handdator

Visa fullständig version : Intag av protein/mat efter passet!


thai
2012-01-07, 01:06
Man hör ofta att man bör äta mat ungefär Max 1 timme efter passet.

Om man har ett långt träningspass på låt säga 2 eller 3 timmar.

Om jag börjar med bänkpress som första övning bör jag inte så få i mig protein 1 timme efter den övningen? Annars är det ju ca 3-4 timmar efter jag får i mig mat.

Sista övningen på passet hamnar ju nära matintaget men inte första övningen.

willtjam
2012-01-07, 01:28
Om du förlorar sömn över det så kan du ju alltid sippa på lite EAA under passets gång.

King Grub
2012-01-07, 09:30
Muskeluppbyggnaden stimuleras inte förrän 60-90 minuter efter avslutad träning i vilket fall som helst.

tearz
2012-01-07, 10:27
alt 1.Proteiner/aminos före och under passet... vänta 60 minuter mer proteiner, mat på 90.
alt 2. samma som tidigare fast mat på 60 !
odiskutabelt bästa alternativen.

King Grub
2012-01-07, 10:38
odiskutabelt bästa alternativen.

Säker? Är inte effektiviteten av "föreintag" och "underintag" rätt ifrågasatta och studieunderlagen och evidensen för deras effektivitet rätt begränsade?

Infester
2012-01-07, 10:45
Men att käka stort direkt efter avslutat träning är väll också king?

tearz
2012-01-07, 10:52
Säker? Är inte effektiviteten av "föreintag" och "underintag" rätt ifrågasatta och studieunderlagen och evidensen för deras effektivitet rätt begränsade?

"Föreintaget" förutsätter ju att det tas på "fastande mage" dvs att lättsmäta proteinkällor intagits innan passet med rätt tidsintervall...
Själv lägger jag aldrig en fast måltid närmare än 3,5-4 h innan jag fyller på med träningsnutritionen :) "proteinpuls" tänket
Den måltiden består givetvis inte av röttkött eller lax som du kanske förstår.
Utan snarare av kyckling,vit fisk eller äggvitor...
"underintaget" är för "muskelkontraktionsinducerad" näringstillförsel..
Och anledningen att ja väntar till 60 minuter efter för mitt intag av proteiner av något slag behöver vi inte ens diskutera.
Det fick du med rätt bra längre upp :)

King Grub
2012-01-07, 10:54
Och anledningen att ja väntar till 60 minuter efter för mitt intag av proteiner av något slag behöver vi inte ens diskutera.
Det fick du med rätt bra längre upp :)

Då har du ju missuppfattat hela saken. Ju fortare du tillför aminosyror/protein efter träning, desto bättre. Det handlar om signalmekanismer. Även om proteinsyntesen inte kan uppregleras förrän en timme efter passet, är det ju bara en fördel att tillföra aminosyror så fort som möjligt. Annars förlorar man ännu längre tid.

protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

tearz
2012-01-07, 10:59
Då har du ju missuppfattat hela saken. Ju fortare du tillför aminosyror/protein efter träning, desto bättre. Det handlar om signalmekanismer. Även om proteinsyntesen inte kan uppregleras förrän en timme efter passet, är det ju bara en fördel att tillföra aminosyror så fort som möjligt. Annars förlorar man ännu längre tid.



Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

Jag har ingen anledning alls till ett intag "direkt efter" då jag dricker proteiner/aminos både före samt under träningspasset.
Låter aminosyrenivån i blodet falla något så jag får en mer kraftfull stimulans av proteinsyntesen när jag äter efter 60-90 minuter.
Alla väljer sin sanning antar jag :cool:

King Grub
2012-01-07, 11:01
Problemet är väl att intag före- och under kanske inte har den effekt du tror.

tearz
2012-01-07, 11:07
Problemet är väl att intag före- och under kanske inte har den effekt du tror.

