handdator

Visa fullständig version : Marklyft. Ställa upp på 2 viktskivor.


lurre86
2012-01-05, 13:37
Hur stor skillnad gör det för övningen i sig och träningen?

Jag tycker det är lite lättare när jag får stången några cm högre upp. Lägger 2 viktskivor på varsin sida. Blir lättare med rak rygg.

z_bumbi
2012-01-05, 13:42
Det beror iofs lite på hur tjocka skivorna är men för motionsändamål skulle jag säga att skillnaden oftast blir försumbar.

sinaui
2012-01-05, 13:43
Du är antagligen svag i bottenläget, om du vill bli bra på marklyft så kanske du borde köra mer marklyft, alternativt köra mer marklyft där du står på en plattform, så att du måste komma längre ned än vid vanlig mark.
*edit* ja det var offtopic :o

DSBM
2012-01-05, 14:09
Tycker det låter mer som du är stel än svag. Jag är stel och har därför svårt att få till bottenläget i mark på ett bekvämt sätt, känns som att man inte riktigt kan uttnyttja den styrka man har.
Men fortsätt nöta, kanske stretcha lite? I takt med att du blir rörligare kommer det gå lättare att hitta en bekväm startposition.

Börjar du komprimissa och tillåta dig själv att begränsa ROM är risken att du blir stelare. Min åsikt och uppfattning, men alla är vi olika - kanske tillåter din anatomi inte vanliga marklyft.

mysglenn
2012-01-05, 14:36
hur lång är du?

rooz
2012-01-05, 14:49
hur lång är du?

vad har detta med saken att göra:confused:

Vunnis
2012-01-05, 14:51
vad har detta med saken att göra:confused:

Han kanske inte når ner till golvet?

MathiasF
2012-01-05, 15:00
Han kanske inte når ner till golvet?

HAha, ursäkta förolämpningen men du fattar väl för helvete att långa människor har proportionellt långa överkroppar och armar?

mysglenn
2012-01-05, 15:10
vad har detta med saken att göra:confused:

en kortis har ju stången nästan vid knäskålen i startläget medans en lång drasut har den nere vid anklarna vilket ställer större krav på smidighet och styrka i botten.

Vad trådskaperens mål med marklyften vet jag ej, han får förklara. Varför träna en övning bara för övningen skull? om han bara vill träna korsrygg och hamstrings mm på ett effektivt sätt kan han ju lika gärna höja upp stången en bit från marken.

rooz
2012-01-05, 15:16
en kortis har ju stången nästan vid knäskålen i startläget medans en lång drasut har den nere vid anklarna vilket ställer större krav på smidighet och styrka i botten.

Vad trådskaperens mål med marklyften vet jag ej, han får förklara. Varför träna en övning bara för övningen skull? om han bara vill träna korsrygg och hamstrings mm på ett effektivt sätt kan han ju lika gärna höja upp stången en bit från marken.
Konstigt. jag gjorde väl 210 i mark när mitt böj PB låg på 130*popcorn*
EDIT: 135 var det visst.
Mvh// 197cm över havet

lurre86
2012-01-05, 15:33
Jag är 175.

Kan köra utan. Men just att de är lättare att hålla rak med den hjälpen.

Pjotor
2012-01-05, 20:58
Men just att de är lättare att hålla rak med den hjälpen.

Jag är nästan helt övertygad om att du är stel. Jag kommer ner utan större problem med mina 187 cm (och 39 år).

Om du kan så skulle jag råda dig starkt till att försöka stretcha lite så att du kommer ner. Det är i princip alltid bättre att maximera rörelselängden i övningen.

mysglenn
2012-01-05, 21:11
Konstigt. jag gjorde väl 210 i mark när mitt böj PB låg på 130*popcorn*
EDIT: 135 var det visst.
Mvh// 197cm över havet

men wow, klart att det varierar från person till person, men långa personer har överlag sämre förutsättningar för marklyft än korta.

