handdator

Visa fullständig version : Livet är en jäkla entropistorm. Hur tämjer man denna storm utan att blåsa omkull?


Zibbe
2012-01-05, 23:25
Har till och från under det senaste året känt att jag inte har kontroll över min tillvaro på ett sätt som jag känner mig bekväm med. Livet är enligt mig ostrukturerat utan många viktiga rutiner som jag kan luta mig på. Plugget är jag övertygad om att det tar mer tid än det behöver (läs: pluggar inte så effektivt som jag borde) vilket gör att jag ofta hamnar efter min egen planering, vilket är väldigt stressande. Jag pluggar mycket men det känns ändå som att alla andra i kursen har roligare, pluggar mindre men bättre, kan mer och hittar på massa andra roliga saker utanför skolan.

Just nu (eller tja, innan "jullovet") så kändes det som min tillvaro bestod utav plugg, träning, mat och sömn. Även om detta är det jag gillar mest i min tillvaro så finns det så mycket annat som jag vill göra och lära mig. Jag vill även känna att jag kan hålla isär skolan och fritiden. Som det är nu så känner jag aldrig att jag är ledig och det är jobbigt i längden när saker som sömnen påverkas utav det.

Ett tag försökte jag schemalägga min dag väldigt detaljerat och det hjälpte, men då typ samtliga almanackor jag sett bara har schemaläggningsmöjligheter emellan 8-18 så kunde jag inte få den detaljrikedom som jag ville ha för att jag skulle känna att det gynnade mig så det rann till slut ut i sanden.

Så, huvudfrågan är: Det finns inte någon här som vet om det finns almanackor som tillåter en att schemalägga hela dygnet om så krävs?

Om någon har några andra tips om hur stress och prestationsångest i studiesammanhang ska hanteras så be my guest Svar som "ryck upp dig" och "man behöver inte vara bäst hela tiden" tror jag inte kommer göra mig klokare.

Mental
2012-01-05, 23:28
Tja, i min mobil (mit der Android) kan jag schemalägga min dag på minuten, dygnet runt, med påminnelser och gud vet allt.

Loke
2012-01-05, 23:28
Vad är det du pluggar?