handdator

Visa fullständig version : När behöver man vikter för vadträning?


Slartibartfast
2012-01-05, 18:04
Jag brukar köra enbenta strypta vadresningar, fem set * 10 reps. ca 30 sekunder vila. Pumpträning dvs.

Oftast ser serien ut såhär: 10,10,10,8,7

Med tanke på att jag inte kan göra fem strikta tior med min egen kroppsvikt, borde det väl vara tillräckligt med belastning för vadträning? Yttarligare motstånd borde väl inte ge någon direkt fördel, eftersom vader brukar svara främst på högreps.

Tankar?

kettlebellGuden
2012-01-05, 18:06
Hur har du kommit fram till att 10 är lagom när du kör strypt?

Slartibartfast
2012-01-05, 18:09
Hur har du kommit fram till att 10 är lagom när du kör strypt?

Jag kan köra ca 12-15 strikta reps på första set innan fail (främst pga pump). Kör jag mer än 10 reps i första set, kommer repsen att sjunka dramatiskt i följande set.

Slartibartfast
2012-01-05, 18:11
Vad som är optimalt har jag ingen aning om, jag har fått i princip noll utdelning på min vadträning det senaste decenniet.

Det jag undrar är ifall viktad vadträning ens är nödvändig, ifall jag inte ens orkar göra fem tior utan vikt.

Borde man inte kunna göra typ 5*20 innan man ens behöver börja köra med vikt?

stridis
2012-01-05, 18:34
Jag kör inte vanlig vadträning, insåg snabbt att det var fullkomligt waste of time.

Spring i sand med viktväst är nog effektivare för vaderna. Kan kompletteras med plyometrisk träning.

Fishtank
2012-01-05, 19:08
Enda jag kör för vaderna är stående vadpress med 150 kilo i vikt
5x15

Metral
2012-01-05, 20:04
Slarti, prövat att köra på båda fötterna och högre reps? Skulle kunna pröva fyra set, 30, 15, 15, 15 reps. 30 sekunder vila mellan varje set. Har prövat det för lite annat strypt, och det tycker jag känns rätt ordentligt ändå. Man brukar ju rekommendera högreps i samband med strypträningen?

krubkungen
2012-01-05, 20:04
Slarti dina vader har kanske nåt maximal storlek? Har du bild på dem just nu? *cupid*

emi23j
2012-01-05, 20:06
Troligen effektivare att köra excentrisk vadträning. Det verkar i alla fall som att det är överlägset ur ett rehabiliteringssyfte så potentiellt kan man nog tro det är en effektivare form även för generell vadträning.

kettlebellGuden
2012-01-06, 00:39
Jag kan köra ca 12-15 strikta reps på första set innan fail (främst pga pump). Kör jag mer än 10 reps i första set, kommer repsen att sjunka dramatiskt i följande set.

Jag var mest nyfiken för det var väldigt olikt det som normalt brukar köras vid kaatsu. Men fungerar det så kör på för kattsingen.

Låter väldigt bekant med att behöva stanna pga. pump och dramatisk sänkning av repsantal. :thumbup:

willtjam
2012-01-06, 01:18
Jag kör inte vanlig vadträning, insåg snabbt att det var fullkomligt waste of time.

Spring i sand med viktväst är nog effektivare för vaderna. Kan kompletteras med plyometrisk träning.

Alt. barfotalöpning. :hbang:

Awesomeous Prime
2012-01-06, 12:44
Jag brukar köra enbenta strypta vadresningar, fem set * 10 reps. ca 30 sekunder vila. Pumpträning dvs.

Oftast ser serien ut såhär: 10,10,10,8,7

Med tanke på att jag inte kan göra fem strikta tior med min egen kroppsvikt, borde det väl vara tillräckligt med belastning för vadträning? Yttarligare motstånd borde väl inte ge någon direkt fördel, eftersom vader brukar svara främst på högreps.

Tankar?