Vunnis
2012-01-05, 21:13
HAha, ursäkta förolämpningen men du fattar väl för helvete att långa människor har proportionellt långa överkroppar och armar?

Du är inte dum du. :)

mysglenn
2012-01-05, 21:14
Jag är nästan helt övertygad om att du är stel. Jag kommer ner utan större problem med mina 187 cm (och 39 år).

Om du kan så skulle jag råda dig starkt till att försöka stretcha lite så att du kommer ner. Det är i princip alltid bättre att maximera rörelselängden i övningen.

eller så är han bara klen i quads och hams

Matsa
2012-01-05, 21:55
men wow, klart att det varierar från person till person, men långa personer har överlag sämre förutsättningar för marklyft än korta.

Nej, där tror jag att du har tvärfel. Vad baserar du detta på? Jag förstår varför man kan tycka att det borde vara på det viset men ingenting jag har sett i praktiken tyder på att det skulle vara så, snarare tvärtom.

Jag vill minnas att detta har diskuterats förr och slutsatsen har varje gång blivit att längden inte verkar vara till någon nämnvärd nackdel. Kroppens proportioner spelar däremot en stor roll.

mysglenn
2012-01-05, 22:06
Nej, där tror jag att du har tvärfel. Vad baserar du detta på? Jag förstår varför man kan tycka att det borde vara på det viset men ingenting jag har sett i praktiken tyder på att det skulle vara så, snarare tvärtom.

Jag vill minnas att detta har diskuterats förr och slutsatsen har varje gång blivit att längden inte verkar vara till någon nämnvärd nackdel. Kroppens proportioner spelar däremot en stor roll.

Det MÅSTE spela roll eftersom stången börjar OBJEKTIVT lägre upp eller ner beroende på hur lång man är och därmed även den RELATIVA lyftvägen.

En längre människa MÅSTE böja på sig mera för att komma ner till stången (såvida den inte har oproportionerligt långa armar), spelar ingen roll hur osmidig man är.

Hur långa är de bästa marklyftarna i landet tex?

willtjam
2012-01-05, 22:14
Hur stor skillnad gör det för övningen i sig och träningen?

Jag tycker det är lite lättare när jag får stången några cm högre upp. Lägger 2 viktskivor på varsin sida. Blir lättare med rak rygg.

Tränar du med internationella vikter? Jag kör själv med skolvikter där alla kakornas diameter varierar, så värmer jag upp med 20 kg så hamnar stången kanske 10 cm från marken, vilket är väldigt lågt. Jag har därför byggt två stativ som är i samma höjd som int. vikter.

Matsa
2012-01-05, 22:15
Det MÅSTE spela roll eftersom stången börjar OBJEKTIVT lägre upp eller ner beroende på hur lång man är och därmed även den RELATIVA lyftvägen.

En längre människa MÅSTE böja på sig mera för att komma ner till stången (såvida den inte har oproportionerligt långa armar), spelar ingen roll hur osmidig man är.

Hur långa är de bästa marklyftarna i landet tex?

Majoriteten av de bästa marklyftarna i landet (och i världen) är över medellängd. I alla fall om vi ser till absolut styrka, när det gäller relativ styrka är förmodligen något kortare herrar i lättare viktklasser bättre.

Wormzie
2012-01-05, 22:17
Är det inte just i marklyft där det t.o.m. kan vara fördel att vara lång? I alla fall att ha kroppsbyggnad med kortare överkropp i förhållande till benen och armarnas längd?

mysglenn
2012-01-05, 22:21
Majoriteten av de bästa marklyftarna i landet (och i världen) är över medellängd. I alla fall om vi ser till absolut styrka, när det gäller relativ styrka är förmodligen något kortare herrar i lättare viktklasser bättre.

