handdator

Visa fullständig version : Att läsa av människor.


Chrillee
2012-01-07, 18:35
Anser du dig vara bra på att läsa av människor? Eller är en god människokännare överlag?

Vissa är oerhört duktig på att se dolda motiv, när folk far med osanning, säger något som egentligen har en annan innebörd, se hur personen egentligen mår o.s.v.

Jag har två vänner i min vänskapskrets som är raka motsatser, den ena är väldigt duktig på det och den andra har inte den känslan, och när vi har diskussioner kan det bli allmänt konstigt.

Jag själv har en tendens att vara lite för naiv och godtrogen mot folk.

Hur kan man bli bättre på det? Går det att öva upp eller är det mer som ett sjätte sinne som man bara har?

Loke
2012-01-07, 18:43
Jag har fått höra av en psykolog att jag är godtrogen, men hon var nog själv ingen vidare människokännare... :P

Jag tror jag är rätt medelmåttig. Och ja, jag tror absolut man kan träna på det. Man får lära känna mycket människor helt enkelt. Och då inte lära känna som i att adda dom på Facebook, utan faktiskt lära känna och förstå sig på personer. Vissa är naturligt intresserade av andra människors tankegångar, och då går det automatiskt.

delta_mats
2012-01-07, 18:54
Skulle vilja påstå att jag är bra på att läsa människor, dels genom deras kroppsspråk, dels läsa personens ansikte när det pratar eller uppför sig rent allmänt. Sen tror jag att jag är bra på att tyda varför en person gör som den gör i en viss given situation.

Yes
2012-01-07, 19:06
Jag anser mig väldigt bra på att läsa människor och självklart är det något man kan träna på. Jag föreslår att införskaffa diverse böcker om kroppspråk, använda dem som dasspapper, och sen observera folk i sin omgivning. Bäst är att börja med människor man redan känner.

dobarj3
2012-01-07, 19:12
Jag har under lovet läst två böcker om de här ämnet, de svåra är inte att se tecknen utan att komma ihåg vad dem betydde. :)

Yes
2012-01-07, 19:22
Jag har under lovet läst två böcker om de här ämnet, de svåra är inte att se tecknen utan att komma ihåg vad dem betydde. :)
Och det är just därför man kan torka sig i baken med böckerna.

Att någon rör vid näsan("korsar sig") betyder inte att personen ljuger. En kvinna som slänger med håret vill inte nödvändigtvis ligga med dig. Personer som ger dig en rak blick och ser dig i ögonen är inte nödvändigtvis ärligare än dem som biter på naglarna och flackar med blicken.

Böcker om kroppspråk bygger dock i huvudsak på sånt nonsens, även om de gärna broderar ut det och försöker förfina det hela. Kroppspråk är kontextuellt och man lär sig det genom att observera och interagera med andra människor.

shut teh face
2012-01-07, 19:22
Jag vet inte om jag är duktig på något, men jag är väldigt manipulativ och ljuger väldigt ofta (och har inga problem med det). Jag ser ingen vinst att ljuga på internet men i verklighetens liv så finns det fördelar och jag tar dem. Jag har dock en moralisk kompass (i viss mån) och ljuger aldrig för att sätta någon annan i en sämre sits, och sedan är jag prestigelös.

Sen tror jag att folk inte vet att jag ljuger. :) Eftersom jag inte blir stressad eller känslomässigt påverkad av att ljuga så tror jag inte att jag uppvisar några tecken på det.

Chrillee
2012-01-07, 19:27
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml

Ett test att läsa av leenden, rätt gammalt verkar det som. Gjorde det och fick 17/20, men jag vet inte hur mycket det egentligen säger.

mdmazing
2012-01-07, 19:36
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml

Ett test att läsa av leenden, rätt gammalt verkar det som. Gjorde det och fick 17/20, men jag vet inte hur mycket det egentligen säger.

Fick 10 av 20. Men jag försöker alltid tro det bästa om alla. Finns vissa som man märker ljuger men då har jag träffat personen i fråga mycket också. Men allt som allt, så kan nog folk ljuga rätt friskt för mig.

Morrris
2012-01-07, 19:45
Fick också 17. Misstrodde för många, men det har ju lite med testetst utformning att göra också.

mangemani
2012-01-07, 19:46
en del drag och beteenden utav människor kan jag läsa av klart och tydligt.
sen i vissa fall så är det bara att använda huvudet då man vill veta om någon ljuger eller inte.

difeddy
2012-01-07, 19:46
Fick 16/20 men jag ångrade mig på ett par av dom som jag fick fel på. Gick visst inte att ändra.

AhmedGrisen
2012-01-07, 20:06
en polare till mig garvar alltid åt mig när jag hittar på något för nån annan som han vet inte är sant för han kan läsa mig som en öppen bok enligt han själv men när jag hittar på för honom så misstänker han ingenting.

mdmazing
2012-01-07, 20:16
en polare till mig garvar alltid åt mig när jag hittar på något för nån annan som han vet inte är sant för han kan läsa mig som en öppen bok enligt han själv men när jag hittar på för honom så misstänker han ingenting.

http://memegenerator.net/cache/instances/400x/12/12667/12971503.jpg

Cilia
2012-01-07, 20:19
Jag är dålig på att känna av människor. Jag märker inte direkt om folk är glada, på dåligt humör eller om det ligger en konflikt i luften. Vill man jag ska veta något måste man säga det direkt till mig inte gå omkring och tänka att jag ska märka det.

