handdator

Visa fullständig version : Borde jag bulka? Jag vill se ut som Josef Rakich


Rumi
2012-01-08, 01:02
Tjena grabbar!

Året är 2012 och jag har seriösa mål att se ut som Josef Rakich. Jävlar vad han ger mig motivation. Men jag vet inte riktigt om jag skall bulka eller deffa?
Jag skall posta hur jag ser ut i dagsläget och en bild på Josef Rakich som är tagen från hemsidan http://gettingshreddednaturally.blogspot.com/

frozzon
2012-01-08, 01:03
deffa först, sen bulk, sen deff, sen bulk, sen deff.

Rakanichy
2012-01-08, 01:03
Du har nog en hel del massa kvar tills dess men du är på god väg min vän ;)

Om du har som mål att uppnå hans fysik under 2012 så bör du tänka om.
I ditt läge skulle jag deffat alla dagar i veckan.

Rumi
2012-01-08, 01:14
:)Förresten så är jag 169 och väger 71 kg.
Varför skulle ni ha deffat? Är jag så tjock? Tack för alla svar

frozzon
2012-01-08, 01:17
:)Förresten så är jag 169 och väger 71 kg.
Varför skulle ni ha deffat? Är jag så tjock? Tack för alla svar

jag skulle deffat för att du har för mycket kroppsfett (enligt mig) och för att det är lättare att bygga på lågt kroppsfett.

Rumi
2012-01-08, 01:26
jag skulle deffat för att du har för mycket kroppsfett (enligt mig) och för att det är lättare att bygga på lågt kroppsfett.

Okej men hur mycket svårare blir det i mitt fall? Tror du det är möjligt? Om det bara blir lite svårare tror jag nog jag vill köra på. Pallar inte hålla på att bulka deffa bulka deffa. Om jag väljer att bulka hur mycket skall jag gå upp tycker du?

Tack så mycket...

Discogymmar
2012-01-08, 01:29
Du är ju inte på något sätt tjock nu, verkligen inte. Men att få fysiken du söker kan ta många många år för vissa.

Dock så har du en bra grund. Det här med bulk och deff har jag inga erfarenheten från så det får jag överlåta till någon annan

Rumi
2012-01-08, 01:33
Okej tack. Ja det kanske tar mer tid än vad jag tror men jag vill verkligen gå in för det här detta år och se vart jag hamnar.

Vill fortfarande veta hur mkt jag bör bulka? Om jag väljer att göra detta.
Tack

StampChamp
2012-01-08, 01:37
Max nåt kilo till, men jag tror du kommer bli nöjd med en deff och sedan bygga därifrån.. jag tror det kommer se riktigt bra ut efter en deff och sedan bygga :)

Rumi
2012-01-08, 01:49
Jo haha men fan pallar inte deffa. Men det kanske är det bästa egentligen? Men ni får vara lite mer konkreta om jag skall deffa så hur många kilo isåfall??
Jag antar att jag fortfarande skall köra TUNGT?

Ponitus
2012-01-08, 02:22
Tja, du måste ju bli av med fett om du ska få fram musklerna..
Träna tungt och deffa ner dig 10kg och sen får du se hur du känner.

edit: ..är mitt tips.

Sarwien
2012-01-08, 04:48
Lägg dig på kcalbalans, kanske lite överskott, och kör på. Deff på så låg vikt känns onödigt imo.

stkmp3
2012-01-08, 04:58
Jo haha men fan pallar inte deffa. Men det kanske är det bästa egentligen? Men ni får vara lite mer konkreta om jag skall deffa så hur många kilo isåfall??
Jag antar att jag fortfarande skall köra TUNGT?

Men asså haha, om du vill se ut som han måste du ju deffa och bygga mycket mer muskler, men det närmsta du kommer inom en kort stund är genom deff, då kommer ju magrutorna fram och dina muskler kommer att se mer deffinierade ut..

