handdator

Visa fullständig version : Ont i lungorna vid intervallträning


Andy.da.wohoo
2012-01-04, 16:52
Hallåj

Tänkte att jag skulle börja konditionsträning igen för att förbättra konditionen, helt enkelt.

Eftersom jag aldrig varit mycket för längre distanser tänkte jag köra lite intervallträning, första passet idag. Intervallerna jag satsade på var springa upp för en liten backe, gå ner och repetera x 10. Dock efter 4e intervallen när jag skulle gå ner för backen fick jag löjligt ont i lungorna. Kunde inte dra fulla andetag för då kändes det som att lungorna skulle sprängas. Fortsatte passet ändå för jag tänkte att jag strax var klar. Men vid 7e blev jag tvungen att bryta, det gick bara inte.

Vad kan det onda berott på? Sprang ute i ~5grader över noll och vind.

Var det för mycket kall luft i lungorna som var boven i dramat? Eller var det helt enkelt min kondition som var för dålig?

Edit: Röker inte och har aldrig gjort heller. Har inte heller astma.

Oljeblixten
2012-01-04, 16:54
Kall luft i lungorna kan svida, i kombination med att du var relativt otränad konditionsmässigt(antar jag?) kan det ha blivit för mycket.

Jag brukar få ont i lungorna vid hård konditionsträning och framför allt intervaller om jag inte tränat kondis på länge. :)

Everest
2012-01-04, 16:55
Börja med några lugna pass innan du går på hårda intervaller. Du skulle väl aldrig gå in på ett gym och maxa efter ett långt uppehåll? Samma sak med konditionsträning

astrodog
2012-01-04, 16:56
Ja jag känner igen det där kan jag säga. Intervallträning i kyla är tuffa grejer. Några år sen efter jag gjorde riktiga tabatha-intervall (20 max /10 lugnt) i 4 min * 4 set så kunde jag inte andas normalt på 30-40 min efteråt. Satt i trappan och mådde rejält dåligt.

maaherra
2012-01-04, 16:58
Jag skulle säga att du bara är otränad. Har själv sprungit i temperaturer kring 15-20 grader minus utan att uppleva några besvär. Men vi är ju alla olika givetvis hur vi reagerar på kyla, även om jag inte tycker +5 grader är speciellt kallt.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.670812,12.010830

Andy.da.wohoo
2012-01-04, 16:59
Hmm, okej, dålig kondition och kall luft helt enkelt. Synd, har svårt att motivera mig för lugnare konditionspass, men har väll inget val.

Känner att det börjar gå att ta normala andetag nu igen.

maheera, nä jag tycker inte heller +5 är att kalla "kyla". Men det var väll för kyligt för mina lungor helt enkelt.

astrodog
2012-01-04, 17:00
Jag tror inte det är något dåligt sig. Bara bra att shocka kroppen till anpassning, så länge du inte får hjärtattack eller lunginflammation! Men det tror jag inte.......

Andy.da.wohoo
2012-01-04, 17:03
Jag tror inte det är något dåligt sig. Bara bra att shocka kroppen till anpassning, så länge du inte får hjärtattack eller lunginflammation! Men det tror jag inte.......

Det som inte dödar, det härdar ;)

Spetälsk
2012-01-04, 17:06
Hmm, okej, dålig kondition och kall luft helt enkelt. Synd, har svårt att motivera mig för lugnare konditionspass, men har väll inget val.Det är helt normalt efter ett uppehåll. Så är det fö de flesta av oss, har inget med dålig kondis eller kall luift att göra. Går över efter 5-10 pass. Bra idé ändå att starta lugnt.

Spetälsk
2012-01-04, 17:12
Jag tror inte det är något dåligt sig. Bara bra att shocka kroppen till anpassning, så länge du inte får hjärtattack eller lunginflammation! Men det tror jag inte.......Sån skit kan man roa sig med att skriva tills man fått den första skadan. Sen är det inte lika roligt längre.

astrodog
2012-01-04, 18:10
Sån skit kan man roa sig med att skriva tills man fått den första skadan. Sen är det inte lika roligt längre.

Menar du att det är möjligt att få något av det och att det skulle undvikas om man tog det lugnare?

Mala
2013-07-03, 23:00
Spelade fotboll idag (inte spelat på ett väldigt bra tag) och efteråt gjorde det väldigt ont vid höger lunga (insidan av höger bröst) när jag tog tunga andetag. Nu dryga 2 timmar efter så känns det fortfarande när jag tar tunga andetag.

Orkar inte göra en egen tråd så jag postar bara här, någon som har några spontana tankar på vad det kan vara?

Kan f.ö informera om att jag har ansträngningsastma.

maqan
2013-07-04, 18:43
Alveoler i lungorna som ej har nyttjats fullt ut på ett tag, pga begränsad respiratorisk ansträngning, kan ibland smärta en aning när de belastas hårt.

svenbanan
2013-07-04, 18:56
Eller så har du sträckt dig eller gjort illa nåt revben...

tjing
2013-07-04, 20:32
Kan vara något annan än lungan också, någon muskel etc som överansträngts osv. Håller smärtan i sig eller förvärras imorgon, kolla för all del upp det.

Mala
2013-07-05, 00:52
Tackar för svar.

Det som är konstig är att efter jag skrivit kommentaren igår, så kom en smärta smygandes vid M. Teres Major upp (http://1.bp.blogspot.com/-8fG-5dsKviU/UDNJrIz-uLI/AAAAAAAABJ8/AXwK-igz3sc/s1600/anatomi.gif). Nära M. Rhomboideus. Kunde knappt sova, speciellt om jag låg rakt på rygg. Fick ligga på vänster axel. Smärtan har hållit sig hela dagen, speciellt om jag sträcker på höger arm.

Det jag oroar mig för är att det är på den högra sidan av ryggen, går man rakt igenom så kommer man fram till den andra smärtan jag har vid inandning. Jag tror och hoppas på att det inte är någon större grej, men alltid intressant att veta hur och varför.

Alveoler i lungorna som ej har nyttjats fullt ut på ett tag, pga begränsad respiratorisk ansträngning, kan ibland smärta en aning när de belastas hårt.

Jaså, no idea 'bout that

Eller så har du sträckt dig eller gjort illa nåt revben...

Tänkt på det en aning också...

Kan vara något annan än lungan också, någon muskel etc som överansträngts osv. Håller smärtan i sig eller förvärras imorgon, kolla för all del upp det.

Mjo. Jag misstänker lungan eftersom det är nära brösten samt vid inandning som smärta dyker upp. Kan ju vara någon muskel, tror jag säkert