handdator

Visa fullständig version : Kille uttrycker sina åsikter om svarta i TV


Dirty South
2012-01-05, 21:43
3Dr7XdvEk0k

Skön kille som vågar stå för vad han tycker :D

Lando
2012-01-05, 21:47
Skön kille...?

Idiot tycker jag skulle vara ett bättre uttryck.

Grazzafukkinrazzi
2012-01-05, 21:50
inb4 shitstorm

hidden
2012-01-05, 21:53
Kul att toppkommentaren påstår att invandrare är rasister i Sverige, har han fått det fel? Upplever inte att ens 5% av invandrarna man ser är rasister mot "vita". Ska jag vara helt ärlig har jag inte stött på så många rasistiska invandrare alls, om ens en? Har heller inte träffat på rasistiska svenskar för den delen.

redbrigade
2012-01-05, 21:56
"Why can't people let him have his own opinion. I live in Sweden at a suburb to Stockholm, we have really many "foreignerns" and most of them are racist the opposite way. They don't like us Swedes(yes I'm generalising now,and of course not everybody is like that,one of my closest friends are black)and they show it too,but when we say we don't like them-we are racist. Stupid shit that is."

Kan man tänka sig att denna spridit sig från flashback?

Jens.Andersson
2012-01-05, 21:58
Kan man tänka sig att denna spridit sig från flashback?

Tänkte precis samma sak och ja, den låg på första plats på "heta ämnen (övriga)" :)

Eddie Vedder
2012-01-05, 22:02
Upplever inte att ens 5% av invandrarna man ser är rasister mot "vita"..

Kanske för att rasismen inom andra etniska grupper i landet inte är primärt riktade mot svenskar? Ordet rasist måste inte gälla majoritetsbefolkning vs. resten vilket det ibland kan framstå som.

egge
2012-01-05, 22:04
Kul att toppkommentaren påstår att invandrare är rasister i Sverige, har han fått det fel? Upplever inte att ens 5% av invandrarna man ser är rasister mot "vita". Ska jag vara helt ärlig har jag inte stött på så många rasistiska invandrare alls, om ens en? Har heller inte träffat på rasistiska svenskar för den delen.

Jag har stött på rasism åt båda hållen och jag tror inte att det är särskilt ovanligt.

dupper
2012-01-05, 22:07
Jag kan förstå hans resonemang bakom det, men det är rätt ignorant? (kommer inte på rätt ord) att dra folk över den kammen pga hudfärg.

Kischen
2012-01-05, 22:11
Jag har stött på rasism åt båda hållen och jag tror inte att det är särskilt ovanligt.

Jag tycker nog att rasism är mer förekommande hos andra folkslag i Sverige än hos de som är födda här. Som att svära i kyrkan men det är hur jag upplever det.

hidden
2012-01-05, 22:14
Jag har stött på rasism åt båda hållen och jag tror inte att det är särskilt ovanligt.

Det kanske beror på vart man bor?

stridis
2012-01-05, 22:15
Kanske för att rasismen inom andra etniska grupper i landet inte är primärt riktade mot svenskar? Ordet rasist måste inte gälla majoritetsbefolkning vs. resten vilket det ibland kan framstå som.

Precis, turkar vs kurder, etc etc och alla mot somalier...

Mr.Sjöborg
2012-01-05, 22:33
Kul att toppkommentaren påstår att invandrare är rasister i Sverige, har han fått det fel? Upplever inte att ens 5% av invandrarna man ser är rasister mot "vita". Ska jag vara helt ärlig har jag inte stött på så många rasistiska invandrare alls, om ens en? Har heller inte träffat på rasistiska svenskar för den delen.

Vad bor du i för skokartong???:smash:

victor_n
2012-01-05, 22:55
Vad bor du i för skokartong???:smash:

nja en bubbla :) jag har upplevt båda hållen dock mer "svenne-hat" än någon annan form.

