handdator

Visa fullständig version : Ett träningsschema, behöver tips och råd.


luukaz8
2012-01-05, 13:38
Hejhej, slänger ihop ett snabbt inlägg pga ska åka till gymmet nu.

Funderingar på detta träningsschema önskas, detta är alltså inga övningar utan bara vilken muskelgrupp jag ska träna vilken dag.

Här kommer det.

Måndag: Rygg, Biceps.

Tisdag/Onsdag: Ben, underamar

Tisdag/Onsdag: Vila

Torsdag/fredag: Triceps, bröst.

Torsdag/fredag: vila

Lördag: vila

Söndag: Axlar, bröst/mage

V.1: Bröst
V.2: Mage
V.3: Bröst
V.4: Mage
V.5: Bröst
V.6: Mage
V.7: Bröst
V.8: Mage
V.9: Bröst
V.10: Mage
Osv...

Alltså på söndagar kommer jag skifta mellan ett extra bröstpass den veckan och ett magpass.

Vad tycker ni om detta? Tips och funderingar på ändringar skulle uppskattas.
/Lukas

PS. är 15 år, väger cirka 60 kg och är 175 lång.

mysglenn
2012-01-05, 14:39
lite för lång vila mellan varje muskelgrupp, du är ung och dina muskler återhämtar sig oerhört fort så varför inte utnyttja detta?

Mjölkprotein
2012-01-05, 16:28
lite för lång vila mellan varje muskelgrupp, du är ung och dina muskler återhämtar sig oerhört fort så varför inte utnyttja detta?

Beror ju på... Jag är 14, känner då fan inte att jag återhämtar mig på 2 dagar hela tiden. Har fortfarande lite träningsvärk i biceps efter måndagen..

TS, jag tycker det ser ganska bra ut, men vi vet ju trots allt inte vilka övningar du ska köra, så bidra gärna med dessa.

Jag råder dig dock att dra bort underarmar från passet, och kör mark istället.
Utan handskar då förstås, magnesiumkarbonat eller bara händerna.

Jag råder dig också att köra bänkpress och knäböj, men man dör ju visserligen inte av att man inte böjer. Jag tar för givet att du gör bänkpress, för det gör ju t.o.m discobögarna som inte har en aning om "riktig" träning.

luukaz8
2012-01-05, 16:39
lite för lång vila mellan varje muskelgrupp, du är ung och dina muskler återhämtar sig oerhört fort så varför inte utnyttja detta?
Vad menar du att jag ska göra då? Köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan? Jag har inte tid att spendera halva livet på gymmet, har skola samt andra saker som t.ex fotbollsträningar också.

Beror ju på... Jag är 14, känner då fan inte att jag återhämtar mig på 2 dagar hela tiden. Har fortfarande lite träningsvärk i biceps efter måndagen..

TS, jag tycker det ser ganska bra ut, men vi vet ju trots allt inte vilka övningar du ska köra, så bidra gärna med dessa.

Jag råder dig dock att dra bort underarmar från passet, och kör mark istället.
Utan handskar då förstås, magnesiumkarbonat eller bara händerna.

Jag råder dig också att köra bänkpress och knäböj, men man dör ju visserligen inte av att man inte böjer. Jag tar för givet att du gör bänkpress, för det gör ju t.o.m discobögarna som inte har en aning om "riktig" träning.

Eftersom jag är ganska ny på gym och har endast tränat hemma förut med fria vikter samt en pull up bar har jag inte fastställt alla övningar till 100% än, så skriva ut exakt vilka övningar jag tänker göra är kanske lite för tidigt. Ge mig någon vecka så ska jag fixa det!

När du säger mark menar du marklyft? Inte så värst bra på träningstermer ännu... hehe

Knäböj brukar jag köra, dock inte bänkpress. Men jag kör hantelpress, är det bättre/sämre enligt dig?

Mjölkprotein
2012-01-05, 16:48
Eftersom jag är ganska ny på gym och har endast tränat hemma förut med fria vikter samt en pull up bar har jag inte fastställt alla övningar till 100% än, så skriva ut exakt vilka övningar jag tänker göra är kanske lite för tidigt. Ge mig någon vecka så ska jag fixa det!

När du säger mark menar du marklyft? Inte så värst bra på träningstermer ännu... hehe

Knäböj brukar jag köra, dock inte bänkpress. Men jag kör hantelpress, är det bättre/sämre enligt dig?

Ehm, man kan ju inte ta lika mycket vikt i hantelpress = mindre belastning på musklerna, samt att du måste involvera mer stabiliserande muskler för att få hantlarna på plats (och inte åka rakt ut åt sidorna, eller liknande...)
Google is your friend.

Ja, jag menar marklyft.

mysglenn
2012-01-05, 17:07
Vad menar du att jag ska göra då? Köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan? Jag har inte tid att spendera halva livet på gymmet, har skola samt andra saker som t.ex fotbollsträningar också.






jag tränar igenom muskelgrupperna 2-3ggr i veckan men är bara på gymmet 4gånger á ca 45min.. Är ju "bara" att köra basövningar, du kör efter ett schema som en proffsbyggare har, helt fel att börja så..

din attityd är knas, du är 15år, frågar efter hjälp, sen när jag som har tränat 10år påpekar en mycket viktig sak säger du att du inte har tid? Tror du att jag som jobbar heltid och har flickvän på distans har tid att spendera halva livet på gymmet?

