handdator

Visa fullständig version : övertränar jag?


frozzon
2012-01-06, 00:37
Hej, har nu tränat 5,5 dagar i veckan ( i snitt) i ca 5 månader, har ökat följade

hantelpress 4x30kg-----10x30kg
militärpress-3x40kg-----10x40kg
frontsquat-8x60-------8x65kg
marklyft-100kg-------140kg
chins-6--------12
men nu har jag inte fått mina feta ökningar. ökade i vikt det första månaden från 74-80, och ligger nu runt den vikten hela tiden. men nu under kanske 5 veckor har nästan allt varit stilla, både vikt och visueltmässigt, så har jag tränat för mycket?

Nutrid
2012-01-06, 00:38
Sjukt svårt att säga för någon annan än du själv.

Är du trött om dagarna?
Har du tryck i övningarna?
Hur långt är ett snöre?

frozzon
2012-01-06, 00:44
Sjukt svårt att säga för någon annan än du själv.

Är du trött om dagarna?
Har du tryck i övningarna?
Hur långt är ett snöre?

1. ja, men somnar ca 4-5 på morgonen så kan va ett fuckat dygnsrytm.
2.ibland.
3. beror på hur långt snöret är.

Nutrid
2012-01-06, 00:59
1. ja, men somnar ca 4-5 på morgonen så kan va ett fuckat dygnsrytm.
2.ibland.
3. beror på hur långt snöret är.

Testa att vila mer helt enkelt, om du har koll så att kosten är som den ska det vill säga.

frozzon
2012-01-06, 01:01
Testa att vila mer helt enkelt, om du har koll så att kosten är som den ska det vill säga.

ska testa att göra kanske 4,5 ggr i veckan ist.

willtjam
2012-01-06, 01:20
Har du ökat 5 kg i frontböj på fem månader? Äter du ingenting?

frozzon
2012-01-06, 01:29
har långa ben, och haft en ganska dålig teknik, men en legend hjälper mig lite med frontarna, hade inte ökat något, men sen fixade han teknik och nu känner jag att jag kommer öka på dem, hoppas jag iaf :D

frong
2012-01-06, 01:34
En legend hjälper dig ändå kunde du inte öka mer än 5 kilo med bättre teknik?

frozzon
2012-01-06, 01:39
[QUOTE=frong;5514969]En legend hjälper dig ändå kunde du inte öka mer än 5 kilo med bättre teknik?[/QUOT

tycker det är rätt bra att öka 5 kilo på 45 sekunder? om man fortsätter den ökningen sätter man typ världsrekord efter 40 mins? stog för brett, så knän åkte in, och lutade mig för mycket framåt.

willtjam
2012-01-06, 02:23
Var tusan kom 45 sekunder ifrån?

frong
2012-01-06, 05:20
Jävlar, fick du grym teknik på 45 sekunder? Blir du lika mycket bättre var 45e sekund, helt otroligt.
Håller ögonen på dig nästa OS, lycka till!

spoon
2012-01-06, 05:34
har långa ben, och haft en ganska dålig teknik, men en legend hjälper mig lite med frontarna, hade inte ökat något, men sen fixade han teknik och nu känner jag att jag kommer öka på dem, hoppas jag iaf :D

Ovärdeligt med hjälp irl. Mer sånt :thumbup:

Numse
2012-01-06, 10:08
Du är inte övertränad iaf..

Stefan J
2012-01-06, 11:41
Det är en helt normal utveckling att stagnera efter ett halvår. Vissa kan göra det redan efter 3 månader, andra efter ett år. Som nybörjare blir man bortskämd av att öka snabbt i början och sedan panikslagen när man går in i sin första vägg eller när ökningarna går långsamt. Bara fortsätt att träna så lossnar det så småningom. Det är här de flesta lägger av nämligen. Folk tar uppehåll när ökningarna stannar av, kommer tillbaka och tränar upp sig till ungefär sin gamla nivå, tappar sugen när det går trögt och lägger av igen och håller på så år efter år utan att egentligen komma någonvart. Det är viktigt att veta att platåer drabbar alla och är en naturlig del av en utveckling. Det finns ingen som ökar hela tiden hela sitt liv, i synnerhet inte efter några års träning i bagaget. Det kan rent av gå bakåt också trots att man sköter det mesta bra. Då kan man ändra något i schemat eller bara härda ut, för det lossnar oftast till slut om man bara vill och har tålamod.

luderlasse
2012-01-06, 12:04
Det är en helt normal utveckling att stagnera efter ett halvår. Vissa kan göra det redan efter 3 månader, andra efter ett år. Som nybörjare blir man bortskämd av att öka snabbt i början och sedan panikslagen när man går in i sin första vägg eller när ökningarna går långsamt. Bara fortsätt att träna så lossnar det så småningom. Det är här de flesta lägger av nämligen. Folk tar uppehåll när ökningarna stannar av, kommer tillbaka och tränar upp sig till ungefär sin gamla nivå, tappar sugen när det går trögt och lägger av igen och håller på så år efter år utan att egentligen komma någonvart. Det är viktigt att veta att platåer drabbar alla och är en naturlig del av en utveckling. Det finns ingen som ökar hela tiden hela sitt liv, i synnerhet inte efter några års träning i bagaget. Det kan rent av gå bakåt också trots att man sköter det mesta bra. Då kan man ändra något i schemat eller bara härda ut, för det lossnar oftast till slut om man bara vill och har tålamod.

+1
Tänk på kosten med, äter du tillräckligt?

Degpekka
2012-01-06, 12:38
Du hade märkt om du var övertränad, garanterat.