Sniggel
2012-01-05, 22:56
Vad bor du i för skokartong???:smash:

Det är ju definitivt skillnad på hur rasistisk en viss typ av gemenskapskrets/släkt är generellt. Jag har sett tydliga skillnader i attityder beroende på vilka "typer" av kretsar jag rört mig i och i vilka städer jag bott i osv.
Så att folk har helt olika uppfattning om "hur rasistiska är svennar" och "hur rasistiska är invandrare/<insert egen term här>" är nog inte så konstigt då det är vanligt att man rör sig mer eller mindre i en viss typ av gemenskapskrets och sällan går utanför denna.

Sheogorath
2012-01-05, 23:03
Vi har en svart läkare på min arbetsplats och det har kommit en del kommentarer om det, och aldrig har det varit från etniska svenskar. Vi har ganska många polska invandrare i vårt upptagningsområde och de har varit mest rasistiska so far enligt min ringa erfarenhet. Har fått bilden av att polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk.

dupper
2012-01-05, 23:07
Vi har en svart läkare på min arbetsplats och det har kommit en del kommentarer om det, och aldrig har det varit från etniska svenskar. Vi har ganska många polska invandrare i vårt upptagningsområde och de har varit mest rasistiska so far enligt min ringa erfarenhet. Har fått bilden av att polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk.

Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Sniggel
2012-01-05, 23:08
Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Tack, bra fråga!

Sheogorath
2012-01-05, 23:09
Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Va? Absolut inte. Panel? Gameshow? Måste man läsa moderposten för att få posta nu helt plötsligt?! :D

Sniggel
2012-01-05, 23:25
Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Ja alltså, man nekar aldrig någon okänd person något baserat på ens erfarenheter med personer inom samma fack man har valt att placera denne i.
Tycker jag iaf. En individ är en individ och förtjänar en chans.

Jag förstår inte riktigt hur showen fungerar. De får se ett ansikte och ska... ?

Mr.Sjöborg
2012-01-05, 23:28
Det är ju definitivt skillnad på hur rasistisk en viss typ av gemenskapskrets/släkt är generellt. Jag har sett tydliga skillnader i attityder beroende på vilka "typer" av kretsar jag rört mig i och i vilka städer jag bott i osv.
Så att folk har helt olika uppfattning om "hur rasistiska är svennar" och "hur rasistiska är invandrare/<insert egen term här>" är nog inte så konstigt då det är vanligt att man rör sig mer eller mindre i en viss typ av gemenskapskrets och sällan går utanför denna.

Jo självklart handlar de om vad för kretsar man rör sig inom. Men även om man endast umgås med PK-extremister så stöter man på människor med rasistiska åsikter vart man än rör sig, förutom om man bor i en skokartong eller bubbla som victor nämnde:)

Mr.Sjöborg
2012-01-05, 23:28
Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Ja.

MAXX
2012-01-05, 23:40
Skulle du då, om du satt i en panel som gav folk chanser att vinna pengar/vara med i en gameshow, neka en polack pga det?

Frågan är om det är någon skillnad på sheogoraths fördommar om polacker och polynesiern i filmens fördommar om svarta. Förutom att det är mer politiskt inkorrekt att ha fördommar om svarta. :MrT: :D

Herr Oberst
2012-01-05, 23:41
Ja alltså, man nekar aldrig någon okänd person något baserat på ens erfarenheter med personer inom samma fack man har valt att placera denne i.
Tycker jag iaf. En individ är en individ och förtjänar en chans.


Tänket är såklart fint, och även jag försöker leva efter det. Men sen finns det ändå grupper i samhället som man är mer misstänksam mot. Och till en liten del är det bara sunt anser jag

Sheogorath
2012-01-05, 23:48
Frågan är om det är någon skillnad på sheogoraths fördommar om polacker och polynesiern i filmens fördommar om svarta. Förutom att det är mer politiskt inkorrekt att ha fördommar om svarta. :MrT: :D

Menar du att det är otänkbart att rasism är olika utbrett inom olika befolkningsgrupper, eller hur ska jag tolka din frågeställning? Fördomar, nu när du tar upp det, är en naturlig del i människans (och alla högre djurs) kognition och bör vara det. Rasism må vi ha fallenhet för som art men det är inte önskvärt och bör motarbetas. Fördomar och rasism är INTE samma sak.