Ja exakt, en längre människa kommer ju givetvis har bättre förutsättningar att bli absolut starkare, men en kortare kan bli starkare relativt.

mysglenn
2012-01-05, 22:24
Är det inte just i marklyft där det t.o.m. kan vara fördel att vara lång? I alla fall att ha kroppsbyggnad med kortare överkropp i förhållande till benen och armarnas längd?

ja det är ju kroppsPROPRTIONERNA som spelar störst roll, om man bara är längre (dvs samma proportioner så kommer ju en längre person att loosa eftersom den måste böja på sig mer)

Matsa
2012-01-05, 22:40
Ja exakt, en längre människa kommer ju givetvis har bättre förutsättningar att bli absolut starkare, men en kortare kan bli starkare relativt.

En lättare person har dock nästan alltid bättre förutsättningar när det kommer till relativ styrka eftersom det inte är ett linjärt förhållande mellan kroppsvikt och styrka. Så är det i alla lyft. Jag ser inte hur det stöttar ditt argument att längre personer skulle ha sämre förutsättningar för marklyft.

Som jag sade så förstår jag varför man kan tro att det är så, det verkar rentav logiskt när man betänker lyftväg etc men återigen så verkar det inte stämma i praktiken. Det finns (så vitt jag vet) ingen statistik som pekar på att det skulle stämma och om man betraktar vad som lyfts på tävlingar så verkar den statistiken snarare tala emot det. Om den längre lyftvägen är till nackdel så verkar den nackdelen liten nog för att mer eller mindre fullständigt vägas upp av någonting annat.

Av de som någonsin har lyft över 400kg så verkar typ alla utom Ed Coan vara över 180cm, en hel del rentav över 190cm (om man nu kan säga 'en hel del' när det gäller en så liten skara). Vet dock ej hur lång Konstantinovs är, han kanske är ytterligare en under 180cm.

130kg finsk sisu
2012-01-05, 23:05
Konstatinov är nog minst 185cm. Kanske längre. Men i övrigt har du rätt, de bästa markarna är oftast ap-liknande figurer medans de bästa böjarna är feta dvärgliknande saker. Med vissa undantag på båda sidor.

Rikard Jansson
2012-01-05, 23:08
Ett stort undantag är ju den gigantiske ryssen som skadade sig häromveckan. Även om han såg ut att ha synnerligen opti vinklar ändå. Iofs var han fet han med edit; böj pratar jag om

Matsa
2012-01-05, 23:20
Jag vill minnas att detta har diskuterats förr och slutsatsen har varje gång blivit att längden inte verkar vara till någon nämnvärd nackdel. Kroppens proportioner spelar däremot en stor roll.

Grävde fram en tråd där det diskuterades: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163026

Gängse uppfattning verkar vara att det snarare är korta personer som tenderar att ha svårt för marklyft.

Konstatinov är nog minst 185cm. Kanske längre. Men i övrigt har du rätt, de bästa markarna är oftast ap-liknande figurer medans de bästa böjarna är feta dvärgliknande saker. Med vissa undantag på båda sidor.

Oj då, är han så pass lång? Lustigt, jag har alltid trott att han var ganska kort och Benni var över 190cm och så visar det sig att bägge är runt 185.

lei
2012-01-06, 11:51
En sak att tänka på är ju att ju kortare man är desto troligare att man har mindre händer och därför får svårt med greppet, exempelvis kan jag fysiskt sett inte köra med tummlås på en internationell skivstång exempelvis vilket jag antar att många som kör 400 gör.

rooz
2012-01-06, 13:43
men wow, klart att det varierar från person till person, men långa personer har överlag sämre förutsättningar för marklyft än korta.

Men sluta nu*mini

Robin Sjögren, Brian Shaw, Mark Felix, mikhail koklyaev.

Vet du vad dom har gemensamt? Alla är långa och ganska okej i marklyft.

mysglenn
2012-01-06, 13:56
Men sluta nu*mini

Robin Sjögren, Brian Shaw, Mark Felix, mikhail koklyaev.

