handdator

Visa fullständig version : Träna bort knäont?


cranker
2012-01-06, 17:19
Hej.
Mitt högra knä har på senare tid låst sig på något konstigt sett. Vet att jag har haft känningar i knät innan när jag gått mycket osv, men inget värre.


*Knäböj, är jag inte riktigt varm och lassar på för mycket gör det ont. Efter ett par uppvärmningset går det bra om jag inte kör till fail, utan lagom tungt samt om jag studsar i botten läge.

*Stångrodd, på ryggpassen kan jag känna att knät låser sig i viss vinkel, löser det igenom att böja på knät lite mer.

Har aldrig styrketränat eller tränat någon annan sport över huvudtaget innan,
så misstänker att det beror på att jag är så klen i knäna och är ovan att belasta dom.
Köra 5x5, bygga upp styrka sen hoppas på det bästa?
eller vad skulle ni gjort? :)

Tack på förhand.

cranker
2012-01-11, 00:20
Någon? =)

Grotesk
2012-01-11, 00:26
Jag skulle hört mig för hos sjukgymnast eller dyl.

burkmannen
2012-01-11, 03:26
Folk som har ont i diverse kroppsdelar men sen tränar igenom smärtan har tur. Allt beror på vad orsaken till dina problem är.

Det smartaste är att uppsöka sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som du vet är duktig och se om dom kan ge dig tips. Att bara träna sig igenom är inte så smart.

blackindia
2012-01-11, 19:46
Jag har haft och har fortfarande känning av liknande problem. Varit och tränat hos sjukgymnast och enligt henne är det pga för dålig rörlighet/stretch i knäna.

Det började som att det plötsligt gjorde ont i knäna när jag böjde benen. Det gjorde ondare i ju mer vinkel jag böjde leden och ju mer belastning som var på.

Knät (speciellt det ena) kunde låsa sig exemplevis när man kör bil och har benet i samma vinkel hela tiden, typ med foten på kopplingen. Då var jag tvungen att rätt ut benet för att låsa upp det. Knakar rätt obehagligt då.

Tydligen hoppar knäskålen ur läge och lägger sig uppe på benet och det är när den hoppar rätt igen det knakar och benet "låser" upp sig. Detta blev bättre genom fler och striktare stretchövningar och bättre utförande på knäböjet med tyngden mer på hälarna. Jag har alltid stretchat, men behöver verkligen vara nogrann i utförandet för att få tillräcklig effekt. Har alltid varit stel och knakig överlag i kroppen.

Jag har fortfarande problem till och från och har alltid haft känsliga knän och måste ständigt känna av läget både med löpningen och styrketräningen.

Jag känner mig också som att jag är svag runt knäna fast träningen jag fick göra hos sjukgymnasten skiljde sig inte direkt från min vanliga bortsett från lägre vikter och lite annat utförande på knäböjen. Jag sköt ifrån mer med tårna förut. Däremot mer fokus på nogrannare stretchövningar.