mest på varje dag och inte 1-2 veckor innan en tenta men det går även bra bara man nämner det i sin post.

Om ni tar pauser nämn dom och nämn när.

Vad har ni för knep för att orka längre? Hur länge kan man effektivt studera utan att hjärnan blir mos? Vad är ert rekord? Kan man träna upp förmågan att studera längre? Blir det lättare eller jobbigare med var dag som går?

Själv kan jag nog knappt studera 30 minuter utan att bli rastlös och kanske 1 timme om man verkligen försöker. Pinsamt lite jag vet men jag klarar verkligen inte av att studera länge. Börjar fundera om man har adhd eller add.

Delge era tips och tricks för ett effektivt pluggande!

Gabriel174
2012-01-08, 04:39
Det beror på. När jag läste Biologi B hade jag skjutit upp två prov, och omprovet till dessa prov var på samma dag. Provet var på en fredag, och dagen innan (på torsdagen dvs...) drog jag från skolan 11-12:00, gick och tränade, och satt sen i tolv timmar i streck och lusläste över 100 sidor biologi och svarade på 100+ instuderingsfrågor. Det är väl det effektivaste plugget under en dag som jag gjort :)

Onigiri
2012-01-08, 04:57
Beror på hur roligt det är (var). Någon kurs var så tråkig och meningslös att 30 min kändes som 3 långa timmar medan nästa intressanta kurs var det motsatta.

Har nog inga direkta tips, gjorde klart min distansutbildning på ett år, men att plugga dagligen för att få en bra rutin på det hela gav mig i slutändan riktigt fina betyg, var aldrig trött i skallen utöver när man läste till provet i medicin. Skjut inte upp det så det blir pluggande 44 timmar på en dag i veckan.. det är både tidskrävande, onödigt, huvudvärksframkallande och man lär sig mycket lite på det sättet.
Så inga pauser görs, utan jag gjorde ett dagligt pluggande på kvällen efter alla dagens sysslor i lugn och ro, mellansurfade inget kolo och gjorde inget annat var femte minut heller. ca 30-45 min effektivt varje kväll, för mig funkade det kanon. Alla kanske inte har den tiden eller lusten men det är ett bra sätt att få rutin på det hela, funkade som sagt riktigt bra för mig.

Kryss
2012-01-08, 06:04
2h - lunch - 2h
Brukar gälla för när jag tentapluggar, eventuellt en timme till. När det gäller uppsatsskrivande så kan det bli lite längre.

MrBoris
2012-01-08, 06:08
Börjar plugga vid 9, går hem 21/22, varje dag, 6dagar i veckan, snart hållit på så i ett år och jag håller än (med undantag för 2 veckors semester), måste faktiskt säga att jag börjar vänja kroppen o känner mig inte alls utbränd som när jag precis började forska

Tricklew
2012-01-08, 06:10
Röstade på 2-4, då menade jag i sträck, tar jag en paus, så kan jag göra om det. Så går det när man röstar före man tänker.

Zoidy
2012-01-08, 06:12
Hur mycket man kan plugga över en läsperiod har iaf för mig mest att göra med hur mycket kursen/kurserna kräver. Har jag en kurs som tar upp all min lediga fritid för att jag ska klara den så lägger jag den tiden. Utan tvekan. För mig är det helt enkelt beroende på hur mycket tid man behöver för att lära sig kursen. Men jag lägger aldrig mindre tid än att jag klarar mig

Pauser tar jag om jag börjar känna mig trött i huvudet, eller hungrig, eller om jag känner att jag behöver en paus bara rent allmänt efter några timmar. Säg, efter tre-fyra timmar minimum. Pluggar jag kortare tid än så tar jag inga pauser utan då kör jag på tills jag gjort det jag ska

Det längsta jag har pluggat under en dag är nog tio-tolv timmar nånting. Hur länge man klarar att plugga effektivt i sträck har mest att göra med hur kul man tycker det är, hur inne i det man blir, om det är lätt/svårt att ta till sig osv. Jag tycker personligen att det blir svårare och svårare att plugga för var dag som går under en termin. Känner mig inte alls lika motiverad mot slutet av terminen som i början. Så för mig är loven viktiga för att man ska få ladda om lite då och då mentalt

Vill du ha tips så är det Onigiri säger det absolut viktigaste du kan ta till dig tror jag. Oavsett vad det är du plugger så är det klart lättare att hinna med allt man ska om man gör lite varje dag. Bara det faktum att du får många tillfällen för repetition och mycket tid att smälta materialet är jättebra. Men nästan ännu viktigare är att för många är det ett helvete att sätta sig ner när man vet att man är jättelångt efter och man vet att man har mycket att plugga och ta igen. Att sätta sig en timma varje kväll är inte alls lika mentalt jobbigt som att veta att man måste sitta många många timmar i sträck, och kanske inte ens lyckas komma ikapp även om man sitter många timmar och läser.
Det absolut viktigaste om man vill klara sig bra i skolan är att man har rutin, är strukturerad, och har disciplin. Det slår att vara smart på fingrarna, vilken dag i veckan som helst. En odisciplinerad, ostrukturerad, men smart person, kommer inte klara sig alls lika bra som någon mindre smart, men som är disciplinerad och strukturerad

Zoidy
2012-01-08, 06:20
Börjar plugga vid 9, går hem 21/22, varje dag, 6dagar i veckan, snart hållit på så i ett år och jag håller än (med undantag för 2 veckors semester), måste faktiskt säga att jag börjar vänja kroppen o känner mig inte alls utbränd som när jag precis började forska

Måste bara fråga, blir inte du deprimerad när du jobbar så mycket? Jag klarar kanske att hålla på så i en-två veckor om jag måste, men blir det längre än så mår jag riktigt dåligt. Jag behöver verkligen nån form av fritid... Kanske bara jag som är ovan också, vad vet jag :)

MrBoris
2012-01-08, 06:42
Måste bara fråga, blir inte du deprimerad när du jobbar så mycket? Jag klarar kanske att hålla på så i en-två veckor om jag måste, men blir det längre än så mår jag riktigt dåligt. Jag behöver verkligen nån form av fritid... Kanske bara jag som är ovan också, vad vet jag :)

I början blev jag deprimerad när det inte gick som det skulle, men nu är det så sjukt kul allting o jobbet flyter på varje dag o jag får kickar hela tiden när det går bra, så om jag kunde hade jag jobbat mer men för säkerhetsskull försöker jag vila iaf en dag i veckan. Å andra sidan är detta verkligen min hobby också, allt jag diskuterar med en polare med samma bakgrund är forskning o jobb, till o med läser forskningsböcker innan jag ska sova :) Blir en livsstil på något sätt

MrBoris
2012-01-08, 06:45
Men tror också det har med miljön jag sitter i att göra, precis tillkommit en till äckligt duktig doktorand till vår forskningsgrupp som jobbar 7dagar i veckan ständigt, så lite lättare att ta sig till jobbet när man vet att åtminstone en till kollega sitter på plats som man kan diskutera sina problem med :)

Morrris
2012-01-08, 06:48
Den riktigt effektiva studietiden ligger under halvtimmen för mig. Jag kan lätt sitta mkt längre, men det blir aldrig riktigt lika effektivt.

High1ander
2012-01-08, 07:11
Beror på ämne och hur viktigt det är, men jag behöver generellt sett inte plugga hårt för att få VG+ i genomsnitt. Är det ämnen där lärare tar upp allt man behöver veta inför prov, så behöver jag generellt sett inte plugga (för jag kommer ihåg tillräckligt för att få bra betyg). Är det så jag måste läsa en bok, så blir det kanske skumläsa i 30-60 min, har ganska lätt för mig att läsa en bok och förstå vad som är relevant och vad läraren antagligen vill att man ska kunna. Jag har dock inte gjort nå högskola i Sverige, bara USA och Australien, och där så har det varit lätt iaf. Brukar inte ens läsa igenom uppsatser innan jag lämnar in dom, och får nermarkerat betyg här o där pga. simpla slarvfel, men duger ändå för att få som sagt VG... Problemet med många verkar vara att de pluggar mycket, men inte effektivt, och de fattar ibland inte vad som är viktigt, vilket gör att de lär sig en massa saker som är mindre viktigt.

