handdator

Visa fullständig version : Mina latsdrag står stilla, hur komma vidare?


Silencer
2012-01-07, 21:38
Allt går bra, förutom mina latsdrag/chins som verkar gått in i väggen. Stått stilla på 5x100 nu i nästan en månad. Kan det vara så att någon liten muskel begränsar mig? Hur finner man ut vilken isåfall? Hur gör ni för att komma igenom en platå?

Lindrian
2012-01-07, 21:46
Gör du 5 reps på 100kg i en latsdrag-maskin? Vad är det för utväxling på den? Är det 1:1 så är du fantastiskt stark i dina lats! Du kan prova köra högreps, eventuellt tunga negativa. Har du någon bild på din rygg? Hade varit fräckt och se!

Personligen tycker jag pull ups kombinerat med chins känns mycket bättre än latsdrag.

Crocker
2012-01-07, 22:05
100x5 är ju inget superstarkt, ändå om det är starkt.
För att komplettera latsdragen känner jag direkt att stångrodd hjälper bra.

Silencer
2012-01-07, 22:07
Ja jag tror det är 1:1 i utväxling, för jag har testat andra latsdragsmaskiner som är mycket lättare. Den jag kör på nu är den tyngsta jag testat.

Ryggen ser inte så speciell ut. Ryggen har alltid varit min starkaste muskelgrupp bara.

Ska texta excentriska. Får väl hoppa upp med vikt i chinsracket och hålla emot hehe. :)

Edit: jag kör redan roddövningar. det konstiga är att jag ökar i dem, bara latsdraget som står stilla...

L-Sami
2012-01-07, 22:13
Cheating är en bra metod i latsdrag om du står still. Kör 5 strikta, sen fuskar du upp 5, så kommer du upp i 100kg x 10. Succesivt kör du 100 x 6, 100 x 7 osv. Prova köra så i 8 veckor.

daloatf
2012-01-07, 22:15
Du får ta i :)

matsson
2012-01-07, 22:22
Prova komplettera med andra övningar! :)

NiHa
2012-01-07, 22:48
Ganska enkelt faktiskt. Kör hävstångsmaskin för lats tills det börjar stagnera, då prövar du återigen med latshissen 1:1, så ska du se att du ökat*flex*. Man får liksom varva ryggträningen. Ibland kan en period av marklyft ta en förbi vissa platåer. Pröva även att belasta latshissen till t ex 110-115kg och gör de reps du då klarar.

Lindrian
2012-01-07, 22:49
100x5 är ju inget superstarkt, ändå om det är starkt.
För att komplettera latsdragen känner jag direkt att stångrodd hjälper bra.

Bara jag som är klen hehe. Tycker dock 100kg är en ordentlig bedrift.

Anders The Peak
2012-01-07, 22:54
Ganska enkelt faktiskt. Kör hävstångsmaskin för lats tills det börjar stagnera, då prövar du återigen med latshissen 1:1, så ska du se att du ökat*flex*. Man får liksom varva ryggträningen. Ibland kan en period av marklyft ta en förbi vissa platåer. Pröva även att belasta latshissen till t ex 110-115kg och gör de reps du då klarar.

Bra tips! Det är bättre att byta övning då man stagnerar än att fortsätta i samma gamla hjulspår. Glöm inte med tiden tar allt längre tid och man behöver bli påhittig för att komma vidare. Bänkpressarna använder ofta en teknik då man sänker vikten och börjar om en teknik som ofta kan bryta platåer.

Silencer
2012-01-07, 23:08
Menar ni dubbeltrissan då eller? Den går bara till 80, vilket blir som 40 i vanliga maskinen. Men nu har jag fått lite idéer iaf!

Woody R
2012-01-07, 23:11
Provat bakom nacken? :)

Damien Thorne
2012-01-07, 23:17
Allt går bra, förutom mina latsdrag/chins som verkar gått in i väggen. Stått stilla på 5x100 nu i nästan en månad. Kan det vara så att någon liten muskel begränsar mig? Hur finner man ut vilken isåfall? Hur gör ni för att komma igenom en platå?

Har du stått stilla på 100x5 i en månad så betyder det mest troligt att du varken varierar vikterna eller repsen. Då är det självklart att man stagnerar till slut.

Variera genom att köra fler reps på 90-95 och att köra mindre reps på 105-110kg.

