handdator

Visa fullständig version : Livet är en jäkla entropistorm. Hur tämjer man denna storm utan att blåsa omkull?


Zibbe
2012-01-05, 23:25
Har till och från under det senaste året känt att jag inte har kontroll över min tillvaro på ett sätt som jag känner mig bekväm med. Livet är enligt mig ostrukturerat utan många viktiga rutiner som jag kan luta mig på. Plugget är jag övertygad om att det tar mer tid än det behöver (läs: pluggar inte så effektivt som jag borde) vilket gör att jag ofta hamnar efter min egen planering, vilket är väldigt stressande. Jag pluggar mycket men det känns ändå som att alla andra i kursen har roligare, pluggar mindre men bättre, kan mer och hittar på massa andra roliga saker utanför skolan.

Just nu (eller tja, innan "jullovet") så kändes det som min tillvaro bestod utav plugg, träning, mat och sömn. Även om detta är det jag gillar mest i min tillvaro så finns det så mycket annat som jag vill göra och lära mig. Jag vill även känna att jag kan hålla isär skolan och fritiden. Som det är nu så känner jag aldrig att jag är ledig och det är jobbigt i längden när saker som sömnen påverkas utav det.

Ett tag försökte jag schemalägga min dag väldigt detaljerat och det hjälpte, men då typ samtliga almanackor jag sett bara har schemaläggningsmöjligheter emellan 8-18 så kunde jag inte få den detaljrikedom som jag ville ha för att jag skulle känna att det gynnade mig så det rann till slut ut i sanden.

Så, huvudfrågan är: Det finns inte någon här som vet om det finns almanackor som tillåter en att schemalägga hela dygnet om så krävs?

Om någon har några andra tips om hur stress och prestationsångest i studiesammanhang ska hanteras så be my guest Svar som "ryck upp dig" och "man behöver inte vara bäst hela tiden" tror jag inte kommer göra mig klokare.

Mental
2012-01-05, 23:28
Tja, i min mobil (mit der Android) kan jag schemalägga min dag på minuten, dygnet runt, med påminnelser och gud vet allt.

Loke
2012-01-05, 23:28
Vad är det du pluggar?

Sitter du själv och pluggar?

Fredron
2012-01-05, 23:28
Jag tror också att en strukturerad vardag leder till att jag blir effektivare samt mindre stressad.

Sen tror jag mycket på att planera i förväg. Om man har en plan redan från början så brukar det göra att jag kan slappna av mer senare, ifall jag ligger i fas.

Zibbe
2012-01-05, 23:39
Tja, i min mobil (mit der Android) kan jag schemalägga min dag på minuten, dygnet runt, med påminnelser och gud vet allt.

Har en ganska så primitiv schemaläggare i min telefon (äldre variant) men känner att den tar lång tid att knappa in (har testat med schemaläggning i telefonen under en tid) och ger mig inte riktigt den översikt jag söker. I det här fallet så tror jag att jag fördrar att anteckna för hand.

Vad är det du pluggar?

Sitter du själv och pluggar?

Läkare.

För det mesta så sitter jag i min ensamhet men boken, givetvis så förändras det ju närmare tentan man kommer. De kontakter jag har haft med gruppplugg har jag gillat, men har svårt att synka det med mina kompisar i kursen då vi pluggar lite annorlunda.

Jag tror också att en strukturerad vardag leder till att jag blir effektivare samt mindre stressad.

Sen tror jag mycket på att planera i förväg. Om man har en plan redan från början så brukar det göra att jag kan slappna av mer senare, ifall jag ligger i fas.

Precis mina egna tankar på det hela! Just nu letar jag bara efter ett sätt att skapa denna struktur för mig själv och förhoppningsvis få lite mer tid över till annat också!

Spartansk
2012-01-05, 23:51
Kan du inte bara rita ett eget schema, i Excel eller nåt?

Mental
2012-01-06, 00:06
Schemat i outlook kan man väl ha bra översikt över, och ha minutnogranhet, samt synka till bättre mobiler.

<Mike>
2012-01-06, 00:30
När det gäller pluggandet så tycker jag att du ska ha ett rum (om det är möjligt) där du endast pluggar och ägnar dig åt liknande aktiviteter. Jag tror att det är bra eftersom du då lättare kan andas ut när du inte är i det rummet eftersom det inte är meningen att du ska plugga utanför det rummet. Så gör iaf jag och jag gillar det.
I min skola finns det även pluggrum som jag kan vara i fram till ca kl 20:00 varje vardag. Jag pluggar väldigt mycket bättre där än hemma eftersom jag slipper vara frestad av det som finns hemma, plus att jag då lättare kan slappna av hemma.

