handdator

Visa fullständig version : Lagad mat vid viktnedgång?


JohanssonM
2012-01-06, 15:13
Har en fråga angående mat vid viktnedgång!

Finns det någon anledning till att äta "riktig" lagad mat både lunch och middag? Som det ser ut nu äter jag så här:

Mål 1: gröt, ägg, mjölk, rivet äpple
Mål 2: Kyckling/kött/fisk och blandad kompott grönt främst broccoli, blomkål, avokado
Mål 3: Kesella + 1 ägg

Det har fungerat bra att äta enligt detta. Det är inte min grej att springa och äta mellanmål varannan timme och jag tror kommer lätt upp i mer kalorier än jag tror. Har gått ner bra enligt denna maten och tränar på bra.

Det jag undrar är alltså konkret: Finns det någon anledning ur näringssynpunkt att äta mer lagad mat eller ur någon annan anledning?

Tack!

Albin Eriksson
2012-01-06, 16:10
Nej.


Förresten, det där ser inte ut som direkt mycket mat kalorimässigt.

JohanssonM
2012-01-06, 16:22
Nej. Men eftersom det funkar bra och jag mår bra och behöver väl mindre i takt med att jag går ner så kör jag såhär. Skulle kunna tillsätta ett mål mat till om det fanns någon anledning. Har ju gått ner, men inte för mycket i veckan så därför antar jag att det är ok. Det är väl bara att inse att man inte behöver så himla mycket :-)

vicarious
2012-01-06, 16:23
Det är kaloribalansen som är avgörande, inte om maten är tillagad eller inte.

JohanssonM
2012-01-06, 16:26
Att det är kaloribalansen som är avgörande är jag väl medveten om. Frågan handlade inte om själva viktnedgången i sig, utan om lagade mat som kyckling och fisk behövs mer för att må bra. Men det verkar ju som jag slipper stå mer vid spisen, gött! Så enkelt som möjligt är bra :-)

Eddie Vedder
2012-01-06, 16:43
om lagade mat som kyckling och fisk behövs mer för att må bra.

Det har du ju redan svarat på. ;)

...jag mår bra...

Får du i dig allt du behöver är det oväsentligt. Visst finns risker med rå mat men det är ju inte otillagad köttfärs eller cassava vi pratar om. ;)

JohanssonM
2012-01-06, 16:52
Men många matscheman består ju av minst 2-3 mål kyckling/fisk/fågel. + massa smått som kesella, keso osv. Sen förstår jag ju att det handlar om energibehov osv.

Om man får i sig allt man behöver näringsmässigt på det jag skrev var lite det jag undrade ;-) (Vilket antagligen är svårt att svara på utan alla fakta) Men jag antar att det är skit samma vart proteinet kommer ifrån, som exempel. (Det är inte kalorierna jag funderar över)

Då finns det med andra ord ingen anledning att gå över till 5-6 måltider om dagen med massa olika trams. Skönt.

Eddie Vedder
2012-01-06, 16:55
Men många matscheman består ju av minst 2-3 mål kyckling/fisk/fågel.

Det är nog till stor del för att du läser många killars kostupplägg. Generellt verkar killar vara mer måna om att äta en "riktig måltid" minst två gånger per dag än vad tjejer är. Det gäller flera västländer och i ett ganska brett spann av åldrar. För tjejer är det inte lika viktigt. Och ofta lagar de mest mat under perioder då de har en manlig partner.

Så det är mer en genusfråga än en nutritionsfråga tror jag. ;)

JohanssonM
2012-01-06, 17:00
Du kanske har rätt. Det är inget jag funderat över.

Genusfråga.. Kanske dags att byta forum :-)

ed1234
2012-01-06, 17:03
Med tanke på vad som för många är typisk lagad mat:
Potatis, grönsaker, köttbit.
Och vad som för många är typisk 'mellanmålsmat':
Smörgåsar, fil och flingor.

Så är svaret att ja det är ytterst väsentligt. Lagad mat blir du mätt på. På mellanmålsmat blir du det inte.

