handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för muskelökning.


mochdi
2012-01-04, 19:23
Tjena. Jag har gymmat några månader nu och bulkat samtidigt. Jag har kört med proteinpulver som ger en ökad vikt, alltså innehåller mer kolhydrater än protein. Jag är verkligen inte fet men har lagt på mig mer underhudsfett sen jag började gymma. Jag har märkt skillnader muskelmässigt men tyvärr inte så mycket, det är mer att jag har ökat en hel del i vikt och lagt på mig lite mer.

Nu är pulvret slut och jag hade alltså tänkt att börja köra med ett muskelökande kosttillskott istället för viktökande. Jag söker nu eran hjälp. Jag är ute efter ett hyffsat billigt kostillskott eftersom jag inte har så mycket pengar för tillfället. Det får gå på högst 400 kronor. Om ni har kört med något som ni verkligen tyckte hjälpte så länka på bara. Är 16 år :).

Ha det :D

Nebuchadnezzar
2012-01-04, 19:29
Vassle eller EAA?

willtjam
2012-01-04, 19:30
Det enda lagliga tillskottet som ger ökad muskeltillväxt är kreatin.

mysglenn
2012-01-04, 19:34
Du är 16bast, lägg pengarna på något annat.

vicarious
2012-01-04, 19:38
En påse vassle (whey) och en påse kreatin monohydrat. Köp något billigt märke, Kolozzeum Pure Whey kanske. Whey FX och Body Science Whey är två andra prisvärda märken.

Annars är det träna hårt och ät tillräckligt med mat som gäller.

Albin Eriksson
2012-01-04, 19:48
Proteinpulver som föregående talare förslog, wheyprotein företrädesvis.

kettlebellGuden
2012-01-04, 20:06
Det enda lagliga tillskottet som ger ökad muskeltillväxt är kreatin.

Det är det väl ändå högst tveksamt att det faktiskt gör.

willtjam
2012-01-04, 20:20
Det är det väl ändå högst tveksamt att det faktiskt gör.

Hur menar du nu?
Numerous studies have reported beneficial effects including increased muscle mass
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15068829

944RS
2012-01-04, 20:34
Hur menar du nu?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15068829

Är det kreatinet i sig som ger en ökad muskeltillväxt? Eller är det att man eventuellt orkar träna lite hårdare/mer?

willtjam
2012-01-04, 20:37
Är det kreatinet i sig som ger en ökad muskeltillväxt? Eller är det att man eventuellt orkar träna lite hårdare/mer?

Jag är ingen expert, men nog tycker jag att båda spelar en roll.

Evidence from the exercise literature has shown athletes benefit from supplementation by increasing muscular force and power, reducing fatigue in repeated bout activities, and increasing muscle mass.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11356982
Detta är studierna som Guddi refererar till i artikeln om kreatin på träningslära (http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/).

Victuhh
2012-01-04, 20:38
Ta protein hellre än kreatin.. bättre att se till att du får ordentligt av det.

Det säger jag utan vetskap vilken koll du har på din kost, dock.

kettlebellGuden
2012-01-04, 20:42
är förvisso intressantare läsning http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/jphysiol.2006.107359/full än Guddis referens.

:edit:
för övrigt hade jag inte läst den här tidigare och har nu helt ändrat åsikt i frågan.

willtjam
2012-01-04, 20:49
:thumbup:

kettlebellGuden
2012-01-04, 20:56
För att återgå till TS;
Förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein så kan kreatin vara najs, som sagt.. Nu är rätt många non-responders på kreatin så du kanske inte får ut något alls av det.


:thumbup:

Kan ju tillägga att jag tycker Guddis uttalande var för bombsäkert med tanke på referensen han angav. Men det är ju en sidonot.

willtjam
2012-01-04, 21:00
För att återgå till TS;
Förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein så kan kreatin vara najs, som sagt.. Nu är rätt många non-responders på kreatin så du kanske inte får ut något alls av det.




Kan ju tillägga att jag tycker Guddis uttalande var för bombsäkert med tanke på referensen han angav. Men det är ju en sidonot.

Han hade flera, men jag citerade bara två. Nog för att jag inte har läst dom andra, men jag litar på Guddi! *kissass*

kettlebellGuden
2012-01-04, 21:03
Han hade flera, men jag citerade bara två. Nog för att jag inte har läst dom andra, men jag litar på Guddi! *kissass*

Ah ok. Ja då var det en annan sak. Trodde du postade referensen som var aktuell för just det där.

Lita på folk ska man aldrig göra. :smash:


</OT>

mochdi
2012-01-05, 00:39
Tack så mycket för tipsen. Jag fick faktiskt två påsar kreatin med på köpet när jag köpte mitt Gainer Pro. Är det någon som vet hur mycket man ska inta och när? Har aldrig provat det och har knappt kollat på påsarna..

Fredron
2012-01-05, 00:49
Tack så mycket för tipsen. Jag fick faktiskt två påsar kreatin med på köpet när jag köpte mitt Gainer Pro. Är det någon som vet hur mycket man ska inta och när? Har aldrig provat det och har knappt kollat på påsarna..

Kolla på påsarna eller sök på forumet först i fortsättningen.

the_matsson
2012-01-05, 00:59
Tack så mycket för tipsen. Jag fick faktiskt två påsar kreatin med på köpet när jag köpte mitt Gainer Pro. Är det någon som vet hur mycket man ska inta och när? Har aldrig provat det och har knappt kollat på påsarna..

Är det kreatin monohydrat brukar man rekommendera 5 g/dag (av någon anledning helt utan urskiljning på personens kroppsvikt). En tesked kreatin väger 3 g. Om du är extra cool kan du ta några doser extra de första dagarna för att eventuellt snabbare få den uthållighetsökande effekten.

Det spelar ingen större roll när på dagen du tar det. Det absolut smidigaste sättet för mig att komma ihåg att ta mitt kreatin är att helt enkelt slänga i två teskedar när jag bereder min efter-träningsshake. Synd bara att jag kommer helt ur takt med detta när jag dricker mjölk. :/

Sniggel
2012-01-05, 13:31
5g om dagen som sagt, gärna efter träning.

Första veckan rekommenderas ibland upp till 20g per dag fördelat på 4 tillfällen (inte mer än 5g per tillfälle som generell maxdos), för att ladda depåerna och därefter gå över på underhållsdos på 5g/dag.