Nu har ju jag gått en sådan utbildning som är skitsamma i verkligheten, kommer inte vara någon som anställer mig baserat på mina betyg då jag sysslar med film. Så i mitt fall är det lite skitsamma om jag verkligen kan allt om "screen distribution" annat är det om man pluggar till doktor eller arkitekt, då kan man bara inte slökolla igenom kapitlet på säkerhetsrutiner osv...

Eddie Vedder
2012-01-08, 08:04
Jag tog 2-4 timmar. Men då syftar jag på rent läsande. Om pluggandet är diskussioner i grupp så orkar jag mer. 2-4 timmar är dessutom en fråga om totalt under dagen, inte i streck.

Olegh
2012-01-08, 08:30
Effektiv, njae. Det har jag nog sällan eller aldrig varit med om. Allt plugg går i snigelfart, men däremot så kan det snigla sig framåt konstant om jag är fokuserad på uppgiften, eller så blir det stötvis där man sitter och tjötar emellan små korta ansträngningar.

Riktigt fokus har jag oftast bara ett par timmar på förmiddagen när jag sitter själv. Men sen finns det givetvis gradskillnader. Beroende på hur svårt ämnet är blir det mer eller mindre motigt att bara tugga på. En riktigt lång skoldag under tenta-p kan alltså kräva en jäkla massa tid, i värsta fall runt en 14h. Fast då är definitivt inte all tid effektiv.

Under en vanlig skoldag mitt i terminen, 8-17, med tvåtimmarpass är det inte omöjligt att vara fokuserad under en hel dag. Även om det inte händer så ofta.

Erik Eriksson
2012-01-08, 08:47
Jag brukar kunna köra ganska länge. 6 timmar går definitivt, men sen börjar det bli trögt. Tycker inte om att ta allt för långa pauser mellan läsningarna så det brukar bli ca 3 timmar ren läsning, sen 20 min paus för ytterligare 3 timmar. Har, och kan, köra längre, men allt beror på "dagsformen". Jag är av den typen som vill göra saker och ting klart när jag väl påbörjat det - därav läser jag ganska länge när jag väl startat. Något som kan vara till min nackdel ibland.

cirkelrak
2012-01-08, 08:48
4-5 effektiva timmar på en dag verkar vara min gräns. Mer än så resulterar i att jag pluggar mindre dagen efter.
Edit: Det gäller självstudier.

Nodan
2012-01-08, 08:59
Jag kan inte koncentrera mig mer än någon timme i sträck. Men får jag fem-minuters pauser så kan jag hålla på i 2-4 timmar (beroende på ämne) och sen ta en längre paus och fortsätta lika länge till. Runt 6 timmar/dag brukar funka för mig.
Är det tentadax så blir det tre pass på en dag så då blir det ganska många timmar.

Erik__
2012-01-08, 09:01
Om man ska se över en längre period så fungerar 09-16 helt okej för mig, men då försvinner minst en timme till lunch.

Det som satt mest käppar i hjulen är perioder med halvkass sömn, oregelbundna och slarviga matvanor samt brist på träning.

Sköter jag alla "kringfaktorer" och ser till att röra på mig lite varje timme så brukar koncentrationen stanna större delen av dagen.

Dock pluggar jag mest matte och fysikrelaterade ämnen, ska jag sitta och bara trycka informationen kan jag plugga betydligt längre perioder om jag varierar mig lite i studerandet.

Dreas
2012-01-08, 09:03
2h kanske jag är riktigt effektiv, då menar jag att det mesta sätter sig och är logiskt.

Inträffar mellan 01.00 på natten och 03.00 i de flesta fall :/

Färssen
2012-01-08, 09:07
Det beror på. I vanliga fall skyr jag plugg som pesten och lägger kanske två-tre timmar i veckan. När det är tentahelvete på G och jag känner att det börjar krisa så kan jag sitta i princip hela dagen och läsa så mycket som krävs.

Robbmeister
2012-01-08, 09:17
2-4 timmar, fast det beror iofs på ämne. Tyska hade jag aldrig kunnat plugga så länge medans jag lätt hade kunnat plugga historia längre än 4 timmar för det är något som intresserar mig på riktigt.

Spartansk
2012-01-08, 11:26
Under en dag? Tror 16 timmar är mitt rekord. Kruxet är att orka göra det mer än en dag.

Om man ändrar om frågan till "hur mycket klarar du i snitt plugga per dag i en månad?" tror jag mitt svar blir en halvtimme.

luderlasse
2012-01-08, 11:29
beror ju på, när jag pluggade anatomi så va det nog upp mot en 60-70 timmar effektivt plugg i nån vecka i sträck, men skulle jag sitta själv med nån tråkig kurs så kanske på en hel dag ca 2 timmar :S

filmjölk
2012-01-08, 11:31
max en kvart sen glider jag in på kolozzeum.

limenka
2012-01-08, 11:32
4-8 timmar är standard men med många mikropauser. Funkar inte annars.

mattilainen
2012-01-08, 11:34
tog 4-8 men då hade jag som sagt tentaveckan i huvudet. Då började jag 8 - 9 på morgonen och satt mer eller mindre hela dagen varje dag. Tog pause runt 12-13 för att äta och sen gick ajg till gymmet vid 16 och kanske tränade kampsport vid 19:30. Mellan där studerade jag :)

Men annars kan jag nog säga mellan 2-4 timmar om det gäller under kursen.

thatice
2012-01-08, 11:37
ca 27 sekunder i veckan men då är jag utan utbildning också.

MilkmaN
2012-01-08, 11:39
Jag brukar plugga i 50 minuter, ha rast i 10 minuter. Kör vanligen ifrån 08:00-12:00, sedan 13:00 till 18:00.

Ibland blir det att man sitter längre, men då är det lätt hänt att man gör mkt "pseudo-arbete", dvs det är svårt som fan och jobbigt, men ger fan inget.

Det händer att jag under lugnare kurser kör mer 09-16, men då brukar jag klämma in tre timmar på lördag och/eller söndag. Ska sätta mig och bränna av tre timmar arbetsrätt alldeles straxt...

Min flickvän kan sitta upp till 14h, i princip utan raster. Det håller dock bara en kortare period, men hon höll på så ett par månader förra hösten iaf. Jag tvekar på att hon kan vara fokuserad så länge, men hon menar att hon är det och får saker gjort. Episkt förhållande at the time!

eternallord
2012-01-08, 11:41
3-4 timmar per dag, samt forcera fram mer under tentaveckan. Dock ej särskilt effektivt då.

limenka
2012-01-08, 11:45
Det händer att jag under lugnare kurser kör mer 09-16, men då brukar jag klämma in tre timmar på lördag och/eller söndag. Ska sätta mig och bränna av tre timmar arbetsrätt alldeles straxt...

Hur orkar du plugga arbetsrätt i tre timmar? :confused: Memorerar du in varenda paragraf? :D

Thewind
2012-01-08, 11:46
Att bara sträckläsa koncentrerat går max i 2 timmar. Om jag tvingar mig själv att sammanfatta texten skriftligt, eller göra typ instuderingsfrågor eller något kan jag hålla på betydligt längre.

Edit: tentavecka brukar flickvännen och jag förhöra. Då kan man i princip hålla på hela dagen.

mela
2012-01-08, 11:53
2-4h effektivt pluggande. Max.
Jag blir uttråkad efter 20min och gör annat. Oftast.
Så om jag sitter i skolan typ 10-18 så är det max 4h som är effektivt.

Jens.Andersson
2012-01-08, 11:53
Mindre än 1 timme per dag. Tills 2 dagar innan tentan då blir det ung. 14 timmar.

