handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp angående vad som är bäst för mig.


anhest
2012-01-08, 01:55
Tjena, har nu bestämt mig för att gå ner i vikt/öka i muskelmassa. Problemet är att jag inte vet vad som är bäst för mig. Deffa eller äta normalt och träna?

Bild1 (http://imageshack.us/photo/my-images/864/jag2.jpg/)
Bild2 (http://imageshack.us/photo/my-images/80/jagn.jpg/)
Har haft folk som har sagt att jag har anlag för att bli stor, men har ingen aning om hur jag ska göra. Därför vänder jag mig till er!

Mvh

ed1234
2012-01-08, 01:58
Deffa absolut.

Ponitus
2012-01-08, 02:03
Är du nybörjare så tycker jag du kan ligga på balans och bara njuta av nybörjarökningarna. Eller kanske tillochmed deffa direkt.

anhest
2012-01-08, 02:25
Har deffat förut, så är inte direkt någon nybörjare. Men har mycket att lära!

Vad tycker ni om detta schema?


Måndag: Bröst + triceps
Tisdag: Axlar + ben
Onsdag: Rygg + biceps
Torsdag: Vila
Fredag: Bröst + triceps
Lördag: Axlar + ben
Söndag: Rygg + biceps

Proxy
2012-01-08, 02:29
Deffa, utan tvekan. :) Finns ingen anledning att äta sig ett dugg fetare än det där, du skjuter dig bara i foten.

anhest
2012-01-08, 02:38
Deffa, utan tvekan. :) Finns ingen anledning att äta sig ett dugg fetare än det där, du skjuter dig bara i foten.

Hade inte tänkt att äta mig fetare, anser att det är en bra kropp att börja träna på. Ska man käka protein eller helt enkelt skita i att äta några pulver/tabletter?

Proxy
2012-01-08, 03:03
Hade inte tänkt att äta mig fetare, anser att det är en bra kropp att börja träna på. Ska man käka protein eller helt enkelt skita i att äta några pulver/tabletter?

Man har ingen fördel av att vara fet när det gäller att bygga muskelmassa, tvärtom. Om du i framtiden har tänkt vara i bra form, så föreslår jag att du börjar med att gå ner ett antal kilon.

Köp dig lite proteinpulver om du känner att du behöver få i dig mer protein. Om inte annat så är det ett väldigt billigt och lättvindigt livsmedel.

Sportfiskaren
2012-01-08, 06:33
Hade inte tänkt att äta mig fetare, anser att det är en bra kropp att börja träna på. Ska man käka protein eller helt enkelt skita i att äta några pulver/tabletter?

Läs den klistrade deffguiden om du är osäker. Fylld av matnyttiga tips.

Popliteus
2012-01-08, 09:13
Du behöver inte vara orolig att bli "för" stor. Men jag säger deffa, så har du ett bättre utgångsläge för att bygga muskler.

vicarious
2012-01-08, 13:58
Deffa.

anhest
2012-01-19, 02:53
Tack alla för hjälpen, mår mycket bättre nu när man har kontroll över vad man äter. Har gått ner 5kg på 2 veckor och mer blir det!

Tyvärr så är axeln ur led så det blir att köra cardio och lite lätt på gymmet. Men återigen tack för all hjälp!

vicarious
2012-01-19, 09:34
Hoppas den inte är ur led fortfarande, isåfall borde du verkligen söka vård. Lycka till med deffen annars.

anhest
2012-01-19, 12:38
Nej, skrev lite fel. Den var ur led! Nu gör det bara jävligt ont.

Hetz
2012-01-19, 14:42
Deffa och träna stenhårt så kommer resultaten som ett brev på posten

Reaper123
2012-01-19, 15:42
Deffa gör man väl först man känner sig för fet, vilket är väldigt svårt för oss att säga! Sen är det såklart dumt att lägga på sig onödigt mycket och få en plågsamt lång deff framför sig.

Om jag nu får bestämma tycker jag du ser tillräckligt "fet" ut och absolut läge att skala av en (vild gissning) 10-15 kg och sedan börja bygga igen tex i höst!

Hetz
2012-01-19, 17:37
Alltså för att vidareutveckla mitt tidigare uttalande så skulle jag om jag var i din situation (vilket jag varit i förut) deffa för mitt egna välmående - både fysiskt och psykiskt. Varva detta med bra kost, bra sömn, kontinuitet och dedikation till din träning så kommer det gå som tåget!

