handdator

Visa fullständig version : Vad innebär "ökad förbränning"?


Pushit
2012-01-04, 21:18
Detta är något jag hör ganska ofta men insett att jag har ganska dålig kunskap om. Många pratar ofta om dieter, träningsmetoder, kosttillskott etc som "ökar förbränningen" men min fråga är egentligen hur mycket dessa saker egentligen kan påverka och vad de i så fall gör.

Jag kommer inte på några jättebra exempel nu men det senaste jag hörde var en bekant som skulle börja gå ner i vikt och hade fått för sig att dra igång LCHF i två veckor då det enligt honom "kickstartade" hans förbränning men att han sedan skulle börja äta kolhydrater igen efter några veckor.

Han är inte direkt påläst och hade nog inte kunnat argumentera för sin sak, mer än saker han hade hört i luften, samtidigt kunde inte jag inte riktigt argumentera mot, men jag egentligen bara ville säga att det är kcal in och ut som räknas.

Men vad är det egentligen man menar när man säger att saker ger ökad förbränning? Blir kalorierna mindre värda bara för jag tränar på ett annat sätt, äter ett annat tillskott eller äter annan mat eller är allt detta snack bara skit? Om vi då bortser från t.ex. tillskott som kan ge ökad prestation som i sin tur leder till att man arbetar intensivare = gör av med mer energi än man hade gjort utan tillskottet.

korros
2012-01-06, 00:58
En termogen diet med obscena mängder protein höjer ju temperaturen i kroppen pga att den måste jobba hårdare för att bryta ner allt protein, vilket ska leda till högre fettförbränning om jag förstått det hela rätt. Det är ju så en del illegela preparat fungerar också dvs att de höjer temperaturen i kroppen så att man svettas som en gris och på så sätt bränner mer fett.

Står mer här:
http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Kombinerar detta själv med periodisk fasta och fettet bara rinner av mig.

vicarious
2012-01-06, 01:00
Jag tror många förväxlar ökad (fett)förbränning med ökad energiförbrukning.

Sniggel
2012-01-06, 11:34
Jag tror många förväxlar ökad (fett)förbränning med ökad energiförbrukning.

Ja precis, och ökad fettförbränning låter ju bra vid första anblicken (syftar på LCHF).

clappen
2012-01-06, 12:27
Det är väl inget som kan öka själva fettförbränningen under en längre period, enbart tillfälligt (förutom olagliga preparat då)?

King Grub
2012-01-06, 12:30
Att ta bort eller utesluta kolhydrat och ersätta energin med fett ökar naturligtvis fettförbränningen dramatiskt. Annars skulle man inte kunna röra sig och arbeta plötsligt. Men det är främst förbränningen av dietära fettsyror (fett från maten man äter), inte kroppseget fett, som ökar, något som ofta glöms bort eller ignoreras.

Sniggel
2012-01-07, 18:07
Att ta bort eller utesluta kolhydrat och ersätta energin med fett ökar naturligtvis fettförbränningen dramatiskt. Annars skulle man inte kunna röra sig och arbeta plötsligt. Men det är främst förbränningen av dietära fettsyror (fett från maten man äter), inte kroppseget fett, som ökar, något som ofta glöms bort eller ignoreras.

Fast om det trots allt var kroppseget fett som det förbrändes mer av hade ju inte det heller spelat någon roll. Då hade ju det dietära fettet fått lagras in och bli kroppsfett istället (för att förbrännas senare istället).