Nu skiter jag ju helt å fullständigt i mina vader vad gäller muskler, ptja, jag är inte ens i första hand ute efter muskler när jag tränar öht (dock är det ett tvunget måste för utveckling vad gäller styrkan), men, det där konstanta tjatet om att vader svarar bäst på högreps? varför skulle det vara så?

jag menar dom är ju vana att gå och röra sig tamejfan EXAKT hela tiden med en konstant "låg" vikt och jävulskt högreps???

vore det inte mer rimligt att tänka sig att efterblivet tunga singlar x en miljon set och/eller sinnessjukt tunga negativa vore vettigare för att på nåt vis försöka stimulera vaderna?
Alltså att ge dom en "ny" stimulans och inte att försöka efterlikna det som dom upplever varje dag hela tiden utan att dom alls reagerar mycket på det?


EDIT:
Dock när jag vägde som mest (110-120kg) en period och plötsligt tog upp hopprep som konditionsform i intervaller så upplevde jag det som att mina vader faktiskt växte lite, sen om det verkligen var så är väl diskutabelt. Så, med tanke på det så kanske det helt enkelt är så att det är högreps som gäller? även om jag själv inte riktigt vill svälja det.

Rikard Jansson
2012-01-06, 12:47
Nu skiter jag ju helt å fullständigt i mina vader vad gäller muskler, ptja, jag är inte ens i första hand ute efter muskler när jag tränar öht (dock är det ett tvunget måste för utveckling vad gäller styrkan), men, det där konstanta tjatet om att vader svarar bäst på högreps? varför skulle det vara så?

jag menar dom är ju vana att gå och röra sig tamejfan EXAKT hela tiden med en konstant "låg" vikt och jävulskt högreps???

vore det inte mer rimligt att tänka sig att efterblivet tunga singlar x en miljon set och/eller sinnessjukt tunga negativa vore vettigare för att på nåt vis försöka stimulera vaderna?
Alltså att ge dom en "ny" stimulans och inte att försöka efterlikna det som dom upplever varje dag hela tiden utan att dom alls reagerar mycket på det?

För att dra av dem verkar det vara en bra idé iaf :D

Awesomeous Prime
2012-01-06, 12:47
För att dra av dem verkar det vara en bra idé iaf :D

:D
dra av dom gör ju allt bättre??? :D stor ärrvävnad = stora vader??? :D

mattilainen
2012-01-06, 12:48
jag har alltid haft fina kycklingfileer till vadmuskler och vad har jag gjort som inte mina andra kompisar har gjort? Jag har åkt skateboard en hel del och inlines. Jag kör stående vadpress med vikt och supersettar detta med stående vadpress med min kv. Mina vader ligger runt 45 cm och är definierade.

Har jag bara anlag för vader eller kan detta bero på vad jag gjort tidigare i livet?

Stefan J
2012-01-06, 12:48
Slarti dina vader har kanske nåt maximal storlek? Har du bild på dem just nu? *cupid*

http://thescienceexperts.com/wp-content/uploads/2011/09/Atom.jpg

Awesomeous Prime
2012-01-06, 12:51
jag har alltid haft fina kycklingfileer till vadmuskler och vad har jag gjort som inte mina andra kompisar har gjort? Jag har åkt skateboard en hel del och inlines. Jag kör stående vadpress med vikt och supersettar detta med stående vadpress med min kv. Mina vader ligger runt 45 cm och är definierade.

Har jag bara anlag för vader eller kan detta bero på vad jag gjort tidigare i livet?
Är ju jävligt svårt å säga... och därför det är intressant/svårt å ta råd av folk som säger "så här har jag alltid gjort å mina vader e skitstora" men i realiteten så kanske han/hon redan hade gigantiska/eller i alla fall rediga vader innan dom började nöta olika former av träningsupplägg????


jag har alltid haft små vader, "trots" mycket skateboardåkande (från ca 4an/5an upp till 3an på gymnasiet och sen sporadiskt)

Är ju svårt å säga om skate gjort mina vader sämre, bättre? ingenting? gett dom sämre förutsättning för att växa?

EDIT:
sen som sagt å känns det för mig ointressant, så länge mina vader fungerar väl och kan göra det dom behöver för att jag ska kunna lyfta och annat så duger det för mig... men, inte mindre intressant att diskutera ändå...

Crocker
2012-01-06, 13:15
http://thescienceexperts.com/wp-content/uploads/2011/09/Atom.jpg


:laugh: :(

Macroman
2012-01-06, 13:44
jag har alltid haft fina kycklingfileer till vadmuskler och vad har jag gjort som inte mina andra kompisar har gjort? Jag har åkt skateboard en hel del och inlines. Jag kör stående vadpress med vikt och supersettar detta med stående vadpress med min kv. Mina vader ligger runt 45 cm och är definierade.