King Grub
2012-01-06, 17:05
Verkligen? Det blir jag.

JohanssonM
2012-01-06, 17:13
Med tanke på vad som för många är typisk lagad mat:
Potatis, grönsaker, köttbit.
Och vad som för många är typisk 'mellanmålsmat':
Smörgåsar, fil och flingor.

Så är svaret att ja det är ytterst väsentligt. Lagad mat blir du mätt på. På mellanmålsmat blir du det inte.

Vad har mättnaden med detta att göra?

Sheogorath
2012-01-06, 17:20
Vad har mättnaden med detta att göra?

Bry dig inte om honom när han pratar strunt så där. Blir du mätt och belåten och tillgodoser dina näringsbehov så är allt fine, oavsett om du äter maten kall, varm eller fisljummen.

Det finns väl för övrigt få saker som mättar så bra som exempelvis kvarg som ju ofta intas otillagad.

MtotheM
2012-01-06, 17:32
Men många matscheman består ju av minst 2-3 mål kyckling/fisk/fågel. + massa smått som kesella, keso osv. Sen förstår jag ju att det handlar om energibehov osv.

Vissa försöker även få i sig så mycket protein som möjligt och då är kyckling väldigt bra då det både är kalorisnålt och proteinrikt. Desto mer man väger desto svårare det blir att komma upp till målet för gram protein per kilo kroppsvikt så då äter man alltmer kalorisnål och samtidigt proteinrik mat.

(+ att det smakar helt underbart med kött :) )

JohanssonM
2012-01-06, 17:35
Vissa försöker även få i sig så mycket protein som möjligt och då är kyckling väldigt bra då det både är kalorisnålt och proteinrikt. Desto mer man väger desto svårare det blir att komma upp till målet för gram protein per kilo kroppsvikt så då äter man alltmer kalorisnål och samtidigt proteinrik mat.

(+ att det smakar helt underbart med kött :) )


Håller med om att det smakar underbart med kött! :) Men egentligen kunde de äta keso eller liknande hela dagarna om jag har förstått svaren rätt här..

ed1234
2012-01-06, 18:18
Verkligen? Det blir jag.

Vad har mättnaden med detta att göra?

Var på gång att göra posten 3 gånger så lång och dravla på om att det är individuellt och blablabla men äsch.

Om mättnadskänsla är något du inte behöver fundera över för att åstadkomma viktnedgång så är det jag sa förstås irrelevant. För dig.

ed1234
2012-01-06, 18:23
Bry dig inte om honom när han pratar strunt så där. Blir du mätt och belåten och tillgodoser dina näringsbehov så är allt fine, oavsett om du äter maten kall, varm eller fisljummen.

Det finns väl för övrigt få saker som mättar så bra som exempelvis kvarg som ju ofta intas otillagad.

I princip har jag bara påstått att:
1. Mättnad är relevant för viktnedgång
2. Potatis-kött-grönsaker mättar bättre än mackor och flingor

Är det strunt?

Albin Eriksson
2012-01-06, 18:26
Oavsett mättnadsgrad så gör det psykisk skillnad för mig, men det är totalt obetydligt för tråden.
Har druckit all min mat (mer eller mindre) under en bulk och fortfarande hållt mig apmätt förresten...

JohanssonM
2012-01-06, 18:27
I princip har jag bara påstått att:
1. Mättnad är relevant för viktnedgång
2. Potatis-kött-grönsaker mättar bättre än mackor och flingor

Är det strunt?

Antagligen inte!

Fast du får gärna förklara hur mättnad är relevant för viktnedgång? ;-)
Det är möjligt att mättnad är viktigt för en del för att klara av dieten. Men det är väl ändå inte relevant för själv viktnedgången.

Albin Eriksson
2012-01-06, 18:31
Antagligen inte!

Fast du får gärna förklara hur mättnad är relevant för viktnedgång? ;-)
Det är möjligt att mättnad är viktigt för en del för att klara av dieten. Men det är väl ändå inte relevant för själv viktnedgången.

Nej naturligtvis inte, skulle också vilja höra hur det skulle vara relevant dock...

ed1234
2012-01-06, 18:33
Antagligen inte!