RS.
2012-01-08, 07:51
Va trött jag blir på alla dessa deffa eller bulka trådar. Du ska träna hårt, gör det i nåt år till, sen kanske du Ian börja fundera på hur du ska gå vidare. Ta det inte personligt, men det finns för många trådar som handlar om detta nu. Och gemensamt för dessa brukar vara att TS behöver träna en hel del till 'nnan deff eller bulk borde vara ett problem. Ät vettig mat och träna hårt ett tag till. Du ser ut att ha en bra grund.

difeddy
2012-01-08, 09:21
Verkar vara många som skriver att du är väldigt långt ifrån hans fysik. Det är du verkligen inte. Snarare tvärtom. Man får ju ha i åtanke att Joseph antagligen inte är ren, så han går nog runt med ett tryck som han inte hade haft annars. Sen är ryggen mycket mindre än framsidan, han är ordentligt deffad, etc.

EDIT: Jag tycker du ska deffa, du har ju en del massa.

Robbmeister
2012-01-08, 10:18
deffa först, sen bulk, sen deff, sen bulk, sen deff.

+1

Numse
2012-01-08, 11:15
Varför frågar du om du inte vill deffa?

ChrisDEFC
2012-01-08, 11:22
Bulka på du (säger bara det du vill höra).

Donner
2012-01-08, 11:24
Va trött jag blir på alla dessa deffa eller bulka trådar. Du ska träna hårt, gör det i nåt år till, sen kanske du Ian börja fundera på hur du ska gå vidare. Ta det inte personligt, men det finns för många trådar som handlar om detta nu. Och gemensamt för dessa brukar vara att TS behöver träna en hel del till 'nnan deff eller bulk borde vara ett problem. Ät vettig mat och träna hårt ett tag till. Du ser ut att ha en bra grund.

men skojar du eller? är du trött på trådarna så skit i att läsa dom. killen vill ha andra åsikter om vad han borde göra, det är väl det är ett diskussionsforum är till för? sedan så om du skulle titta på hans bilder istället för att börja gnälla direkt så hade du sett att han ligger inne med en hel del massa.

tycker du ska deffa.

Morrris
2012-01-08, 11:28
Bortsett från magpartiet är det ingen överdrivet muskulös kropp. Det kommer ta mer än ett år oavsett. Träna på hårt, fokusera på mage/bröst, ät mkt protein. Du kommer aldrig se ut som han gör, men du kan få en liknande fysik.

Rumi
2012-01-08, 13:46
Tjena grabbar tack som fan för alla tips.

Jag sa aldrig att jag INTE vill deffa men jag pallar inte men jag kanske blir illa tvungen. Jag uppskattar era tips som fan men skulle ni kunna vara lite mer konkreta? Varför säger ni att jag aldrig kommer att se ut som honom kan ni förklara varför?

Det skulle vara schysst om ni föklarar VARFÖR istället för att säga DEFFA sedan bulka. Är det för att det är lättare att bygga muskler om man är relativt deffad och hur sant är detta påstående isåfall?

Tack än en gång =)

difeddy
2012-01-08, 13:47
Tjena grabbar tack som fan för alla tips.

Jag sa aldrig att jag INTE vill deffa men jag pallar inte men jag kanske blir illa tvungen. Jag uppskattar era tips som fan men skulle ni kunna vara lite mer konkreta? Varför säger ni att jag aldrig kommer att se ut som honom kan ni förklara varför?

Det skulle vara schysst om ni föklarar VARFÖR istället för att säga DEFFA sedan bulka. Är det för att det är lättare att bygga muskler om man är relativt deffad och hur sant är detta påstående isåfall?

Tack än en gång =)

Japp, det är lättare. Hyfsat vedertagen sanning.

Numse
2012-01-08, 13:50
Du kan få en liknande fysik som killen på bilden, men enligt min uppskattning så kommer det ta dig 2-3 år drygt, innan du får en liknande fysik. Och då gäller det att ligga i, konstant träning, 4-6 pass i veckan.

