handdator

Visa fullständig version : Tvärdöd aptit efter träning


Trashcan
2012-01-05, 19:16
Fan alltså. Har haft ett längre träningsuppehåll, på 2-3 månader, det längsta sammanhängande träningsuppehållet på flera år. Har helt enkelt inte känt att jag har tid. Driver en konstant kamp mot min dåliga aptit som gör det väldigt motigt att gå upp i vikt. Det har dock inte varit något stort problem på sistone, och jag har tyckt att det är gott och trevligt att äta. Sen tränade jag igår för första gången sen jag slutade, och nu är fan aptiten helt borta.
Kom hem klockan 6 idag efter jobbet och tänkte fixa lite middag, men jag vill faktiskt inte ha någon middag. Jag är vrålhungrig och mår nästan illa av hunger, men bara tanken på att äta mår jag ännu värre av. Kände igen mig direkt, det var ju såhär det var förut när jag tränade. Noll aptit. Det är inte fråga om att jag inte skulle vilja äta pga någon rädsla att bli tjock eller annat sånt där psykiskt, jag kan rent fysiskt inte tänka mig att trycka i mig något.

Mår väldigt dåligt av det här såklart, för vem mår bra av att gå runt alldeles tom och hungrig liksom. Det är klart att jag kan trycka i mig lite mat ändå, men hur trevligt är det? Att göra så varenda dag mår man ju också dåligt av. Så, vad göra? :(

Edit: Just nu känner jag mest för att gå och spy någonstans.

Sheogorath
2012-01-05, 19:17
EAA + malto/druvsocker?

Gainer?

svag74
2012-01-05, 19:21
Det är klart att jag kan trycka i mig lite mat ändå, men hur trevligt är det? Att göra så varenda dag mår man ju också dåligt av.

Så har jag gjort flera år, det är en vanesak.
Ser mat som något nödvändigt ont.

Trashcan
2012-01-05, 19:23
EAA + malto/druvsocker?

Gainer?

Det går bra att få i sig i nödfall, flytande kost är ju alltid lite lättare, men 800 kcal gainer är väl ingen höjdare hälsomässigt, och knappast en bra lösning för en balanserad livsstil... Det skulle vara roligare att lösa aptitproblemet så man kan njuta av vanlig god mat.


Så har jag gjort flera år, det är en vanesak.
Ser mat som något nödvändigt ont.

Låter inte så sunt.

Jag vet ju hur underbart det kan vara med mat. Har testat cannabis ett par gånger och då blir ju aptiten fullständigt uppskruvad direkt och i princip allt är helt underbart att äta.
Kanske var ett dumt exempel. Jag har väl såklart haft massiv aptit utan droger några gånger. Sådär så att hunger eller mättnad är fullständigt irrelevant, och man äter tills det fysiskt inte får plats mer i magen. Då är jag fan lycklig. I want.

the_matsson
2012-01-05, 19:23
Något sött kan ibland hjälpa aptiten. Jag vet inte om det är smakupplevelsen i sig eller för att hungern ökar när blodsockret faller 10 minuter efter du ätit det, men du kan ju testa att tugga i dig några bitar lösgodis. Det kanske sätter fart på det hela så att säga.

the_matsson
2012-01-05, 19:23
Eller: Investera mer tid i matlagningen och laga sånt du faktiskt tycker är riktigt jäkla gott? Små portioner, till att börja med..

Trashcan
2012-01-05, 19:32
Något sött kan ibland hjälpa aptiten. Jag vet inte om det är smakupplevelsen i sig eller för att hungern ökar när blodsockret faller 10 minuter efter du ätit det, men du kan ju testa att tugga i dig några bitar lösgodis. Det kanske sätter fart på det hela så att säga.

Det kanske inte är någon dum idé. Tar lite julmust och ser vad som händer. Det går inte att vara osugen på. *drool*

Eller: Investera mer tid i matlagningen och laga sånt du faktiskt tycker är riktigt jäkla gott? Små portioner, till att börja med..

Det gör jag faktiskt för det mesta. Finns faktiskt ingen mat i hela världen jag känner mig sugen på atm.

baddi
2012-01-05, 20:16
Har haft samma problem en länge tid.. börjar bli lite bättre nu tycker jag! Ät lite mindre portioner, 5-6 gånger dagen och ät dig inte dundermätt. Ät mat som är lättuppptaglig för magen! Sen kan det vara svårt om mand dricker för mycket vätska, du kanske tar diverse drycker under och innan passet?

Trashcan
2012-01-05, 20:20
Har haft samma problem en länge tid.. börjar bli lite bättre nu tycker jag! Ät lite mindre portioner, 5-6 gånger dagen och ät dig inte dundermätt. Ät mat som är lättuppptaglig för magen! Sen kan det vara svårt om mand dricker för mycket vätska, du kanske tar diverse drycker under och innan passet?

Att äta så ofta kräver så mycket planering bara, men det kan ju vara värt ett försök.

Diverse drycker? Jag dricker vatten under och efter passet, men passet var ju igår, så vattenmängden då borde inte påverka något nu.

Kändes lite bättre nu faktiskt, efter lite socker.

LarsLasr
2012-01-05, 21:36
Beror inte på stora mängder koffein/nikotin/valfri preworkout?

