handdator

Visa fullständig version : 15 år och ska börja gymma


ksn
2012-01-07, 16:27
Tjenare!

Tjenare!


Jag har precis fyllt 15 och ska börja gymma på KMTI i Karlstad och jag behöver er hjälp. Jag är 165 cm lång och väger 60kg så jag har något kilo för mycket, det är därför jag ska börja gymma. Jag tränar innebandy så mitt schema ser ut så här:


Måndag: två innebandyträningar
Tisdag: ingenting
Onsdag: en innebandyträning
Torsdag: en innebandyträning
Fredag: ingenting
Lördag: ingenting
Söndag: ingenting


Så skulle ni kunna hjälpa mig med vilka partier jag ska träna vilka dagar?
Och tror ni att dom som jobbar på kmti kan visa en hur sakerna fungerar?

Jag äter inget godis/chips eller dricker läsk och jag har inte gjort det på sju månader.

Jag vill både förlora fett på kroppen men samtidigt bygga muskler, framför allt vill jag träna bort röven och höfterna som jag ärvde av morsan.
Målet är att det ska märkas skillnad så snabbt som möjligt men jag har inte bråttom, så jag siktar på ett år.

Jag är inte så kunnig som ni märker så jag skulle verkligen uppskatta eran hjälp.
Tack på förhand, skriv bara om ni behöver mer info!

fredrik1
2012-01-07, 16:36
Tjenare!

Tjenare!


Jag har precis fyllt 15 och ska börja gymma på KMTI i Karlstad och jag behöver er hjälp. Jag är 165 cm lång och väger 60kg så jag har något kilo för mycket, det är därför jag ska börja gymma. Jag tränar innebandy så mitt schema ser ut så här:


Måndag: två innebandyträningar
Tisdag: ingenting
Onsdag: en innebandyträning
Torsdag: en innebandyträning
Fredag: ingenting
Lördag: ingenting
Söndag: ingenting


Så skulle ni kunna hjälpa mig med vilka partier jag ska träna vilka dagar?
Och tror ni att dom som jobbar på kmti kan visa en hur sakerna fungerar?

Jag äter inget godis/chips eller dricker läsk och jag har inte gjort det på sju månader.

Jag vill både förlora fett på kroppen men samtidigt bygga muskler, framför allt vill jag träna bort röven och höfterna som jag ärvde av morsan.
Målet är att det ska märkas skillnad så snabbt som möjligt men jag har inte bråttom, så jag siktar på ett år.

Jag är inte så kunnig som ni märker så jag skulle verkligen uppskatta eran hjälp.
Tack på förhand, skriv bara om ni behöver mer info!

Tisdag: Överkropp

Fredag eller lördag: Underkropp

Så skulle jag gjort, och sen expanderat.

Ponitus
2012-01-07, 16:37
Målet är att det ska märkas skillnad så snabbt som möjligt men jag har inte bråttom, så jag siktar på ett år.

Inte bråttom? Ett år? Det tar tid att bygga muskler.

Robbmeister
2012-01-07, 16:42
Måndag: två innebandyträningar

Tisdag: Överkropp
Hantel/bänkpress 5x8
Smalbänk 3x8
Militärpress 3x8
Stångrodd 5x8
Latsdrag 3x8


Onsdag: en innebandyträning

Torsdag: en innebandyträning

Fredag: Vila

Lördag: Underkropp
Knäböj 5x8
Raka marklyft 5x8
Cablecrunches 3x12
Vader 3x25

Söndag: Vila

Något sånt kanske? :)

BelowAverage
2012-01-07, 16:43
Sköter du träning och kost bra så lär du personligen märka en markant skillnad snabbare än ett år. Så låt inte alla haters få dig på andra tankar med hur extremt lång tid och mycket disciplin det krävs för att bli lite mer vältränad.
Tycker du borde läsa genom Grub's deffguide, och börja läsa genom folks journaler och åsikter här på forumet. Skrivs mycket vettigt men en del dumt också, man får ta till sig det som låter rimligt.
Tror inte någon kommer kunna lägga upp ett lika bra kost och träningsupplägg åt dig som du skulle kunna göra åt dig själv med lite nyförvärvad kunskap.
Lycka till!

Zylo
2012-01-07, 16:47
Hmm 60 kilo är inte så mycket för en 15 åring, skulle rekommendera dig att träna hela kroppen 2 gånger i veckan. Så Tisdag och Fredag är perfekt för då får kroppen vila mellan styrkepassen. Kör inte mer än 2 övningar per muskel och 3 set räcker per övning. Det är svårt att förlora fett samtidigt som man bygger muskler . Satsa på att bygga muskler ett tag nu när du är 15 för det är väldigt enkelt att öka i vikter och få goda resultat än när man är fullvuxen man då testosteron nivåerna inte är alls lika höga. Så bygg muskler sen kan du gå på en diet när du uppnåt resultat som du är nöjd med jag skulle byggt upp mig iaf 3 år tills du är 18. Man brukar alltid få gratis genomgång av maskiner och fria vikter när man köper träningskort.

komigen
2012-01-07, 16:51
Äta mycket och träna bra, sen deffa :D

Rova
2012-01-07, 17:58
Så låt inte alla haters få dig på andra tankar med hur extremt lång tid och mycket disciplin det krävs för att bli lite mer vältränad.