Gober
2012-01-05, 23:48
Vi har en svart läkare på min arbetsplats och det har kommit en del kommentarer om det, och aldrig har det varit från etniska svenskar. Vi har ganska många polska invandrare i vårt upptagningsområde och de har varit mest rasistiska so far enligt min ringa erfarenhet. Har fått bilden av att polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk.

Ungern, Estland och många andra östländer kan du sätta upp på den listan. Givetvis inte alla men det är det väl ingen som tror. Men det är väldigt utbrett i många östländer med rasism, hatbrott mot homosexuella osv.

Rasism är väl dock knappast ovanligt i några världsdelar. Ett litet exempel är ju kinarestaurangerna här i Malmö där man inte befattar sig med diskarna som kommer från en annan del av kina, sen om det är rasism eller bara en ful sida av kulturen är ju en annan femma.

MAXX
2012-01-05, 23:56
Menar du att det är otänkbart att rasism är olika utbrett inom olika befolkningsgrupper, eller hur ska jag tolka din frågeställning? Fördomar, nu när du tar upp det, är en naturlig del i människans (och alla högre djurs) kognition och bör vara det. Rasism må vi ha fallenhet för som art men det är inte önskvärt och bör motarbetas. Fördomar och rasism är INTE samma sak.

och vad är skillnaden rent principiellt på dina fördommar om polacker och polynesierns fördommar om svarta?

man kan ju läsa mellan raderna och se att du generellt sett inte gillar polacker på grund av detta: "polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk."

Ado2000
2012-01-05, 23:58
Ja.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA bäst e du HAHAHAHAHA

Frågan är om det är någon skillnad på sheogoraths fördommar om polacker och polynesiern i filmens fördommar om svarta. Förutom att det är mer politiskt inkorrekt att ha fördommar om svarta. :MrT: :D

jag uppfatta inte sheos kommentar som fördom men snarare än betraktelse av hur han såg att polackerna betedde sig mot denna svarta läkare

MAXX
2012-01-06, 00:03
jag uppfatta inte sheos kommentar som fördom men snarare än betraktelse av hur han såg att polackerna betedde sig mot denna svarta läkare

och polynesierns kommentar kan man då se som en betraktelse av hur han sett att svarta har betett sig mot honom?

Sheogorath
2012-01-06, 00:04
och vad är skillnaden rent principiellt på dina fördommar om polacker och polynesierns fördommar om svarta?

man kan ju läsa mellan raderna och se att du generellt sett inte gillar polacker på grund av detta: "polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk."

"I don't like him on the fact that he is black" säger han.

Att ha fått en bild av att rasism (eller vilken egenskap du vill, vi kan ta gästfrihet som exempel på något gott) är mer utbrett i en viss befolkningsgrupp jämfört med bland etniska svenskar är ingenstans i närheten av att "inte gillar någon FÖR ATT h*n är polack." Om du inte ser den skillnaden vet jag inte var vi ska börja.

MAXX
2012-01-06, 00:07
"I don't like him on the fact that he is black" säger han.

Att ha fått en bild av att rasism (eller vilken egenskap du vill, vi kan ta gästfrihet som exempel på något gott) är mer utbrett i en viss befolkningsgrupp jämfört med bland etniska svenskar är ingenstans i närheten av att "inte gillar någon FÖR ATT h*n är polack." Om du inte ser den skillnaden vet jag inte var vi ska börja.

nej jag ser inte skillnaden. du verkar ju faktiskt inte gilla polacker.