MilkmaN
2012-01-08, 13:31
Hur orkar du plugga arbetsrätt i tre timmar? :confused: Memorerar du in varenda paragraf? :D

Jag har en bok på ca 900 sidor med det talande namnet: "Arbetsrätt", och på det 40 sidor datorskrivna anteckningar och ca 60st övningsuppgifter, så det finns att göra :D

Att läsa lagtext tar ju iofs förbannat lång tid också, så att läsa igenom de centrala delarna lär ju ta ett par timmar bara det. Nu är min mikropaus slut för denna gång dock :D

C.E.J.
2012-01-08, 14:15
Jag tar väldigt mycket minipauser så jag vet inte om det räknas, men jag kör 2x3h, har märkt att efter tre timmar så är hjärnan slut. Mellan dessa tretimmarspass har jag uppehåll på flera timmar, åtminstone fem, skulle jag tro.

Aight
2012-01-08, 14:21
Själva pluggandet är inga problem, sålänge jag väl satt mig med böcker, papper och penna kan jag fortsätta tills jag faller ihop om ämnet väl är intressant (och är det inte det intalar jag mig det), dock har jag otroligt svårt att få tummen ur

MrBoris
2012-01-08, 14:57
Skulle vara intressant att veta hur mycket Baluu pluggar per dag

<Mike>
2012-01-08, 15:11
Mitt stora problem är att jagså gott som alltid väntar med att plugga tills det är i princip för sent. Jag skulle dock inte kalla det för att stressplugga då jag oftast är lugn och vet att jag ligger inom tidsramen för att klara det. Jag tror jag gör det eftersom det har fumgerat alldeles för många gånger, så nu har jag svårt att övertala mig själv att det är dags när jag vet att jag skulle lika gärna kunna skjuta upp på det lite till. Detta har alltså lett till att jag oftast pluggat oavbrutet 1-2 dagar innan prov. Mktt tips för sådana som jag som försöker bättra sig är att skaffa en pluggkompis. Detta hade jag under en kortare period och det var enda gången jag började plugga i någorlunda tid.

<Mike>
2012-01-08, 15:30
Mr Boris jag måste bara säga att jag är djupt imponerad över din dedikation. Jag hoppas att jag i framtiden kan lyckas vänja mig vid något liknande.

MilkmaN
2012-01-08, 15:51
Det går inte att jämföra hur mkt man pluggar i gymnasiet med högskolan imo. På gymnasiet har man inte så stora mängder att det är motiverat att sitta några längre tider, dessutom har man så mkt schemalagd tid att "panikplugg", dvs maxa en till två dagar innan provet, är en rätt bra strategi eftersom mkt av kunskapen inte hinner glömmas bort då.

Förra kursen jag läste var på över 3000 sidor, har jag inte läst och förstått det långt innan det är tentadags så är jag oftast ganska så rökt. Har man sedan typ 9h undervisning i veckan, men den förväntade arbetsinsatsen ligger på 40h i veckan eller mer, ja då måste man plugga mycket självständigt.

Sedan är det också skillnad på plugg och plugg. Att sitta och skriva någonting kan man såklart vara fokuserad på under en mycket längre tid, än att bara läsa. Så länge man gör någonting aktivt kan man hålla på oerhört länge, och det är också hemligheten bakom att lära sig saker väl i min mening. Se till att du aktivt interagerar med allting du läser, från att stryka under och göra noteringar i boken, till att sammanfatta kapitel, till att kopiera (ja kopiera) dina anteckningar till ett nytt kollegieblock. Det är enklare för fokusen, och dessutom bättre lärande i min mening.

Zoidy
2012-01-08, 17:06
I början blev jag deprimerad när det inte gick som det skulle, men nu är det så sjukt kul allting o jobbet flyter på varje dag o jag får kickar hela tiden när det går bra, så om jag kunde hade jag jobbat mer men för säkerhetsskull försöker jag vila iaf en dag i veckan. Å andra sidan är detta verkligen min hobby också, allt jag diskuterar med en polare med samma bakgrund är forskning o jobb, till o med läser forskningsböcker innan jag ska sova :) Blir en livsstil på något sätt

Jag kan känna igen det du säger lite grann, att det blir som en livsstil. Man kommer helt klart in i det efter ett tag, även om jag tycker det blir jobbigt i längden också. Rätt kul när man är i en sån situation dock, och man för en gångs skull kan åka hem vid 19, och man tycker det är så förbannat skönt att man får komma hem "tidigt" :D

Tycker det är djupt imponerande att du lyckats hitta något du gillar på det sättet förresten. Jag tror det är få förunnat att hitta något de skulle kunna spendera så mycket tid på utan att tröttna :) Kan tänka mig att man mer eller mindre måste tycka det är kul att sitta så mycket när man gör det du gör dock, annars klarar man väl inte jobbet så jättebra antar jag

Det går inte att jämföra hur mkt man pluggar i gymnasiet med högskolan imo. På gymnasiet har man inte så stora mängder att det är motiverat att sitta några längre tider, dessutom har man så mkt schemalagd tid att "panikplugg", dvs maxa en till två dagar innan provet, är en rätt bra strategi eftersom mkt av kunskapen inte hinner glömmas bort då.

Förra kursen jag läste var på över 3000 sidor, har jag inte läst och förstått det långt innan det är tentadags så är jag oftast ganska så rökt. Har man sedan typ 9h undervisning i veckan, men den förväntade arbetsinsatsen ligger på 40h i veckan eller mer, ja då måste man plugga mycket självständigt.

Sedan är det också skillnad på plugg och plugg. Att sitta och skriva någonting kan man såklart vara fokuserad på under en mycket längre tid, än att bara läsa. Så länge man gör någonting aktivt kan man hålla på oerhört länge, och det är också hemligheten bakom att lära sig saker väl i min mening. Se till att du aktivt interagerar med allting du läser, från att stryka under och göra noteringar i boken, till att sammanfatta kapitel, till att kopiera (ja kopiera) dina anteckningar till ett nytt kollegieblock. Det är enklare för fokusen, och dessutom bättre lärande i min mening.

Är väl inte så jättemånga gymnasiestudenter som svarat i tråden dock? På högskola är det ju definitivt så att det märks vilka som har bra framförhållning och struktur osv. Det är mer eller mindre ett måste för att klara sig på många högskoleutbildningar

Håller förresten med dig i sista stycket. Därför det är väldigt skönt att man pluggar nåt som har med räkning att göra. Man sitter aktivt när man pluggar på ett annat sätt än om man bara läser. Tror det är lättare att sitta längre då

Baluu
2012-01-08, 17:55
Skulle vara intressant att veta hur mycket Baluu pluggar per dag
Jag har ingen aning hur många timmar effektiv tid det blir. Många timmar försvinner på saker som seminarier (jag tänker dra ner på det denna termin), kurser, TAing, allmänt skitsnackande och annat. Jag tror jag ska börja köra pomodorotekniken seriöst ett tag för att se hur många timmar effektiv plugg det blir per vecka. Men jag är alltid i skolan senast 9.15. Jag har "turen" att min buss slutar gå på morgonen vid 9.00 och sen återupptar den rutten från 15.00 - 18.00. Sen så är det igen stopp igen och slutligen finns det två turer till vid 21.45 och 22.15, där jag satsar på den sista när jag ska hem. Så bussen tvingar mig att gå upp tidigt och komma hem sent, såvida jag inte fuskar och går hem vid 18.00 någon dag. Men som sagt, knappast 13h effektiv pluggtid.

Detta är då dagar jag inte gymmar, storkokar, handlar eller gör något som tvingar mig hem tidigare.

Lallle
2012-01-08, 18:01
På gymnasiet pluggade jag inte ett skit, nu är jag precis hemkommen från ett 8-timmars pass. Har väl lagt 3-4 timmar per dag i snitt (exklusive föreläsningar) fram tills nu då tentaplugget inletts. Har rätt tråkiga ämnen nu (förutom histologi) så det är lite drygt. Senare på vårterminen blir det djupdykande i citronsyracykeln samtidigt som man ska lära sig väldigt mycket anatomi och fysiologi, då har jag hört att de flesta brukar köra 10 timmar om dagen.

