handdator

Visa fullständig version : EAA med eller utan kolhydrater före och efter träning?


RJHA
2012-01-05, 23:03
Tjena!

Har läst en del lite var stans och blir lite förvirrad men vad jag förstår är EAA ett bättre alternativ direkt före och efter träning än whey protein stämmer detta?
Jag äter ett bra mål mat ca 1 - 1 och en halv timma före träning samt en bra måltid inom en timma efter träning.

Sen har jag även läst att snabba kolhydrater med whey protein är väldigt bra direkt efter träning, även att det är bra före träning. (Har använt detta efter träning, men har även funderat på att göra det innan också).

Vore det då bättre att inta EAA tillsammans med snabba kolhydrater direkt före och efter träning?

Eller är det inte bra att ta kolhydrater tillsammans med EAA?
Är det okej att ta creatin tillsammans med EAA?

Har ett 3 phase protein som jag iaf skulle ta på morgonen med frukosten samt på kvällen innan sängdags eventuellt vid ngt mellanmål.

Tacksam för svar! :)

Sniggel
2012-01-05, 23:06
EAA kan ha en mer muskeluppbyggande effekt än vassle. Men frågan är om det spelar kvitta.

Du kan använda kolhydrater efter för ökad återhämtning (eller annat skäl, kalorier t ex). Men frågan är om du har behov av det? Det är inte nödvändigt med kolhydrater direkt efter i pulverform för att få muskelbyggande effekt, då räcker det med protein eller eaa.

Kreatin går utmärkt att ta tillsammans med EAA.

RJHA
2012-01-06, 00:37
Okej tack för svaren!

Vassle protein eller EAA räcker alltså att ta direkt efter träning för att "bromsa" muskelnedbrytningen efter ett pass, om jag äter ett bra mål mat inom en timma?

Eller är det en "fördel" med snabba kolhydrater också? (skulle vara i återhämtnings, inte för att få i sig mer kolhydrater)
Jag köper dextrose(glukos) vilket är väldigt billigt och räcker länge så extra kostnad för det är inget problem.

Vore det en fördel med EAA ist för protein efter träning, eftersom jag ändå intar bland protein till frukost och före läggdags?

EAA ska väll tas före träning också eller har jag helt fel?

Dreas
2012-01-06, 10:29
Vassle/EAA påverkar inte muskelnedbrytningen utan stimulerar proteinsyntesen.

Jag tar snabba kolhydrater(10-15g) före pass numera, det var något jag började med under diet och det gav verkligen en kick. Numera går det på vana men tycker mig fortfarande få en effekt lätt värd de 40-50kcal det ger.

Intag av EAA före träning diskuteras hurvida det stimulerar proteinsyntesen är ej. En studie på råttor(var det va?) visade att proteinsyntesen inte höjdes av ett intag precis innan träning.

Äter du en bra måltid inom timman och inte tränar samma muskelgrupper flera dagar i rad duger det bra för återhämtningen.

EAA eller Vassle/kasein efter ett pass, skillnaderna ur ett långsiktigt perspektiv är inte undersökt. Kör på det du finner smidigast/billigast/godast säger jag.

Sniggel
2012-01-06, 10:35
+1 på Dreas.
Snabba kolhydrater i pulverform direkt efter träning är inte en fördel om du ändå kommer att äta tillräckligt sen och inte tränar samma muskler igen inom 24 timmar!

Eddie Vedder
2012-01-06, 11:00
Är det motverkad muskelnedbrytning du vill åt så är det kolhydrater du ska välja. Men det är förmodligen bättre att satsa på stimulerad MPS. Blandar du dem så får du båda och kanske en marginellt mer gynnsam muskelproteinbalans.

Fast samtidigt lär du ju käka inom rimlig tid efter.

Dreas
2012-01-06, 11:38
Är det motverkad muskelnedbrytning du vill åt så är det kolhydrater du ska välja. Men det är förmodligen bättre att satsa på stimulerad MPS. Blandar du dem så får du båda och kanske en marginellt mer gynnsam muskelproteinbalans.

Fast samtidigt lär du ju käka inom rimlig tid efter.Eller kasein, fast då måste han investera i det också :)

Värt att påpekas kanske är att kolhydraternas effekt på muskelnedbrytningen är förskjuten(?).

Sniggel
2012-01-06, 12:12
Eller kasein, fast då måste han investera i det också :)

Värt att påpekas kanske är att kolhydraternas effekt på muskelnedbrytningen är förskjuten(?).

Och rätt så pytteliten i sammanhanget också väl?

