handdator

Visa fullständig version : Vi som är intresserade av utlandsstudier...


Krille 87
2012-01-07, 23:26
Hej på er alla.

Jag är intresserad av era erfarenheter från utlandsstudier. Vilka skolor har ni varit på och i vilka länder? Vilka världsdelar/länder/skolor är ni intresserade av?

Är ni nöjda? *drool*


Shot.

Erik__
2012-01-07, 23:51
Jag ska åka till nanyang i singapore nästa år för ett års ingenjörsstudier, någon som har varit där?

johanhej
2012-01-07, 23:54
Har själv varit utbytesstudent i Nebraska under gymnasiet. Kort och gott snurrade det hela till sig och jag fick åka hem tidigare än tänkt.

Nu förstår jag att det inte är något sådant du är ute efter, men tycker ändå det kan vara värt att nämna om någon läser. Vi är faktiskt relativt fria som unga i jämförelse med andra länder. Vill man kunna leva någorlunda fritt så måste man nog upp på universitet eller högskolor.

Har själv tänkt göra mitt fjärde år av utbildningen i USA. Finns en hel del bra tekniska universitet där som intresserar :).

Krille 87
2012-01-07, 23:55
Jag ska till University of Hong Kong om 10 dagar, Faculty of Business and Economics. Nån som varit där?

Krille 87
2012-01-07, 23:56
Har själv varit utbytesstudent i Nebraska under gymnasiet. Kort och gott snurrade det hela till sig och jag fick åka hem tidigare än tänkt.

Nu förstår jag att det inte är något sådant du är ute efter, men tycker ändå det kan vara värt att nämna om någon läser. Vi är faktiskt relativt fria som unga i jämförelse med andra länder. Vill man kunna leva någorlunda fritt så måste man nog upp på universitet eller högskolor.

Har själv tänkt göra mitt fjärde år av utbildningen i USA. Finns en hel del bra tekniska universitet där som intresserar :).

Ja, skolorna i USA är i särklass.

Stråhle
2012-01-07, 23:58
Hur blir kostnaderna för utlandsstudier? Står universitetet för terminsavgifter, boende, resa, osv eller betalar man allt från egen ficka? Hur stort kapital har ni sparat eller går det att ta lån genom csn?

Jens.Andersson
2012-01-07, 23:59
Var en termin på Jamaica. Nivån var lägre än hemma men skönt att studera en vårtermin
i tropiskt klimat. Mitt universitet betalade allt och sen fick man 17 000 att röra sig med.

mdmazing
2012-01-08, 00:01
Var en termin på Jamaica. Nivån var lägre än hemma men skönt att studera en vårtermin
i tropiskt klimat. Mitt universitet betalade allt och sen fick man 17 000 att röra sig med.

Sounds nice! Vad studera du?

Krille 87
2012-01-08, 00:05
Hur blir kostnaderna för utlandsstudier? Står universitetet för terminsavgifter, boende, resa, osv eller betalar man allt från egen ficka? Hur stort kapital har ni sparat eller går det att ta lån genom csn?


Det vanligaste idag är att skolan har utbytesavtal med andra skolor och på så sätt slipper man terminsavgiften. Ju bättre skola, ju bättre avtal, i princip.


Att leva i Asien t ex. är bra mycket billigare än att leva i Västvärlden. Jag kommer betala 900 kr i månaden för boende t ex. Mat, kläder etc. är bra mycket billigare.

FredrikC
2012-01-08, 00:05
Jag ska till University of Hong Kong om 10 dagar, Faculty of Business and Economics. Nån som varit där?

Är det möjligtvis Lund? Har en polare som ska dit, åker om 20 dagar. ;)

Krille 87
2012-01-08, 00:11
Är det möjligtvis Lund? Har en polare som ska dit, åker om 20 dagar. ;)

Jasså, nej, det är Handels i Gbg.

Kul!

FredrikC
2012-01-08, 00:16
Jasså, nej, det är Handels i Gbg.

Kul!

Okej, snyggt! :cool: Antar att det blir en Civilekonom av dig Krille, för inte finns kandidat i GBG?

Fråga 1: Vad blir det för gym?

Fråga 2: Vad blir det för kurser?

Krille 87
2012-01-08, 00:23
Okej, snyggt! :cool: Antar att det blir en Civilekonom av dig Krille, för inte finns kandidat i GBG?

Fråga 1: Vad blir det för gym?