Jag håller med många andra att det är dags att deffa. Du ligger uppskattningsvis en bit över 15% bf, och du kan lätt komma ner till 10-11% utan att tappa muskler om du sköter din deff bra. Det är vettigt att bygga på kring 10-12%. Att bulka nu är i min mening vansinne, för du kommer få ett helvete att tappa allt fett sen, och kanske tappa motivationen då deffen blir lång.

HulkH
2012-01-08, 13:52
Bortsett från magpartiet är det ingen överdrivet muskulös kropp. Det kommer ta mer än ett år oavsett. Träna på hårt, fokusera på mage/bröst, ät mkt protein. Du kommer aldrig se ut som han gör, men du kan få en liknande fysik.

Fast det är en rätt imponerande fysik måste du medge?

Rumi
2012-01-08, 13:52
Tack som fan för alla tips =) Uppskattas. Okej då äre bara att kliva på defftåget. En fråga kan man deffa utan att räkna kalorier? Alltså man äter mindre än vanligt så ser man om man går ner något i vikt? Och om man går ner i vikt så fortsätter man så?

Jag antar att jag skall fortsätta köra TUNGT. HUR många kilo skall jag TAPPA?

THX

Rumi
2012-01-08, 13:53
Fast det är en rätt imponerande fysik måste du medge?

Alltså min fysik eller Josef Rakich? =P

Har jag inte den genetik som krävs för att bli som Rakich???

Hare

Dennis93
2012-01-08, 13:56
Tack som fan för alla tips =) Uppskattas. Okej då äre bara att kliva på defftåget. En fråga kan man deffa utan att räkna kalorier? Alltså man äter mindre än vanligt så ser man om man går ner något i vikt? Och om man går ner i vikt så fortsätter man så?

Jag antar att jag skall fortsätta köra TUNGT. HUR många kilo skall jag TAPPA?

THX

Om du minskar i vikt och behåller styrkan är det väl bara att fortsätta äta så. Träna som du har gjort nu om du tycker det bygger bra dra ner på volymen lite om du kör många set osv.

Sen är det ofta så att man behöver gå ner fler kilon än man tror för att nå formen man vill ha.

Gald
2012-01-08, 13:58
Tack som fan för alla tips =) Uppskattas. Okej då äre bara att kliva på defftåget. En fråga kan man deffa utan att räkna kalorier? Alltså man äter mindre än vanligt så ser man om man går ner något i vikt? Och om man går ner i vikt så fortsätter man så?

Jag antar att jag skall fortsätta köra TUNGT. HUR många kilo skall jag TAPPA?

THX

Klart du kan deffa utan att räkna. Men du kommer få ändra mycket i början osv på maten men med tiden kommer du lära dig den mängd du ska äta osv. Ett bra tips om du inte ska räkna kalorierna är att skriva upp vad du ska äta varje dag som blir rätt mängd kalorier, proteiner, fett, kolhydrater, sen följer du det och byter ut kyckling mot kött vissa dagar och ändrar kolhydrat källorna vissa dagar som du känner.

Hoppas du förstår vad jag menar, när jag deffade körde jag tex kyckling med ris och broccoli nästan varje dag 2-3 ggr om dagen tillsammans med annan mat så som gröt på morgonen m.m. och jag visste att jag fick i mig mitt dagsintag så jag kom på underskott när jag åt så varje dag, det blev som en rutin behövde ej räkna något.

Dennis93
2012-01-08, 13:58
Alltså min fysik eller Josef Rakich? =P

Har jag inte den genetik som krävs för att bli som Rakich???

Hare

Jag tror han syftade på Josef.

Det de menar med genetiken är att du aldrig kommer se ut exakt som honom eftersom ni med största säkerhet har olika placering av muskelfästen mm, så du kan komma i samma form som han men ni kommer inte se identiska ut för det.

Freddy2
2012-01-08, 14:05
Josef är shreddad till max. Han är inte direkt så stor men han är väldigt shreddad. 6-8% kroppsfett ligger han säkert runt, med väldigt bra gener dessutom.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=141169051&page=1

Bilden till höger högst upp är ny på honom, han postade den i sin officiella facebook sida för några dagar sedan. 4 års träning vänster -> höger bilden. Så med bra gener och hyfsat med muskler + väldigt lågt kroppsfett så är du där på 4 år likt han.