Har jag bara anlag för vader eller kan detta bero på vad jag gjort tidigare i livet?

Hur ser dina föräldrars vader ut?

Båda mina föräldrar har stora vader. Jag med obv. Har aldrig tränat vaderna specifikt men spelat tennis på hög nivå som junior. Tennisen är det enda som kunnat påverka storleken för mig.

Fredszky
2012-01-06, 15:05
Gener och övervikt tror jag är alldeles avgörande för hur stora vader man har.

z_bumbi
2012-01-06, 15:34
Nu skiter jag ju helt å fullständigt i mina vader vad gäller muskler, ptja, jag är inte ens i första hand ute efter muskler när jag tränar öht (dock är det ett tvunget måste för utveckling vad gäller styrkan), men, det där konstanta tjatet om att vader svarar bäst på högreps? varför skulle det vara så?

jag menar dom är ju vana att gå och röra sig tamejfan EXAKT hela tiden med en konstant "låg" vikt och jävulskt högreps???

vore det inte mer rimligt att tänka sig att efterblivet tunga singlar x en miljon set och/eller sinnessjukt tunga negativa vore vettigare för att på nåt vis försöka stimulera vaderna?
Alltså att ge dom en "ny" stimulans och inte att försöka efterlikna det som dom upplever varje dag hela tiden utan att dom alls reagerar mycket på det?

Precis som man gör för vilka andra muskler som helst. Jag tror iofs att man behöver en del högre reps (precis som för de flesta andra musklerna) men primärt måste man upp i sådan vikter att de högre repsen motsvarar något annat än att jogga en kort runda.


EDIT:
Dock när jag vägde som mest (110-120kg) en period och plötsligt tog upp hopprep som konditionsform i intervaller så upplevde jag det som att mina vader faktiskt växte lite, sen om det verkligen var så är väl diskutabelt. Så, med tanke på det så kanske det helt enkelt är så att det är högreps som gäller? även om jag själv inte riktigt vill svälja det.

Ny stimuli som är ganska så tung men det svåra är att fortsätta öka intensiteten utan att gå upp i vikt.

Klauk
2012-01-06, 17:05
Jag har aldrig fått någon större effekt av vadträning förrän jag höjde vikterna rejält. Har provat högreps, dropset osv tidigare.

Kör alltid stående såklart. Gick från 140 i smithen till 190. Kommer inte upp helt och håller, och använder mig av muskel-elasticiteten för att komma upp från nedersta läget. Men har tryck i vaden iaf 2v efter ett pass. Den växer nu också.

Supermicke
2012-01-06, 17:31
jag pumpar upp dem 3ggr i veckan med 3x30 stående på plant golv med skivstång på ryggen (har ingen vadmaskin). Målet är att få pump. Lyfter med död start ibland men det spelar nog ingen roll. Har märkt mycket mycket bättre definition, fått mkta kommentarer att vaderna ser biff ut också tydligen. Iaf så kör jag bara på cirka 60kg, vart upp i 80/90kg också ibland. Ökar 10kg när 3x30 går utan problem.

Slartibartfast
2012-01-06, 17:37
jag pumpar upp dem 3ggr i veckan med 3x30 stående på plant golv med skivstång på ryggen (har ingen vadmaskin). Målet är att få pump. Lyfter med död start ibland men det spelar nog ingen roll. Har märkt mycket mycket bättre definition, fått mkta kommentarer att vaderna ser biff ut också tydligen. Iaf så kör jag bara på cirka 60kg, vart upp i 80/90kg också ibland. Ökar 10kg när 3x30 går utan problem.

Sedan jag börjat med barfotalöpning och strypträning är mina vader mycket hårdare och den visuella förbättringen är tydlig. Men dom är inte en mm större än dom var när jag började träna för 11 år sedan.

speedy83
2012-01-06, 18:28
Som jag tolkar tråden är det nästintill omöjligt att få vaderna att växa något. Det är ju en tråkig insikt då jag själv är förbannad med riktigt smala och klena vader.