Ado2000
2012-01-06, 00:08
och polynesierns kommentar kan man då se som en betraktelse av hur han sett att svarta har betett sig mot honom?

två helt olika kommentarer i sheos kommentar stod det aldri något i still med " jag gillar inte polacker" eller nåt till skillnad från snubben i videon där han säger nåt i stil med I alltså JAG dont like him lr vafan han nu sa because he's black två helt olika grejer

tjabon
2012-01-06, 00:08
Vi har en svart läkare på min arbetsplats och det har kommit en del kommentarer om det, och aldrig har det varit från etniska svenskar. Vi har ganska många polska invandrare i vårt upptagningsområde och de har varit mest rasistiska so far enligt min ringa erfarenhet. Har fått bilden av att polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk.

Samma här.
Är halvpolack med många polska bekanta.

mini
2012-01-06, 00:10
nej jag ser inte skillnaden. du verkar ju faktiskt inte gilla polacker.

Tycker du att det är något fel med att vara religiös och patriotisk?

Mr.Sjöborg
2012-01-06, 00:10
nej jag ser inte skillnaden. du verkar ju faktiskt inte gilla polacker.

Sheos tes är en iakttagelse, medan han i filmen yttrar en personlig åsikt

Ado2000
2012-01-06, 00:12
Sheos tes är en iakttagelse, medan han i filmen yttrar en personlig åsikt

fan att jag inte kom på å skriva det tidigare :D, men å andra sidan så kan jag inte komma ihåg om ja någonsin använt ordet tes så d kanske va därför

MAXX
2012-01-06, 00:12
Tycker du att det är något fel med att vara religiös och patriotisk?

jag tror inte att sheo gillar det.

Sheogorath
2012-01-06, 00:19
jag tror inte att sheo gillar det.

Skulle du ställa frågan till mig: "gillar du polacker" skulle jag inte kunna svara på den frågan bättre än "gillar du norrmän" eller "gillar du svenskar". Det är inte meningsfulla frågor. Skulle du istället fråga om "har du någon uppfattning om svenskars gästfrihet?" skulle jag kunna svara: "Ja" och komma med en utläggning som kanske inte var i helt positiva ordalag.

Det finns olika kulturer i olika länder och där inkluderas acceptans för vissa åsikter. Simple as that.

Och angående iakttagelser: naturligtvis kommer tillräckligt många iakttagelser att forma fördomar (man har förväntningar vid ett nytt möte etc), det gör det hos alla, men det är om man agerar på dem på ett irrationellt sätt (som visas i filmen) som man bör lyfta på ett ögonbryn eller två.

hidden
2012-01-06, 00:40
Vad bor du i för skokartong???:smash:

Jag bor inte i en skokartong, håller mig helt enkelt borta från umgänge jag starkt ogillar. Man kan definiera "rasism" på olika sätt. Jag har svenska vänner som är smygrasister, det märks ordentligt. Jag får ofta kommentaren som "du är inte som alla andra invandrare/svartskallar/icke-svenskar" etc. Men jag tar det mer som på skämt än PÅ ALLVAR. Jag förstår att smygrasism finns, jag är smygrasist med ibland, även fått kommentarer från andra "invandrare" som kallar mig hobbysvenne och liknande. Men ser det som sagt inte som någon typ av rasism. Rasism enligt mig är när man aktivt hatar andra etniciteter.

Herr Oberst
2012-01-06, 00:45
Tycker du att det är något fel med att vara religiös?

Religiösa människor är nästan värre än seriemördare

Ado2000
2012-01-06, 00:47
Religiösa människor är nästan värre än seriemördare

VA ?? HAHAHAHAHAHA snälla förklara

Fritösen
2012-01-06, 00:51
Det är bara vita som kan vara rasister. True citat från min samhällslärare.

victor_n
2012-01-06, 10:16
Det är bara vita som kan vara rasister. True citat från min samhällslärare.

har han möjligtvis palestinasjal och grön tisha med en röd stjärna på? :>

TREX
2012-01-06, 10:22
Känns inte som om han bottnar i det han säger utan bara vill få det sagt för att det är lite farligt att säga det i TV. Ville skapa lite uppmärksamhet helt enkelt, testa gränserna.

