handdator

Visa fullständig version : handled och underarm extrem värk


ToughLove
2012-01-05, 15:22
Hej, har haft ont i vänster handleden samt underarmen i en 4 veckor nu, det började lite lätt och har bara blivit värre,

Grejjen är den att det gör ondare ju lättare jag anstränger armen, dvs om jag ska försöka lyta nått lätt osv då gör det ont som fan i handleden samt underarmen, men när jag lyft ett tag och kommer upp i tyngre vikter så försvinner smärtan helt tills jag släpper vikten, sen kommer smärtan tillbaka,

ibland om jag ansträngt underarmen rejält, kan det göra ont flera timmar efter, till och med på nätterna när jag ska sova kan det värka ordentligt i armen, annars så är underarmen öm som fan om jag klämmer på den

Någon som har en aning av vad som kan ha hänt ? Muskelinfektion möjligtvis ?

provade att vila en vecka men det hjälpte inte ett piss, kan träna om jag ignorerar smärtan men antar att det inte är så klokt

Swisskniven
2012-01-06, 17:57
Har/hade nåt liknande. Kallar det muskelfästesinflammation, men vem vet vad det egentligen är. Vila hjälpte inte alls vad jag märkte. Det som gav resultat var att sluta med bicepsträning helt, stretcha underarmarna och Tors hammare. Ett tag fick jag ta det lugnt med övningar som krävde starkt grepp, dvs gå ned i vikt under några veckor och sakta trappa upp. Förutom marklyft lustigt nog, det gick bra att träna tungt.

Med underarmsstretch menar jag att du står i atletisk ställning. Sträck ned/ut armarna med lite vinkel i armbågsleden och supinera i handlederna maximalt, dvs rotera tummen bort från kroppen. Du borde känna att det drar i underarmarna.

Tors hammare är en övning där du tar tex stången som du använder i pushdowns. Håll den i knuten näve (men ta det lugnt, inte ta krampaktigt grepp), 90 grader i armbågsleden och sen supinerar/pronerar du i handleden. Stången ska alltså gå fram och tillbaka som en pendel framför dig. Ju längre ned du håller på stången desto tyngre blir det. 4x10-12 funkade bra för mig.

Ett drygt halvår efter att jag fick problem bicepscurlar jag knappt och slutar alltid vid minsta känning. Då och då efter ryggträning kommer lite stum känsla tillbaka i underarmarna. Men det är på bättringsvägen.