Mitt tips är ju att du kör mer effektivare pass helt enkelt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

endagsprogrammet eller tvådagarsprogrammet är bra, kör de dagarna du har skrivit ner nu men kör pass från dessa program istället.

sen lär du ju öka av vilket program som helst de första åren med, eftersom du är så ung och sprutar av testosteron, men vill man verkligen "optimera" detta så är en högre frekvens att föredra.

mysglenn
2012-01-05, 17:16
Beror ju på... Jag är 14, känner då fan inte att jag återhämtar mig på 2 dagar hela tiden. Har fortfarande lite träningsvärk i biceps efter måndagen..


Träningsvärk och återhämtning är inte samma sak, att man inte kan träna med eller att träningsvärk är ett tecken på att man inte är återhämtad är en superstor myt!

Visst det kanske känns lite obehagligt att träna med träningsvärk, men det är inget "dåligt".

luukaz8
2012-01-05, 23:47
jag tränar igenom muskelgrupperna 2-3ggr i veckan men är bara på gymmet 4gånger á ca 45min.. Är ju "bara" att köra basövningar, du kör efter ett schema som en proffsbyggare har, helt fel att börja så..

din attityd är knas, du är 15år, frågar efter hjälp, sen när jag som har tränat 10år påpekar en mycket viktig sak säger du att du inte har tid? Tror du att jag som jobbar heltid och har flickvän på distans har tid att spendera halva livet på gymmet?

Mitt tips är ju att du kör mer effektivare pass helt enkelt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

endagsprogrammet eller tvådagarsprogrammet är bra, kör de dagarna du har skrivit ner nu men kör pass från dessa program istället.

sen lär du ju öka av vilket program som helst de första åren med, eftersom du är så ung och sprutar av testosteron, men vill man verkligen "optimera" detta så är en högre frekvens att föredra.
Oj ursäkta mig, nu när jag läste igenom vad jag själv hade skrivit ser jag också att det verkar som en väldigt kaxig attityd. Var självklart inte så jag menade och ber så hemskt mycket om ursäkt för det, jag är väldigt tacksam för alla dina tips! Ska nu kolla igenom tråden du skrev om och återkommer imorgon när jag är lite piggare och klarare i huvudet :)

Mjölkprotein
2012-01-06, 00:06
Träningsvärk och återhämtning är inte samma sak, att man inte kan träna med eller att träningsvärk är ett tecken på att man inte är återhämtad är en superstor myt!

Visst det kanske känns lite obehagligt att träna med träningsvärk, men det är inget "dåligt".

Har du några studier eller liknande som bevisar att det är en myt?

jag tränar igenom muskelgrupperna 2-3ggr i veckan men är bara på gymmet 4gånger á ca 45min.. Är ju "bara" att köra basövningar, du kör efter ett schema som en proffsbyggare har, helt fel att börja så..

din attityd är knas, du är 15år, frågar efter hjälp, sen när jag som har tränat 10år påpekar en mycket viktig sak säger du att du inte har tid? Tror du att jag som jobbar heltid och har flickvän på distans har tid att spendera halva livet på gymmet?

Mitt tips är ju att du kör mer effektivare pass helt enkelt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

endagsprogrammet eller tvådagarsprogrammet är bra, kör de dagarna du har skrivit ner nu men kör pass från dessa program istället.

sen lär du ju öka av vilket program som helst de första åren med, eftersom du är så ung och sprutar av testosteron, men vill man verkligen "optimera" detta så är en högre frekvens att föredra.

Vad är det här nu då?

Han får väl för helvete träna hur fan han vill?
Bara för att ens träningsprogram inte ser ut som SS/SL-5x5 så betyder ju inte det att det är skit. Splittar kan också funka bra!
Se bara på 5/3/1 som jag tipsade om, där ingår basövningar men även komplement alá hypertrofiövningar.
Jag håller med om att en start som SL 5x5 eller liknande är jättebra, men ingår basövningar i schemat förstår jag inte varför man bara kan köra splittar.

willtjam
2012-01-06, 00:37
Har du några studier eller liknande som bevisar att det är en myt?



Vad är det här nu då?

Han får väl för helvete träna hur fan han vill?
Bara för att ens träningsprogram inte ser ut som SS/SL-5x5 så betyder ju inte det att det är skit. Splittar kan också funka bra!
Se bara på 5/3/1 som jag tipsade om, där ingår basövningar men även komplement alá hypertrofiövningar.
Jag håller med om att en start som SL 5x5 eller liknande är jättebra, men ingår basövningar i schemat förstår jag inte varför man bara kan köra splittar.

Thus, it seems unlikely that DOMS is a warning sign not to use the affected muscle.
http://books.google.se/books?id=ueMh1x7kFjsC&pg=PA59&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false sid 68

Edit: däremot finns det olika grader av DOMS, och om jag minns rätt så innebär den tredje och högsta graden att man har gjort något fel som man inte borde göra igen. Bartoll skrev nånting om det, och det finns säkert nånstans i länken jag postade.