handdator

Visa fullständig version : Fett% och muskeluppbyggnad


exevision
2012-01-07, 13:40
King Grub skrev en gång:

Vid 30% är man fet och har försämrat sina förutsättningar för muskeluppbygge, kanske permanent.

Vid vilken fett% blir försämringen "kanske permanent"? Kan man bulka upp till 17% utan att oroa sig?

King Grub
2012-01-07, 13:42
Individuellt.

17% är inget speciellt. Men över 15% finns det antagligen mer negativa än positiva effekter av fortsatt fettökning, även om det inte handlar om "permanenta" sådana, mest att man lägger på sig mer och mer fett och mindre och mindre muskler.

Peter.B
2012-01-07, 13:43
Sluta noja över onödiga petitesser. Mäter du dig ner på exakt rätt procentenhet? Om inte, tänk bara på att inte blir för fet när du bulkar. Bli inte oaptitligt fet helt enkelt.

exevision
2012-01-08, 21:14
Okej, ungefär när sker ökningen av fettceller?

svag74
2012-01-08, 22:04
Man hade ju kunnat tro att kroppen var aningen "intelligent" och insåg att om man redan har mycket fett så behöver det kanske inte lagras in ännu mer med högsta prioritet, men men, kanske kommer någon gång i framtiden om evolutionen är snäll :D

svag74
2012-01-10, 09:45
Individuellt.

17% är inget speciellt. Men över 15% finns det antagligen mer negativa än positiva effekter av fortsatt fettökning, även om det inte handlar om "permanenta" sådana, mest att man lägger på sig mer och mer fett och mindre och mindre muskler.

Har det just med procenten att göra, eller mer mängden av fett?
Tänker om man som jag knappt har några muskler alls på kroppen, och väger väldigt lätt. Då får ju fettprocent en lite annan innebörd än om man är väldigt vältränad och har 20kg muskler mer på samma längd.

Måste jag vara väldigt försiktig med att nå för hög vikt (blir mest fett hur jag än bulkar så jag tänker lååååångsiktigt) eller är det tvärtom positivt om man är väldigt klen att bulka/deffa i lite högre viktintervall och tillåta sig att bli lite smalfet och få tyngd i kroppen?

Vill inte dra på mig några permanenta fettceller eller vad det är man verkar kunna få om man blir alltför fet.
Generna har redan bestämt att allt fett ska in runt bålen och brösten på mig :(

dmjardell
2012-01-10, 09:50
Individuellt.

17% är inget speciellt. Men över 15% finns det antagligen mer negativa än positiva effekter av fortsatt fettökning, även om det inte handlar om "permanenta" sådana, mest att man lägger på sig mer och mer fett och mindre och mindre muskler.

Vad exakt är det som händer i kroppen när fetma hämmer ens förutsättningar för muskelbygga? Förändringar i metabolismen eller hormoncykler kanske?

King Grub
2012-01-10, 12:03
Både och. Först, ju fetare man blir, desto mindre del av fortsatt viktökning kommer att bestå av fettfri massa. Sedan, har man en gång ätit sig fet, skall fettet bort en gång, och när man gått varit fet och gått ner i vikt - fettvikt - är det därefter främst fettvikt man kommer att lägga på sig vid framtida överätningar.

exevision
2012-01-10, 12:16
Både och. Först, ju fetare man blir, desto mindre del av fortsatt viktökning kommer att bestå av fettfri massa. Sedan, har man en gång ätit sig fet, skall fettet bort en gång, och när man gått varit fet och gått ner i vikt - fettvikt - är det därefter främst fettvikt man kommer att lägga på sig vid framtida överätningar.

Och när menar du att man är fet? Är det okej om man håller sig till ett max vad dietister kallar "normalt"? Alltså att man inte går över 17-18% Eller har man redan då fått det lättare att bilda fett?

Spartansk
2012-01-10, 12:18
Okej, ungefär när sker ökningen av fettceller?

Borde väl vara så fort ens gamla fettceller är fyllda och en fettprocent måste öka?

King Grub
2012-01-10, 12:19
Och när menar du att man är fet? Är det okej om man håller sig till ett max vad dietister kallar "normalt"? Alltså att man inte går över 17-18% Eller har man redan då fått det lättare att bilda fett?

Det är säkert individuellt var den gränsen går. Och är man normalviktig med en normal mängd kroppsfett är man ju per definition inte överviktig.

exevision
2012-01-10, 12:27
Det är säkert individuellt var den gränsen går. Och är man normalviktig med en normal mängd kroppsfett är man ju per definition inte överviktig.

Då kan jag sluta nojja om 15%. Kommer dock hålla mig i skinnet och hålla mig till max ~80 kg (182cm) vilket iof kanske ligger vid 15%, vad vet man. Men tack.

Silencer
2012-01-10, 13:13
Tror inte man behöver bekymra sig om det där förrän man ligger över 20% och magen verkligen hänger ut.

daloatf
2012-01-10, 15:10
Allt över synliga magrutor så är man ju fet :O

exevision
2012-01-10, 16:31
Då är jag inte fet ;)
Men det beror ju iof vad man menar med "synliga magrutor". Har ett 4-pack som är på väg bort och kommer troligen att påbörja deffen vid månadsskiftet.

Sniggel
2012-01-10, 16:59
Då är jag inte fet ;)
Men det beror ju iof vad man menar med "synliga magrutor". Har ett 4-pack som är på väg bort och kommer troligen att påbörja deffen vid månadsskiftet.

Ja alltså isåfall var jag fet på 59 kg men inte fet nu på 83 kg :p

willtjam
2012-06-06, 15:48
Både och. Först, ju fetare man blir, desto mindre del av fortsatt viktökning kommer att bestå av fettfri massa. Sedan, har man en gång ätit sig fet, skall fettet bort en gång, och när man gått varit fet och gått ner i vikt - fettvikt - är det därefter främst fettvikt man kommer att lägga på sig vid framtida överätningar.

Har du någon källa till det här? Jag försökte söka men jag blev tomhänt.

King Grub
2012-06-06, 15:49
Men du har ju redan frågat det där!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136040&highlight=annals

willtjam
2012-06-06, 15:58
Men du har ju redan frågat det där!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136040&highlight=annals

Det var den där tråden jag sökte efter, men jag hittade den inte. :D Tack tack!