Fast du får gärna förklara hur mättnad är relevant för viktnedgång? ;-)
Det är möjligt att mättnad är viktigt för en del för att klara av dieten. Men det är väl ändå inte relevant för själv viktnedgången.

Den markerade delen är vad jag ville säga. En fråga om att formulera sig, äsch ;)

Nutrid
2012-01-06, 19:00
Nej.


Förresten, det där ser inte ut som direkt mycket mat kalorimässigt.

Vad är det som ser lite ut kalorimässigt? Du har ingen aning om hur stora portioner det handlar om.

Albin Eriksson
2012-01-06, 20:26
Vad är det som ser lite ut kalorimässigt? Du har ingen aning om hur stora portioner det handlar om.

Därav skrev jag "ser inte direkt ut som mkt mat kalorimässigt", annars hade jag skrivit det där ÄR inte direkt mkt mat kalorimässigt.

Sen grundar jag det faktiskt på något:

Mål 1: gröt, ägg, mjölk, rivet äpple
Mål 2: Kyckling/kött/fisk och blandad kompott grönt främst broccoli, blomkål, avokado
Mål 3: Kesella + 1 ägg

Mål1: Äter man gröt med ägg och ett rivet äpple så är det svårt att komma upp i så stora mängder kalorier.

Mål2: Kyckling = proteintätt men inga kolisar och försumbart med fett, lägg sedan till broccoli och blomkål som är ganska försumbara kolhydratskällor till det. Vore väl om hon äter MASSA advokado då, men det tror jag inte.

Mål3: Kesella och 1ägg, gissningsvis inte 1kg kesella så här handlar det inte heller om några mängder.

Någon mer fråga wiseass?

Nutrid
2012-01-08, 21:06
Därav skrev jag "ser inte direkt ut som mkt mat kalorimässigt", annars hade jag skrivit det där ÄR inte direkt mkt mat kalorimässigt.

Sen grundar jag det faktiskt på något:



Mål1: Äter man gröt med ägg och ett rivet äpple så är det svårt att komma upp i så stora mängder kalorier.

Mål2: Kyckling = proteintätt men inga kolisar och försumbart med fett, lägg sedan till broccoli och blomkål som är ganska försumbara kolhydratskällor till det. Vore väl om hon äter MASSA advokado då, men det tror jag inte.

Mål3: Kesella och 1ägg, gissningsvis inte 1kg kesella så här handlar det inte heller om några mängder.

Någon mer fråga wiseass?

Haha vad du TROR spelar dock ingen roll grabben. Bara för att något innehåller mindre kolhydrater så betyder inte det att personer äter små portioner din tomte.

Albin Eriksson
2012-01-09, 10:29
Haha vad du TROR spelar dock ingen roll grabben. Bara för att något innehåller mindre kolhydrater så betyder inte det att personer äter små portioner din tomte.

Lite logiskt tänkande efterlyses, broccolli med 3gram kolhydrater per 100g exempelvis.
Tjejen äter säkert jättestora måltider, men baserat på tre stycken samt valet av kost så kvittar det...

Men visst, det spelar ingen roll vad jag TROR baserat på att man kastar det LOGISKA TÄNKANDET ut genom fönstret och resonerar som en pubertal barnrumpa.

Nutrid
2012-01-09, 16:07
"men baserat på tre stycken samt valet av kost så kvittar det..."

Vad menar du här? Du har som sagt ingen aning om hur mycket kyckling/fisk/ägg whatever det handlar om så det kvittar verkligen inte vad ditt 'logiska tänkande' säger.

Sen så tror jag att även du, trots din idiotiska attityd, kan inse att det inte är broccolin vi talar om i huvudsak.

Eddie Vedder
2012-01-09, 17:31
Självklart har du rätt Albin. :)

Albin Eriksson
2012-01-09, 18:37
"men baserat på tre stycken samt valet av kost så kvittar det..."

Vad menar du här? Du har som sagt ingen aning om hur mycket kyckling/fisk/ägg whatever det handlar om så det kvittar verkligen inte vad ditt 'logiska tänkande' säger.