Zibbe
2012-01-06, 21:47
När det gäller pluggandet så tycker jag att du ska ha ett rum (om det är möjligt) där du endast pluggar och ägnar dig åt liknande aktiviteter. Jag tror att det är bra eftersom du då lättare kan andas ut när du inte är i det rummet eftersom det inte är meningen att du ska plugga utanför det rummet. Så gör iaf jag och jag gillar det.
I min skola finns det även pluggrum som jag kan vara i fram till ca kl 20:00 varje vardag. Jag pluggar väldigt mycket bättre där än hemma eftersom jag slipper vara frestad av det som finns hemma, plus att jag då lättare kan slappna av hemma.

Just detta har jag faktiskt börjat med på egen hand och det gjorde stor skillnad! Har dygnet runt tillgång till sjukhusbiblioteket och fram till tio på vårt studentcentrum och efter att jag började göra iaf 75% av plugget där så har jag börjat hinna med mer :)

Börjat fundera på ifall den här kalendergrejen har blivit lite av en fixering för mig. Genom att intala mig själv att jag inte kan strukturera min tillvaro utan en detaljerad kalender så kanske jag har låst mig lite...

hallar
2012-01-06, 21:57
Hej,

AT-läkare i Lund här, pluggade även i Lund. Vilken termin läser du? Var ett tag inne på de tankegångarna med, men sedan kom jag fram till om att det inte handlade om att lägga in en massa tid utan att plugga effektivt. Inte splittra sig så mycket. Hur går du tillväga när du pluggar?

Det är viktigt att ta sig tid för andra saker, jag var amanuens på Patologen samtidigt som jag tränade mycket och bedrev forskarstudier samtidigt. Hade även tid för ett socialt liv.

Zibbe
2012-01-06, 22:16
Hej,

AT-läkare i Lund här, pluggade även i Lund. Vilken termin läser du? Var ett tag inne på de tankegångarna med, men sedan kom jag fram till om att det inte handlade om att lägga in en massa tid utan att plugga effektivt. Inte splittra sig så mycket. Hur går du tillväga när du pluggar?

Det är viktigt att ta sig tid för andra saker, jag var amanuens på Patologen samtidigt som jag tränade mycket och bedrev forskarstudier samtidigt. Hade även tid för ett socialt liv.

Ska börja T4 nu efter tentan den 12:e. Jo det håller jag också med om, det är bara det att som det är nu så känner jag att jag måste lägga ner mycket tid för att kompensera för bristande effektivitet. Har under terminens gång testat fram och tillbaka med olika pluggmetoder utan att riktigt hitta någon som gör att jag känner mig redo när det är dags för PBL. Sen att studiematerialsvolymen är så stor att alltid finns något MER att lära sig gör ju att jag känner mig lite överväldigad.

Just nu så tror jag dock att jag har hittat ett tillvägagångssätt som känns någorlunda bra, nämligen att satsa på att läsa ett kapitel om dagen och samtidigt föra noggranna anteckningar på det kapitlet för att sedan repetera utifrån dessa anteckningar. Något som du känner igen?

luderlasse
2012-01-07, 00:00
Känns inte som att schema läggning är rätt lösning på dina problem.
spontant känns det som att du måste kunna avnjuta din tid oavsett om du känner att du har överhängade stress!

hallar
2012-01-07, 11:16
Ska börja T4 nu efter tentan den 12:e. Jo det håller jag också med om, det är bara det att som det är nu så känner jag att jag måste lägga ner mycket tid för att kompensera för bristande effektivitet. Har under terminens gång testat fram och tillbaka med olika pluggmetoder utan att riktigt hitta någon som gör att jag känner mig redo när det är dags för PBL. Sen att studiematerialsvolymen är så stor att alltid finns något MER att lära sig gör ju att jag känner mig lite överväldigad.

Just nu så tror jag dock att jag har hittat ett tillvägagångssätt som känns någorlunda bra, nämligen att satsa på att läsa ett kapitel om dagen och samtidigt föra noggranna anteckningar på det kapitlet för att sedan repetera utifrån dessa anteckningar. Något som du känner igen?

Lycka till på tentan! Mitt bästa tips är att du läser lite varje dag, verkligen försöker förstå vad du läser och sedan tar lite vettiga anteckningar / gör sammanfattningar som du sedan kan ha till tentaplugget. Då blir det inte så jobbigt att tentaplugga om du bara behöver repetera. Sedan är en annan bra idé att man läser om ämnet innan man kommer till föreläsningen, för det första förstår man mycket bättre vad föreläsningen handlar om och sedan har man ett perfekt tillfälle att ställa frågor till föreläsaren om saker man inte förstod när man läste i boken.

OT: Jäkla fint studiecentrum ni har fått borta på BMC.