handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och libido


StNicholaus
2012-01-05, 15:10
Detta kan kanske upplevas som en märklig (genant?) frågeställning, men frågan har gäckat mig tillräckligt länge (utan svar) varför jag helt enkelt tar koloiternas kunskaper i anspråk och luftar mina tankar här på forumet.

Min fråga är alltså som rubriken lyder - har kolhydrater någon som helst effekt/inverkan på libidon (d.v.s. den sexuella driften)? Att fett är nödvändigt för bildandet av vissa hormoner och dyl. förefaller vedertaget varför intag av densamma behövs, men kan man se liknande effekter vad gäller kolhydrater?

Anledningen att jag frågar är att jag - rätt eller fel - upplever min libido vara starkare om jag äter en betydande mängd kolhydrater. Det sistnämnda gäller inte minst efter ett större intag kolhydrater då såväl drift som prestation ökar betänkligt. Jag vill minnas att det finns en studie som visar liknande effekter på män (lustigt nog påvisades motsatt effekt på kvinnor, vilka blev "trötta" efter större intag kolisar).

Är det någon som vet, eller har egna teorier, kring detta?
Är det kanske helt enkelt så att kolhydraternas uppiggande effekter (i allmänhet) även medför en "uppiggad" libido?

Silencer
2012-01-05, 15:11
Kolhydrater påverkar ju humöret bl.a. genom serotoninet. Jag blir både varmare, pilskare (om uttrycket tillåts) och på bättre humör av att äta stora mängder stärkelse.

StNicholaus
2012-01-05, 15:14
Kolhydrater påverkar ju humöret bl.a. genom serotoninet. Jag blir både varmare, pilskare (om uttrycket tillåts) och på bättre humör av att äta stora mängder stärkelse.

Precis min erfarenhet! Liksom jag upplevt motsatt effekt när jag ätit mycket lite kolhydrater (typ LCHF) då min libido varit död och ingenting.

Nebuchadnezzar
2012-01-05, 15:16
Flickvännen har fått sluta koka pasta, hon vet att hon går sönder efter maten annars..!


Nä, har ärligt talat inte tänkt på det i alla fall, kanske mest för jag brukar käka rätt "normala" mängder kolhydrater i de flesta mål jag äter. Fast inte har jag märkt att djuret inom mig vaknat upp något särskilt när jag t.ex. downat stora mängder godis eller så. Kanske skillnad mellan olika sorters kolhydrater, som Silencer är inne på med just stärkelse..

Numse
2012-01-05, 15:20
Flickvännen har fått sluta koka pasta, hon vet att hon går sönder efter maten annars..!

:/

Anyway. Jag märkte samma sak under en månads deff i höstas med mycket lågt intag av kolhydrater.

Mental
2012-01-05, 15:29
Överhuvudtaget brukar energiunderskott betyda mindre sugen på hopp och lek i sovkammaren. Kan inte direkt koppla det till KH för min egen del.

Sniggel
2012-01-05, 19:07
Överhuvudtaget brukar energiunderskott betyda mindre sugen på hopp och lek i sovkammaren. Kan inte direkt koppla det till KH för min egen del.

+1

Gott om mat med alla makronutrienter (kaloriöverskott, om än temporärt) snarare än kolhydrater i sig för min del. Träning kan också trigga en hel del, speciellt om det är konditionsliknande.
Dock så verkar socker trigga vissa. Inte mig dock.

StNicholaus
2012-01-05, 21:32
+1

Gott om mat med alla makronutrienter (kaloriöverskott, om än temporärt) snarare än kolhydrater i sig för min del. Träning kan också trigga en hel del, speciellt om det är konditionsliknande.
Dock så verkar socker trigga vissa. Inte mig dock.

Nu när du säger det så är det nog så att socker "triggar" mig just så som du beskriver. Märkligt.