När det gäller situationer i jobbet så är jag väldigt analytisk och beräknande. Då har jag alla sinnen på spänn och en bra taktiker som kan spela skjortan av de flesta och älskar när det blir utmaningar.

Kollegor som försöker gå förbi mig och utnyttja mig lyckas sällan.

Men min utgångspunkt är att man har en chans. Jag litar på mina medarbetare. Jag utgår ifrån att dom presterar för att vi ska nå våra mål. Men om jag märker att dom inte lever upp till det och försöker luras så har dom förbrukat mitt förtroende och jag ligger på som en hök. Det är ingen kul upplevelse.

Jag svarade nej för jag är spontant ingen bra människoläsare men måste sätta på radarn för att uppmärksamma vad som händer.

Chrillee
2012-01-07, 21:22
Det ger en rätt djup effekt när man pratar med någon relativt nära person och man märker att de inte säger riktigt som det är, eller att de säger socialt önskvärda saker, och skär igenom deras "mask" och når rätt in till kärnan.

Det blir en rätt tungt effekt av det, om man är i det läget att man törs.

Eddie Vedder
2012-01-07, 21:25
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml

Ett test att läsa av leenden, rätt gammalt verkar det som. Gjorde det och fick 17/20, men jag vet inte hur mycket det egentligen säger.

19/20 :hbang:

Och innan jag såg länken hade jag tänkt att svara ja. Jag känner definitivt att jag är en bra människokännare. Idag är det dock inget som stör mig. Men som liten var det jobbigt eftersom jag alltid visste hur mycket folk runtomkring mig ljög men andra trodde på det. Särskilt jobbigt var det om man själv framstod som töntig/tråkig etc. i förhållande till en annan som enligt mig uppenbart bara ljög eller tummade extremt på sanningen. Men de situationerna ställs jag aldrig inför nu som vuxen.

majak0vskij
2012-01-07, 21:38
15/20

OK att läsa människor alltså, lite förvånad faktiskt hade trott att jag skulle få sämre score. Trodde jag var dålig att läsa människor eftersom jag alltid blir så förvirrad av människors minspel och tal, de stämmer alltid så illa ihop.=> social anxiety penguin

Olegh
2012-01-07, 21:56
Tror jag är ganska duktig. Har dock väldigt svårt att använda det till min fördel.

ceejay
2012-01-07, 22:00
18/20 bara :(

fast det är ju inget svårt egentligen att se fakesmileys från genuina.

Aight
2012-01-07, 22:05
klarar ni mitt test får ni en gurka, vilka leenden av testpersonerna är fejk och vilka är riktiga? GOGO!

1. :)
2. :)
3. :)
4. :)
5. :)

Crocker
2012-01-07, 22:15
1/20, jag suger.

Chrillee
2012-01-07, 22:25
18/20 bara :(

fast det är ju inget svårt egentligen att se fakesmileys från genuina.

Vad syftar du på?

Enligt lite Googlande är det i synnerhet muskulaturen runt ögonen som förändras vid ett genuint leende.

Morrris
2012-01-07, 22:26
18/20 bara :(

fast det är ju inget svårt egentligen att se fakesmileys från genuina.

Nej, känns inte som det har så mkt att göra med att läsa av människor.

Dreas
2012-01-07, 22:35
Kan se känslo- och beteendemönster bra, tyvärr är det delay på båda två så det knappt är användbart.

Vardagliga saker är det inte delay på, bara de lite coolare sakerna.

Troll
2012-01-07, 23:23
Ja jag är väldigt bra på att läsa människor!
Dock är jag nog lite mesig och vill inte göra mig ovän i onödan, så jag låter det oftast passera.. . :MrT:

Vet i och för sig var jag har folk!
Inte lika lätt att veta, om dom vet att jag vet. ;)

Chrillee
2012-01-07, 23:23
Kan se känslo- och beteendemönster bra, tyvärr är det delay på båda två så det knappt är användbart.

Vardagliga saker är det inte delay på, bara de lite coolare sakerna.

Utveckla. Du menar att du kopplar ihop 1 och 1 lite försent för att kunna uttala dig om det just då?

Fredron
2012-01-07, 23:37
Min första tanke när jag såg tråden var huruvida det skulle vara mer eller mindre än 70% som ansåg sig vara bättre än genomsnittet.

David Brent
2012-01-07, 23:38
Fan då. Satte 18/20 men satte att jag var väldigt negativ till att jag skulle svara rätt. Så jag förlorar ändå.

Dreas
2012-01-07, 23:46
Utveckla. Du menar att du kopplar ihop 1 och 1 lite försent för att kunna uttala dig om det just då?Ungefär så ja.

Det har nog att göra med det som en annan tråd handlade om, att hjärnan jobbar undermedvetet och helt plötsligt har alla bitar kopplats ihop och vi blir medvetna om det.

spoonchest
2012-01-08, 10:53
Och det är just därför man kan torka sig i baken med böckerna.

Att någon rör vid näsan("korsar sig") betyder inte att personen ljuger. En kvinna som slänger med håret vill inte nödvändigtvis ligga med dig. Personer som ger dig en rak blick och ser dig i ögonen är inte nödvändigtvis ärligare än dem som biter på naglarna och flackar med blicken.

Böcker om kroppspråk bygger dock i huvudsak på sånt nonsens, även om de gärna broderar ut det och försöker förfina det hela. Kroppspråk är kontextuellt och man lär sig det genom att observera och interagera med andra människor.

This.