Variera toppvikterna varje pass. Kör istället tex 90 vecka 1, 100 vecka 2, 110 vecka 3, 95 vecka 4, 105 vecka 5, 90 vecka 6, 100 vecka 7 (då kommer du garanterat att klara fler än 5 reps), 110 vecka 8 (iallafall 5 reps borde det bli på denna vikt). Kör som du vill, huvudsaken att du varierar vikterna varje pass, du kan köra på samma vikt var tredje vecka om du vill (istället för 5 veckor som jag skrev i mitt exempel), tätare än så tror jag inte att man bör köra om man har stagnerat.

Nano-Sekund
2012-01-08, 00:03
Pröva mixa med lite olika grepp/handtag
bredare/smalare fattning
växla mellan pronerat & supinerat grepp
bromsa repsen 3 sek
Kör halva reps

etc etc... Chokca latsen =)

MathiasF
2012-01-08, 04:11
Står du still så börja lågt och öka vikt efterhand tills du är rejält uppvärmd, har pump i musklerna,
sen fläskar du på mer vikt än du har klarat innan och ger järnet, nästa pass har du ökat.

z_bumbi
2012-01-08, 11:34
Har du bara stått stilla i några veckor kan du också helt enkelt vänta ut det och se vad som händer. Att variera reps, intensitet etc kan självklart vara en fördel men har du nått en nivå då du får kämpa lite mer än tidigare så tar det helt enkelt lite mer tid att öka.

Loke
2012-01-08, 14:05
Bara jag som är klen hehe. Tycker dock 100kg är en ordentlig bedrift.

Beror ju på hur tung man är själv. Väger man 60 så är det riktigt bra, väger man 90 så är det inget att skryta om.

<Mike>
2012-01-08, 15:58
Jag tycker som många tidigare sagt att du ska variera träningen och träningsupplägget för att komma förbi din nuvarande styrka. Jag tycker t.o.m att så fort man känner att man börjar stagnera så är det bättre för psyket (och möjligtvis styrkan) att ändra lite på planerna så man får (om inget annat) en placeboboost. Så om jag hade varit i din sits skulle jag varierat greppet, reps/sets och utförandet en period för att sedan gå tillbaka till det gamla upplägget och utvärdera.
Kom ihåg att äta bra bara.

mycketbrännvin
2012-01-08, 17:58
Vet inte hurdan teknik du har men fuska är ofta ett måste i något skede när man vill öka i maskiner iaf för mig.Kanske växla med chins också

krubkungen
2012-01-08, 18:29
Du måstee choocka laatsen!! :D:laugh:

Mjölkprotein
2012-01-08, 20:15
Kör negativa(halva då, annars går det ju inte) reps på stenhög reps
Kör högreps på lägre vikt
Ändra grepp/handtag
Kör MM2K för latsdrag? (knäppt förslag, men kan kanske funka...)

<Mike>
2012-01-08, 21:13
Du måstee choocka laatsen!! :D:laugh:

Precis det stämmer :)

Fritösen
2012-01-08, 21:14
Gå upp i vikt.

Silencer
2012-01-09, 17:46
Gå upp i vikt.

Jag hade inte startat den här tråden om jag inte provat det ännu.

Det är rätt kul att äntligen få börja experimentera med en kroppsdel. Jag har gnetat på nu i 3,5 år och ökningarna har kommit utan större besvär, men nu verkar det som att ryggen kräver att något ändras för att det ska hända något.

Jag har två veckor kvar innan det är deload, jag ska prova lite kontrollerad cheating och bredare grepp. Har också redan börjat lägga in lite mjuk pumpträning där jag bara vill få kontakt och känsla i ryggen för att se om det hjälper. Efter deloaden kanske jag börjar köra marklyft igen, se om det fixar några besvär. Tyvärr är jag inte jätteglad i att lägga till marklyft då den även brukar drabba prestationen i bänken i viss mån.

Wessen
2012-01-09, 20:18
Jag vet inte hur det är med latsdragmaskinen du använder men på mitt gym är det 5-kilosvikter på maskinen. En grej som funkat för mig är att köra en metod som är rätt vanligt förekommande för att öka bänk: 5x5 set med samma vikt på alla set och när man klarar 5x5 med använd vikt så ökar man med 2,5 kg nästa pass. Eftersom att latsmaskinen oftast har 5-kilosvikter så kräver denna metod att man hänger på lösa vikter t ex 1,25 på valfritt sätt. Det funkade för mig i alla fall :)