Fråga 2: Vad blir det för kurser?

Civilekonom är ett slitet uttryck och försvinner mer och mer.

Visst finns det kandidat i Gbg, givetvis.

Haha, gym finns på Campus, har en dålig armbåge som gjort att jag inte kunnat träna på några månader så får se om det blir någon träning alls.


Foreign Trade and Investment in China, Principles of Entrepreneurship, Marketing, Current Economic affairs. bl a.

En Mix av FEK och NEK kurser.

FredrikC
2012-01-08, 00:41
Civilekonom är ett slitet uttryck och försvinner mer och mer.

Visst finns det kandidat i Gbg, givetvis.

Haha, gym finns på Campus, har en dålig armbåge som gjort att jag inte kunnat träna på några månader så får se om det blir någon träning alls.

Foreign Trade and Investment in China, Principles of Entrepreneurship, Marketing, Current Economic affairs. bl a.

En Mix av FEK och NEK kurser.

Jo, civilekonom har haft sin tid. Kör själv kandidat.

Benen! För guds skull, glöm inte benen!

Okej, spännande grejer! Är det sista terminen? Blir det ut och gnugga på marknaden eller hoppar på Msc?

Jens.Andersson
2012-01-08, 00:51
Sounds nice! Vad studera du?

Kemi på Göteborgs Universitet. Det var genom Linneaus-Palme som jag tror
har utbyte för fler universitet och linjer.
http://www.programkontoret.se/Program-Stipendier/Program1/Linnaeus-Palme/

Hobbes
2012-01-08, 01:36
University of Calgary, Canada 2004 september till 2005 september.

Mycket nöjd, jobbade som forskningsassistent samtidigt vid Foothills Hospital med ett MS projekt.

Mycket nöjd med allt, rekommenderar fler att se över vad Canada har att erbjuda och inte snöa in sig på USA. När jag återvände 2005 till Sverige läste jag en artikel som just skrev detta jag pratar om - att Canada erbjuder lika- och bättre utbildning än USA till bättre pengar.

Jag hade gjort om mitt val i ett hjärtslag!


Hur blir kostnaderna för utlandsstudier? Står universitetet för terminsavgifter, boende, resa, osv eller betalar man allt från egen ficka? Hur stort kapital har ni sparat eller går det att ta lån genom csn?

CSN stod för det mesta, lån rätt igenom eftersom jag valde att åka som "Free Mover". Tog ett extra lån dock utanför CSN eftersom de inte täckte allt. Inga stora summor alls.

Bästa investeringen jag någonsin gjort i hela mitt liv!

MrBoris
2012-01-08, 03:05
University of Calgary
...
När jag återvände 2005 till Sverige läste jag en artikel som just skrev detta jag pratar om - att Canada erbjuder lika- och bättre utbildning än USA till bättre pengar.


Just University of Calgary har i historien varit känt som ett av de bästa universiteten inom Geodesy också, mitt ämne *cupid* Men tyvärr gått ner sig något de senaste åren..

Själv är jag på Curtin University of Technology i Perth, västkusten på Australien. Inom mitt område (Geodesi) är det en bra skola, men annars inte särskilt högt rankat. Min forskningsgrupp dock:thumbup: Dock är nackdelen att man t.ex. som doktorand betalar 200 000 kr per år i institutionsavgifter, så det är nog ett måste att vara utbytesstudent om man ska plugga här o inte vill bränna en förmögenhet.

För sju år sen var jag också utbytesstudent här o det var en av mina bästa tider i mitt liv, underbart land

Manta
2012-01-08, 03:16
underbart land

Blä.

MrBoris
2012-01-08, 03:23
Blä.

Hemsjuk? Flytta från Adelaide för bövelen*popcorn*

Manta
2012-01-08, 03:39
Hemsjuk? Flytta från Adelaide för bövelen*popcorn*

Delvis. Men jag har bott här och har nog betydligt mer erfarenhet än vad du har. Har varit medborgare sedan början av 04. Jag tror du kommer märka skillnad ifall du stiger utanför studiesfären. Sedan beror det väl lite på vad man är ute efter också.

Malone
2012-01-08, 03:45
Synd att man inte gillar ekonomi då hade jag velat ta hela bachelorn i asien. Men finns ju alltid språkstudier... :D

Känns dock som att tiden skulle flyga iväg snabbare än man vill och sedan är man på planet påväg till Sverige igen medan en bachelor's är på 4 år.

