handdator

Visa fullständig version : Hur ska man träna för att satsa på volym?


Testarozza
2012-01-04, 12:31
Hej, tycker jag är väldigt liten på gymmet och undrar hur man får volymen alla snackar om? Jag kör nästan 10reps på varje övning, vissa övningar mer, men kör ändå tungt för mig tycker jag.

På t.ex biceps kör jag 12 reps (ökar med ett mer varje gång) på 25 kilo, sen kör jag 5 reps på 35 med ganska mycket fusk haha. Hur ska man göra för att få volym?

willtjam
2012-01-04, 12:33
Det tar längre tid än ett halvår att bli stor.

Testarozza
2012-01-04, 12:53
Jag vet. Men finns skitmånga starka på mitt gym som tränat länge som fortfarande är liten som en nybörjare ;D men tack för svaret.

SteelPulse
2012-01-04, 12:58
Bästa sättet att få volym är att testa fouumets sökfunktion.

Aaarnold
2012-01-04, 13:08
Ehm..sluta kör med fusk, satsa på att få Kontakt.
Jag har tränat i 11 månader snart och jag har inte ens rört 35 kg´s hantlarna. Det är alldeles för tungt för både mig och dig som inte ens tränat länge. Prova det här.
10 uppvärmning
12,5 uppvärmning
15 arbetsset
17,5 arbetsset

Kör dropset, pyramidset, övningar du inte ens tänkt på. Lågrep/fler set, högrep/färre set. Vet inte, prova dig fram och se vad som funkar bäst.

Ställ dig mot en vägg å kör, då blir det inget sving hit och dit..

Fredron
2012-01-04, 13:11
Högreps = Hypertrofi = Volym.
Lågreps = Styrka.

Sen får du nog se till att äta mer också, du kan inte bara träna dig till att bli stor. Du måste ge kroppen extra energi så att den kan växa också.

Nebuchadnezzar
2012-01-04, 13:13
Ehm..sluta kör med fusk, satsa på att få Kontakt.
Jag har tränat i 11 månader snart och jag har inte ens rört 35 kg´s hantlarna. Det är alldeles för tungt för både mig och dig som inte ens tränat länge.



Tycker han att han är liten är det nog skivstångscurls han snackar om - en övning som, om jag förstått det rätt, är rätt bra att fuska lite smått i och fläska på med extravikt istället.

Aaarnold
2012-01-04, 13:30
Aha.. är helt jävla borta i skallen, tyckte det stod hantlar någonstans.
Ja..äter du bra då? Jag åt skit kasst när jag tyckte jag stod still..

prOtotype
2012-01-04, 13:44
Hej, tycker jag är väldigt liten på gymmet och undrar hur man får volymen alla snackar om? Jag kör nästan 10reps på varje övning, vissa övningar mer, men kör ändå tungt för mig tycker jag.

På t.ex biceps kör jag 12 reps (ökar med ett mer varje gång) på 25 kilo, sen kör jag 5 reps på 35 med ganska mycket fusk haha. Hur ska man göra för att få volym?

Om du är nybörjare så gå på ett nybörjarschema som Stronglifts 5x5 eller starting strength och ät ordentligt.
Oavsett om du senare vill köra pumpträning eller styrketräning så behöver du ha en viss grund att jobba ifrån.

willtjam
2012-01-04, 14:15
Tänk dig att du är betonggrunden till ett hus: basövningar bygger då själva huset med väggar, tak, etc., och inte förrän allting är klart så kan du börja möblera och inreda med hjälp av isoleringsövningar. ;)

Wessen
2012-01-05, 03:01
Hur har du delat upp muskelgrupperna? Jag tror du skulle dra mest nytta av att köra ett helkroppsprogram. Att köra genom hela kroppen 3 gånger i veckan med en övning per muskelgrupp tror jag är fördelaktig i synnerhet för nybörjare, då varje muskel tränas 3 ggr i veckan istället för till exempel 1 ggr/vecka om man kör en 5-split.
Typiskt nybörjare är att de inte törs köra de tyngsta basövningarna som benböj och marklyft. Övningar jag tycker funkar bäst i ett helkroppsprogram är bänkpress, militärpress, benböj, skivstångsrodd och benpress. Vissa tycker att man inte behöver köra särkilda övningar för t ex biceps, triceps och kappmuskeln(traps). Själv brukar jag alternera med att köra biceps vartannat pass och likadant med triceps.

Antalet reps brukar jag variera från övning till övning beroende hur jag känner att musklerna svarar, men ungefär 8-12 reps på varje övning och då kör jag oftast 3 set på varje övning förutom på mindre muskelgrupper t ex biceps och vader där jag oftast siktar på 2 set.

Tänk på att köra tungt och hårt men om du t ex satsar på failure på varje set kommer du inte bygga muskler lika fort, för det kommer bli problem med återhämtningen.

I länken har du ett ganska hyfsat exempel: http://www.bodybuilding.com/fun/iovate5.htm

Victuhh
2012-01-05, 03:05
Du blir stor av mat :) sen tränar du också = fintfint, ett par månader kommer göra undervärk med dessa riktlinjer ska du se

Clabben
2012-01-05, 03:09
Alltså så jäkla stor skillnad är det inte genom att träna för styrka som volym, skillnaden för mig är att jag försöker bli stark i många övningar istället för de 3 stora.

En person som är stor, är stark också.

frong
2012-01-05, 04:16
En person som är stor, är stark också.

Men är en stark person alltid stor?

Ät mycket, träna hårt, då blir du större och större. End of discuss, sedan finns det ju självklart många som förespråkar TUT samt mer reps för volym men det kan man börja kolla på när man fått ordning på resten tycker jag.

givduL
2012-01-05, 21:13
Högreps = Hypertrofi = Volym.
Lågreps = Styrka.



Om man ser till att med ett ända passa maximera hypertrofi ja. Vad som i längden skulle innebära maximal hypertrofi är betydligt svårare att svara på. Det kan varken du eller jag göra.. Eller någon annan heller för den delen