handdator

Visa fullständig version : Negativ träning - a'la Delavier


Griller
2012-01-06, 19:04
Hejsan alla enorma och imponerade personer!
Jag har bara läst detta forum fram tills idag då jag kom på en fråga värd att ställa.
Det är som så att jag tränar snarlikt Delavier-metoden (hans böcker finns på adlibris) med avseende på negativ belastning.
Detta innebär att min träningspartner i vissa övningar "trycker ner" vikten jag arbetar med för att lägga en större tonvikt på muskelarbetets negativa fas. Nu gör vi inte detta som idioter på alla övningar, men på basövningar så som skivstångscurl, triceppulldown etc etc så ger det ett mycket trevligt pump.

Till saken, jag har inte hört eller läst vidare mycket om denna träningstypen tidigare annat än snack från andra aktiva styrketränare och jag vill gärna veta vad Kollektivet tycker om det, bra eller anus? Jag känner själv att jag nått större framsteg efter jag börjat, men det kan lika gärna vara rutinerna/stabil träningspartner (som inte viker sig hälften av gångerna för att äta chips och dip i soffan...) eller koständringar (har varit mycket stora senaste 3 månaderna, jag lär mig fortfarande)

Tackar på förhand!

Johan Lindahl
2012-01-06, 19:32
Vad jag har för mig så bryter du ner musklen snabbare till (failure) utan att förstöra mycket av CNS (Central Nerv System) men rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tycker det är bra träningsform, Bra att variera träningen med. Men det betyder inte att du ska köra Negativ varje pass eftersom det sliter ganska hårt på musklerna.

Jag använder det själv när jag vill belaste musklen till failure, Chins,Dips,Bänkpress,Bicepscurl

Tycker själv jag har blivit mer starkare inom dom grenarna när jag väll började med Negativ träningen. :)

Rakanichy
2012-01-06, 22:16
Låter mycket intressant, skall testas imorgon på mina pullovers :)
Antagligen dock något mer applicerbart på t.ex bänkpress då man får träna explosivitet samt negativa fasen som jag har hört är den mest stimulerande fasen i lyftet :)