Kryss
2012-01-08, 07:03
Pluggar utomlands just nu i Taiwan, åker dock hem till vårterminen strax.

Nivån är längre än i Sverige och helt annorlunda utbildning, men man får en ordentlig inblick i taiwanesisk/kinesisk kultur. Har haft några skräpkurser men är nöjd med utbytet som helhet, har nog lärt mig mest utanför lektionerna.

MrBoris
2012-01-08, 07:11
Delvis. Men jag har bott här och har nog betydligt mer erfarenhet än vad du har. Har varit medborgare sedan början av 04. Jag tror du kommer märka skillnad ifall du stiger utanför studiesfären. Sedan beror det väl lite på vad man är ute efter också.
Ja det är jag ju inte i närheten av, totalt bott här inklusive utbytesstudent 1.5 år, men ärligt om du inte trivs flytta härifrån då? Har svårt för personer som inte gör något åt sin situation o gnäller istället

Manta
2012-01-08, 08:57
Ja det är jag ju inte i närheten av, totalt bott här inklusive utbytesstudent 1.5 år, men ärligt om du inte trivs flytta härifrån då? Har svårt för personer som inte gör något åt sin situation o gnäller istället

Ursäkta? "Flytta härifrån då", tror du verkligen livet är så enkelt? Jag har familj, vänner, en flickvän som är australiensiska här. Det finns fler faktorer än hurvida landet är "underbart" eller inte som måste tas i beaktning. Hur mycket jag än vill finns det ingen möjlighet för mig att flytta inom den närmsta framtiden. Det finns mycket här som jag tycker om och mycket jag tycker är dåligt, det är varken hemskt eller underbart.

MrBoris
2012-01-08, 09:22
Ursäkta? "Flytta härifrån då", tror du verkligen livet är så enkelt? Jag har familj, vänner, en flickvän som är australiensiska här. Det finns fler faktorer än hurvida landet är "underbart" eller inte som måste tas i beaktning. Hur mycket jag än vill finns det ingen möjlighet för mig att flytta inom den närmsta framtiden. Det finns mycket här som jag tycker om och mycket jag tycker är dåligt, det är varken hemskt eller underbart.

Det var en allmän påpekan, förstår att vissa kan ha svårare att röra på sig än andra pga andra faktorer än vad man kan kontrollera. Men ändå, vantrivs man borde man göra något åt det, om flytt är omöjligt så något annat iaf.

Till trådskaparen; De flesta svenskar som är här gillar Australien, finns dock få undantag som t.ex. Manta *popcorn*

Eddie Vedder
2012-01-08, 09:30
Jag skulle ljuga om jag sa att det inte lockar. Men jag är en trygghetsnarkoman och törs helt enkelt inte. Det känns som alldeles för mycket krångel. Min senaste flytt var cirka 50 meter och det var ett stort steg så det räckte.

Drömmen är ju dock att kanske få forska en dag och om den drömmen skulle gå i uppfyllelse så inbillar jag mig att det vore lite mindre krångel om man blev tillfrågad om att jobba ett år på ett utländskt universitet. Typ något exotiskt som Danmark eller så. :D

Manta
2012-01-08, 09:52
Till trådskaparen; De flesta svenskar som är här gillar Australien, finns dock få undantag som t.ex. Manta *popcorn*

Det håller jag med om. Vill man komma hit och plugga så kör hårt. Det finns bra universitet, det finns gott om möjligheter att sola, bada, supa och ****** runt. Australiensare är ofta välkomnade, trevliga och roliga (i alla fall mot västeuropéer). Men tar man sig utanför student- och backpacker-bubblan är Australien inte alls lika idylliskt som många har målat upp en bild av. Men det vet MrBoris (och förmodligen många andra svenskar) inget om, för de har inte sett den delen.

Börjar plugga vid 9, går hem 21/22, varje dag, 6dagar i veckan, snart hållit på så i ett år och jag håller än (med undantag för 2 veckors semester), måste faktiskt säga att jag börjar vänja kroppen o känner mig inte alls utbränd som när jag precis började forska

Därav min invändning mot att Australien är ett "underbart" land. Men det glider ifrån topic. Vill man komma hit och studera är det helt klart värt det.

Imni
2012-01-08, 10:37
Jag ska åka till nanyang i singapore nästa år för ett års ingenjörsstudier, någon som har varit där?