Mr.Sjöborg
2012-01-06, 12:20
Jag bor inte i en skokartong, håller mig helt enkelt borta från umgänge jag starkt ogillar. Man kan definiera "rasism" på olika sätt. Jag har svenska vänner som är smygrasister, det märks ordentligt. Jag får ofta kommentaren som "du är inte som alla andra invandrare/svartskallar/icke-svenskar" etc. Men jag tar det mer som på skämt än PÅ ALLVAR. Jag förstår att smygrasism finns, jag är smygrasist med ibland, även fått kommentarer från andra "invandrare" som kallar mig hobbysvenne och liknande. Men ser det som sagt inte som någon typ av rasism. Rasism enligt mig är när man aktivt hatar andra etniciteter.

Okej, fixk uppfattningen om att du inte stött på racism alls

Deceiver85
2012-01-06, 13:00
Haha, vilken jävla dåre! :laugh: "General sense" my ass!

Pudzianovski
2012-01-06, 13:04
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/386400_10150568852576718_599606717_11471773_400342 506_n.jpg

L-Sami
2012-01-06, 13:07
Nationaliteten polacker är inte ett rasistiskt folk. Finns säkert några som som har rasistiska åsikter som härstammar från Polen, precis som svenskar, finländare och norrmän.

L-Sami
2012-01-06, 13:10
Rasism enligt mig är när man aktivt hatar andra etniciteter.

Det räcker med att du tycker att du som svensk och vit är bättre/överlägsen än dina invandrar kompanjorer med mörkt hår och mörkare hudfärg. Man behöver hata aktivt för att vara rasist.

Berguven
2012-01-06, 13:19
och vad är skillnaden rent principiellt på dina fördommar om polacker och polynesierns fördommar om svarta?

man kan ju läsa mellan raderna och se att du generellt sett inte gillar polacker på grund av detta: "polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk."

Utöver det Sheo redan sagt så är det ganska skevt att jämföra en nationalitet, alltså människor som växt upp i en någorlunda homogen kultur, med en hudfärg, vilken i dagsläget finns representerad i olika kulturer över hela världen.

Sheogorath
2012-01-06, 13:22
Det räcker med att du tycker att du som svensk och vit är bättre/överlägsen [insert] än dina invandrar kompanjorer med mörkt hår och mörkare hudfärg. Man behöver hata aktivt för att vara rasist.

FÖR att han är vit.

(det kan ju falla sig så att en vit är bättre meriterad i ett visst sammanhang)

garluch
2012-01-06, 14:11
Morsan är från Korea, farsan från Sverige och jag är född och har bott här hela mitt liv. Jag kallar mig rasist när det kommer på tapeten av den enkla anledning att jag har förutfattade meningar om de flesta personer pga deras utseende, och därför deras etniska bakgrund.

Detta gör dock inte att jag "hatar" alla människor jag dömer, det gör inte att jag tycker illa om folk baserat på deras utseende. Börjar jag konversera med en främling av en eller annan anledning brukar mina fördomar försvinna, men för mig kvarstår ändå det faktum att jag parar ihop vissa beteenden med vissa etniska bakgrunder.

Jockefoten
2012-01-06, 14:44
Det räcker med att du tycker att du som svensk och vit är bättre/överlägsen än dina invandrar kompanjorer med mörkt hår och mörkare hudfärg. Man behöver hata aktivt för att vara rasist.

What?
Rasist är man när man aktivt hatar en ras, att tycka sig själv vara överlägsen en annan ras är inte hat, möjligtvis arrogans.

Gabriel174
2012-01-06, 15:00
och alla mot somalier...