Menar inte att du ska vara ungefär som han 4 år från nu, utan med 4 års träning med bra gener så går det.

Numse
2012-01-08, 16:45
Varför ska du inte räkna kalorier? Om du vill få lika bra fysik som snubben på bilden så måste du lägga ner en jävla massa energi, varför då inte också ta den lilla tid det krävs att väga din mat för att korta ner antalet månader det kommer ta för dig att nå dit? Att deffa utan att räkna kalorier är inte alls lika effektivt som ifall du har stenkoll på vad du får i dig.

Rumi
2012-01-08, 17:07
Tack för alla tips än en gång. Fan ni äger.

Men hur MYCKET skall jag deffa?

Donner
2012-01-08, 17:09
Tack för alla tips än en gång. Fan ni äger.

Men hur MYCKET skall jag deffa?

tills du gillar det du ser i spegeln, kasta vågen i soptunnan.

Sheogorath
2012-01-08, 17:17
tills du gillar det du ser i spegeln, kasta vågen i soptunnan.

Trams. Vågen är ett utmärkt sätt att kontrollera att man varken går ner för långsamt eller snabbt. Väga sig varje dag, nypissad morgonvikt, och utvärderar i slutet av veckan med hjälp av veckans medianvikt.

Donner
2012-01-08, 17:37
Trams. Vågen är ett utmärkt sätt att kontrollera att man varken går ner för långsamt eller snabbt. Väga sig varje dag, nypissad morgonvikt, och utvärderar i slutet av veckan med hjälp av veckans medianvikt.

trams tycker jag inte det är, många som försöker gå ner i vikt och fokuserar alldeles för mycket på vad vågen visar. ser att dom väger mer ena dagen än föregående och får frispel. men såklart att den kan vara ett bra verktyg också. själv tycker jag att spegeln + vikterna på gymet avgör bättre hur jag lyckas med min deff.

Dexterity
2012-01-08, 17:43
Varför ska du inte räkna kalorier? Om du vill få lika bra fysik som snubben på bilden så måste du lägga ner en jävla massa energi, varför då inte också ta den lilla tid det krävs att väga din mat för att korta ner antalet månader det kommer ta för dig att nå dit? Att deffa utan att räkna kalorier är inte alls lika effektivt som ifall du har stenkoll på vad du får i dig.

Men är det här verkligen en nödvändighet om man vid deff väger sig varje dag och räknar ut en medelvikt i slutet veckan (läs Sheos inlägg ovan) samt håller koll på sitt proteinintag? För mig verkar det totalt onödigt och alltför omständligt.

Silencer
2012-01-08, 17:44
Trams. Vågen är ett utmärkt sätt att kontrollera att man varken går ner för långsamt eller snabbt. Väga sig varje dag, nypissad morgonvikt, och utvärderar i slutet av veckan med hjälp av veckans medianvikt.

Fan, jag som kjörer medelvikt! :(

Sheogorath
2012-01-08, 18:07
Men är det här verkligen en nödvändighet om man vid deff väger sig varje dag och räknar ut en medelvikt i slutet veckan (läs Sheos inlägg ovan) samt håller koll på sitt proteinintag? För mig verkar det totalt onödigt och alltför omständligt.

Det blir fantastiskt mycket lättare att reglera vikten noggrant om man räknar kalorier. Man måste ju faktiskt kunna använda veckovikten till något och där tycker jag kaloriräkning har sin helt givna plats. Annars riskerar man att slå över åt ena eller andra hållet gång på gång. Antingen att man går ner för snabbt eller inte går ner alls.

Sheogorath
2012-01-08, 18:09
trams tycker jag inte det är, många som försöker gå ner i vikt och fokuserar alldeles för mycket på vad vågen visar. ser att dom väger mer ena dagen än föregående och får frispel. men såklart att den kan vara ett bra verktyg också. själv tycker jag att spegeln + vikterna på gymet avgör bättre hur jag lyckas med min deff.