Inte varit där själv men när jag var i Taiwan senast bodde jag på samma hostel som en kille från KTH som pluggade i Singapore (han hade lov och hade rest till Taiwan över helgen för det är tydligen så jäkla billigt). Enligt honom pluggar man stört hårt i Singapore om man kommer därifrån medan det är klart lugnare om man är utbytesstudent.

I övrigt gillade han skolan och klimatet.

Imni
2012-01-08, 10:40
Jag ska till University of Hong Kong om 10 dagar, Faculty of Business and Economics. Nån som varit där?

Planen var att åka dit men valet föll på Japan istället då jag tyckte det landet verkade mer spännande.

eternallord
2012-01-08, 12:34
Har spenderat en termin vid Zhejiang University i Hangzhou, Kina som del av mitt ingenjörsprogram, läste teknik och kinesiska. Efter trean nu kommer jag ta sabbatsår, har blivit antagen vid Tsinghua University i Beijing så jag ska åka dit och läsa bara kinesiska ett tag. Älskar Kina, har haft och kommer ha otroligt roligt.

sandstorm
2012-01-08, 22:11
Imorgon drar kurserna igang igen har pa Stanford! Ska vara har till och med juni, laser utbytesar via LiU.

Petoria
2012-01-08, 22:14
Ska läsa ekonomi i Skottland nu till hösten

OnMyWay
2012-01-08, 22:17
Sparar pengar atm för att åka o "plugga" i Santa Barbara, Kalifornien :)

Hoppas det kommer blir av då jag hört enormt goa saker om det stället!

sandstorm
2012-01-08, 22:19
Sparar pengar atm för att åka o "plugga" i Santa Barbara, Kalifornien :)

Hoppas det kommer blir av då jag hört enormt goa saker om det stället!

Santa Barbara ar fantatiskt vackert och har optiklimat. Du kommer nog inte angra dig (om du lyckas hitta nagot vettigt att gora dar forutom att njuta av stallet)!

sp123ltd1
2012-01-08, 22:45
Efter gymnasiet så ska jag åka till USA och läsa en M.Sc hade jag tänkt! Vet inte riktigt var än men det lutar mot californien eller boston :)

Krille 87
2012-01-08, 22:53
Imorgon drar kurserna igang igen har pa Stanford! Ska vara har till och med juni, laser utbytesar via LiU.

Stanford, kul!

Vad läser du?

Krille 87
2012-01-08, 22:56
Har spenderat en termin vid Zhejiang University i Hangzhou, Kina som del av mitt ingenjörsprogram, läste teknik och kinesiska. Efter trean nu kommer jag ta sabbatsår, har blivit antagen vid Tsinghua University i Beijing så jag ska åka dit och läsa bara kinesiska ett tag. Älskar Kina, har haft och kommer ha otroligt roligt.

Bra där. Gillar ditt engagemang.

Vad är det med Kina du gillar så mycket? Beijing ska ju vara bäst om mna ska lära sig Mandarin.

Krille 87
2012-01-08, 22:57
Efter gymnasiet så ska jag åka till USA och läsa en M.Sc hade jag tänkt! Vet inte riktigt var än men det lutar mot californien eller boston :)

Du börjar med en kandidat? :)

Hobbes
2012-01-08, 23:00
Efter gymnasiet så ska jag åka till USA och läsa en M.Sc hade jag tänkt! Vet inte riktigt var än men det lutar mot californien eller boston :)

Börja planera tidigt, ditt mål bör vara rätt klart om du siktar på en M.Sc., du börjar med en Bachleor på minst 4 år. I Canada inom psykologi är det enormt hög konkurrens om platserna och GPA bör inte vara lägre än 3.75 helst närmare 4.0. (För att komma in på en Master utbildning).

Det är ett undebart mål som sagt men räkna minst 6 år för att nå dit.:thumbup:

n1tro
2012-01-08, 23:07
drog till norwegian school of business i Oslo, BI, lätt, lätt det roligaste jag gjort under mina år i skolan. var där en termin, och lärde bara känna en handfull norrmän , och med det vill jag mena att jag lärde känna extremt mkt utbytesfolk istället från precis hela världen. trodde verkligen inte det, och vill tillbaka hela tiden. men tyvärr så är inte dom man plugga med kvar liksom. ni som funderar på det - ÅK, det är inge snack om saken


mvh

sp123ltd1
2012-01-08, 23:10
Du börjar med en kandidat? :)
Yes, en Bachleor som det heter i staterna! =)
Börja planera tidigt, ditt mål bör vara rätt klart om du siktar på en M.Sc., du börjar med en Bachleor på minst 4 år. I Canada inom psykologi är det enormt hög konkurrens om platserna och GPA bör inte vara lägre än 3.75 helst närmare 4.0. (För att komma in på en Master utbildning).