:laugh:

stevebc
2012-01-06, 15:08
Vi har en svart läkare på min arbetsplats och det har kommit en del kommentarer om det, och aldrig har det varit från etniska svenskar. Vi har ganska många polska invandrare i vårt upptagningsområde och de har varit mest rasistiska so far enligt min ringa erfarenhet. Har fått bilden av att polackerna är ett patriotiskt, religiöst och rasistiskt folk.Många är det. En polsk tjej jag brukade hänga med bor i Tyskland. Där blir hon åtminstone varje vecka förlöjligad och hånad av turkiska invandrade män för att hon jobbar och klär sig för vågat, när de själva bara driver runt. Hon hävdar att tyskar är för snälla och tolererar detta. I Polen hade hennes killkompisar eller godtyckliga grabbgäng aldrig kunnat acceptera det. Polen är ju betydligt mer konservativt och natilnalistiskt än Tyskland.

redbrigade
2012-01-06, 15:18
What?
Rasist är man när man aktivt hatar en ras, att tycka sig själv vara överlägsen en annan ras är inte hat, möjligtvis arrogans.

Så om jag tycker bättre om mina vita kollegor än mina svarta kollegor enbart grundat på deras utseende, så är det inte rasism?

Tricklew
2012-01-06, 15:22
Så om jag tycker bättre om mina vita kollegor än mina svarta kollegor enbart grundat på deras utseende, så är det inte rasism?

Det beror på hur det uttrycker sig, instinktivt så tycker nog de flesta mer om människor som påminner om sig själva. Hur man agerar efter detta är det viktiga. Titta på tex en gymnasieklass och du kommer säkerligen se att svenskar främst umgås med andra svenskar, och att invandrare främst umgås med andra invandrare. Detta behöver inte vara rasism hos något läger dock. Snarare folk som är väldigt komfortabla med att följa sin magkänsla utan att ifrågasätta varför dom och omgivningen agerar som de gör.

redbrigade
2012-01-06, 15:31
Det beror på hur det uttrycker sig, instinktivt så tycker nog de flesta mer om människor som påminner om sig själva. Hur man agerar efter detta är det viktiga. Titta på tex en gymnasieklass och du kommer säkerligen se att svenskar främst umgås med andra svenskar, och att invandrare främst umgås med andra invandrare. Detta behöver inte vara rasism hos något läger dock. Snarare folk som är väldigt komfortabla med att följa sin magkänsla utan att ifrågasätta varför dom och omgivningen agerar som de gör.


Lägg ner du vet mycket väl vad jag försökte säga men för att göra det enkelt för dig.

Jag OGILLAR mina svarta kollegor enbart för att dom är svarta, är inte det rasism?

thatice
2012-01-06, 15:49
En rasist är en som hävdar att olika människoraser har olika värden och bör ha olika ställning i samhället.

Jag har blivit av med min cykel 2ggr, mina fördomar gjorde så att jag åkte först till de invandrartäta området i min lilla stad och bägge gångerna hittades cykeln på mindre än 30min, jag hade kunnat vara PK och först åkt ut till villakvarteren och letat cykeln men det hade ju gjort att hela dagen hade gått åt att leta utan att hitta den.
Jag anser inte att jag är rasist för det och tackar mina fördomar för att dom oftast har rätt och sparar mig mycket tid och pengar.
Det är skillnad på att vara fördomsfull och att vara rasist!

Deceiver85
2012-01-06, 16:35
Det är skillnad på att vara fördomsfull och att vara rasist!

Ja, fördomar bygger på okunskap medan rasism bygger på ondska.

L-Sami
2012-01-06, 16:36
What?
Rasist är man när man aktivt hatar en ras, att tycka sig själv vara överlägsen en annan ras är inte hat, möjligtvis arrogans.

Står inget om hat. Var kommer det ifrån att rasism måste innebära hat?

http://www.ne.se/rasism

L-Sami
2012-01-06, 16:39
Ja, fördomar bygger på okunskap medan rasism bygger på ondska.

