handdator

Visa fullständig version : Fuska i biceps curls?


Testarozza
2012-01-05, 11:47
Hej, jag kör på min vanliga vikt 25 kg bicep curls och kör väldigt strikt på det .. Sedan brukar jag lägga på till 35kg för att få pumpa mycket!!! så då fuskar jag upp den lite, undrar nu om det är bra eller om jag ska köra messtrikt?

Tack

delta_mats
2012-01-05, 11:53
Nej, att stå som en präst utan att ha lite momentum gör ingen bicep glad. Lite gung kan man gott ha för att tillåta lite extra vikt.

Robbmeister
2012-01-05, 11:54
Nej, att stå som en präst utan att ha lite momentum gör ingen bicep glad. Lite gung kan man gott ha för att tillåta lite extra vikt.

+1 men om curlarna börjar likna frivändningar fuskar du alldeles för mycket :)

Arne Persson
2012-01-05, 12:01
Kontrollerad "cheatingteknik" i bicepsträning är bara till godo.

StarkaUlf
2012-01-05, 12:36
Som att fuska på ett prov, det kanske inte känns helt rätt, men du får bättre resultat ;)

Spetälsk
2012-01-05, 12:42
Kontrollerad "cheatingteknik" i bicepsträning är bara till godo.Kan du motivera. "Du kan ta mer vikt" är inte en motivering.

King Grub
2012-01-05, 12:44
Jo, det är det, eftersom mer vikt = mer belastning på muskeln och därmed större incitament för tillväxt. Begränsar man sig själv genom att låta den svagaste delen av rörelsen bestämma belastningen, får man också mindre belastning på övriga delar av rörelsen.

Silencer
2012-01-05, 12:49
Notera att det hantlar om kontrollerat fusk. Svinga hela rörelsen som en annan språngbräda är en annan sak.

Spetälsk
2012-01-05, 12:49
Begränsar man sig själv genom att låta den svagaste delen av rörelsen bestämma belastningen, får man också mindre belastning på övriga delar av rörelsen.Det är däremot en godkänd motivering. Det andra är bara banalt och förklarar inget.

Tack Kingen! *flex*

Testarozza
2012-01-05, 13:02
Nja fuskar inte så mycket tycker jag, böjer bak kroppen lite bara :D

Arne Persson
2012-01-05, 13:20
Kan du motivera. "Du kan ta mer vikt" är inte en motivering.

En enkel motivation då...:)
Den biomekaniska kurvan på armbågsflexorerna är sådan att du peakar vid omkring 90-105 graders flexion. Med kontrollerad cheating så kan du "hjälpa till" i startmomentet där du är svag pga ogynsamma inre momentarmar. Detta gör att du kan köra fler reps på samma vikt eller att du kan träna med tyngre vikter eftersom du annars stoppar i rörelsen där du är svag pga av att du kör strikt. Böjer du armen för mycket i curlen så avtar styrkan i M. biceps brachii i slutet pga av att det är en flerledsmuskel och sk aktiv insufficiens inträder. Detta fenomen gäller inte för M. brachialis som ju är en enledsmuskel.

Gabriel174
2012-01-05, 15:12
Det där skulle jag kalla för en mycket godkänd motivering :D

Fishtank
2012-01-05, 15:18
Lite fusk är ett måste om du ska få tillväxt

Fordon
2012-01-05, 15:28
Eftersom det är är bättre utförande så borde det egentligen inte kallas för fusk.

SteelPulse
2012-01-05, 17:35
I vilka fler övningar är "fusk" en fördel? Chins tex?

stromming
2012-01-05, 18:50
Kort fråga till de mer erfarna och belästa (främst arne): vad är då anledningen till att man använder hantlar/stång i curls? "vill" man ha störst belastning i 90 grader? För annars vore det väl gynnsamt att köra med kablar som sitter i en trissa bakom dina fötter? Mest nyfiken.

Anders The Peak
2012-01-05, 19:01
Strömming det utvecklar sig med tiden och man använder olika tekniker över tid. Jag tycker Jay Cutlers bicepsträning visar hur han har utvecklat en teknik som fungerar för honom. Han lägger ned mycket arbete i den excentriska delen av övningen.
5KwSAyG3nBE

Mjölkprotein
2012-01-05, 20:16
video

Bra videoklipp!

Skitbra tråd också! Kanske borde börja småfuska lite själv också, gick ju inte alls bra när jag försökte stå spikrakt och köra strikt bicepscurl (resulterade i att jag knappt klarade 20kg, medans med lite fusk kanske jag klarar 30kg+...)

Spartansk
2012-01-05, 20:22
En enkel motivation då...:)
Den biomekaniska kurvan på armbågsflexorerna är sådan att du peakar vid omkring 90-105 graders flexion. Med kontrollerad cheating så kan du "hjälpa till" i startmomentet där du är svag pga ogynsamma inre momentarmar. Detta gör att du kan köra fler reps på samma vikt eller att du kan träna med tyngre vikter eftersom du annars stoppar i rörelsen där du är svag pga av att du kör strikt. Böjer du armen för mycket i curlen så avtar styrkan i M. biceps brachii i slutet pga av att det är en flerledsmuskel och sk aktiv insufficiens inträder. Detta fenomen gäller inte för M. brachialis som ju är en enledsmuskel.

Jag älskar när du är så där... Exakt...

Testarozza
2012-01-05, 20:27
Strömming det utvecklar sig med tiden och man använder olika tekniker över tid. Jag tycker Jay Cutlers bicepsträning visar hur han har utvecklat en teknik som fungerar för honom. Han lägger ned mycket arbete i den excentriska delen av övningen.
5KwSAyG3nBE




Mjo han ser ju inte ut att köra så strikt tycker jag, förutom på sittkudden som man knappt kan fuska på då. Men man ser ju att han har fått grymma resultat så det fortsätter jag med! ;) Schysst att få så bra respons.