Sen så tror jag att även du, trots din idiotiska attityd, kan inse att det inte är broccolin vi talar om i huvudsak.

Visa gärna!

Kyckling = 80-100kcal per 100gram, vi säger 100kcal.
Ägg = sista måltiden skrivs visst mängd ut så det vore första då.
broccolli/blomkål = försumbart såvida inte människan äter kilovis i en måltid (och är det logiskt?)
Advokado = Äter hon mer än en till huvudmålet, jag ställer mig tveksam.
Keso = 250g eller kanske 500g men det har hon nog svårt att få ner.
Gröt = Mättande, ät över 50g havregryn och det börjar bli en del.

Idiotiska attityd, nja du började väl och har fortsatt.

Vad jag menade är ju att hon anger att hon äter tre mål, det är ju inte så att en normal tjej får i sig obegränsat med mat i volym. (titta på avataren också så ser du att det inte är någon heffaklump vi snackar om)

JohanssonM
2012-01-09, 22:23
Vilken diskussion om något som inte ens tråden handlade om :)

Måste bara tillägga att det du har skrivit stämmer rätt bra. Lite mer kyckling ca 130, 1 dl gröt, 2 dl mjölk, 2 ägg, halv avokado osså kesella samt broccoli/blomkål som jag inte ens funderat på exakt hur mycket det är.. :)

Albin Eriksson
2012-01-10, 01:42
Vilken diskussion om något som inte ens tråden handlade om :)

Måste bara tillägga att det du har skrivit stämmer rätt bra. Lite mer kyckling ca 130, 1 dl gröt, 2 dl mjölk, 2 ägg, halv avokado osså kesella samt broccoli/blomkål som jag inte ens funderat på exakt hur mycket det är.. :)

Som tur är hade du fått svar på ursprungliga frågan, annars hade vi fått skämmas nu.

ps. Du äter lite lite.

JohanssonM
2012-01-10, 08:30
Som tur är hade du fått svar på ursprungliga frågan, annars hade vi fått skämmas nu.

ps. Du äter lite lite.


Ok, vad är anledningen till att man bör äta mer?

Sheogorath
2012-01-10, 09:28
Ok, vad är anledningen till att man bör äta mer?

Jag håller inte med Albin. Håller du dig viktstabil (om du vill hålla dig viktstabil) eller går ner i vikt i lagom takt (om du vill gå ner i vikt i lagom takt) äter du per definition alldeles perfekt lagom förutsatt att du får i dig de essentiella näringsämnena i tillräcklig mängd.

JohanssonM
2012-01-10, 13:36
Jag håller inte med Albin. Håller du dig viktstabil (om du vill hålla dig viktstabil) eller går ner i vikt i lagom takt (om du vill gå ner i vikt i lagom takt) äter du per definition alldeles perfekt lagom förutsatt att du får i dig de essentiella näringsämnena i tillräcklig mängd.

Det är ungefär så jag tänkt! Har gått ner från 67 kg till 61 kg med en viktnedgång på knappa kilot i veckan. Har tänkt att det är lagom mycket mat då jag gått ner stabilt.. Visst fan är man hungrig osv, men kör hellre något striktare och får det överstökat :-)

Albin Eriksson
2012-01-10, 19:06
Jag håller inte med Albin. Håller du dig viktstabil (om du vill hålla dig viktstabil) eller går ner i vikt i lagom takt (om du vill gå ner i vikt i lagom takt) äter du per definition alldeles perfekt lagom förutsatt att du får i dig de essentiella näringsämnena i tillräcklig mängd.

Under förutsättning att det går i lagom takt så ja, 1kg per vecka under längre tid är väl i högsta laget dock. (notera under längre tid då man naturligtvis släpper vattenvikt osv i starten)

Edit: Grundar naturligtvis åsikten på att vi befinner oss på ett träningsforum, hade vi befunnit oss på ett bantningsforum hade jag inte sagt något om saken.
Men här är väl oftast målet att tappa minimalt med muskler under sin resa.