handdator

Visa fullständig version : Symmetri


Spillevink
2012-01-07, 01:38
Tjena :)

Är högerhänt och har märkt att min högerarm, särskilt biceps och triceps är lite mer tränade än samma muskler på vänsterarmen. Antar att det är normalt? (om inte avvikelsen blir för stor då)

Ska försöka träna vänstern biceps och triceps lite hårdare för att komma ikapp.

Någon mer som har samma "problem"?

eJohansson
2012-01-07, 02:12
Ingen är helt symmetrisk. Bara träna vidare så blir skillnaden mindre och mindre med tiden.

Sheogorath
2012-01-07, 09:50
Om vänstern också är svagare förutom att vara mindre kan du träna den hårdare, t.ex. med dropset i slutet av din vanliga träning. Är du lika stark i armarna får du leva med att du liksom alla andra är mer eller mindre skev. Du får i så fall glädja dig åt att du förmodligen är den enda som tänker på det.

Men kolla du om det skiljer sig i styrka. Kanske har du sån tur att vänstern är mindre OCH svagare. Då finns det hopp!

EeJay
2012-01-07, 10:16
Som folk säger så är man ofta lite skev. Brösten är ett bra exempel. Både hos tjejer och killar är det hyffsat enkelt att upptäcka att det ena är något större än det andra.

Att man är olika stark (vilket jag tror är det du försökte säga) är inte heller ovanligt, allra helst i armarna. Kör man sen med stång är det inte ovanligt att den lite starkare muskeln arbetar lite mer. Kör därför åtminstonde en övning med hantlar så du har möjlighet att träna armarna individuellt. Börja setet med den svaga armen och låt den sätta hur många reps du kan göra. Du kan välja att sluta när den armen är slut, alternativt göra en extra på den armen. I sinom tid så kommer det att jämna ut sig något.

Fugly
2012-01-07, 10:26
Men kolla du om det skiljer sig i styrka. Kanske har du sån tur att vänstern är mindre OCH svagare. Då finns det hopp!

För mig är det tvärt om, ena är mindre och starkare och andra är större och svagare.

Mjölkprotein
2012-01-07, 10:27
Sheo ovan tog orden ur munnen på mig..

Min vänster är mindre än högern, men kan nästan ta mer i vänstern än i högern i bicepscurl så, skratta dig lycklig om vänstern är svagare.

Spillevink
2012-01-07, 20:27
Okej, tack för svaren! :)

Ska testa om vänstern är svagare än högern på nästa pass. Isåfall blir det antagligen mer hantlar! :)