Som sagt... vill folk ta sina 10 gram bcaa före och en whey 80/gainer direkt efter så feel free...
Eller äta en måltid innan eller vafan de nu känner för,bara gör *cupid*
Jag har valt min sanning så att säga...
Finns nog studier och teorier som säger både dittan och dattan ,för/nackdelar med det ena och det andra uppplägget bla bla :)
Jag kör på detta och har "teorier" som stödjer mitt val hehe :P

Dreas
2012-01-07, 11:20
Som sagt... vill folk ta sina 10 gram bcaa före och en whey 80/gainer direkt efter så feel free...
Eller äta en måltid innan eller vafan de nu känner för,bara gör *cupid*
Jag har valt min sanning så att säga...
Finns nog studier och teorier som säger både dittan och dattan ,för/nackdelar med det ena och det andra uppplägget bla bla :)
Jag kör på detta och har "teorier" som stödjer mitt val hehe :PJa, bäst att ignorera nya rapporter, sen hitta på något eget som verkar vettigt.

Din såkallade kraftigare stimulans av proteinsyntesen 60-90min efter ett pass, blir den högre än vad intag direkt efter pass + mat ger? Varför isf?

Eddie Vedder
2012-01-07, 11:35
Finns nog studier och teorier som säger både dittan och dattan

Nej det kan man inte påstå. En enda ger stöd för din tes och den har kritiserats och därefter har man visat att resultaten med all sannolikhet var missvisande. Så nej det är inget fält som visar dittan och dattan. Vad man däremot ska diskutera är alltid den effekt som olika upplägg har utöver den miljö inom vilken man studerat det. Dvs vad som gäller över tid och med höga mängder protein i kosten.

Tacos
2012-01-07, 18:57
Lite OT, men måste ändå fråga vad du gör på gymmet 2-3 timmar?
Vad kör du för program?

Själv är jag helt slut efter 50 min. på gymmet.

thai
2012-01-07, 19:21
Länge?

Jag kan ta dagens pass som exempel det tog exakt 2 timmar.

Bänkpress 5 set
Skivstångsrodd 5 set
Chins 5 set
Axelpress 5 set
Bicepscurl 4 set
Liggande tricepsex. 5 set

De tog mig ca 2 timmar.

Va gör du under dina 50 min då?

willtjam
2012-01-07, 19:25
Hur lång setvila har du egentligen?

thai
2012-01-07, 19:32
Marklyft också.

Tacos
2012-01-07, 19:38
Det var inget påhopp, jag var mest nyfiken. Tror inte jag skulle palla så länge på gymmet själv och fortfarande ha kraft kvar i dom sista övningarna.

Dessutom skulle familjen anmäla mig försvunnen om jag var på gymmet så länge :)

Idag körde jag Rygg och Biceps.

Sittande rodd 5 set
High row 3 set
Ryggdrag i maskin omvänt grepp 3 set
Ryggresningar 4 set

Hantelcurls 6 set
Scottcurl 4 set

Tog ungefär 50-55 min.

thai
2012-01-07, 19:42
Lungt:)

Du har ju mer kraft om du e där längre?
Om jag skulle kört de jag gjorde idag på 1 timme så hade jag varit helt slut. Mer anfådd mm. Men är muskler jag vill få:)

of the vox popul
2012-01-07, 20:42
Dina pass är för långa. Kanske hade funkat om du tog roider.
Studier tyder på att kolestrolnivåerna höjs efter 45minuter av styrkelyftning, vilket innebär att kroppen kommer använda dina muskler som energi källa, samt så kommer din kropp att lagra fett. Så du gör dig själv en otjänst om du har 2-3timmar långa pass.

thai
2012-01-07, 20:47
Inte 3 timmar. 2 e dom:)

Stämmer verkligen de du säger?

of the vox popul
2012-01-07, 20:50
Jag trodde det var basfakta som alla visste..oavsett om man är newb eller pro!

of the vox popul
2012-01-07, 20:51
Menade dock kortisol, inte kolestrol!

Dina testo nivåer sjunker
Dina kortisolnivåer höjs, som istället är en katabolisk hormon tror jag. Är ingen expert :P!

