handdator

Visa fullständig version : Havregrynsgröt?


komigen
2012-01-04, 21:04
Tja, jag käkar havregrynsgröt till frukost nu mera och det funkar ju bra, man håller sig mätt o.s.v. Men ett enda problem, det smakar ju fan inte så bra.

Brukar ta 1,5 dl havregryn med en viss mängd vatten och släng in i mikron i 2 min. Sen blandar jag om och låter det svalna lite, häller sedan i mjölk och några äppelbitar. Sen smaksätter jag det med kanel. Men efter man käkat halva skolan har man ju inge lust att käka upp resten, något tips på smaksättningar eller recept? Tack. :)

mysglenn
2012-01-04, 21:08
Du kunde ju ha tittat runt lite och hittat denna tråd, jag reggade mig för 2 dagar sedan jag med och har redan hittat allt matnyttigt p ådetta forum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320

Onigiri
2012-01-04, 21:11
Kanel, yogurt, blåbärssoppa, nyponsoppa, pucko, jordgubbsfil, random smak på en vassleshake du häller över istället för enbart mjölk.

Jag äter just nu kokt kycklingfilé endast i min havregrynsgröt, det du ;)

komigen
2012-01-04, 21:17
Kanel, yogurt, blåbärssoppa, nyponsoppa, pucko, jordgubbsfil, random smak på en vassleshake du häller över istället för enbart mjölk.

Jag äter just nu kokt kycklingfilé endast i min havregrynsgröt, det du ;)

Alltså, mjöl + gröt + att jag tillsätter någon yoghurt eller nåt?

mysglenn
2012-01-04, 21:23
Alltså, mjöl + gröt + att jag tillsätter någon yoghurt eller nåt?

mjöl MUMS

jag blandar 250g lätt-kesella, 0.5dl lättmjölk, 1dl vassleprotein och ca 2dl frukt-yohurt i min gröt (ibland orkar jag inte koka gröten så kör bara 1dl havregryn )

komigen
2012-01-04, 21:26
mjöl MUMS

jag blandar 250g lätt-kesella, 0.5dl lättmjölk, 1dl vassleprotein och ca 2dl frukt-yohurt i min gröt (ibland orkar jag inte koka gröten så kör bara 1dl havregryn )

Låter bra, så du menar att jag ska ta gröten och blanda i mjöl? :o

mysglenn
2012-01-04, 21:29
Låter bra, så du menar att jag ska ta gröten och blanda i mjöl? :o

jag citerade ju dig sötnos

Fredron
2012-01-04, 21:39
mjöl låter vidigt, ta sylt/frukt/ något du tycker om och ha i.

komigen
2012-01-04, 21:41
jag citerade ju dig sötnos

HAHAHA fy fan!!! hahhaha, såg det nu... mena såklart mjölk hahahhaha *screwy*

mysglenn
2012-01-04, 21:45
HAHAHA fy fan!!! hahhaha, såg det nu... mena såklart mjölk hahahhaha *screwy*

hehe ja men jag är på skämthumör nu :)

Onigiri
2012-01-04, 22:11
Det jag ville få fram var att ta vad som behagar, var inte rädd för att prova dig fram. En period var det keso och gröt som gällde för min del. Men man blir mer och mer skruvad och lat desto längre man hänger här och desto mer man tränar därav kycklingfilé i gröten numera :) Har vanligtvigts miniyogurt 0.1% med blåbärssmak, helt odödligt. en vassledrink baserad på mjölk över gröten är riktigt opti annars, och riktigt gott för det mesta.

komigen
2012-01-04, 22:18
Det jag ville få fram var att ta vad som behagar, var inte rädd för att prova dig fram. En period var det keso och gröt som gällde för min del. Men man blir mer och mer skruvad och lat desto längre man hänger här och desto mer man tränar därav kycklingfilé i gröten numera :) Har vanligtvigts miniyogurt 0.1% med blåbärssmak, helt odödligt. en vassledrink baserad på mjölk över gröten är riktigt opti annars, och riktigt gott för det mesta.

Okej okej, när du ''gör'' gröten hur gör du då? Jag brukar ta 1,5 dl havregryn med vatten och sen in i mikron. Men funderar på om man byter ut vattnet mot mjölk in i mikron? Kanske blir godare? :O

Xenomore
2012-01-05, 09:04
Jag har börjat köra en tesked/matsked kokosolja + kokosflingor i havregrynsgröten, och sen ett ägg efter halva tiden, blir riktigt gott :) gärna en sked blåbärssylt också.


Sent from my iPPON using Tapatalk👻

Ristretto
2012-01-05, 09:49
Det är för att du inte har salt i gröten som den smakar illa.

Anton Fräs
2012-01-05, 11:50
Havregryn, chokladwhey, kakao, sötningsmedel.

Win.

vicarious
2012-01-05, 12:47
Det är för att du inte har salt i gröten som den smakar illa.

+1, salt är extremt viktigt för att gröten ska bli god.

