handdator

Visa fullständig version : Vilka kreatintyper måste man äta kontinuerligt?


Osis
2012-01-05, 13:11
Hej.
Vilka typer av kreatintilskott måste man hålla på att äta kontinuerligt egentligen? Alt. vilka räcker det att ta före träning? Det verkar ju finnas både och. Antar att det har med vilken molekyl som kreatinet är buntet till?
Jag köpte MAN sports orotine senast, som innehåller nån förening av kreatin och "orotic acid". Hur äts detta bäst? Funkar det om man äter det enbart på träningsdagar?

vicarious
2012-01-05, 13:18
Alla former av kreatin bör du ta kontinuerligt om du vill hålla nivåerna av kreatinfosfat så höga som möjligt i musklerna.

Jag vet inte vad det är du har köpt men du bör nog ta det varje dag.

Sniggel
2012-01-05, 13:32
De kreatinsorter som fungerar lagras i musklerna som kreatinfosfat och minskar i mängd om man inte tillför kontinuerligt. Du måste alltså ta kontinuerligt oavsett sort.

z_bumbi
2012-01-05, 13:39
Kontinuerligt, ja
Varje dag, nej.

Tränar du tre/fyra gånger i veckan så ser jag inget problem att bara ta det på träningsdagarna om dosen är tillräckligt hög men jag ser inte heller vilken fördel det skulle göra utom om du glömmer det annars.

Osis
2012-01-05, 15:53
Det ni skriver är precis den uppfattningen jag fått. Att det ska inlagras i muskler o.s.v.
Men sen finns det ju produkter som t ex Fairing Kre-Alkalyn som ska intas före träning och vars fördelar enligt produktbeskrivningen är just att man inte behöver käka jämt och att man slipper uppladdningsperioden. Hur funkar dessa om dom nu funkar alls?

Sheogorath
2012-01-05, 17:37
Det ni skriver är precis den uppfattningen jag fått. Att det ska inlagras i muskler o.s.v.
Men sen finns det ju produkter som t ex Fairing Kre-Alkalyn som ska intas före träning och vars fördelar enligt produktbeskrivningen är just att man inte behöver käka jämt och att man slipper uppladdningsperioden. Hur funkar dessa om dom nu funkar alls?

Det gör dom inte. Det finns inte olika "sorters" kreatin egentligen. Bara kreatin bundet till diverse föreningar. Lite som skumtomtar. Det blir inte en annan stort bara för att man slår in en salt fisk i luvan på den ;) Det är att det kommer ut kreatin i tillräcklig mängd i blodet för att mätta muskulaturen som är det intressanta. Ofta är de här "specialkreatinen" underdoserade för att man inte ska få vätskeansamling och marknadsförs som ett tillskott man kan ta i låg dos utan viktuppgång och med full effekt. Så är det inte. Kreatin måste ge vätskeretention i musklerna. Får man inte det har man inte tagit upp kreatinet. Därför kan man köpa vanligt kreatinmonohydrat, slamma upp det i vatten och dricka efter träning, gärna tillsammans med någon slags kolhydrat (kan vara i samband med maten du äter efter gymmet t.ex.). Icke-träningsdagar tar du det när som helst på dagen, gärna tillsammans med mat även då. Så får man full effekt för billigaste peng.

Osis
2012-01-05, 17:50
Tackar! Det där rätade ut mina frågetecken. Då kör jag på som jag brukar med kretinet då. Morgon + kväll i samband med måltid. :)

Sheogorath
2012-01-05, 17:56
Tackar! Det där rätade ut mina frågetecken. Då kör jag på som jag brukar med kretinet då. Morgon + kväll i samband med måltid. :)

Du behöver bara ta det en gång per dag så slipper du krångla. På vilodagar tar jag på kvällen eftersom man kan ha förbrukat en del genom dagens aktiviteter. Bra att fylla på till nästa dag, då man kanske ska träna innan det är dags att fylla på igen!