Mats J
2012-01-08, 19:27
Hade sjukt svårt att koncentrera mig när jag plugga, halvsov på föreläsningarna efter 5 minuter, pluggade max 10 minuter på kvällarna, 5 dagar innan en tenta kunde jag få till hygglig koncentration i alla fall 1 timme per dag gemensamt.. Ett under att jag klarade utbildningen, vissa tentor fick jag dock göra om upp till 12 ggr :S

MrBoris
2012-01-09, 02:24
Mr Boris jag måste bara säga att jag är djupt imponerad över din dedikation. Jag hoppas att jag i framtiden kan lyckas vänja mig vid något liknande.
Kan säga att jag inte alltid varit sådan, på gymnasiet gick jag till o med 4 år för att jag var så deppad på skolan, sen arbetslös ett år efter gymnasiet, sen började jag högskolan o högskoleingenjörs-utbildning men var fortfarande rätt slapp, men sen har det bara gått uppåt (civilingenjörsutbildning o framåt) o jag har insett att skillnaden är att man måste lägga ner sjukt mycket tid för att bli bra/bäst

Jag kan känna igen det du säger lite grann, att det blir som en livsstil. Man kommer helt klart in i det efter ett tag, även om jag tycker det blir jobbigt i längden också. Rätt kul när man är i en sån situation dock, och man för en gångs skull kan åka hem vid 19, och man tycker det är så förbannat skönt att man får komma hem "tidigt" :D

Precis, drar jag hem vid 19 någon dag så blir jag nästan frustrerad när jag är hemma, "kunde ju ha jobbat ytterligare 2 timmar, vad slapp jag är".

Tycker det är djupt imponerande att du lyckats hitta något du gillar på det sättet förresten. Jag tror det är få förunnat att hitta något de skulle kunna spendera så mycket tid på utan att tröttna :) Kan tänka mig att man mer eller mindre måste tycka det är kul att sitta så mycket när man gör det du gör dock, annars klarar man väl inte jobbet så jättebra antar jag

Det är ett måste ja, vi har en doktorand som är här bara för att bli doktor o han "älskar" inte science, men kan också meddela att trots att han är en stor talang så har han precis fått beskedet att han måste gå i april..

Jag har ingen aning hur många timmar effektiv tid det blir. Många timmar försvinner på saker som seminarier (jag tänker dra ner på det denna termin), kurser, TAing, allmänt skitsnackande och annat. Jag tror jag ska börja köra pomodorotekniken seriöst ett tag för att se hur många timmar effektiv plugg det blir per vecka. Men jag är alltid i skolan senast 9.15. Jag har "turen" att min buss slutar gå på morgonen vid 9.00 och sen återupptar den rutten från 15.00 - 18.00. Sen så är det igen stopp igen och slutligen finns det två turer till vid 21.45 och 22.15, där jag satsar på den sista när jag ska hem. Så bussen tvingar mig att gå upp tidigt och komma hem sent, såvida jag inte fuskar och går hem vid 18.00 någon dag. Men som sagt, knappast 13h effektiv pluggtid.

Detta är då dagar jag inte gymmar, storkokar, handlar eller gör något som tvingar mig hem tidigare.
Imponerande, jag tror också det är skillnad på doktorander och doktorander, man blir lite arg ibland när man får höra hur slappa andra "departments" är, medan min handledare är sjukt hård.

Ja just dagar då jag måste laga mat så blir det väl 19/20 för mig, men då brukar jag laga en stor rätt som räcker hela veckan så jag kan tokköra övriga dagar:)

Baluu
2012-01-09, 02:35
Ja just dagar då jag måste laga mat så blir det väl 19/20 för mig, men då brukar jag laga en stor rätt som räcker hela veckan så jag kan tokköra övriga dagar:)
Vilka maträtter tillagar du? Själv har jag har en sån brist på matfantasi. Vi behöver en Tråden för oss som håller på eller ska börja storkoka!

MrBoris
2012-01-09, 03:04
Vilka maträtter tillagar du? Själv har jag har en sån brist på matfantasi. Vi behöver en Tråden för oss som håller på eller ska börja storkoka!

blir oftast standardrätter t.ex. spaghetti o köttfärssås, eller lamm potatis o sås, kycklingwok, sen kombinerat med att äta ute någon gång i veckan, o havregrynsgröt o ägg tills kvällsmat vissa icketräningskvällar. Träningspassen kör jag alltid på morgonen före jobbet, upp 7.30, gymma/springa utan frukost, käka o dra till jobbet

Malone
2012-01-11, 14:38
Börjar seriöst undra om jag har en lättare ADD när alla väljer att de studerar med lätthet 4 timmar per dag.

Jag kan knappt studera 30 minuter och då känns det fortfarande drygt för den korta stunden. Jag påbörjar massa projekt men avslutar nästan aldrig. Kan fastna för smådetaljer som jag sedan ledsnar på inom 1 vecka. Samma med intressen. Kan snöa in på saker sen efter 6 dagar kollar jag aldrig in det igen. Har svårt att förstå text som är lite dåligt förklarad och om någon säger muntligt vad man ska göra glömmer jag det lätt eller misstar instruktioner.

Om jag spelar gitarr och försöker koncentrera mig får jag ändå lätt upp andra tankar. Är inte bara jag och gitarren så att säga.

Dålig disciplin, bristande intresse eller kanske ADD? Överdriver jag? Hjälper ADD-medicin för folk som bara har ADD eller även människor med andra sorta koncentrationssvårigheter?

Zoidy
2012-01-11, 14:46
Börjar seriöst undra om jag har en lättare ADD när alla väljer att de studerar med lätthet 4 timmar per dag.

Jag kan knappt studera 30 minuter och då känns det fortfarande drygt för den korta stunden. Jag påbörjar massa projekt men avslutar nästan aldrig. Kan fastna för smådetaljer som jag sedan ledsnar på inom 1 vecka. Samma med intressen. Kan snöa in på saker sen efter 6 dagar kollar jag aldrig in det igen. Har svårt att förstå text som är lite dåligt förklarad och om någon säger muntligt vad man ska göra glömmer jag det lätt eller misstar instruktioner.

Om jag spelar gitarr och försöker koncentrera mig får jag ändå lätt upp andra tankar. Är inte bara jag och gitarren så att säga.

Dålig disciplin, bristande intresse eller kanske ADD? Överdriver jag? Hjälper ADD-medicin för folk som bara har ADD eller även människor med andra sorta koncentrationssvårigheter?

Tycker mest det låter som att du inte riktigt tycker det du pluggar är intressant. För jag antar att du kan sitta mer än 30 min med saker du tycker är roliga?
Angående att du lätt glömmer/missuppfattar muntliga instruktioner så är vi två :) Jag är helt hopplös när det gäller sånt

Tycker du kanske först bör se över om du verkligen pluggar rätt grej för dig? Visst, plugga är inte alltid 100% jätteroligt, för de flesta, även om man valt rätt. Men det ska ju inte alltid kännas jättetrögt oavsett vad det är i din utbildning som du pluggar.
Om du är orolig kan du ju kolla in listan med kriterier över ADD. Är det väldigt mycket som stämmer överens med dig kanske du bör ta och kolla upp det

pclillen
2012-01-11, 14:58
Efter jag hört er två, mrBoris och Baluu så kmr jag aldrig bli doktorand ^^ Jag har inte den tiden för det..

Jag kan iaf lätt plugga 10-12h om jag behöver, men då ska det behövas också.. Annars har jag förut satt upp minimum 6h/dag 5 dagar i veckan. Kanske blir 8h/dag 5 dagar i veckan denna termin. Med dem timmarna hinner jag det mesta och repetera en del också..

Det gäller att vara mentalt stark, men jag tycker det jobbigaste är att sätta igång bara.

Zoidy
2012-01-11, 15:15
Efter jag hört er två, mrBoris och Baluu så kmr jag aldrig bli doktorand ^^ Jag har inte den tiden för det..

Jag kan iaf lätt plugga 10-12h om jag behöver, men då ska det behövas också.. Annars har jag förut satt upp minimum 6h/dag 5 dagar i veckan. Kanske blir 8h/dag 5 dagar i veckan denna termin. Med dem timmarna hinner jag det mesta och repetera en del också..

Det gäller att vara mentalt stark, men jag tycker det jobbigaste är att sätta igång bara.

