handdator

Visa fullständig version : Kreatin Monohydrat - En tesked eller 5g?


AdrianP
2012-01-07, 16:23
Har kört kreatin i ungefär en månad och har alltid doserat som det står på förpackningen. Alltså en tesked varje dag.

Har precis skaffat en matvåg och mätte för skojs skull exakt vad en rågad tesked kreatin vägde, och min våg kom fram till 2g. Jag kontrollmätte också genom att väga en enkrona, och den vägde 7g.

Så har jag feldoserat hela denna månad genom att endast inta 2g kreatin? 2½ tesked ger ju 5g kreatin som man egentligen ska inta varje dag.

Någon annan som kör kreatin monohydrat som kan berätta hur många teskedar te använder?

toomas
2012-01-07, 16:45
Har kört kreatin i ungefär en månad och har alltid doserat som det står på förpackningen. Alltså en tesked varje dag.

Har precis skaffat en matvåg och mätte för skojs skull exakt vad en rågad tesked kreatin vägde, och min våg kom fram till 2g. Jag kontrollmätte också genom att väga en enkrona, och den vägde 7g.

Så har jag feldoserat hela denna månad genom att endast inta 2g kreatin? 2½ tesked ger ju 5g kreatin som man egentligen ska inta varje dag.

Någon annan som kör kreatin monohydrat som kan berätta hur många teskedar te använder?Jag kör 2 teskedar, dom väger cirka 2,5g styck :)

Fredron
2012-01-07, 16:49
5g/dag.
Spelar ju inge roll vad för mått du använder, käka 2 teskedar i fortsättningen ifall det är 5g för dig.

AdrianP
2012-01-07, 17:14
Jag kör 2 teskedar, dom väger cirka 2,5g styck :)

5g/dag.
Spelar ju inge roll vad för mått du använder, käka 2 teskedar i fortsättningen ifall det är 5g för dig.

Tack för svaren! Tycker ändå att det är dåligt av dom att säga en rågad tesked = en dosering och en dosering = 5g...

JJOHANSSON
2012-01-07, 17:26
Rota runt i lådorna hemma efter ett DL mått med påhäng, där finns det matsked, tesked och kryddmått.

Jag använder iaf den teskeden (5g)

Sheogorath
2012-01-07, 17:51
Köper man Eiselts kreatin får man ett mått som motsvarar 5 g. Det är klart större än en tsk men mindre än en msk.

AdrianP
2012-01-07, 22:04
Då har jag tydligen endast intagit ungefär 2-2,5g kreatin om dagen... Surt. Kanske får en ännu bättre effekt nu när jag börjar med 5g om dagen :)