handdator

Visa fullständig version : Hur går jag vidare och utvecklas?


Doe
2012-01-07, 22:26
Hej! Ny medlem som läst här på forumet under ett tag men som nu tar klivet ut och postar!

Sportat hela mitt liv samt tränat på gym i ett år men fått upp ett mycket större intresse för styrka och fysik under det senaste halvåret. Jag gick in med inställningen att jag skulle träna i skadeförebyggande syfte (då jag har ett ett tungt jobb). Tränade på lugnt, försökte fokusera mer på teknik och utförande än vikten på kakorna. Ökade när jag kände att jag hade tekniken hemma och allting flöt på riktigt bra de kommande månaderna.

Nu har jag kommit till de stadiet då jag har tappat gnistan om man kan säga så. Jag vill köra mycket och hårt men har inte modet att köra dom där extra kakorna inför marklyftet och böjen (som jag vet att jag har i mig), då rädslan för att skada t.ex ryggen.

Hur går jag tillväga för att våga ta mer, känna mig säkrare i lyften och i tunga lyft på gymmet?

Tränar för tillfället mellan 3-6 dar i veckan beroende på ork, tänker på vad jag äter och välmående i allmänhet.

Over and out, Doe!

willtjam
2012-01-07, 22:31
Be någon kunnig kolla formen.

Doe
2012-01-07, 22:57
Jag vill tro att jag har bra form, då jag har ökat en bra bit (nybörjarökningar visserligen) ifrån 60->125x6 (130+) en bra dag. Skulle vara kul att ha 160+ i mig men rädslan tar fan i mig över!

willtjam
2012-01-07, 23:01
Kör på då! Jag vill tycka att ifall du har ökat såpass mycket utan några känningar så borde nog formen sitta. Kör på och känn efter liksom! Det är min åsikt.

Doe
2012-01-07, 23:23
Får väl ta och ge mig själv en spark och köra vidare, sakta men säkert.

Rakanichy
2012-01-07, 23:46
Jag brukar tänka att så länge du gör 3+ reps så har du inte tillräckligt tung vikt för att skada dig. Kör lite högre reps och kör till failure :)

willtjam
2012-01-07, 23:57
Man kan nog skada sig om man har fel utförande vid 10 reps också.

Doe
2012-01-08, 00:06
Målet är väl att köra 4-6 reps / 3 sets en bra bit över där jag sprattlar nu, det finns ju där!

Peter.B
2012-01-08, 00:18
Jag brukar tänka att så länge du gör 3+ reps så har du inte tillräckligt tung vikt för att skada dig. Kör lite högre reps och kör till failure :)

Fast din tanke stämmer ju inte alls. Finns otaliga exempel på folk som skadat sig på betydligt fler repetitioner än tre. Så din tanke blir dagligen motbevisad flertalet gånger på gym över hela världen.

Swisskniven
2012-01-08, 01:13
Min erfarenhet är att det går bra att maxa och faila. Pass går ofta att ordna, dock något jag sällan gör. Folk har en tendens att tafsa på tok för mycket. Men i mark är det ju bara att släppa stången om draget känns fel. I böjen kan man alltid rucka stången bakåt med övre rygg och jucka fram med höften så ramlar stången bakom. Och en missad bänk kan man rulla ned eller tippa om man inte klovat fast vikterna.

Men har du aldrig failat kan jag tänka mig att det känns obehagligt. Mitt bästa råd är att faila medvetet, du kan ju alltid testa att rulla/tippa/slänga vikter du kan hantera säkert. Bara för att få en känsla för det.

En annan sak, som är en kombination av faktorer givetvis, är att skaffa attityden "det här ska jag göra oavsett vad som händer". Mer än man tror är mentalt. Jag tillskriver min bänkutveckling det senaste halvåret min inställning till bänken mer än nåt annat. Innan var jag alltid lite skraj/nervös/olustig inför maxlyft eller tunga serier. Men numera litar jag på min egen förmåga och ser det som en utmaning att pressa tyngre vikter.

Doe
2012-01-08, 01:42
Min erfarenhet är att det går bra att maxa och faila. Pass går ofta att ordna, dock något jag sällan gör. Folk har en tendens att tafsa på tok för mycket. Men i mark är det ju bara att släppa stången om draget känns fel. I böjen kan man alltid rucka stången bakåt med övre rygg och jucka fram med höften så ramlar stången bakom. Och en missad bänk kan man rulla ned eller tippa om man inte klovat fast vikterna.

Men har du aldrig failat kan jag tänka mig att det känns obehagligt. Mitt bästa råd är att faila medvetet, du kan ju alltid testa att rulla/tippa/slänga vikter du kan hantera säkert. Bara för att få en känsla för det.

En annan sak, som är en kombination av faktorer givetvis, är att skaffa attityden "det här ska jag göra oavsett vad som händer". Mer än man tror är mentalt. Jag tillskriver min bänkutveckling det senaste halvåret min inställning till bänken mer än nåt annat. Innan var jag alltid lite skraj/nervös/olustig inför maxlyft eller tunga serier. Men numera litar jag på min egen förmåga och ser det som en utmaning att pressa tyngre vikter.

Väldigt informativ post, bra tips att skriva ner, det ska jag sätta i bruk!