handdator

Visa fullständig version : Liten skvätt vodka under deffen som extra boost?


korros
2012-01-04, 14:49
Fick tipset av en polare att ta några cl vodka under deffen som en extra boost för accelerera viktnedgången. Meningen med det hela var att torka ut kroppen på vätska och detta skulle bli en boost för viktnedgången de efterföljande dagarna. Om jag inte missminner mig läste jag någonting liknande på Grandmaster's blog. Vad säger ni?

StarkaUlf
2012-01-04, 14:51
Man blir uttorkad av alkohol, ja. Ser däremot ingen poäng i det. Meningen med viktnedgång är väl att bli av med fett, inte med vatten? Du lär ju ändå få tillbaka samma mängd vatten inom 1-2 dagar.

vicarious
2012-01-04, 15:04
Meningen med viktnedgång är väl att bli av med fett, inte med vatten? Du lär ju ändå få tillbaka samma mängd vatten inom 1-2 dagar.

+1. Låter helt onödigt.

I Pumping Iron så tror jag byggarna pratar om att dricka lite alkohol innan tävling för att bli hårdare men det är ju en helt annan femma.

prOtotype
2012-01-04, 15:07
Det kan vara användbart. Om du är säker på att du har legat på ett passande underskott så kan det vara så att du har sk water retention. Att kroppen av olika anledningar håller extra vätska. Det kan ju påverka ens psyke rätt hårt när man begränsar sitt kcalintag och kämpar vidare i deffen och inte ser någon förändring.
Prova att ta en shot (ca 5cl) ren sprit innan sänggående.

Det finns ingen poäng att göra detta ofta eller utan misstanke om water retention.

benacii
2012-01-04, 15:41
basta?

Langster
2012-01-04, 15:57
Nej.
Vätskebrist hämmar fettförbränningen så i syfte att ge fettförbränningen en boost så är det totalt värdelöst. Finns ingen bra anledning att tömma kroppen på vätska annat än om man ska tävla.

Äter man regelbundet och likartat så jämnar sig vätskebalansen ut sig i längden. Har man av någon anledning lagt på sig extra vätska så är det bara att gå tillbaka till sina normala rutiner.

joasimo
2012-01-04, 15:59
Haha vilka ideer vissa har alltså, har du tänkt toppa formen varje dag eller? :D Som alla andra har sagt finns det ingen anledning att ta en stänkare.

korros
2012-01-05, 12:31
Nej.
Vätskebrist hämmar fettförbränningen så i syfte att ge fettförbränningen en boost så är det totalt värdelöst. Finns ingen bra anledning att tömma kroppen på vätska annat än om man ska tävla.

Äter man regelbundet och likartat så jämnar sig vätskebalansen ut sig i längden. Har man av någon anledning lagt på sig extra vätska så är det bara att gå tillbaka till sina normala rutiner.

Jag var under illusionen att om man kunde bli av med vätska så skulle det bli lättare att bränna fett också. Lite som att fettet och vatttnet var en enda sörjig gegga och om man fick bort vattnet skulle det bli svårare för fettet att hålla sig kvar på något sätt. Men det är alltså helt tvärt om. Bra att få det svart på vitt!