EeJay
2012-01-05, 21:23
Anders Graneheim menade ju att han körde biceps med en vikt där han klarar typ 6-7 strikta och sen "fuskade" han upp 6-7 till.

Silencer
2012-01-05, 21:27
En enkel motivation då...:)
Den biomekaniska kurvan på armbågsflexorerna är sådan att du peakar vid omkring 90-105 graders flexion. Med kontrollerad cheating så kan du "hjälpa till" i startmomentet där du är svag pga ogynsamma inre momentarmar. Detta gör att du kan köra fler reps på samma vikt eller att du kan träna med tyngre vikter eftersom du annars stoppar i rörelsen där du är svag pga av att du kör strikt. Böjer du armen för mycket i curlen så avtar styrkan i M. biceps brachii i slutet pga av att det är en flerledsmuskel och sk aktiv insufficiens inträder. Detta fenomen gäller inte för M. brachialis som ju är en enledsmuskel.

Man är ju alltid svagast när underarmen pekar rakt ut? Hänger inte alls med här.

Wessen
2012-01-05, 22:24
Jag brukar köra en vikt som jag till en början klarar av att inte "fuska" med och för att nå önskat repsantal så "fuskar" jag så mycket som krävs.

lurre86
2012-01-05, 22:25
sålänge du fortfarande ökar vikterna i bicepscurl så finns det ju ingen anledning att fuska upp några sista rep eller hur?

De är väl först när man står still på en vikt som det kan va dags.

Sheogorath
2012-01-05, 22:32
Man är ju alltid svagast när underarmen pekar rakt ut? Hänger inte alls med här.

Anledningen är helt enkelt den längre yttre hävarmen. Hade du haft samma belastning på muskeln från det sträckta läget hade vikt X varit betydligt tyngre därifrån och en bit upp, jämfört med hur det hade känts omkring mittenläget. Jämför hur det känns i kabelcurl där du har samma belastning genom hela rörelsebanan.

vicarious
2012-01-05, 22:36
Lite fusk är ett måste om du ska få tillväxt

Öh, va. Varför skulle det vara det?

T-train
2012-01-05, 22:36
Kontrollerad "cheatingteknik" i bicepsträning är bara till godo.

Det enda jag vill tillägga (du har skrivit i princip allt) är att det har sina fördelar att byta protokoll emellanåt. Om inte annat för att minimera skaderisken. Cheatings kör jag också med periodvis.

lurre86
2012-01-05, 22:38
sålänge du fortfarande ökar vikterna i bicepscurl så finns det ju ingen anledning att fuska upp några sista rep eller hur?

De är väl först när man står still på en vikt som det kan va dags.

sätter +1 på mig själv;)

Fishtank
2012-01-05, 22:55
Öh, va. Varför skulle det vara det?

Okej my bad att inte vara övertydlig. Om du fastnar så kommer det vara betydligt lättare att komma över din platå med lite kontrollerat fusk vilket kommer bidra till ökad styrka och tillväxt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

filmjölk
2012-01-06, 00:14
Du skall inte fuska. "Kontrollerad cheat" blir lätt till "en aning mindre kontrollerad cheat" sedan "okontrollerad cheat" och till sist står du där och gör ett mellanting mellan hyperextension, grund knäböj, stångrodd, shrug och frivändning.

Och så tror du att du har blivit starkare i biceps, men det du egentligen blivit är skickligare på att fuska och duktig på att lura dig själv.

Kör Nazistrikt, kontrollerat tempo, få reps och tung vikt. Tenderar du att fuska ändå, stå med ryggen mot en vägg eller kör en annan övning (tex. preachercurls) istället.

Arne Persson
2012-01-06, 07:39
Anledningen är helt enkelt den längre yttre hävarmen. Hade du haft samma belastning på muskeln från det sträckta läget hade vikt X varit betydligt tyngre därifrån och en bit upp, jämfört med hur det hade känts omkring mittenläget. Jämför hur det känns i kabelcurl där du har samma belastning genom hela rörelsebanan.

Tack min vän... nu slapp jag anstränga min hjärna och mina tangentbordsfingrar...:)

Silencer
2012-01-06, 12:09
Anledningen är helt enkelt den längre yttre hävarmen. Hade du haft samma belastning på muskeln från det sträckta läget hade vikt X varit betydligt tyngre därifrån och en bit upp, jämfört med hur det hade känts omkring mittenläget. Jämför hur det känns i kabelcurl där du har samma belastning genom hela rörelsebanan.

Japp, har börjat köra med kablar och maskiner för några veckor sedan. Det roliga är att förut undvek jag det för att rörelsen kändes så besvärlig. Sen insåg jag att rörelsen kändes besvärlig för att jag behåller belastningen i alla lägen, och det borde ju vara bra!

Sheogorath
2012-01-06, 13:02
Japp, har börjat köra med kablar och maskiner för några veckor sedan. Det roliga är att förut undvek jag det för att rörelsen kändes så besvärlig. Sen insåg jag att rörelsen kändes besvärlig för att jag behåller belastningen i alla lägen, och det borde ju vara bra!

Eller inte. Du begränsar vikten du kan använda till den del av rörelsen där musklerna är som svagast istället för att utmana dem med maximal belastning där de är som starkast. Det var det här Arne var inne på. Jag skulle säga att kablar kan vara bra komplement för att träna ytterlägesstyrkan men bör inte vara grunden.

Martin J
2012-01-06, 14:12
Går det lika bra att köra droppset istället för att fuska upp vikten de sista repsen?