handdator

Visa fullständig version : Är det möjligt?


Joeljivensjo
2012-01-05, 20:06
Hej!

Har en del frågor som jag får olika svar på hela tiden som jag ställer till folk jag tränar med. Vänder mig istället hit där jag förmodar att folk verkligen vet vad dem talar om.

Mitt mål är att vara väldigt rippad i sommar och kör på ett träningsprogram enligt följande

Dag 1

Axlar + ben, lite mage

Dag 2

Biceps + rygg

Dag 3

Bröst + triceps, lite mage

Dag 1 osv osv. Blir ca 6 dagar i veckan jag tränar.

Har kört på detta sen 10 månader tillbaka och har dubblat mina vikter i nästintill alla övningar. Äter hälsomedvetet och stoppar inte i mig snacks varje vecka, snarare någon gång i månaden. Detta gäller även alkohol.

Kör på varierad kost, dvs, kolhydrater, grönsaker samt protein. Är ordentlig med att få i mig protein efter träning och undviker socker i den mån det går, som ketchup m.m. Använder mig av dessa kosttillskott; Omega3, kreatin, pwo (ibland), EAA och vassle.

Nu tänker jag fortsätta i samma takt t o m april då jag planerat att gå ner lite i vikt. Tänkte powerwalka 3-4 dagar i veckan och snåla med kolhydraterna. Min fråga är;

Måste jag nödvändigtvis förlora muskelmassa/vatten i musklerna under min deff? Säger logistiken att jag kommer sänka mig i vikterna? Ska jag köra mer lågreps för att behålla musklerna? Hur viktigt är det att jag får i mig massvis med protein? Kan jag fortsätta med den kost jag kör på för att fortsätta öka eller måste jag trycka i mig massa krubb för att ligga på ett kaloriöverskott?

Brukar köra 4 veckor lågreps för att sedan gå över till 4 veckor högreps för att stimulera musklerna så att dem inte vänjer sig. Jag har insett(?) att det kan bli svårt att höja mig i vikterna, men jag vill absolut inte förlora muskelmassa eller behöva sänka mina vikter.

Kort och gott; Är det motsägelsefullt att minska kroppsfett i samband med att öka/bibehålla muskelmassa?

Tackar för svar! *cupid*

OnMyWay
2012-01-05, 20:46
Kort och gott; Är det motsägelsefullt att minska kroppsfett i samband med att öka/bibehålla muskelmassa?



Absolut inte.. Ha ett underskott som inte överskrider 500 kcal så kommer du förmodligen inte att tappa muskelmassa.

Ponitus
2012-01-05, 21:19
Du behöver absolut inte förlora muskler för att du deffar.
Proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kcalberoende.

Så ligger du på ett lagom underskott så ska det inte vara någon jättefara.

Jag själv ökade i vikter på gymmet och gick ner ~0,5kg i veckan senast jag deffade.
Då styrketränade jag enbart, ingen kondition alltså. Och >2,5g/kg kv protein.


edit: Att tillägga är väl att jag fortfarande var/är nybörjare på gymmet. Hade bara tränat lite mer än ett år.

begt
2012-01-05, 21:24
Du behöver absolut inte förlora muskler för att du deffar.
Proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kcalberoende.

Så ligger du på ett lagom underskott så ska det inte vara någon jättefara.

Jag själv ökade i vikter på gymmet och gick ner ~0,5kg i veckan senast jag deffade.
Då styrketränade jag enbart, ingen kondition alltså. Och >2,5g/kg kv protein.


edit: Att tillägga är väl att jag fortfarande var/är nybörjare på gymmet. Hade bara tränat lite mer än ett år.

Proteinsyntesen är visst energiberoende/kcalberoende.

Ligger du på ett energiöverskott är det inte alls lika viktigt med riktigt mycket protein som vid viktnedgång.

Eddie Vedder
2012-01-05, 21:57
Proteinsyntesen är visst energiberoende/kcalberoende.

Ligger du på ett energiöverskott är det inte alls lika viktigt med riktigt mycket protein som vid viktnedgång.

Skilj på proteinsyntes och proteinnedbrytning. Nedbrytningen motverkas genom mat i allmänhet. Men inget annat än aminosyror används i proteinsyntes. Och mer protein går åt till energi om man bantar så det är svårt att öka i muskelmassa då.

Angående 500 kcal som nämnts så är det på intet sätt en allmänt rådande siffra. Det beror helt på hur fet man är.

begt
2012-01-05, 22:18
Skilj på proteinsyntes och proteinnedbrytning. Nedbrytningen motverkas genom mat i allmänhet. Men inget annat än aminosyror används i proteinsyntes. Och mer protein går åt till energi om man bantar så det är svårt att öka i muskelmassa då.

Angående 500 kcal som nämnts så är det på intet sätt en allmänt rådande siffra. Det beror helt på hur fet man är.

Japp, skulle ha formulerat mig så som du gjorde ang. proteinsyntes.

Joeljivensjo
2012-01-05, 23:28
Glad för alla svar. Skulle vara tacksam på svar gällande mina andra frågor också :)
Har jag fattat det rätt kan man fortfarande öka/bibehålla muskler m.m om man powerwalkar 1 timme om dagen och styrketränar? Som sagt, svar på mina andra frågor uppskattas :)

StNicholaus
2012-01-06, 07:07
Glad för alla svar. Skulle vara tacksam på svar gällande mina andra frågor också :)
Har jag fattat det rätt kan man fortfarande öka/bibehålla muskler m.m om man powerwalkar 1 timme om dagen och styrketränar? Som sagt, svar på mina andra frågor uppskattas :)

Ja.

Joeljivensjo
2012-01-07, 03:29
Okej, skönt att känna att man fortfarande kan öka trots att man vill ligga på lägre fett. Funderar på att lägga upp bilder så att folk kan ge mig lite tips om hur jag bör tänka. Funderar på att eventuellt bulka så jag kan lägga mig mig lite mer muskler.