Brukar kunna sänka hungerskänslan, vet inte om det ger illamående dock.

SteelPulse
2012-01-06, 11:25
Jag vet ju hur underbart det kan vara med mat. Har testat cannabis ett par gånger och då blir ju aptiten fullständigt uppskruvad direkt och i princip allt är helt underbart att äta.
Kanske var ett dumt exempel. Jag har väl såklart haft massiv aptit utan droger några gånger. Sådär så att hunger eller mättnad är fullständigt irrelevant, och man äter tills det fysiskt inte får plats mer i magen. Då är jag fan lycklig. I want.Jag har ganska lång erfarenhet av aptitproblem och cannabis. Tyvärr så försvinner bieffekten med ökad aptit efter ett tags användande. Jag vet att du skrev att det inte var aktuellt, men ändå.

Jag har alltid dålig aptit när jag inte mår bra, äter dåligt på dagarna men kan vakna på natten och vara sjukt hungrig vilket jag tror beror på att man är i ett inte helt vaket tillstånd och därför är mer avkopplad.

Testat att få massage, iaf för att se om det kan hjälpa?


I mitt fall har iaf aptitlöshet alltid hört ihop med nån sorts stress. Om det är så måste man ta tag i det först.

z_bumbi
2012-01-06, 11:30
Hur såg träningspasset ut?

karlingen
2012-01-06, 11:31
Skippa PWO:n så kommer aptiten :-)

the_matsson
2012-01-06, 16:08
Det kan nog även bero på en kanske lite omedveten ångest att du har krav på dig själv. Du kanske tänker att det bästa för dig vore att äta en hel grillad kyckling och några liter mjölk efter träningen, men bara tanken på så mycket mat gör att det låser sig för dig. Bättre då att du bara käkar en enda smörgås, men därmed åtminstone får i dig någonting. Och kanske även öppnar upp för mer aptit inom några timmar.

Trashcan
2012-01-06, 23:24
Beror inte på stora mängder koffein/nikotin/valfri preworkout?

Brukar kunna sänka hungerskänslan, vet inte om det ger illamående dock.

Skippa PWO:n så kommer aptiten :-)

Nä. Ingen pwo inblandad överhuvudtaget. Inget koffein eller nikotin heller.

Jag har ganska lång erfarenhet av aptitproblem och cannabis. Tyvärr så försvinner bieffekten med ökad aptit efter ett tags användande. Jag vet att du skrev att det inte var aktuellt, men ändå.

Jag har alltid dålig aptit när jag inte mår bra, äter dåligt på dagarna men kan vakna på natten och vara sjukt hungrig vilket jag tror beror på att man är i ett inte helt vaket tillstånd och därför är mer avkopplad.

Testat att få massage, iaf för att se om det kan hjälpa?

I mitt fall har iaf aptitlöshet alltid hört ihop med nån sorts stress. Om det är så måste man ta tag i det först.

Synd. :P Spelar ingen roll i alla fall, att bruka cannabis dagligen känns inte som någon höjdarlösning ändå, som sagt.

Jag skulle säga att det är tvärtom, dvs att jag mår dåligt när aptiten sviker mig, men det går nog även lite åt andra hållet. Blir lite av en ond cirkel.

Haha, nej, det har jag inte. Kan ju pröva. =)

Lite stress och ångest förknippar jag med aptitlösheten också, men än en gång att det snarare orsakas av att jag inte klara av att äta än tvärtom...

Hur såg träningspasset ut?

Har som sagt känt av det här när jag tränade förut också, så det verkar inte väldigt passpecifikt, men jag körde något slags "intro-pass". Helkroppspass: Bänk, mark, dips, chins, press, och någon armövning. Tog inte ut mig till riktigt 100%, får sådan förbannad träningsvärk första passen. Det fick jag ju ändå i och försig, men det hade kunnat vara värre.

Det kan nog även bero på en kanske lite omedveten ångest att du har krav på dig själv. Du kanske tänker att det bästa för dig vore att äta en hel grillad kyckling och några liter mjölk efter träningen, men bara tanken på så mycket mat gör att det låser sig för dig. Bättre då att du bara käkar en enda smörgås, men därmed åtminstone får i dig någonting. Och kanske även öppnar upp för mer aptit inom några timmar.

Ja, det känner jag absolut av... Jag är dock inte helt övertygad om att det är hela sanningen. Det känns väldigt fysiskt.

Jag satt och bläddrade lite på träningslära.se och stötte på något som kallades "exercise induced anorexia". Aptitlöshet efter träning helt enkelt. Hittar tyvärr inte så mycket om det dock. Dyker mest upp artiklar om överdriven träning i syfte att tappa vikt...

Idag verkade för övrigt min kropp beslutat att det blev lite lite kalorier igår. Käkade en brakmiddag på pizza hut, och njöt för fulla muggar. Jag önskar bara att jag själv hade lite mer kontroll över aptiten. En sak vet jag, och det är att det har rätt lite med hungern att göra i alla fall.

hanushans
2012-01-07, 18:36
Jag kan känna som du om jag har ätit dåligt innan träningen, typ under dagen. Du kanske kan testa att äta mer/oftare utspritt över hela dagen.