Dreas
2012-01-06, 12:27
Och rätt så pytteliten i sammanhanget också väl?Japp, som jag förstått det. Och kräver mängder över 35g, uppemot 100 om jag inte missminner mig :)

King Grub
2012-01-06, 12:27
Ja.

intake of 100 g of carbohydrates after resistance exercise improved muscle net protein balance. However, this improvement was of questionable physiological significance because the net balance did not reach positive values and the improvement was minor compared with the reported effect of intake of amino acids

the gradual improvement in net muscle protein balance after carbohydrate intake was due principally to a progressive reduction in breakdown. However, the improvement was small compared with previous findings after intake of amino acids or amino acids + carbohydrates. In fact, the balance between synthesis and breakdown did not reach positive values during the 3 h after drink. The modest effect of carbohydrates alone on net balance supports the findings that intake of 6 g of EAA appeared to stimulate net protein balance as effectively as when 6 g of EAA was given together with 35 g of carbohydrates

http://jap.physiology.org/content/96/2/674.long

ChrisDEFC
2012-01-06, 12:45
Om jag förstår studien rätt så va det ingen speciellt stor skillnad med kolhydrater. Men däremot så vad det samma effekt på proteinsyntesen oavsett om man tog EAA separat eller med kolhydrater? Min slutsats blir då att om man ändå vill upp i vikt och muskler så är det förmodligen allt annat än skadligt att lägga till snabba kolhydrater efter träning. Kan hjälpa återhämtningen något men skillnaden är marginell? Och under deff kan man lika gärna skippa det för att spara in lite kallorier.

Sheogorath
2012-01-06, 12:59
Om jag förstår studien rätt så va det ingen speciellt stor skillnad med kolhydrater. Men däremot så vad det samma effekt på proteinsyntesen oavsett om man tog EAA separat eller med kolhydrater? Min slutsats blir då att om man ändå vill upp i vikt och muskler så är det förmodligen allt annat än skadligt att lägga till snabba kolhydrater efter träning. Kan hjälpa återhämtningen något men skillnaden är marginell? Och under deff kan man lika gärna skippa det för att spara in lite kallorier.

Återhämtningen (av muskelglykogenet) kommer förbättras radikalt i jämförelse med att inte äta snabba kolhydrater direkt efter och sen åka hem och käka bara fett och protein, däremot är det oklart (osannolikt) att det kommer påverka nämnvärt om måltiden man äter efter träning är kolhydratrik. Som du säger: ska man upp i vikt är det ett bra tillfälle att öka på kalorierna om man har det kämpigt med maten.

Anders The Peak
2012-01-06, 14:26
Regulation of skeletal muscle growth by the IGF1-Akt/PKB pathway: insights from genetic models. (http://www.skeletalmusclejournal.com/content/1/1/4)


The IGF1-Akt1 pathway shares most of its components with the insulin-Akt2 pathway, and the two pathways intersect at various levels. For example, insulin can also bind the IGF1 receptor and IGF1 can bind to the insulin receptor; furthermore, hybrids between the IGF1 and insulin receptors are present in skeletal muscle. However, insulin is especially important in glucose homeostasis, whereas IGF1 is mostly active in muscle growth. In this review, we consider exclusively the role of this pathway on growth rather than on metabolism.

CELLULAR ENERGY STATUS AND mTOR ACTIVITY (http://jap.physiology.org/content/106/4/1367.full)

RJHA
2012-01-06, 14:41
Tack för alla svar!
Så om jag förstått det rätt, EAA och protein stimulerar proteinsyntes, vilket kan ha en muskel uppbyggande effekt. Är det ngn stor skillnad på om EAA eller protein stimulerar proteinsyntesen mest? Isf kanske den ena vore att föredra ist för den andra.

Jag tänker prova att ta en liten mängd snabba kolisar direkt före träning, Är det ngn mening med att inta protein precis före träning tillsammans med kolhydraterna?
isf spelar det ngn roll om det är bara vassle eller går ett blandprotein(vassle/kasein/äggprotein bra?

Tidigare har jag kört Snabba kolisar och vassle protein direkt efter träning, vilket kändes bra så tror jag ska fortsätta med det.
Skillnaden nu är att jag funderar på att införskaffat mig ett bland protein(vassle/kasein/äggprotein) Skulle ett bland protein vara okej direkt efter träning eller vore det mkt bättre med vanligt vassle(eller EAA) ?

Eddie Vedder
2012-01-06, 14:47
Så om jag förstått det rätt, EAA och protein stimulerar proteinsyntes, vilket kan ha en muskel uppbyggande effekt.

Muskelproteinsyntes ÄR muskelbyggning.

RJHA
2012-01-06, 14:53
Okej alltså väldigt viktigt, Vore protein eller EAA det bättre alternativet efter träning för att stimulera muskelproteinsyntes?

Eddie Vedder
2012-01-06, 14:55
Okej alltså väldigt viktigt, Vore protein eller EAA det bättre alternativet efter träning för att stimulera muskelproteinsyntes?

Skillnaden är förmodligen obetydlig. EAA kräver lägre dos vilket ger mindre kcal dock. Om det sedan är bra eller dåligt vet ju bara du.

RJHA
2012-01-06, 15:41
Okej lite extra kcal är ingen fara så fortsätter nog med protein :) Tack för hjälpen!