Rasism bygger på okunskap också skulle jag säga.

Okunskap = Rasism
Okunskap = Fördomar

Fördomar föder rasism.

Tricklew
2012-01-06, 16:40
Behöver fördomar verkligen vara baserade på okunskap?

L-Sami
2012-01-06, 16:44
Behöver fördomar verkligen vara baserade på okunskap?

Jag skulle säga att fördomar skapas av bristande information om något eller någon.

Sheogorath
2012-01-06, 16:48
Ja, fördomar bygger på okunskap medan rasism bygger på ondska.

Fördomar kan bygga på erfarenhet.

stridis
2012-01-06, 16:50
Fördomar eller förförståelser brukar ju vara grundade på egen eller bekanskapskretsens delgivna erfarenhet och åsikter. Så inom den sfären torde de ha ett visst förklaringsvärde, de är inte tagna ur luften. De behöver inte ha någon allmän giltighet dock.

Tricklew
2012-01-06, 16:56
Jag skulle viilja hävda att fördomar kan vara grundade i verkligheten, och inte nödvändigtvis är byggda på okunskap.

Sheogorath
2012-01-06, 16:59
Fördomar är en förutsättning för överlevnad. Vi förutsätter att bilar kommer korsa vår väg när vi har rött ljus. Hela livet grundar sig i sannolikhetskalkyler. Hade vi inte försökt bedöma på förhand hade vi varit rökta.

Osten80
2012-01-06, 17:02
Jag skulle viilja hävda att fördomar kan vara grundade i verkligheten, och inte nödvändigtvis är byggda på okunskap.

Det har du helt rätt i.
Dessutom är fördomar ofta bra och i princip oundvikliga verktyg som hjälper till med det nödvändiga sorterandet för att våra hjärnor ska kunna leva i en någorlunda lättbegriplig värld.
De där helylletyperna som hävdar att de är fördomsfria eller att fördomar bara bygger på okunskap ljuger så det bara visslar om det, antingen för omgivningen eller för sig själv.

Eddie Vedder
2012-01-06, 17:07
En fördom är ju inte ens per definition något dåligt eller ens fel. Det enda som ordet säger är att man gett x en dom före dess att man vet mer om x. Fördomen kan ju sedan visa sig vara helt korrekt men likförbannat var det en fördom.

Om ni - innan ni lär känna mig - tror att jag är en nörd som mest spammar internet, tränar, lyssnar på P1 och läser en jävla massa så kommer det visa sig att era fördomar besannas. Tror ni att jag bara är intresserad av kostlära så kommer det visa sig att ni har väldigt väldigt fel.

thatice
2012-01-06, 17:07
Jag är fördomsfull mot allt och alla men jag har tillräcklig intelligens att veta om att jag är fördomsfull så jag besitter även kunskapen att ändra mig om individen jag talar med eller om visar sig bryta mina fördomar, sedan spelar det inte någon roll om individen är invandrare,kissieblondiner eller innebandyspelare jag har generella fördomar mot alla "typerna" och de är för det mesta byggda på egna erfarenheter och upplevelser.

MathiasF
2012-01-06, 17:10
Ja, fördomar bygger på okunskap medan rasism bygger på ondska.

Vad kallar då herr PK det att han hittar sin cykel direkt i det invandrartäta området, Kunskap?


(OBS! Ponera att detta gäller alltid då jag vet att du inte kommer erkänna något annat)


En fördom är ju inte ens per definition något dåligt eller ens fel. Det enda som ordet säger är att man gett x en dom före dess att man vet mer om x. Fördomen kan ju sedan visa sig vara helt korrekt men likförbannat var det en fördom.

Om ni - innan ni lär känna mig - tror att jag är en nörd som mest spammar internet, tränar, lyssnar på P1 och läser en jävla massa så kommer det visa sig att era fördomar besannas. Tror ni att jag bara är intresserad av kostlära så kommer det visa sig att ni har väldigt väldigt fel.