Nebuchadnezzar
2012-01-05, 13:10
I min familj var det alltid standard att mosa ner banan med en gaffel och blanda det med gröten och sen ha mjölk på det.

Reaper123
2012-01-05, 13:41
Brukar köra x dl havregryn, 1tsk kakao och sedan avsluta med att röra ner 1 dl whey fx choklad.

Smakar gudomligt gott, toppar även ibland med att blanda ner kvarg+funlight om jag nu siktar på rejält med protein & mättnad! ;)

Tacos
2012-01-05, 14:17
Har testat det mesta, men landar alltid tillbaka på:

40g Havregryn
1 rivet äpple
3,5 dl vatten
10g kanel
nypa salt

Blanda allt och koka 5 minuter. Rör om då och då.

Brukar sedan ha en burk kvarg på gröten. Den sträva syrliga smaken från kvargen går perfekt ihop med den söta smaken från äpplet och kanelen.

Pompere
2012-01-05, 14:27
Havregryn, chokladwhey, kakao, sötningsmedel.

Win.

+1

Ifall kaloribudgeten tillåter så brukar jag köra receptet ovan samt att jag kokar upp med mjölk istället för vatten, tillsätter 10-30g smör/lätta margarin och toppar med en matsked jordnötssmör.

Bra skit.

vicarious
2012-01-05, 23:36
Usch, det är inte bra att sitta och läsa gröt-trådar såhär på kvällen. Man blir ju så jävla hungrig *cry*

snickers
2012-01-10, 20:42
Bara jag som älskar äppelmos?

i ett års tid har jag gjort käkat samma frukost utan att tröttnat: havregrynsgröt med äppelmos och rikligt med kanel. Självklart en nypa salt i.
Går inte att slå det!
Blir inte som gröt, det blir ju mer som en efterrätt.
Viktigt: gyllenhammars havregryn och felix äppelmos eller hemlagat

forslund
2012-01-10, 20:48
Bara jag som älskar äppelmos?

i ett års tid har jag gjort käkat samma frukost utan att tröttnat: havregrynsgröt med äppelmos och rikligt med kanel. Självklart en nypa salt i.
Går inte att slå det!
Blir inte som gröt, det blir ju mer som en efterrätt.
Viktigt: gyllenhammars havregryn och felix äppelmos eller hemlagat

Sjukligt gott. Lagar man dessutom gröten med typ 1:1 vatten/havre (i micro) blir det sinnessjukt bra. Blir mer som en kaka som man får bryta loss delar på, men helvete vad gott det är.
Skulle kunna äta upp ett kilo på det sättet i en sittning.

SvingarN
2012-01-10, 21:04
Saltet är som sagt viktigt. Byt ut vattnet du har i gröten mot mjölk, blir mycket godare! Så länge du inte deffar, för då är det rätt onödiga kalorier

komigen
2012-01-10, 21:28
Saltet är som sagt viktigt. Byt ut vattnet du har i gröten mot mjölk, blir mycket godare! Så länge du inte deffar, för då är det rätt onödiga kalorier

Låter bra, ska testa imorn till frukost!

AEB
2012-01-11, 01:15
3dl Havregryn + Banan + blåbär + 2dl minimjölk + 2 dl vatten, mixa ! :D

hehelol
2012-01-11, 09:36
1 dl havegryn
2 dl vatten
Salt
Koka

-- Exakt som man gör vanlig gröt!

Lägg i kylen över natten.

Skär upp på morgonen, stek i smör, ät med jordgubbssylt bara. Son of a b*tch! Blir riktigt jäkla gott!

komigen
2012-01-11, 22:43
Saltet är som sagt viktigt. Byt ut vattnet du har i gröten mot mjölk, blir mycket godare! Så länge du inte deffar, för då är det rätt onödiga kalorier

Körde på mjölk istället för vatten imorse och nu senare på kvällen här! Skit gott! :Virro

Hetz
2012-01-11, 23:29
1 dl havegryn
2 dl vatten
Salt
Koka

-- Exakt som man gör vanlig gröt!

Lägg i kylen över natten.

Skär upp på morgonen, stek i smör, ät med jordgubbssylt bara. Son of a b*tch! Blir riktigt jäkla gott!

This.

SvingarN
2012-01-12, 06:25
Körde på mjölk istället för vatten imorse och nu senare på kvällen här! Skit gott! :Virro

Kul och se :) käkar det just nu också mmmmmm

Owe
2012-01-12, 06:48
1 dl havegryn, 2,5 dl vatten,Salt, halv näve russin och koka.
När den är klar strör jag över kokosflingor och rör ner dom = gott o nyttigt med två ägg till.

MVH
Owe

Tokruska
2012-01-19, 11:11
Du kan ju alltid börja köra på spisen istället för i micron.. 1 dl havregryn 2 dl vatten, lite salt. Kanel och mjölk eventuellt lite äppelmos om du vill lyxa till det ibland.. Göttgött! (Givetvis en kopp kaffe till.. goes without saying!)