Vet du vad dom har gemensamt? Alla är långa och ganska okej i marklyft.

Alltså jag bara att jag tror att en nackdel för en längre person är att den måste lyfta en längre väg eftersom stången ligger längre ner för den.

En lång person har givetvis många andra fördelar jämfört med en kort, tex att de kan få mer muskler och längre hävarmar = mer kraft.

har ALDRIG påstått att en lång person inte kan bli en bra (den bästa) marklyftaren. *gah!*

mysglenn
2012-01-06, 14:02
Ponera följande, vi tar en random gymkille, säg mig, som är 177cm orginallängd, sedan kopierar vi mig och gör mig 10% större överallt (keep all ratios, dvs vi behåller ALLA proportioner i förstoringen ).

Om vi säger såhär, jag kan komma på en RIKTIGT stor nackdel den långa personen måste dras med i marklyft, den får en relativt längre lyftväg än den kortare personen.

Vilka FÖRDELAR har då denna längre person jfrt. med sin kortare version? Jag kan komma på en iaf, den har mer muskelmassa.

Det är fördelarna jag är ute efter nu, vilka finns det?

Matsa
2012-01-10, 21:52
Nu blåser jag liv i detta ett par dagar i efterhand men jag har jobbat och inte haft tid/ork att skriva så mycket.

Ponera följande, vi tar en random gymkille, säg mig, som är 177cm orginallängd, sedan kopierar vi mig och gör mig 10% större överallt (keep all ratios, dvs vi behåller ALLA proportioner i förstoringen ).

Om vi säger såhär, jag kan komma på en RIKTIGT stor nackdel den långa personen måste dras med i marklyft, den får en relativt längre lyftväg än den kortare personen.

Vilka FÖRDELAR har då denna längre person jfrt. med sin kortare version? Jag kan komma på en iaf, den har mer muskelmassa.

Det är fördelarna jag är ute efter nu, vilka finns det?

Förutom mer muskelmassa och eventuellt att längre muskelbukar kan utveckla mer kraft (men dessa faller väl under ungefär samma kategori) så kommer jag inte på så mycket. Däremot tror jag (observera: tror) att du överskattar lyftvägens betydelse i det här fallet. Det är sant att de flesta tar ganska mycket mer i ett kronlyft än i ett vanligt marklyft men förutom kortare lyftväg får man även helt andra vinklar i ett kronlyft. Om du tar en person på 190cm (vi får väl klassa det som "lång") och gör honom 22cm kortare (skillnaden mellan marklyft och kronlyft) med bibehållna proportioner så kommer du inte att få i närheten av samma effekt som om han faktiskt skulle göra ett kronlyft. För det första så skulle inte lyftvägen bli 22cm kortare eftersom även armarna krymper, alltså skulle skillnaden snarare bli någonting i stil med 10-15cm. Dessutom skulle inte vinklarna förändras på samma vis utan de skulle bara förändras lite grann och inte nödvändigtvis till det bättre.

Varför inte nödvändigtvis till det bättre? Ptja, det är inte ovanligt att personer är svagare från ca mitten av skenbenet än i ett vanligt marklyft och det finns rentav de som är starkare i ett förlängt marklyft eftersom de får bättre vinklar. Jag är faktiskt inte säker på om detta är relevant i jämförelsen av en kortare och en längre persons marklyft men jag ville bara visa exempel på att kortare lyftväg inte alltid innebär att man kan lyfta tyngre.

Jag medger att det mesta av detta är spekulationer men jag anser att de är välgrundade sådana då de bygger på sunt tänkande och sådant som personer med stor erfarenhet har sagt. När jag ändå spekulerar så kan jag gissa att en kroppstyp med proportioner som är fördelaktiga för marklyft är vanligare bland långa personer, men där känns det som att jag är ute på tunn is. Hur som helst så tycker jag att det verkar som att lyftvägen inte är till så stor nackdel att det överväger eventuella fördelar.