+111! Jag hade aldrig klarat att lägga så mycket tid enbart på jobb i princip. Tycker det är grymt imponerande att de har den disciplinen att sitta så mycket. Känner typ samma som du förresten, man kan visst sitta 10-12 timmar per dag om det är nödvändigt i perioder, men då ska det verkligen behövas, och vara motiverat...

Baluu
2012-01-11, 16:18

Det finns en kille här som efteråt har planer att undervisa på ett liberal arts college snarare än att forska vidare. Han studerar inte så hårt, utan bara några timmar om dagen, säg 12.00 - 16.00, för att sen gå hem och lira CoD på sin xbox hela natten. Det beror helt enkelt på vad man har för mål.
För mig är tid kunskap så jag hinner inte med sådant (även om jag ibland avundas folk som har vanliga 9-17 jobb och sen kommer hem för att spela roliga datorspel). Det är något jag känt att jag måste offra för att kunna få in plugg, socialt umgänge och lite slapp (=kolo och film) i mitt schema. Det är inte något du behöver göra. Jag räknar nog minuter som många bodybuilders räknar kalorier.

pclillen
2012-01-11, 20:54
Det finns en kille här som efteråt har planer att undervisa på ett liberal arts college snarare än att forska vidare. Han studerar inte så hårt, utan bara några timmar om dagen, säg 12.00 - 16.00, för att sen gå hem och lira CoD på sin xbox hela natten. Det beror helt enkelt på vad man har för mål.
För mig är tid kunskap så jag hinner inte med sådant (även om jag ibland avundas folk som har vanliga 9-17 jobb och sen kommer hem för att spela roliga datorspel). Det är något jag känt att jag måste offra för att kunna få in plugg, socialt umgänge och lite slapp (=kolo och film) i mitt schema. Det är inte något du behöver göra. Jag räknar nog minuter som många bodybuilders räknar kalorier.

Hm undervisning på högskola/universitet är något jag skulle vilja hålla på med och då kanske jag borde doktorera iaf, dock handlar min övrig tid om familj och inte spel :-P

Jag förstår ditt tänk Ang kunskap och tid. Det är strongt att orka/ ha motivation till det! :-)

swiftin
2012-01-11, 21:26
Det beror helt på hur viktigt det känns att plugga. Jag har svårt att motivera mig till att få en 5:a, men om jag känner att jag riskerar att kugga en kurs kan jag motivera mig att plugga många timmar om dagen, över 8 utan problem. Men det är under de sista veckorna.

Under resten av läsperioderna är nog 3-4 timmar maximalt per dag i självstudier utöver lektionstimmarna. Just för att det inte känns helt motiverat då.

emcalu
2012-01-11, 21:44
beror på vad det är för kurs. tycker att det går markant mycket trögare med "läskurser" jämfört med t.ex. matematik.

spange
2012-01-11, 21:54
4-8 om dagen (därmed inte sagt att jag gör det :D ) utan det brukar mer bli en period innan tenta där "en oändlighet" stämmer bättre.

senaste tentan satt jag 15h dagen innan. Kass planering, men det gick vägen. lol.

Vastrix
2012-01-11, 22:26
Hm undervisning på högskola/universitet är något jag skulle vilja hålla på med och då kanske jag borde doktorera iaf, dock handlar min övrig tid om familj och inte spel :-P

Jag förstår ditt tänk Ang kunskap och tid. Det är strongt att orka/ ha motivation till det! :-)

Du kan välja att vara doktorand och se det som ett jobb, 40h/vecka o "ledig" fö. Finns de som lever så. På vissa ställen är det accepterat, på andra inte. Störst press sätter dock (oftast) doktorander på sig själv...

Där jag doktorerar finns flera doktorander med småbarn som tar ut föräldraledigt etc. Så det är klart att det går att kombinera med familj, dock blir det viktigare att du har en riktig anställning då, vissa går ju på utbildningsbidrag och då är det skralt gällande trygghet och förmåner. Min generella uppfattning är att många doktorander i Sverige har bra villkor, i alla fall på teknisk- och medicinsk fakultet.

Zoidy
2012-01-11, 23:50

Går det att jobba så lite som doktorand alltså? Som jag har förstått det så undervisar ju doktorander, och forskar, och läser kurser, alltihop samtidigt. Känns som det hade vart svårt att få in allt på fyra timmar om dan? Tycker det verkar som att åtminstone doktoranderna på Chalmers lägger ner betydligt mycket mer tid varje dag än mellan 12-16...

polka_griis
2012-01-12, 00:09
Jag har börjat med att alltid plugga 8 timmar, eller ja 8 * 45 min om man inte räknar med raster, om dagen. Utom på helgerna då blir det kanske bara hälften. Sen blir det väl tyvärr inte alltid jätte-effektivt. Men trivs bra med att ha bestämda tider som jag pluggar på och följer jag det så kan jag va nöjd och släppa det helt på fritiden.

polka_griis
2012-01-12, 00:16
Men är plugg och arbete som doktorand verkligen helt jämförbara? Att bara sitta och plugga en massa teori i 12 timmar måste ju vara jobbigare än att vara i labbet i 12 timmar? Är väl mer varierande och däribland praktiska saker man gör när man doktorerar? Inte bara sitta nöta litteratur.

MrBoris
2012-01-12, 00:23
Går det att jobba så lite som doktorand alltså? Som jag har förstått det så undervisar ju doktorander, och forskar, och läser kurser, alltihop samtidigt. Känns som det hade vart svårt att få in allt på fyra timmar om dan? Tycker det verkar som att åtminstone doktoranderna på Chalmers lägger ner betydligt mycket mer tid varje dag än mellan 12-16...

Jag är PhD by research dvs gör bara forskning o läser inga kurser, allt måste läsas på egen hand. O sen
är det skillnad på doktorander o doktorander.. finns doktorander som har väldigt snäll/kass handledare som godkänner allt de gör trots att det inte är bra o de behöver inte jobba mycket.

Sen för mig handlar det också om att det är en 3års utbildning (hade haft 5år på mig på Chalmers), dvs jag måste jobba nästan dubbelt så mycket per dag för att hinna. Dessutom jobbar jag åt världens bäste, vilket gör att kraven är ohyggligt mycket större.

Till syvende o sist handlar det om att jag inte bara vill bli doktor, jag vill verkligen prestera o göra en avhandling som folk ska komma ihåg samt efter detta forska på heltid som postdoc osv.

MrBoris
2012-01-12, 00:26
Men är plugg och arbete som doktorand verkligen helt jämförbara? Att bara sitta och plugga en massa teori i 12 timmar måste ju vara jobbigare än att vara i labbet i 12 timmar? Är väl mer varierande och däribland praktiska saker man gör när man doktorerar? Inte bara sitta nöta litteratur.

Inte för mig, min professor är teoretiker uti fingerspetsarna så han vill att jag ska kunna teorin till fullo innan jag gör något praktiskt, så sitter i princip dagarna i ända o läser litteratur/beräknar formler o skriver i LateX/Matlab. Självklart ska jag göra något praktiskt på detta också men det är nog inte mer än en veckas mätning sen beräkna saker o skriva teoretisk rapport

Baluu
2012-01-12, 00:52
Till syvende o sist handlar det om att jag inte bara vill bli doktor, jag vill verkligen prestera o göra en avhandling som folk ska komma ihåg samt efter detta forska på heltid som postdoc osv.
Det här är viktigt. Jag vet inte hur det är i ditt ämne men i mitt pratar folk om att bara 1 av 5 doktorander som söker postdoc i USA lyckas få det. Det är en extrem konkurrens om få platser. Man måste verkligen spotta ut en BRA avhandling om man vill ha en chans att stanna kvar inom akademin och forska efteråt.

I Sverige är det också mer svågerpolitik involverad. En person som doktorerar vid ett svenskt universitet kanske sen lyckas få ett stipendium för att vara postdoc någonstans i 1-2 år och sen återvänder hem till sitt hemuniversitet i Sverige för att få någon form av fast anställning. Detta är väldigt udda i USA. Har man doktorerat vid univ X kan man i princip glömma att de sen anställer en ganska direkt efteråt. Så svågerpolitiken gör det svårare för utomstående att komma in men enklare för de som doktorerar vid svenska univ vilket minskar kraven.