Jag tycker att du bör räkna ut ditt energibehov med hjälp av deffguiden, lägga upp en kostplan som inte är alltför extrem (så att du inte riskerar att falla ur planen) och köra på det en vecka tillsammans med träning. Kolla din morgonvikt varje dag förutsatt att du haft samma intag varje dag. Sedan efter det utvärdera om du har gått upp eller ned. Har du gått upp - ja då måste man skära ner mer eller sätta in mer cardio. Har du gått ner då kanske man måste utvärdera om det gått "för fort" eller ja, du fattar.

Lägg upp en plan som är rimlig och som du tror på!

anhest
2012-02-09, 22:58
Alltså för att vidareutveckla mitt tidigare uttalande så skulle jag om jag var i din situation (vilket jag varit i förut) deffa för mitt egna välmående - både fysiskt och psykiskt. Varva detta med bra kost, bra sömn, kontinuitet och dedikation till din träning så kommer det gå som tåget!

Jag tycker att du bör räkna ut ditt energibehov med hjälp av deffguiden, lägga upp en kostplan som inte är alltför extrem (så att du inte riskerar att falla ur planen) och köra på det en vecka tillsammans med träning. Kolla din morgonvikt varje dag förutsatt att du haft samma intag varje dag. Sedan efter det utvärdera om du har gått upp eller ned. Har du gått upp - ja då måste man skära ner mer eller sätta in mer cardio. Har du gått ner då kanske man måste utvärdera om det gått "för fort" eller ja, du fattar.

Lägg upp en plan som är rimlig och som du tror på!


Okej! Väldigt intressant och bra inlägg.

Har en kostplan. Som jag följt i några veckor.

Måltid 1
Valfira bär
Havregryn
Proteinshake

Måltid 2
Kvarg
1 Äpple

Måltid 3
Kycklingfilé
Sallad
Ris/pasta

Måltid 4
Grönsaker
Kycklingfilé/kalkon
Stekt i solrosolja

Före träning
EAA
Bröd, 2 skivor vitt
Honung/sylt

Efter träning
Proteinshake
EAA

Måltid 5
Grönsaker
Nötfärs eller lax
Potatis kokt

Måltid 6
Kvarg
1 Äpple


Ser detta bra ut för mig? Har gått ner ett par kilon. Men verkar ha fastnat på 107kg. Vet inte varför men bara kämpa på.

vicarious
2012-02-09, 23:12
Går du inte ner äter du för mycket. Ät mindre. Jag hade kapat äpplena samt mackorna innan träningen, sen finns det ingen anledning att ta både proteinshake och EAA vid ett och samma tillfälle. Kaka på kaka.

Hetz
2012-02-10, 11:39
Du ser ut att äta en rätt ansenlig mängd protein så jag tycker precis som Vicarious att du kan ta bort proteinshakarna då du får ut samma effekt av EAA. Faktum är att jag nog hade skippat shakarna helt, oavsett om det är träning eller inte. Känns som väldigt onödiga kalorier.
Jag t.ex använder så lite pulver som möjligt på deff för att få in så mycket "mat" som möjligt på samma mängd kalorier

Före träning så skulle jag skippa 2 skivor vitt och istället köra 2 skivor riskakor med honung, inte sylt någonsin. Riskakor + honung är en grymt bra blandning innan träning tycker jag.
Edit: skulle jag nog köra din EAA innan träning (eller kanske t.o.m en kalorifri/snål pwo + malto) + 30-50g malto för att få ut liknande effekt av riskakorna/skivor vitt + honung - du sparar in rejält med kalorier på detta

Om du nu ligger för högt på kalorierna så skulle jag ha tagit bort måltid 4

anhest
2012-02-10, 22:17
Har inte fått hem EAA än, men detta har jag kört i några veckor och har märkt skillnad. Men ibland äter jag mindre, kanske 2-3 mål per dag. Bra eller dåligt?

agent0range67
2012-02-11, 01:51
Tjena, har nu bestämt mig för att gå ner i vikt/öka i muskelmassa. Problemet är att jag inte vet vad som är bäst för mig. Deffa eller äta normalt och träna?

Bild1 (http://imageshack.us/photo/my-images/864/jag2.jpg/)
Bild2 (http://imageshack.us/photo/my-images/80/jagn.jpg/)
Har haft folk som har sagt att jag har anlag för att bli stor, men har ingen aning om hur jag ska göra. Därför vänder jag mig till er!

Mvh

Var tror ni för fett% på killen?

vicarious
2012-02-11, 10:54
var tror ni för fett% på killen?

25-30%

anhest
2012-02-15, 14:14
Sådär, från 113kg till 105kg idag. Målet är väl runt 90 någonstans. Tack alla för hjälpen!