King Grub
2012-01-07, 20:54
Dina pass är för långa. Kanske hade funkat om du tog roider.
Studier tyder på att kolestrolnivåerna höjs efter 45minuter av styrkelyftning, vilket innebär att kroppen kommer använda dina muskler som energi källa, samt så kommer din kropp att lagra fett. Så du gör dig själv en otjänst om du har 2-3timmar långa pass.

Struntprat.

thai
2012-01-07, 20:54
Är ute så säker på de du säger stämmer. Vi får se om det kommer någon kunnig som kan svara.

King Grub
2012-01-07, 20:55
Det är kroniskt förhöjda nivåer av kortisol som är skadligt och som bör undvikas/åtgärdas. Akut kortisolfrisättning av fysisk ansträngning är inte dåligt i sig.

Silencer
2012-01-07, 20:56
Thai, jag märker att du oroar dig mycket över detaljer.

Det är inte sådana här saker som avgör träningen.

Ta rådet från en som gjort samma misstag i början. Släpp dina nojor och fokusera på det som är viktigt: lyft tungt, lyft progressivt, och ÄT.

of the vox popul
2012-01-07, 20:58
Förklara gärna hur det kan vara positivt.

King Grub
2012-01-07, 21:01
Kortisolfrisättning under träning ökar CCR2-expression.

CC-chemokine receptor 2 (CCR2) and its ligand, monocyte chemotactic protein-1 (MCP-1, also known as CCL2), are crucial for the recruitment of monocytes/macrophages to sites of inflammation. We conducted a series of experiments to investigate the relationship between stress, monocyte CCR2 expression and migration activity. First, we collected peripheral blood mononuclear cells (PBMC) from untrained subjects (n=8) and measured CCR2 expression on CD14(+) monocytes cultured with cortisol, epinephrine and norepinephrine. Second, we collected PBMC from the subjects before and after they cycled for 60min at 70% peak O(2) uptake ( [Formula: see text] ), and measured alterations in CCR2 expression on monocytes following exercise. Third, we cultured PBMC with serum obtained before and after exercise and the glucocorticoid antagonist RU-486 to determine the effect of cortisol on CCR2 expression in vitro. Last, we measured the ability of PBMC treated with serum or cortisol to migrate through membrane filters in response to CCL2. Cortisol (but not epinephrine or norepinephrine) increased CCR2 expression on monocytes in a dose- and time-dependent manner. Exercise did not influence CCR2 expression on PBMC, whereas incubation of PBMC with post-exercise serum significantly increased CCR2 expression. Both cortisol and post-exercise serum increased the migration of PBMC toward CCL2. The increase in CCR2 expression on PBMC following stimulation with cortisol and serum was blocked by the glucocorticoid receptor antagonist RU-486. In conclusion, cortisol released during exercise increased monocyte CCR2 expression and migration activity in vitro. These alterations may influence inflammation and regeneration of damaged tissue after acute stress.

Brain Behav Immun. 2008 May 12. The effects of acute exercise-induced cortisol on CCR2 expression on human monocytes.

Det kan vara avgörande för inflammatoriska processer efter träningen, vilket sätter ett frågetecken över många idrottsmäns praxis att försöka minska kortisolfrisättningen med olika metoder.

Det viktiga att tänka på är dock att kortisolfrisättning inte är något så hemskt som många tycks tro, inte när det handlar om akut frisättning under träning.

Det betyder inte att 3-timmarspass är optimalt, det kan säkert vara sämre än korta sådana, men att påstå att det per automatik är en katastrof är inte korrekt.

Eddie Vedder
2012-01-07, 21:14
Det är kroniskt förhöjda nivåer av kortisol som är skadligt och som bör undvikas/åtgärdas.