Tog foton på mig 30 november och idag, ligger i deff och det var mycket större skillnad än jag hade förväntat mig. Tappat nått kilo fett och lagt på min lite muskelmassa.
Så mycket beror egentligen på hur mycket du är villig att offra, sömn, kost och träning.

bubbe
2012-01-07, 19:39
Hade jag fått ett nytt försök i livet med träningen så hade jag definitivt valt att lyssna på min morfar som både tävlat i tyngdlyftning och tränade upp min morbror. Nu 20 år senare har jag svårt för det mest grundläggande i lyften och saknar automatiskt rörelseschema för att utföra bra lyftning. Pga att jag aldrig la grunden och tog hjälp av de som verkligen vet hur lyftning går till. Mitt råd, gå till KAK fråga om de kan lära dig lyftning (tyngdlyftning eller styrkelyft alt både och). Försök att bli så duktig som möjligt att lyfta och med tiden kommer du att bli hänförd av hur din kropp har anpassat sig och blivit atletisk, explosiv och smidig.

Mjölkprotein
2012-01-07, 19:46
Hade jag fått ett nytt försök i livet med träningen så hade jag definitivt valt att lyssna på min morfar som både tävlat i tyngdlyftning och tränade upp min morbror. Nu 20 år senare har jag svårt för det mest grundläggande i lyften och saknar automatiskt rörelseschema för att utföra bra lyftning. Pga att jag aldrig la grunden och tog hjälp av de som verkligen vet hur lyftning går till. Mitt råd, gå till KAK fråga om de kan lära dig lyftning (tyngdlyftning eller styrkelyft alt både och). Försök att bli så duktig som möjligt att lyfta och med tiden kommer du att bli hänförd av hur din kropp har anpassat sig och blivit atletisk, explosiv och smidig.

10000000000 +

Gör som ovan, och kör något schema som fokuserar på böj,bänk,mark (t.e.x SL 5x5/Starting Strength/Wendler 5/3/1 etc..) Eller dom där tyngdlyftar lyften.

komigen
2012-01-07, 19:57
10000000000 +

Gör som ovan, och kör något schema som fokuserar på böj,bänk,mark (t.e.x SL 5x5/Starting Strength/Wendler 5/3/1 etc..) Eller dom där tyngdlyftar lyften.

Jag kör SL 5x5 nu, kört 2 pass. Men hur länge ska jag hålla på?

Rakanichy
2012-01-07, 20:14
Jag kör SL 5x5 nu, kört 2 pass. Men hur länge ska jag hålla på?

Så länge du vill. allt från några månader till 1-2 år.

Rova
2012-01-07, 20:16
Jag kör SL 5x5 nu, kört 2 pass. Men hur länge ska jag hålla på? Tills du blir less, kör iaf på 3 månader så du får bra teknik i de övningarna, för du kommer använda alla de så långe du tränar. Självklart kan du få till tekniken om du kör andra scheman, men jag tycker att det är lätt när du kör basövningarna 2ggr i veckan

komigen
2012-01-07, 20:55
Jag kör SL 5x5 måndag, onsdag, fredag som de rekommendera. Resten vilar jag. Men skall se vilka resultat jag får i styrke och muskelmassa efter några månader :D

ksn
2012-01-08, 01:51
Tack för alla svar!
Jag är total nybörjare och jag har lite svårt att förstå alla ord och någonting gånger någonting.

vilka vikter ska jag köra med? är det liksom så mycket jag orkar dom repsen och sen bara öka?

Är det något jag bör tänka på så att jag inte blir skadad?
Tack som tusan för alla svar!

komigen
2012-01-08, 02:08
Kör på SL 5x5 programmet för att bygga styrka först som jag gör nu (är också 15) fick tips av några snubbar här på forumet! :D

the_PL_man
2012-01-16, 09:38
Hade jag fått ett nytt försök i livet med träningen så hade jag definitivt valt att lyssna på min morfar som både tävlat i tyngdlyftning och tränade upp min morbror. Nu 20 år senare har jag svårt för det mest grundläggande i lyften och saknar automatiskt rörelseschema för att utföra bra lyftning. Pga att jag aldrig la grunden och tog hjälp av de som verkligen vet hur lyftning går till. Mitt råd, gå till KAK fråga om de kan lära dig lyftning (tyngdlyftning eller styrkelyft alt både och). Försök att bli så duktig som möjligt att lyfta och med tiden kommer du att bli hänförd av hur din kropp har anpassat sig och blivit atletisk, explosiv och smidig.

Självklart är han varmt välkommen till oss, men om han nu löst kort på KMTI så borde han utnyttja de instruktörer som finns där. Ungdomar är inte gjorda av pengar, även om mankan tor det när de spenderar dem.... :cool:
För ett kommersiellt gym har väl anställd personal som kan hjälpa till?

Tänk på att styrketräning är ett långtidsprojekt, och att skaffa en god lyfteknik är ett livstidsprojekt.

mvh
the_PL_man

luderlasse
2012-01-16, 13:50
Se till att få in knäböj och utfallsteg i programmet, innebandy kan vara elakt mot dina knän, detta motverkar du med benträning!