Då är dom okunniga och/eller hysteriska. Man använder nog aldrig en (1) dags vikt till något ö.h.t. under en dietperiod, däremot t.ex. vikten för en hel vecka (median eller medel). Hur som helst är det inte vågens fel om man nojjar loss.

KalleTeodor
2012-01-08, 18:24
Om man ska bygga vilken kroppsfett procent är bra att liga på då? Enligt en våg på gymmet så hade jag 15 % procent kroppsfett på 192cm och 83kg. Borde jag deffa ner några kilo så jag hamnar på lägre kroppsfett? (vilken isf) eller borde jag fortsätta äta som fan och försöka gå upp istället? Har liknande mål som ts.

krubkungen
2012-01-08, 18:24
Har jag inte den genetik som krävs för att bli som Rakich???

time will tell my young padawan.

krubkungen
2012-01-08, 18:27
Om man ska bygga vilken kroppsfett procent är bra att liga på då? Enligt en våg på gymmet så hade jag 15 % procent kroppsfett på 192cm och 83kg. Borde jag deffa ner några kilo så jag hamnar på lägre kroppsfett? (vilken isf) eller borde jag fortsätta äta som fan och försöka gå upp istället? Har liknande mål som ts.

Jag skulle ej gå över 15%. Sen är ju frågan hur 100% vågen på gymmet är.

Sheogorath
2012-01-08, 18:31
Om man ska bygga vilken kroppsfett procent är bra att liga på då? Enligt en våg på gymmet så hade jag 15 % procent kroppsfett på 192cm och 83kg. Borde jag deffa ner några kilo så jag hamnar på lägre kroppsfett? (vilken isf) eller borde jag fortsätta äta som fan och försöka gå upp istället? Har liknande mål som ts.

Om du har svårt att äta tillräckligt (med bra!) mat för att gå upp i vikt kan det vara vettigt att droppa några kilon för att kunna bygga lättare. Efter en dietperiod kan man gå upp i vikt på mycket lägre energiintag och då är det lättare att fylla sin kcal-kvot med bra grejor. En annan anledning att deffa kan helt enkelt vara om du tycker att du ser för tjock ut.

Om du kan äta bra mat för att gå upp i vikt och inte bryr dig om lite pluffs kan du fortsätta bygga hur mycket du vill. Det finns inget rätt eller fel egentligen. Låt spegeln avgöra. Står det ett fetto framför dig? Känns det jobbigt? Deffa.

KalleTeodor
2012-01-08, 18:35
Om du har svårt att äta tillräckligt (med bra!) mat för att gå upp i vikt kan det vara vettigt att droppa några kilon för att kunna bygga lättare. Efter en dietperiod kan man gå upp i vikt på mycket lägre energiintag och då är det lättare att fylla sin kcal-kvot med bra grejor. En annan anledning att deffa kan helt enkelt vara om du tycker att du ser för tjock ut.

Om du kan äta bra mat för att gå upp i vikt och inte bryr dig om lite pluffs kan du fortsätta bygga hur mycket du vill. Det finns inget rätt eller fel egentligen. Låt spegeln avgöra. Står det ett fetto framför dig? Känns det jobbigt? Deffa.

ja har alltid varit smal, men har lyckats komma upp till 84kg nu vägde 77 i mars. spänner jag och drar in magen så ser man rutorna lite grann. jag är ju inte tjock direkt men inte stor heller. lite lägre kroppsfett än ts. aja vette fan hur jag gör. :P

Sheogorath
2012-01-08, 18:38
ja har alltid varit smal, men har lyckats komma upp till 84kg nu vägde 77 i mars. spänner jag och drar in magen så ser man rutorna lite grann. jag är ju inte tjock direkt men inte stor heller. lite lägre kroppsfett än ts. aja vette fan hur jag gör. :P

Inte vi heller. ;) Fettet ska ju bort förr eller senare om du vill bli deffad. Om det blir "förr" eller "senare" kan bara du avgöra.