Plus att kroniskt låga också är förknippat med enbart negativa saker. Det är alltså inte så att man ska sträva mot att alltid ha så låga kortisolnivåer som möjligt som det ibland kan låta. Superhögt testo, minimalt med kortisol och insulin, supermycket antiinflammatoriskt och undvikande av allt som är proinflammatoriskt förefaller vara melodin ibland. Och det känns ju föga nyanserat. :)

Kroniskt låga kortisolnivåer har man när man lider av utmattningssyndrom och systemet är fullständigt slutkört. Man sover jättelänge på nätterna och vaknar urtrött. Tar tupplur på dagen men somnar ändå tidigt osv. Låter opti. *rolleyes*

of the vox popul
2012-01-07, 21:47
Jag är dock inte övertygad än..jag håller fast vid det jag hört. Makes sense to me.

Dreas
2012-01-07, 21:57
Jag är dock inte övertygad än..jag håller fast vid det jag hört. Makes sense to me.Ja, det är bäst att hålla kvar i gammal överdriven information.

Tror du verkligen kroppen attackerar musklerna och börjar lagra fett efter 45min? Borde inte styrkelyftare vara små och feta då med tanke på att de flesta drar pass på två timmar iaf.

Eddie Vedder
2012-01-07, 21:59
Makes sense to me.

Och den slutsatsen drar du baserat på vad?

thai
2012-01-07, 22:10
Till er kunniga. Vilka fördelar kan jag få ut av att köra passet på 1 timma istället för 2?

vicarious
2012-01-07, 22:39
Till er kunniga. Vilka fördelar kan jag få ut av att köra passet på 1 timma istället för 2?

Vad menar du med fördelar?

krubkungen
2012-01-07, 22:46
Dina pass är för långa. Kanske hade funkat om du tog roider.
Studier tyder på att kolestrolnivåerna höjs efter 45minuter av styrkelyftning, vilket innebär att kroppen kommer använda dina muskler som energi källa, samt så kommer din kropp att lagra fett. Så du gör dig själv en otjänst om du har 2-3timmar långa pass.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvRku7fX2lpCeEpNtOQrvVO5ji49Y8m zDJFPAmSG9v8-5sXMZV

King Grub
2012-01-08, 11:43
Till er kunniga. Vilka fördelar kan jag få ut av att köra passet på 1 timma istället för 2?

En timme mer av dygnet till annat.

mistermonster
2012-01-09, 02:37
En timme mer av dygnet till annat.

Hur är det med aktiveringen av AMPK då? Längre pass - mindre energi i musklerna - högre grad av AMPK aktivering - mindre mTOR - mindre proteinsyntes - mindre effekt av träningen?

Borde inte 1h vara "bättre" än 2h i det avseendet? Förutsatt att man tränar mer (fler övningar) under 2 h än 1 h.Samma pass fast snabbare lär ju inte gör någon skillnad.

Oddish
2012-02-06, 23:43
Säker? Är inte effektiviteten av "föreintag" och "underintag" rätt ifrågasatta och studieunderlagen och evidensen för deras effektivitet rätt begränsade?

Så om man kör periodisk fasta och kör sitt styrkepass runt 16:00 på fastande mage, då kan man alltså strunta i de 10g BCAA som rekommenderas? Bortkastade pengar?

Sheogorath
2012-02-07, 06:33
Jag är dock inte övertygad än..jag håller fast vid det jag hört. Makes sense to me.

Vad har du för utbildning eller andra förkunskaper som gör att du kan värdera informationen på ett sådant sätt att ditt "makes sense to me" är av värde över huvud taget? Man kan dra paralleller till en evolutionskritiker utan biologisk utbildning: "jag kan inte förstå hur ögat ska ha kunnat formas av gradvis utveckling, alltså måste det vara som format alla varelser på jorden!"

Alltså: vad [I]du tycker verkar sannolikt eller inte sannolikt är inte intressant över huvud taget, om du nu inte skulle råka sitta på en hel drös med kunskap som du ännu inte gett uttryck för här.

snarlik
2012-02-07, 12:16
Jag är dock inte övertygad än..jag håller fast vid det jag hört. Makes sense to me.

Tänker skriva mitt ex-jobb om källkritik och konspirationsteorier. Får jag ringa dig då?

Liebe
2012-02-14, 15:56
hur lång setvila har du egentligen?

+1