handdator

Visa fullständig version : Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag..


Hillar
2012-01-07, 23:03
Tjenare gott folk!

Jag som skriver är 28 år gammal och väger 82kg. När jag var "junis" höll jag på med idrott på elitnivå. La väl av för 9 år sedan ungefär. Efter dess har jag testat på det mesta. Jag började gymma 2003 och höll på i två år. Efter 2007 har det mest blivit sporadisk träning på gymmet. Har sysslat en hel del med kampsport ett par år också. Jag har länge sökt efter "rätt" träningsform när det gäller att bygga muskler/definera kroppen (helt enkelt se bättre ut i spegeln). Jag testade crossfit o trivdes bra med det men det kändes inte som att det gav mig direkt ny muskelmassa utan bara uthållighet. Testade ett tag att gå tillbaka till "basic" o bara köra basövningarna (tillsammans med kampsporten). Efter några veckor kändes det "fel" då jag tyckte att jag har ju gymmat innan, ska jag börja om helt nu? När jag var som störst (125kg) bodde jag på gymmet. Jag åt allt i min väg o var rätt kraftig. Nu vill jag gå ner ännu mer i fett-% och få mer difinerad kropp. Men frågan är om det ens gömmer sig några muskler där under? Jag slänger lite bilder på min dagsform. Vart börjar man egentligen? Vad borde jag satsa på när det gäller träningen med vikter? Kosten får jag mer o mer koll på och konditions/förbränningsträning är jag uppväxt med o vet exakt vad min kropp svarar på. Jag läser så sjukt mycket om vad andra gör o åstakommer men när det gäller styrketräning har jag aldrig hittat rätt.. Hjälp mottages gärna. *grr27*

Borde jag börja om med min styrketräning o köra SL 5x5 samtidigt som jag fortsätter min kolhydratsnåla diet?

Eller ska jag lite på det lilla muskelminne man har o köra definition av kroppens "alla" muskler i samband med dieten?

Eller skita i styrketräning helt i samband med dieten?

http://laddauppbilder.se/?dm=1513259735456

Sniggel
2012-01-07, 23:11
Jag blir förvirrad när jag läser ditt inlägg.

Oavsett så bör du styrketräna. Det är det viktigaste vare sig du vill bli stor elelr komma i form.

Om det är att komma i form som är viktigast så bör du ju även reglera kosten så att du tappar vikt.

Vad menar du med att "köra definition"?

Hillar
2012-01-07, 23:30
Jag blir förvirrad när jag läser ditt inlägg.

Oavsett så bör du styrketräna. Det är det viktigaste vare sig du vill bli stor elelr komma i form.

Om det är att komma i form som är viktigast så bör du ju även reglera kosten så att du tappar vikt.

Vad menar du med att "köra definition"?

Mitt mål är såklart att komma i form så en reglering av kosten har jag gjort och det kämpar jag med just nu. Dock står jag still när det gäller styrketräningen då jag inte vet "vad som är bäst för mig" just nu. Det jag är ute efter är väl en vägledning till rätt typ av styrketräning. Om det är att köra basövningar för att bygga en grund och utvecklas rent tekniskt eller om jag ska köra alla muskelgrupper (här jag menade "köra definition" Alltså att köra hela kroppen och inte bara basövningar och liknande)? Som du märker är min kunskaper vad gäller styrketräning ganska dåliga.

Snorkelfarsan
2012-01-07, 23:30
Det vore kanske en god idé att köra SL 5x5, blir visserligen ganska lätt de allra första passen. Men å andra sidan bygger du upp en solid teknik och ökar väldigt snabbt i vikter. Dessutom är det ett bra sätt att få struktur och kontinuitet på träningen (gäller i och för sig för nästan alla träningsprogram).

lurre86
2012-01-07, 23:33
du kan få en snygg definition på din kropp på bara basövningar=)

Hillar
2012-01-07, 23:35
Det vore kanske en god idé att köra SL 5x5, blir visserligen ganska lätt de allra första passen. Men å andra sidan bygger du upp en solid teknik och ökar väldigt snabbt i vikter. Dessutom är det ett bra sätt att få struktur och kontinuitet på träningen (gäller i och för sig för nästan alla träningsprogram).

Ja, tanken har slagit mig också (därför jag ställde fråga förmodligen). Som helt nybörjare rekommenderas man till att köra detta i 6-12 mån. Ska jag sikta på ungefär samma eller ska jag gå efter "styrketestet"(1x i mark osv) och utveckla mitt program när man når ett visst "mål"?

stridis
2012-01-07, 23:36
Det vore kanske en god idé att köra SL 5x5, blir visserligen ganska lätt de allra första passen. Men å andra sidan bygger du upp en solid teknik och ökar väldigt snabbt i vikter. Dessutom är det ett bra sätt att få struktur och kontinuitet på träningen (gäller i och för sig för nästan alla träningsprogram).

Är väl lika så bra ifall man är nybörjare(eller eg. ovan/otränad)? Så får man inte sådan överdjävlig träningsvärk utan bara "standard-issue" sådan.

julmjölk
2012-01-07, 23:40
När jag ligger på ett underskott av kalorier försöker jag öka i vikter precis som när jag ligger på överskott. Basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress, chins och roddar av alla dess slag kommer definitivt hjälpa dej mot målet att få en snyggare kropp. Låt det ta tid!

StarkaUlf
2012-01-07, 23:40
Jag tycker att du bör inrikta dig på först och främst basövningar, iallafall första halvåret. SL 5x5 är ett program som bara inriktar sig på basövningar.

Hillar
2012-01-07, 23:41
Fan va skönt. Kändes bra att få lite vägledning och bekräftelse då jag känt att min nuvarande plan inte riktigt känts rätt!!

Mod får gärna ta bort tråden om så önskas!

Tack!