handdator

Visa fullständig version : Gör ont under bröstkorgen när jag äter


krappen
2012-01-06, 20:12
Har sedan 2-dagar tillbaka haft ont under högra revbenen då jag äter, bara ett par centimeter under högra bröstmuskeln. Det är bara i samband när jag äter, det är ingen ihållande värk och jag funderar på om det kan vara någon form av sträckning i någon muskel som kontrollerar svalget. Det är bara gissningar och känns väldigt långsökt eftersom jag inte har några större anatomikunskaper.
Så om någon har nån aning så får ni gärna bemöda er att svara. Google hittar inget.

Gober
2012-01-06, 21:25
Kan vara magkatarr. Det kan ge smärtor i bröstet, maten kan fastna i strupen osv. Har själv haft en hel del problem med det.

Isåfall kan Omezaprol vara en tillfällig lösning du kan testa.

Silencer
2012-01-06, 21:57
Magkatarr brukar sitta mer i mitten av magen, men precis under bröstet ja. Gå till en läkare om det håller i sig

Nebuchadnezzar
2012-01-06, 22:04
Skillnad på gastrit och dyspepsi också.

Forumdiagnoser blir aldrig särskilt bra, skulle rekommendera att du kontaktar primärvården om det håller i sig. Antingen ringa och boka tid, eller bara knalla in på vårdcentralen och säga att du upplever bröstsmärtor - läkarsekreterarna som står i kassan måste enligt direktiv ringa på akutsköterskan direkt. ;)

krappen
2012-01-07, 00:31
Ska gå ner till vårdcentralen imorgon tror jag, tack för tipsen.

Nebuchadnezzar
2012-01-07, 10:27
Skulle tro att den är stängd. Skiljer mellan landsting och kan se annorlunda ut för privata vårdcentraler iofs.

Tolkia
2012-01-07, 11:50
... bara knalla in på vårdcentralen och säga att du upplever bröstsmärtor - läkarsekreterarna som står i kassan måste enligt direktiv ringa på akutsköterskan direkt. ;)
Jag håller med dig om att TS borde kolla upp sina magbesvär om de inte går över, men det där var så dåligt att det inte ens var lite roligt. Särskilt inte med tanke på att vi (baserat på vad folk skriver i andra trådar om strategier för att ta kontakt med vården) har mer än en här som mycket väl skulle kunna tycka att det på allvar var ett bra sätt att ta sig fram i kön.

Nebuchadnezzar
2012-01-07, 12:25
Jag håller med dig om att TS borde kolla upp sina magbesvär om de inte går över, men det där var så dåligt att det inte ens var lite roligt. Särskilt inte med tanke på att vi (baserat på vad folk skriver i andra trådar om strategier för att ta kontakt med vården) har mer än en här som mycket väl skulle kunna tycka att det på allvar var ett bra sätt att ta sig fram i kön.

Faktum är att de ringer på akutsköterskan oavsett - obokade besök sätts alltid upp på honom/henne, även om det inte är särskilt akut. Skillnaden skulle möjligtvis vara att man får vänta några minuter om det är en vårdcentral med få obokade besökare och akutsköterskan t.ex. har telefontid när man kommer, eller om det är tvärtom och han/hon har andra obokade patienter före.

Dessutom skulle det inte dröja mycket längre att få en tid om man ringde i det här fallet.


Men visst, det var inte menat som ett seriöst tips till nån. Även om det är helt OK att gå dit utan en bokad tid och be att få träffa nån.

Tolkia
2012-01-07, 23:16
Även om det är helt OK att gå dit utan en bokad tid och be att få träffa nån.
De flesta vårdcentraler lär ju ha ett system för hantering av akutbesök. Det jag störde mig på i ditt inlägg var inte att du rekommenderade honom att söka akut (även om jag iofs inte tycker att det låter som ett akutproblem) utan att du, vad jag kan se, i "skydd" av en "ironisk" smiley skriver att han kan fejka bröstsmärtor för att få snabbare behandling. Förutom att det rent allmänt är ganska sugigt beteende lär det ju inte direkt hjälpa TS när det kommer fram. Men för all del, jag kan ha missuppfattat det du skrev.

Nebuchadnezzar
2012-01-08, 11:37
De flesta vårdcentraler lär ju ha ett system för hantering av akutbesök..

Ja?

Det jag störde mig på i ditt inlägg var inte att du rekommenderade honom att söka akut (även om jag iofs inte tycker att det låter som ett akutproblem) utan att du, vad jag kan se, i "skydd" av en "ironisk" smiley skriver att han kan fejka bröstsmärtor för att få snabbare behandling. Förutom att det rent allmänt är ganska sugigt beteende lär det ju inte direkt hjälpa TS när det kommer fram. Men för all del, jag kan ha missuppfattat det du skrev

Nej, inte fejka... hans faktiska problem är tillräckligt - sekreterarna får inte göra några medicinska bedömningar så hade han sagt vad han sa här, vilket är vad jag menade, hade det räckt. Så ja, du missuppfattade nog. Klart man inte ska ljuga ihop nåt.

Men som sagt, man tränger sig inte före nån när man söker akut på vårdcentral. Akutsköterskan är till för det och har vanligtvis inga andra egentliga åtaganden under akutskiftet.

Anyway. Seg diskussion det blev av det här - allt jag menade var att ett problem av hans karaktär absolut är tillräckligt för att gå till vårdcentralen utan att ringa dit på morgonen, (kanske) bli uppringd tillbaka under dagen, och boka en tid på så vis. :thumbup:

Nebuchadnezzar
2012-01-08, 11:54
Ska väl tillägga att jag helt håller med dig i det du säger. Och till eventuella läsare som tycker att det verkar bra att fejka bröstsmärtor kan jag meddela att det sista det kommer leda till är snabbare behandling. Tro mig!