handdator

Visa fullständig version : Förslag till Onyttig/nyttig Skidmat,Fika


Adrian
2004-01-11, 11:32
Tjaa på er alla, hoppas helgen har varit bra för er alla??

Jaa rubriken säger nog allt.. iaf ska till Branäs om två veckor ska vara där i 5 dagar.. så nu skulle jag gärna vilja höra era förslag till GOD mat som läpar sig till skidåkning,, nyttiga och onyttiga saker,, ALLA förslag är VARMT välkommna,, måste få inspiration,,, det enda jag har kommit på just nu är två limpor bröd, OCH massa oboy och messmör,, med andra ord inget bra alternativ (förutom chokladen ;)

MVH Adrian

King Grub
2004-01-11, 11:42
Finns det något hinder i vägen för helt vanlig lunch/middagsmat i mattermos?

Adrian
2004-01-11, 12:44
hehe nej självklart inte.. men jag tänkte mig nått TYPISKT skidmat,, som man tex endast käkar när man tex är på en skidresa,, annars så får det bli VAnlig mat, men som sagt skulle gärna vilja testa nått typiskt för sånna utflykter..

MVH Adrian

Mega Mike
2004-01-11, 14:08
Pasta i alla tänkbara former brukar vara populärt i uthållighetssporter som skidor, cykel, mm:eating:

z_bumbi
2004-01-11, 19:15
Hemgjord pizza som man värmer över elden.
Torkad fårfiol som man bara låter bli så där lagom varm
Te med socker
En rejäl brödbit.
Apelsin som är färdigskalad i en burk.
Smörgås med prickig korv.

Lalla
2004-01-14, 20:59
Typisk skidmatsäck som mamma alltid tog med åt mig då vi var ute i skidbacken hela dagen. Härliga tider (då jag var 8-12år)....*suck*;)

Varm O'Boy och Kärnmjölkslimpa med smör, messmör, ost och tjocka skivor falukorv!!!
:thumbup: :eating:

Adrian
2004-01-15, 19:37
Tack för era svar.. har fixat en liten inköps lista. OKI inte precis den nyttigaste maten men helt oki, hehe tror jag ???

:angel:

Här är iaf listan
polarbröd, rågkakor, med ost(västan 5%),kalkon,majo(fettfri),senap,paprika,tomater och så ett par stycken med leverpastej (grönaslaktaren 3%), senap,Cornichon (minigurkor)

Schulstads balans bröd, (havregrynsbröd) med antingen MASSA messmör eller mesost

Choklad dryck,, gjord på riktig choklad, med sötningsmedel
nyponsoppa
blåbärssoppa
FALUKORV (Grönaslaktaren 3%) bratwurst 3%
havregrynsgröt

Marie kex, lite annat sött

och så tillkommer det en massa tillbehör som tex ketchup, psylliumfrön, kanel, mjölk m,m

hehe OBSERVERA detta är för 5 dagar inte en dags utflykt:eating:

MVH Adrian

Mer förslag är välkomman tycker ni att jag ska byta ut något mot ett godare bättre alternativ,, så säg gärna till, eller om ni hittar en bättre kombination

MVH Adrian

Pecca
2004-01-15, 19:49
Alltså jag tycker ju att crepes är för jäkla gott alltså....


varm choklad görs enligt följande:
1tsk kakao
ca 6tsk socker
lite grädde

Häll i kokande vatten, rör om. Överlägset GODAST!!!:hbang:

Adrian
2004-01-15, 19:59
Crepes hmm låter gott juför sig e det inte samma sak som pannkakor???

hehe pecca denna metod va ny för mig, får testa det under helgen

annars så kör jag med mjölk 2tsk kakao och så en eller två små tabletter aspartam (tror jag det heter)

MVH Adrian

Pecca
2004-01-15, 20:01
nej nej... inte mjölk... det ska vara den härliga lite tjockare varianten... smakar mumma!!!

klart crepes är likt pannkakor men mycket mer matigt och godare!

Fartman
2004-01-15, 20:08
chorizo, bratwurst, kielbaska mfl..
och så stoppar du dom i ett tunnbröd :eating:

Adrian
2004-01-15, 20:09
ahaa men då såå höll på o glömma dessa frestelser Älskar dom Åt sönder mig med crepes förra ätardag som jag hade . burkar alltid äta dom så här

Fyllning NR1

2dl kesella naturell (lätt)
1 tsk pepparkakskrydda
2msk florsocker

Fyllning NR2

2dl kesella naturell (lätt)
1 kuvert saffran 1/2g
2msk florsocker

Fyllning NR3

2dl Kesella Citrus
1tsk kanel

Fyllning NR4

2fl kesella Vanilj
1tsk kardemumma (asså inte färsk utan som torr krydda)


jaa så en massa crepes till så är man igån och frossar i sig, Mjölk passar yppligt gott till detta :)

MVH Adrian

Pecca
2004-01-15, 20:41
Kör med räk o svampfyllning...

sen så kör du med en tonfiskfyllning.


Gör en vitsås, i med tonfiskburken (med vattnet också), i med dill och ärtor... smakar kanon! Fyllningen funkar kanonbra för sig också för den delen, jag käkar den till pasta också...:thumbup:

aliquis
2004-01-15, 23:26
kexchoklad!!! bara massa kexchoklad, lätt :D