Baluu
2012-01-12, 01:10
*1 av 5 modulo överdrift. Men extremt hårt är det dock!

Baluu
2012-01-12, 01:48
I Sverige är det också mer svågerpolitik involverad. En person som doktorerar vid ett svenskt universitet kanske sen lyckas få ett stipendium för att vara postdoc någonstans i 1-2 år och sen återvänder hem till sitt hemuniversitet i Sverige för att få någon form av fast anställning.
13 av 22 vid SU. Jag hade inget bättre för mig :P

Zoidy
2012-01-12, 16:18
Jag är PhD by research dvs gör bara forskning o läser inga kurser, allt måste läsas på egen hand. O sen
är det skillnad på doktorander o doktorander.. finns doktorander som har väldigt snäll/kass handledare som godkänner allt de gör trots att det inte är bra o de behöver inte jobba mycket.

Sen för mig handlar det också om att det är en 3års utbildning (hade haft 5år på mig på Chalmers), dvs jag måste jobba nästan dubbelt så mycket per dag för att hinna. Dessutom jobbar jag åt världens bäste, vilket gör att kraven är ohyggligt mycket större.

Behöver du inte undervisa nånting heller? Bara ren forskning? Angående snälla handledare känns det lite som att man gör sina doktorander en disservice genom att tillåta mer eller mindre vad som helst. Ens handledare ska ju snarare finnas där för att höja ens nivå, inte sänka den. Lär bli en smärre chock när man väl får doktorerat och nivån helt plötsligt är sju ggr högre än man är van vid som doktorand?

Hur kommer det sig att man har så mycket kortare tid på sig som doktorand på din utbildning förresten? :) Coolt som satan att ha en så bra handledare iaf!

Baluu
2012-01-12, 16:27
Hur kommer det sig att man har så mycket kortare tid på sig som doktorand på din utbildning förresten? :) Coolt som satan att ha en så bra handledare iaf!
Det ar olika beroende pa land. I UK ar det 3 ar. I USA ar det 4 ar. I Frankrike ar det 3 ar. I Sverige ar det 4 ar. I Tyskland ar det 3 ar. (Sen sa finns det variationer inom landet givetvis, men i det stora hela ar detta mitt intryck). I lander som bara har 3 ar brukar man slippa undervisa och lasa kurser.

Zoidy
2012-01-12, 16:36
Det ar olika i olika lander. I UK ar det 3 ar. I USA ar det 4 ar. I Frankrike ar det 3 ar. I Sverige ar det 4 ar. I Tyskland ar det 3 ar. (Sen sa finns det variationer inom landet givetvis, men i det stora hela ar detta mitt intryck). I lander som bara har 3 ar brukar man slippa undervisa och lasa kurser.

Då känns det ju ganska rättvist att korta ner tiden också, om man slipper både undervisa och läsa kurser. Det verkar ju ta en del tid från forskningen... Men hur gör man i länder där doktorander inte behöver undervisa då? Har man bara folk som är doktor eller högre till att undervisa? Vi har ju alltid flera doktorander i varje kurs, för labbar, övningar etc.

Hur ser förresten stegen upp till professor ut? Jag vet ju att man läser kandidat -> master -> doktorand -> postdoc, men därifrån till professor...?

Vastrix
2012-01-12, 19:25
Hur ser förresten stegen upp till professor ut? Jag vet ju att man läser kandidat -> master -> doktorand -> postdoc, men därifrån till professor...?

Säkert stora skillnader mellan olika lärosäten men på ett ungefär i Sverige: bra avhandling krävs för att få en postdoc efter att den är avklarad blir du troligen tvungen att jobba som forskarassistent i några år, nu för tiden tror jag det är max 2 år/Universitet som är tillåtet i Sverige, brukade vara mer innan. Målet är dock att få en tjänst som lektor men sällan man har tillräckliga meriter efter enbart en postdoc för att meritera sig. På flera (alla?) svenska universitet kan du sedan parallellt med detta ansöka om att bli docent. Tumregeln är att man skall ha producerat arbete motsvarande ~ytterligare en doktorsavhandling samt visat på ytterligare kompetens i både ämnes djup och bredd. Docent är ingen egentlig anställning utan en titel som behövs för att kunna bli huvudhandledare för doktorander, givetvis även meriterande för framtida professur. Att slutligen blir professor kan ske på olika sätt, vissa söker när det tillkommer en ny eller den förra professorn avgår. På vissa institutioner kan man även bli befordrad till professor, enbart genom tillräcklig meritering. Det behöver således inte alltid tillkomma en ny tjänst.

Fö. ang tid/kurser osv är det stor skillnad även inom en fakultet. Doktorandtjänst i Sverige är som sagt 4 år + ev 1 års institutionstjänstgöring. Institutionstjänstgöringen måste inte vara undervisning utan kan istället vara forskning i andra projekt. Under fyra-årsperioden måste vissa läsa kurser motsvarande ett år, för andra är det två år.

Malone
2012-02-13, 00:46
Jag funderar på att studera på universitet. Det enda jag tycker verkar någorlunda intressant är sjukgymnastutbildningen. Kanske inget man brinner enormt för men något man skulle kunna tänka sig studera, men jag har som sagt aldrig varit en flitig student utan alltid skjutit på att plugga och aldrig pluggat längre stunder. Jämfört med svaren här så har jag pluggat extremt lite.

Men om jag inte vill jobba på ica i hela mitt liv så är det nog klokt att skaffa en utbildning (I dagsläget är det ju nästan krav på att ha en kandidatexamen för att bli städare ;) ), men egentligen vill jag inte studera det känns mer som att jag måste studera för att slippa få ett skitjobb. Med denna inställning så vet jag inte om jag skulle klara av att studera 2-4 timmar per dag?

Känns ju trist att flytta till en ny stad och sen märka att utbildningen inte alls var något för mig, att jag inte alls har motivation att studera och fara hem igen.

Så vad tycker ni riktigt man ska göra utifrån det jag skrivit? Speciellt folket som studerar till sjukgymnast får gärna svara hur mycket ni pluggar, hur starkt ni brinner för utbildningen och hur tuff den är?

Baluu
2012-02-13, 02:14
Fall inte för trycket att alla måste studera. Om du måste kan du plugga på deltid medan du jobbar och känna av. Det finns säkert fler jobb än på ICA för en utan examen...

Malone
2012-02-13, 02:29
Fall inte för trycket att alla måste studera. Om du måste kan du plugga på deltid medan du jobbar och känna av. Det finns säkert fler jobb än på ICA för en utan examen...

Visst finns det men det är ju inte direkt många och kanske inte de mest givande och roliga jobben. Lagerarbete och dylikt tär ju på en eftersom det är så extremt monotont. Men jag har inga drömyrken eller något jag känner att det här vill jag jobba med, tyvärr.

C.E.J.
2012-02-13, 10:41
13 av 22 vid SU. Jag hade inget bättre för mig :P

13 av 22 vadå?

Baluu
2012-02-13, 14:01
13 av 22 forskare (exkl. doktorander) verksamma vid SU disputerade också där. Fast i Sveriges försvar så finns det inte många alternativ. Om du liksom ska syssla med algebra så är det typ KTH och SU som gäller...

nexo
2012-02-13, 19:38
funkar väll i 20 minuter sen kommer man på att det finns mat i köket*gah!*

Spinkis
2012-02-13, 22:24
13 av 22 forskare (exkl. doktorander) verksamma vid SU disputerade också där. Fast i Sveriges försvar så finns det inte många alternativ. Om du liksom ska syssla med algebra så är det typ KTH och SU som gäller...

Hur ser det ut i Lund, Uppsala och Göteborg? Är de sämre på matematik eller är det just algebra som det gäller? :) Eller hur ser det ut på Sveriges Matematikkarta? Du är ju ändå lite insatt i branschen som jag har förstått det.

Baluu
2012-02-13, 22:47
funkar väll i 20 minuter sen kommer man på att det finns mat i köket*gah!*
Plugga inte hemma då...