Det är ett undebart mål som sagt men räkna minst 6 år för att nå dit.:thumbup:
Jo jag vet att man måste planera rätt långt innan något sånt här. Jag ska läsa inom fysik för det är det jag tycker är roligt men letar fortfarande efter att hitta den rätta inriktningen eller vad man ska kalla den :) Och GPA är betygssnittet va? För det burkar ju inte vara det viktigaste utan SAT är väll mer avgörande?

Hobbes
2012-01-08, 23:17
Yes, en Bachleor som det heter i staterna! =)

Jo jag vet att man måste planera rätt långt innan något sånt här. Jag ska läsa inom fysik för det är det jag tycker är roligt men letar fortfarande efter att hitta den rätta inriktningen eller vad man ska kalla den :) Och GPA är betygssnittet va? För det burkar ju inte vara det viktigaste utan SAT är väll mer avgörande?

I USA är väl SAT motsvarade vårt högskoleprov? SAT används för att komma in på grundutbildning, såkallad Undergrad.

Jag undervisar på ett Universitet här i Calgary och för att gå vidare till Master utbildning (Särskrivning eller inte?) i Canada iallafall är det GPA vilket är ett betygssnitt. En vän till mig håller just nu 4.0 GPA på sin master utbildning inom psykologi och det innebär 95% och upp hela vägen igenom. Vilket är en otrolig prestation som öppnar alla dörrar vidare in på forskarutbildning.

Tycker absolut du skall kolla upp möjligheterna - kolla även vad Canada har att erbjuda inom fysikutbildningar.

sp123ltd1
2012-01-08, 23:25
I USA är väl SAT motsvarade vårt högskoleprov? SAT används för att komma in på grundutbildning, såkallad Undergrad.

Jag undervisar på ett Universitet här i Calgary och för att gå vidare till Master utbildning (Särskrivning eller inte?) i Canada iallafall är det GPA vilket är ett betygssnitt. En vän till mig håller just nu 4.0 GPA på sin master utbildning inom psykologi och det innebär 95% och upp hela vägen igenom. Vilket är en otrolig prestation som öppnar alla dörrar vidare in på forskarutbildning.

Tycker absolut du skall kolla upp möjligheterna - kolla även vad Canada har att erbjuda inom fysikutbildningar.
Jaha då får jag ta och kolla upp det noggrannare! Jag har fattat det som att dom har ett krav säg 3,5 GPA för att ens ansöka och sedan så avgör SAT+andra meriter om du kommer in eller inte. Men detta gäller inte till Bachelor och M.Sc?

Hobbes
2012-01-08, 23:36
Jaha då får jag ta och kolla upp det noggrannare! Jag har fattat det som att dom har ett krav säg 3,5 GPA för att ens ansöka och sedan så avgör SAT+andra meriter om du kommer in eller inte. Men detta gäller inte till Bachelor och M.Sc?

Jag kan bara prata för Canada. Dock tror jag att som utbytesstudent/free mover till USA ansöker du med dina Svenska meriter, eventuellt "letter of recommendation", SAT? Detta ger till behörighet till en Bachelor, vilket med minst 4-5 kurser per termin (kan skilja) varar minst 4 år.

Din bachelor måste oftast (iallafall i Canada på många universitet) hålla en viss GPA annars får du inte fortsätta. Din GPA, forskning, om du varit "Honors" student (http://en.wikipedia.org/wiki/Honors_student) osv osv. ger dig behörighet till ett master program, oftast 2 år i Canada iallafall.

Enkelt uttryckt: du börjar med en Bachelor, vilket måste vara avslutat innan du kan söka in till en Master of Science.

mysteak
2012-01-09, 00:49
Ursäkta? "Flytta härifrån då", tror du verkligen livet är så enkelt? Jag har familj, vänner, en flickvän som är australiensiska här. Det finns fler faktorer än hurvida landet är "underbart" eller inte som måste tas i beaktning. Hur mycket jag än vill finns det ingen möjlighet för mig att flytta inom den närmsta framtiden. Det finns mycket här som jag tycker om och mycket jag tycker är dåligt, det är varken hemskt eller underbart.