Nu skojar du väl ändå?

Eddie Vedder
2012-01-06, 17:17
Nu skojar du väl ändå?

Haha, nej verkligen inte. Jag lyssnar på P1 varenda dag. Det är ju den enda radiokanalen som har något av kvalitet. Och dessutom helt fantastiskt hög kvalitet.

Spartansk
2012-01-06, 17:37
Spanarna > alla humorprogram i P3.

Alla humorprogram i P3 > alla radiopratare i kommersiella kanaler.

Asdf
2012-01-06, 17:46
Kul att tråden utvecklades till fördomar mot polacker. Alla samhällsklasser i polen är starkt patriotiska med svenska mått mätt, konservativa katoliker är de i den äldre generationen ( unga polacker är inte så värst religiösa överhuvudtaget). De följer nog många traditioner under högtiderna som påsk och jul men i övrigt inte mycket mer.

Arbetarklassen och i bonnehålorna är det fler rasistiskt lagda polacker än i övriga landet. Ofta pga låg utbildningsnivå eftersom polen i alla generationer har vart mångkulturellt

Ado2000
2012-01-06, 18:05
Kul att tråden utvecklades till fördomar mot polacker. Alla samhällsklasser i polen är starkt patriotiska med svenska mått mätt, konservativa katoliker är de i den äldre generationen ( unga polacker är inte så värst religiösa överhuvudtaget). De följer nog många traditioner under högtiderna som påsk och jul men i övrigt inte mycket mer.

Arbetarklassen och i bonnehålorna är det fler rasistiskt lagda polacker än i övriga landet. Ofta pga låg utbildningsnivå eftersom polen i alla generationer har vart mångkulturellt


var snäll å förklara för mig, hur du lyckades uppfatta det så att denna tråden blev fördomsfull mot polacker ??

Deceiver85
2012-01-06, 19:40
Vad kallar då herr PK det att han hittar sin cykel direkt i det invandrartäta området, Kunskap?

Negro por favor.

Jag var aktiv sverigedemokrat i tre år med diverse förtroendeuppdrag och anställningar, försök inte ens med PK-snacket på mig. Jag har redan varit "frälst" en gång i tiden.

Silencer
2012-01-06, 19:47
Hur fan kan han uttala sig om att ogilla svarta när han uppenbarligen själv är en mix av svart och eller indianblod?

stridis
2012-01-06, 19:49
Hur fan kan han uttala sig om att ogilla svarta när han uppenbarligen själv är en mix av svart och eller indianblod?

Traumatisk uppväxt kanske.

Silencer
2012-01-06, 19:51
Jaha nu lyssnade jag. Han är indian och ogillar svarta.

Att han ogillar positiv särbehandling förstår jag, vem gör inte det? Likaså uppfattningen att världen skulle vara skyldig de svarta något eller att vi skulle ha gjort dem orätt på något sätt och därför vara onda.

Men att ogilla folk baserat på hudfärg allena, nej det är unket.

redbrigade
2012-01-06, 23:20
Nationaliteten polacker är inte ett rasistiskt folk. Finns säkert några som som har rasistiska åsikter som härstammar från Polen, precis som svenskar, finländare och norrmän.

Frågade en polare som är polak/libanes vad dom tycker om svarta då svarade han "alltså man hatar negrer där du vet de va? dom är riktiga rasister där nere mycket skinheads och så. men det är bra då det aldrig kommer bli som i Sverige där"

Sen om det stämmer eller inte kan ju diskuteras.

Herr Oberst
2012-01-06, 23:50
Rasism bygger på okunskap också skulle jag säga.

Okunskap = Rasism
Okunskap = Fördomar

Fördomar föder rasism.

Bristande kunskap i kemi = Okunskap
Möjlighet att spinna vidare = Svårt