Hur ser det ut i Lund, Uppsala och Göteborg? Är de sämre på matematik eller är det just algebra som det gäller? :) Eller hur ser det ut på Sveriges Matematikkarta? Du är ju ändå lite insatt i branschen som jag har förstått det.Här finns en rapport som säkert besvarar alla funderingar: http://vr.se/download/18.287e63c12e07f2d51780001346/Rapport+16.2010.pdf

Baluu
2012-02-13, 23:09
Glömde säga att sedan rapporten kom ut har KTH byggt upp forskningen inom A&G mer. Är man intresserad av sån matte så är det KTH som gäller. SU har inte ens postdoktorer, vilket säger en hel del...

Chrillee
2012-02-14, 00:03
Glömde säga att sedan rapporten kom ut har KTH byggt upp forskningen inom A&G mer. Är man intresserad av sån matte så är det KTH som gäller. SU har inte ens postdoktorer, vilket säger en hel del...

Vad är det du pluggar till, eller forska inom?

Jag själv har väl settat max 6h, men då är man bra mosig i skallen. Är överlag rätt slö *slap*

C.E.J.
2012-02-14, 00:23
Här finns en rapport som säkert besvarar alla funderingar: http://vr.se/download/18.287e63c12e07f2d51780001346/Rapport+16.2010.pdf

"Stockholm University has had a strong tradition in pure algebra, but in
recent decades the weight has shifted towards geometry." Boo! :D

Malone
2012-02-14, 22:43
Jag vill hitta något ämne jag tycker är nog intressant att studera eftersom lagerarbete/industriarbete och dylikt tär på en så mycket. Direkt man stigit in i lokalen vill man hem igen och det är inte direkt hållbart. Men å andra sidan kan jag inte tvinga fram ett intresse i ett ämne.

Jag har alltid haft en lite krasslig kropp så jag kan inte träna det jag vill och har inget annat än träning som intresse, tyvärr, så det känns extra viktigt att hitta något att göra för min del som får vardagen att gå runt.

Gillar inte heller att dricka varje helg eller spara ihop pengar för att kunna supa utomlands i 1 månad som många i min ålder gör.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, som sagt alltid varit dålig på att plugga och vet att alla inte måste studera men det känns som att i min situation måste jag hitta något annat intresse än träning.

Jag önskar jag hade varit intresserad inom ekonomi.

Vinter
2012-02-14, 23:09
Jag vill hitta något ämne jag tycker är nog intressant att studera eftersom lagerarbete/industriarbete och dylikt tär på en så mycket. Direkt man stigit in i lokalen vill man hem igen och det är inte direkt hållbart. Men å andra sidan kan jag inte tvinga fram ett intresse i ett ämne.

Jag har alltid haft en lite krasslig kropp så jag kan inte träna det jag vill och har inget annat än träning som intresse, tyvärr, så det känns extra viktigt att hitta något att göra för min del som får vardagen att gå runt.

Gillar inte heller att dricka varje helg eller spara ihop pengar för att kunna supa utomlands i 1 månad som många i min ålder gör.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, som sagt alltid varit dålig på att plugga och vet att alla inte måste studera men det känns som att i min situation måste jag hitta något annat intresse än träning.

Jag önskar jag hade varit intresserad inom ekonomi.

Gå en praktisk ky utbildning.

TREX
2012-02-14, 23:13
0-1.

Malone
2012-02-14, 23:35
Gå en praktisk ky utbildning.
Tror inte jag har något intresse som passar in.

0-1.
?

Jag är extremt lat och skjuter på allt tråkigt som behöver göras. I regel kan jag säga att jag skjuter på allt som är tråkigt tills det inte går att skjuta på längre. Jag har även lätt för att snöa in på olika ämnen för att sen tvärt sluta efter 1 vecka och aldrig kolla upp det igen.

Inget jobb intresserar mig nämnvärt. Det som intresserar mest är sjukgymnast men fortfarande inget drömyrke eller som jag dras till starkt utan mer att det verkar helt OK.

Träning är som det jag vill hålla på med men kan inte träna det jag vill. Industrijobb och monotona jobb ledsnar jag på innan 3 dagar har hunnit passera, men vill/måste hitta något intressant som man har ett större intresse inom och inte ledsnar på inom 1 månad.

TREX
2012-02-14, 23:53
?

Mindre än de svarsalternativ du presenterade.

:)

Vinter
2012-02-15, 00:06
Tror inte jag har något intresse som passar in.

?

Jag är extremt lat och skjuter på allt tråkigt som behöver göras. I regel kan jag säga att jag skjuter på allt som är tråkigt tills det inte går att skjuta på längre. Jag har även lätt för att snöa in på olika ämnen för att sen tvärt sluta efter 1 vecka och aldrig kolla upp det igen.

Inget jobb intresserar mig nämnvärt. Det som intresserar mest är sjukgymnast men fortfarande inget drömyrke eller som jag dras till starkt utan mer att det verkar helt OK.

Träning är som det jag vill hålla på med men kan inte träna det jag vill. Industrijobb och monotona jobb ledsnar jag på innan 3 dagar har hunnit passera, men vill/måste hitta något intressant som man har ett större intresse inom och inte ledsnar på inom 1 månad.

Sök dig till försvarsmakten så får du lära dig en del självdiciplin. Samtidigt så får du betalt för att träna.

Malone
2012-02-15, 00:28
Sök dig till försvarsmakten så får du lära dig en del självdiciplin. Samtidigt så får du betalt för att träna.

Kan inte pga vissa orsaker och även om jag skulle kunna vill jag inte. Jag VILL hitta ett program på universitetet jag känner starkare för än att det känns OK, men jag vet att jag inte kan tvinga mig till det. Men alla jobb man kan ta utan utbildning är ju praktiskt taget att jobba på ICA eller industri och sådana jobb blir jag less på innan jag satt min fot på arbetsplatsen. Det enda jag kan tänka på direkt jag byter till arbetskläderna är att jag vill hem.

TREX
2012-02-15, 00:31
Det enda jag kan tänka på direkt jag byter till arbetskläderna är att jag vill hem.

Välkommen till verkligheten, sådär känner alla många på mitt jobb och på alla andra jobb jag varit på samt förmodligen VÄLDIGT många på andra arbetsplatser också runt om i hela världen.

Jobba för helgen är man ju knappast ensam om...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_race

A rat race is a term used for an endless, self-defeating or pointless pursuit. It conjures up the image of the futile efforts of a lab rat trying to escape while running around a maze or in a wheel. In an analogy to the modern city, many rats in a single maze expend a lot of effort running around, but ultimately achieve nothing (meaningful) either collectively or individually.

The rat race is a term often used to describe work, particularly excessive work; in general terms, if one works too much, one is in the rat race. This terminology contains implications that many people see work as a seemingly endless pursuit with little reward or purpose, albeit this is not true for many workers. For example, self-employment contributes to an increase in job satisfaction and the self-employed may experience less job related mental strain.

Chrillee
2012-02-15, 00:37
Kan inte pga vissa orsaker och även om jag skulle kunna vill jag inte. Jag VILL hitta ett program på universitetet jag känner starkare för än att det känns OK, men jag vet att jag inte kan tvinga mig till det. Men alla jobb man kan ta utan utbildning är ju praktiskt taget att jobba på ICA eller industri och sådana jobb blir jag less på innan jag satt min fot på arbetsplatsen. Det enda jag kan tänka på direkt jag byter till arbetskläderna är att jag vill hem.

Känner igen mig i mycket du skriver, känns rätt uppgivet på nåt vis när man inte känner att det finns något yrke som lockar en för fem öre.

Man hankar sig fram på diverse skit någon/några månader i taget.

Malone
2012-02-15, 01:10
Välkommen till verkligheten, sådär känner alla många på mitt jobb och på alla andra jobb jag varit på samt förmodligen VÄLDIGT många på andra arbetsplatser också runt om i hela världen.

Jobba för helgen är man ju knappast ensam om...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_race

A rat race is a term used for an endless, self-defeating or pointless pursuit. It conjures up the image of the futile efforts of a lab rat trying to escape while running around a maze or in a wheel. In an analogy to the modern city, many rats in a single maze expend a lot of effort running around, but ultimately achieve nothing (meaningful) either collectively or individually.