Lust att utveckla lite om vad det är du tycker är dåligt med landet?

Funderar nämligen själv på att eventuellt bosätta mig i Australien i framtiden.

sandstorm
2012-01-09, 00:58
Stanford, kul!

Vad läser du?

Laser Computer Science-kurser, framst inom datorgrafik for tillfallet!

Hemi
2012-01-09, 04:41
Lust att utveckla lite om vad det är du tycker är dåligt med landet?

Funderar nämligen själv på att eventuellt bosätta mig i Australien i framtiden.

Kan inte tala för varken Australien eller männsikan du frågar men jag har bott i flera länder flera år och träffat invandrare och utrikesstudenter i de flesta med helt olika erfarenheter. Jag kan säga att det inte finns dåliga och bra länder. Om man vill se det ur ett utrikespolitiskbekvämlighetsperspektiv kan man titta på hur t ex FN rankar olika länder men tyvärr, det stämmer inte ändå då alla livsöden och personligheter är olika. Man får bryta ned saker på exakt vad och vem nivå om man vill ha något så när bra svar. Men, lite pannben måste man nog alltid ha, ett gissande tips från min sida.

The_RobRoy
2012-01-09, 13:55
Vad mycket roliga ställen ni alla ska plugga på! Själv skyller jag på en flickvän som gjorde att jag aldrig tog mig iväg, kändes rätt då, men ändå trist att man inte kom iväg. Tar igen det nu istället ;)

Stanford är en häftig skola, promenerade runt där på Campus en gång, inte riktigt som jag hade tänkt mig att den anrika skolan skulle se ut. Santa Barbra som ni säger är nog också en härlig plats. Jag tror det är en av det bättre platserna i världen att få jobb på :) Men få slår nog där min jobbarkompis gjorde en utbytestermin - Hawaii :D

Sen har vi ju Asien, som kanske är bäst för de som vill passa på att resa i regionen, väldigt billigt att flyga både ifrån Singapore och Hongkong. Min kompis reste sjukt mycket när han gjorde utbyte i Singapore och jag vet att studenterna här i Hongkong stortrivs också, både i staden och med alla resor man kan göra!

Krille 87: Välkommen hit! Vi kommer säkert träffas på något SwedCham YP-event om du går på något sånt :)

Snafu
2012-01-09, 13:56
Köp goretex.

Till Petoria var det riktat då.

eternallord
2012-01-09, 14:09
Bra där. Gillar ditt engagemang.

Vad är det med Kina du gillar så mycket? Beijing ska ju vara bäst om mna ska lära sig Mandarin.

Flera saker. Jag tycker det är spännande och intressant med asiatisk kultur generellt, men kina är lite unikt eftersom landet har väldigt lite turism. För tillfället är jag i Bangkok efter en månads semester i Thailand och landet är förvisso väldigt vackert och intressant, men personligen tycker jag svenskar, britter och australiensare har våldtagit landet. Jag vill inte åka andra sidan jorden för att träffa svenska charterturister och thailändare som ropar "billigare än ullared!"

Kina är ett ganska svårt land att resa runt i/leva i (om vi bortser från väldigt turistiga ställe som muren och förbjudna staden) eftersom de allra flesta inte pratar någon engelska och har lite eller ingen erfarenhet av västerlänningar. Men det är just detta som gör det så intressant för mig, folk är genuina och nyfikna. Sen finns det en massa annat som är intressant, landet har en enorm sektor av nyrika, vilket gör att utelivet kan vara det mest extravaganta i världen. Det är dessutom intressant att de har ett så välfungerande samhälle trots att dom är väldigt frånkopplade från västvärlden. De har sin egna facebook, sin egna youtube osv.

Ett annat plus är att allting är snorbilligt. Mat kan fås för runt 10 kronor för en schysst lunch, och under hundralappen när vi går ut på kvällen och äter på finare kinarestauranger och dricker alkohol.

Slutligen tror jag att jag kommer tjäna förbannat mycket pengar också på att ha kombinerat en civilingenjörsexamen med kinesiska, arbetsmarknaden behöver den kompetensen.

baddi
2012-01-09, 14:40
ska förhoppningsvis till Skottland till hösten! Gratis är bra!