ChrisDEFC
2012-01-08, 18:40
ja har alltid varit smal, men har lyckats komma upp till 84kg nu vägde 77 i mars. spänner jag och drar in magen så ser man rutorna lite grann. jag är ju inte tjock direkt men inte stor heller. lite lägre kroppsfett än ts. aja vette fan hur jag gör. :P

Så länge du inte känner dig pluffsig så fortsätt att bygg men se till att du inte går upp för fort, då är det ganska troligt att de mesta av uppgången är fett. 1kg/månad skulle jag säga är en lagom nivå på viktökningen, inte mer än så.

ChrisDEFC
2012-01-08, 18:42
Inte vi heller. ;) Fettet ska ju bort förr eller senare om du vill bli deffad. Om det blir "förr" eller "senare" kan bara du avgöra.

Är det inte hälsosamt att ha lite fett på kroppen då, bättre motståndskraft mot sjukdomar osv. Och om man ser rutorna och väger "bara 84kg" på 192cm så känns det lite halvt omottiverat att deffa men men, svårt att säga utan bilder åxå.

Sheogorath
2012-01-08, 18:48
Är det inte hälsosamt att ha lite fett på kroppen då, bättre motståndskraft mot sjukdomar osv. Och om man ser rutorna och väger "bara 84kg" på 192cm så känns det lite halvt omottiverat att deffa men men, svårt att säga utan bilder åxå.

Det är ett BMI på 22,8 så det är ju inte i närheten av undervikt i alla fall, om vi ska ha något att förhålla oss till. Faktiskt helt normal vikt. Jag känner inte till att det finns en koppling mellan mängd underhudsfett och hur starkt immunförsvar man har. Var kan man läsa om detta?

Nutrid
2012-01-08, 19:27
Kan vara värt att tillägga att man inte "måste" bulka eller deffa per definition. Är du en person som inte tränat i flertalet år så finns det ingen direkt anledning att börja äta upp sig. Träna hårt och ät bra mat så kommer du att se att resultaten kommer av sig själv med tiden.

Dom som verkligen måste "bulka" är de som tränat och som kört fast eller folk som har jätte svårt att gå upp i vikt pga hög ämnesomsättning eller (ännu vanligare) att de har dålig aptit.

Dexterity
2012-01-09, 00:00
Det blir fantastiskt mycket lättare att reglera vikten noggrant om man räknar kalorier. Man måste ju faktiskt kunna använda veckovikten till något och där tycker jag kaloriräkning har sin helt givna plats. Annars riskerar man att slå över åt ena eller andra hållet gång på gång. Antingen att man går ner för snabbt eller inte går ner alls.


Jag håller med dig, för att reglera viktnedgången noggrant så är det nog lämpligt att räkna kalorier men samtidigt så anser jag att kostnaden (den tid det tar, de begränsningar på det sociala livet som det medför för många) överväger nyttan. Samtidigt så tror jag att man lär sig hur mycket man ska stoppa i sig efter ett par veckors vägande, givet att man äter hyfsat likadant under deffperioden. Om jag utgår från mig själv så går jag ner i den takt jag vill genom att endast väga mig (jag har lärt mig att uppskatta hur mycket energi jag behöver/kan stoppa i mig). Visst, om jag skulle ha räknat kalorier skulle jag kanske gått ned i den takt jag vill även de första veckorna och vara lugn att jag inte slår över "budget" något en vecka, men är det verkligen något att bry sig om i ett längre perspektiv?


Till TS: Jag skulle personligen deffa i det läge du är nu, kanske en 7 kilo till (max 0,5 kg per vecka) och sedan köra en långsam längre bulk (kanske 0,3 kg per vecka) fram till dess att du ser att du ser att konturerna börjar försvinna igen. Därefter kör du en kortare deff igen och sedan en längre långsam bulk. Fortsätt sedan på det viset till dess att du är nöjd.

Rumi
2012-01-09, 15:30
Tack så mycket fan vad ni äger! Finns det ett bättre forum NEJ tror inte det...