The rat race is a term often used to describe work, particularly excessive work; in general terms, if one works too much, one is in the rat race. This terminology contains implications that many people see work as a seemingly endless pursuit with little reward or purpose, albeit this is not true for many workers. For example, self-employment contributes to an increase in job satisfaction and the self-employed may experience less job related mental strain.

Visst men många trivs på sina jobb också och de brukar inte jobba på industri. Man vill ju aktivt försöka få bort den där känslan och inte acceptera den som något oundvikligt. Jobb kommer aldrig vara lika roligt som fritid men man vill minska gapet så mycket som det går istället för att öka gapet och bli en sur gammal gubbe ;)

Jobba för helgen för att kunna supa? Man har ju massor av tid efter jobbet till träning och annat som ungkarl i alla fall men jag som har en kropp som gillar att strula kan inte träna det jag vill och på grund av det känns det som att jag måste hitta något annat att göra t e x studier till ett jobb man trivs med, men är svårt för min del och säkert många andra som Chrillee här ovan.

Baluu
2012-02-15, 02:41
Satsa på något som du tror kommer generera så mycket pengar som möjligt. :naughty:

Malone
2012-02-15, 11:39
Satsa på något som du tror kommer generera så mycket pengar som möjligt. :naughty:

Tar mycket hellre ett jobb som jag trivs på med lägre lön än tvärtom ;)

Men tack för alla tips!

Baluu
2012-02-15, 15:07
Tar mycket hellre ett jobb som jag trivs på med lägre lön än tvärtom ;)
Du menar med sjukgymnastik som du tycker är "helt OK"? Låter inte skoj.

Malone
2012-02-15, 15:11
Du menar med sjukgymnastik som du tycker är "helt OK"? Låter inte skoj.

Sa att jag HELLRE vill ha ett jobb jag trivs än att gå efter hur fet lönen är, inte något om hur roligt sjukgymnast skulle vara. Pengar har inte så stor betydelse för mig.

Baluu
2012-02-15, 15:14
Skrik inte. Kunden har alltid rätt.

Malone
2012-02-15, 15:17
Skrik inte. Kunden har alltid rätt.

Förlåt, känsliga öron? ;)

wilhelmblomgren
2014-01-16, 20:51
Har nu suttit fem timmar i sträck och räknat ekvationer till prov ett prov imorgon. Tyckte jag kunde allt först men sen den sista timmen fick jag blackout, har ni varit med om det innan? Känns sjukt drygt, ska man plugga vidare eller bara vila?

4623
2014-01-16, 21:05
Vila

en stor stark
2014-01-16, 21:26
Har nu suttit fem timmar i sträck och räknat ekvationer till prov ett prov imorgon. Tyckte jag kunde allt först men sen den sista timmen fick jag blackout, har ni varit med om det innan? Känns sjukt drygt, ska man plugga vidare eller bara vila?

Vila

Som 4623 säger så är det nog bäst att vila. Om jag förstår dig rätt med "blackout" så känner jag igen det väl. Man sitter och stirrar på en uppgift men hjärnan går inte igång. Även om man vanligtvis skulle klara den.

hurril
2014-01-16, 21:31
Jag har aldrig pluggat på det vis ni snackar om men att ta in nya ämnen och kötta bok/ artiklar om nya ämnen... i princip obegränsat. Nästan dygnet runt tills jag krashar och måste pausa någon dag. Något jag aldrig lär mig att inte göra :)

mela
2014-01-16, 21:39
Jag har aldrig pluggat på det vis ni snackar om men att ta in nya ämnen och kötta bok/ artiklar om nya ämnen... i princip obegränsat. Nästan dygnet runt tills jag krashar och måste pausa någon dag. Något jag aldrig lär mig att inte göra :)

Väldigt skillnad på intressanta ämnen och ointressanta som man (jag) läser för att bli något.

Kan läsa böcker osv om intressanta saker 18h om dygnet, medan jag knappt kan läsa en tråkig bok i 3 min innan tankarna vandrar iväg.

Hackenschmidt
2014-01-16, 21:41
Kan och kan, har suttit 30h+ på raken med uppsatser men de är ju undantag. Jag är ganska lat i övrigt så jag klickade i 2-4, men det är ju inte vad jag "kan" utan vad jag väljer.

hurril
2014-01-16, 21:43
Väldigt skillnad på intressanta ämnen och ointressanta som man (jag) läser för att bli något.

Kan läsa böcker osv om intressanta saker 18h om dygnet, medan jag knappt kan läsa en tråkig bok i 3 min innan tankarna vandrar iväg.

Mycket sant. Om det är irriterande eller tråkigt så kan jag inte läsa det... alls. Men allt som i någon mån är kunskap/ hänger ihop någorlunda eller är systematiskt. Inga problem.

Latissimus Dorsi
2014-01-16, 21:53
10 minuter. Däremot som hurril när jag väl får tag i något intressant T.ex en bra bok så annihilerar jag den :D

Andy.da.wohoo
2014-01-16, 22:12
Ser att jag svarade 2-4 timmar när pollen skapades. Idag får jag nog höja den till 6-9 timmar, beroende på pluggkamrater och fokus.

eternallord
2014-01-16, 22:46
Ser att jag svarade 2-4 timmar när pollen skapades. Idag får jag nog höja den till 6-9 timmar, beroende på pluggkamrater och fokus.

Väldigt viktigt att frågan avser effektiv pluggtid. I samband med tentaveckor blir det oftast cirka 10 dagar i sträck där jag är i skolan minst 10 timmar per dag och pluggar. Men jag har väldigt svårt att tro att ens hälften av det är effektiv pluggtid. Räknar man bort matpauser, godispauser, skitsnack med dom man pluggar med, gnäll över hur tråkigt/svårt det är, slösurfande, dagdrömmande, sexfantasier, mobilspel och rent stirrande på papper utan att ta in något så är det väldigt lite tid som man faktiskt sitter ner och effektivt producerar resultat.

Birkharju
2014-01-16, 22:48
Väldigt olika beroende på inre motivation till det som några varit inne på. Sitter i detta nu och skriver ett PM i prestationspsykologi. Brutalt tråkig uppgift så idag har det kanske varit 1/9 timmars effektivt plugg. Till skillnad från andra kurser som man verkligen tycker är intressanta, där säkert 70% är effektivt.

Andy.da.wohoo
2014-01-16, 22:50
Väldigt viktigt att frågan avser effektiv pluggtid. I samband med tentaveckor blir det oftast cirka 10 dagar i sträck där jag är i skolan minst 10 timmar per dag och pluggar. Men jag har väldigt svårt att tro att ens hälften av det är effektiv pluggtid. Räknar man bort matpauser, godispauser, skitsnack med dom man pluggar med, gnäll över hur tråkigt/svårt det är, slösurfande, dagdrömmande, sexfantasier, mobilspel och rent stirrande på papper utan att ta in något så är det väldigt lite tid som man faktiskt sitter ner och effektivt producerar resultat.

Jo, det har du rätt i, tog nog i lite så jag sket på mig. Men säg att jag nog skulle kunna plugga 5 timmar effektiv tid på en 10 timmars tentapluggsdag med bra studiekamrater.

eternallord
2014-01-16, 22:52
Jo, det har du rätt i, tog nog i lite så jag sket på mig. Men säg att jag nog skulle kunna plugga 5 timmar effektiv tid på en 10 timmars tentapluggsdag med bra studiekamrater.

Hälften är nog en rimlig uppskattning som jag kan skriva under på.

Olegh
2014-01-16, 23:01
Även om något är intressant, så finns det oftast en massa rövjobbig matte som ligger till grund för det hela..

MrBoris
2014-01-17, 03:07
Jag tror de flesta kan plugga 10timmar per dag effektivt, om de har kniven mot strupen. Dvs. om hela deras framtid hänger på att provet sitter t.ex. och de inte har någon mer chans någonsin. Så i de flesta fall - tror jag - så handlar det bara om ren o skär lathet om man säger att man inte kan plugga så länge.

Zwift
2014-01-17, 07:24
Veckorna innan en stor tenta brukar jag sitta 14 timmar per dag ungefär. Annars brukar jag nöja mig med åtta.