Krille 87
2012-01-09, 18:20
Vad mycket roliga ställen ni alla ska plugga på! Själv skyller jag på en flickvän som gjorde att jag aldrig tog mig iväg, kändes rätt då, men ändå trist att man inte kom iväg. Tar igen det nu istället ;)

Stanford är en häftig skola, promenerade runt där på Campus en gång, inte riktigt som jag hade tänkt mig att den anrika skolan skulle se ut. Santa Barbra som ni säger är nog också en härlig plats. Jag tror det är en av det bättre platserna i världen att få jobb på :) Men få slår nog där min jobbarkompis gjorde en utbytestermin - Hawaii :D

Sen har vi ju Asien, som kanske är bäst för de som vill passa på att resa i regionen, väldigt billigt att flyga både ifrån Singapore och Hongkong. Min kompis reste sjukt mycket när han gjorde utbyte i Singapore och jag vet att studenterna här i Hongkong stortrivs också, både i staden och med alla resor man kan göra!

Krille 87: Välkommen hit! Vi kommer säkert träffas på något SwedCham YP-event om du går på något sånt :)

Hehe, ja, gick med i FB gruppen igår och mailade Dan.

Du är inom bank/finans, har jag för mig?

Delfin
2012-01-09, 19:50
University of Calgary, Canada 2004 september till 2005 september.

Mycket nöjd, jobbade som forskningsassistent samtidigt vid Foothills Hospital med ett MS projekt.

Mycket nöjd med allt, rekommenderar fler att se över vad Canada har att erbjuda och inte snöa in sig på USA. När jag återvände 2005 till Sverige läste jag en artikel som just skrev detta jag pratar om - att Canada erbjuder lika- och bättre utbildning än USA till bättre pengar.

Jag hade gjort om mitt val i ett hjärtslag!

Läste du kandidat- eller masternivå i Kanada? Var det via universitetet (VXU på den tiden antar jag) eller fixade du det själv? Jag har spånat lite på utlandsstudier ett tag nu, känns som att det är dags att ta tag i det. :)

The_RobRoy
2012-01-09, 23:24
Hehe, ja, gick med i FB gruppen igår och mailade Dan.

Du är inom bank/finans, har jag för mig?

OK, då vet jag vem du är i alla fall ;)

Yes :)

Krille 87
2012-01-10, 00:09
OK, då vet jag vem du är i alla fall ;)

Yes :)

:)

Du har pm!

Krille 87
2012-01-10, 16:46
Jo, civilekonom har haft sin tid. Kör själv kandidat.

Benen! För guds skull, glöm inte benen!

Okej, spännande grejer! Är det sista terminen? Blir det ut och gnugga på marknaden eller hoppar på Msc?

Benen? :)

Detta blir min fjärde termin på kandidaten, så är inne på andra terminen, år två. Bra fråga, men antagligen en Msc, eller MBA då jag arbetat inom ett kvalificerat yrke i några innan jag börja Uni. Det känns dock som ett långskott men man vet aldrig. :)

Du själv, vad lutar det åt?

Baluu
2012-01-10, 17:35
Sparar pengar atm för att åka o "plugga" i Santa Barbara, Kalifornien :)
Varfor vill man gora det? Det borde finnas billigare satt om man bara ar ute efter att festa. Handlar det om att fa prova pa att bo i Kalifornien som ar tjusningen? Jag kan ju tanka mig att en sadan examen vager lite mer an en fran Fairfax Univ, men bara lite.

Krille 87
2012-01-11, 04:11
Laser Computer Science-kurser, framst inom datorgrafik for tillfallet!

Lycka till och kör hårt!

Sportfiskaren
2012-01-11, 11:25
Pluggar en Bachelor of Commerce i närheten av Sydney.

The_RobRoy
2012-01-12, 15:35
Är i Shanghai just nu, vet inte om jag skulle vilja bo här i flera år (inte utan att prata Mandarin i alla fall), men kan tänka mig att en utbytestermin/år här skulle va jävligt grymt. En häftig stad helt klart och så billigt allt är! Perfekt för en student..

Här är en bild jag nyss tog ut ifrån fönstret på mitt hotel:

http://i39.tinypic.com/mip5k4.jpg

Krille 87
2012-01-14, 21:56
Funderar på Chile till hösten.

Någon som varit i eller känner till Universidad de Chile?

:)