handdator

Visa fullständig version : Bra mat under en dag/vecka Hjälp !


Shoyan
2012-01-04, 00:59
Detta kan vara lite jobbigt men skulle någon kunna skriva en bra matplan för en hel dag eller vecka, jag menar vad jag ska äta och när jag ska äta. Behöver hjälp med detta eftersom att jag kan absolut inget om mat och har inget fantasi.
Är lite längre än 170 cm och väger runt 65 tror jag (iallafall inte smal och inte tjock iheller, lite under medelvikt skulle jag tro. Är 16 år snart så kommer växa mer.
Äter ingen Gris och pengar är inget problem. Gillar inte tonfisk så mycket men om det är måste så kan jag få i mig det på något sätt.
Godis, läsk, chips och annat skit kan jag utan problem hålla mig ifrån helt om det behövs.

Som träning kommer jag bara köra mage tills jag får en fin six pack antar att det blir hela vägen till sommaren.
Kommer gymma 3 gånger i veckan samt träna fotboll 2-3 gånger i veckan (matcher när säsongen börjar också).
Kör nu crunches på följande sätt : 12 x 5 samt 2,5 kg vikt kommer öka kanske varje månad eller bör jag öka vikten vid varje vecka eller efter 2 veckor ?
Vid varje crunch så stannar jag lite extra länge där var det är jobbigast under en stund.

Skulle varit riktigt glad om någon skulle kunna hjälpa mig !

Fredron
2012-01-04, 01:03
Om du inte har någon fantasi så skaffa en kokbok och laga recept som låter gott.
Eller så kan du söka på skolmat, så tar du och kopierar det de äter, bara hitta recept online på hur man tillagar.

För att få fram magrutor hamnar det främst som att ha lite kroppsfett.

Victuhh
2012-01-04, 01:34
Som träning kommer jag bara köra mage tills jag får en fin six pack antar att det blir hela vägen till sommaren. hehe, kör hårt. I slutet handlar det om att vara smal och låg fettprocent. Sen tycker jag själv det inte är snyggt att ha rutorna för att man är smal samtidigt som man har trådarmar.

Shoyan
2012-01-04, 13:47
hehe, kör hårt. I slutet handlar det om att vara smal och låg fettprocent. Sen tycker jag själv det inte är snyggt att ha rutorna för att man är smal samtidigt som man har trådarmar.

Är detta bra mat ?

Klockan 7 : Havregrynsgröt med en glas mjölk

Klockan 9 : En bulle med juice

Klockan 11 : Skollunch dvs kyckling/kött med ris eller potatis eller något sådant, och grönsaker.

Klockan 15:00 : Proteindricka med frukt.

16-17:30 : Träning : Joggar 30 min och sedan går jag i ungefär 10 min. Gör Chrunches med vikt och tränar mina ljumskar ( har problem med dom).

18:00 Proteindricka.

19-20:00 promenera ute i högt tempo
21:00 Havregryns gröt med mycket vatten att dricka.

MtotheM
2012-01-04, 14:09
Är detta bra mat ?

Klockan 7 : Havregrynsgröt med en glas mjölk

Klockan 9 : En bulle med juice

Klockan 11 : Skollunch dvs kyckling/kött med ris eller potatis eller något sådant, och grönsaker.

Klockan 15:00 : Proteindricka med frukt.

16-17:30 : Träning : Joggar 30 min och sedan går jag i ungefär 10 min. Gör Chrunches med vikt och tränar mina ljumskar ( har problem med dom).

18:00 Proteindricka.

19-20:00 promenera ute i högt tempo
21:00 Havregryns gröt med mycket vatten att dricka.

Allt handlar om mängder om du vill få fram sexpacket.

Shoyan
2012-01-05, 00:11
Allt handlar om mängder om du vill få fram sexpacket.

okej hur mycket minus ska man ligga ungefär ?
Bränner typ 350-400 på Joggningen sen vet jag inte hur mycket på gåendet, går i högt tempo i 1 timme per dag förutom på 1 vilodag.
Sedan så har jag hört att man bränner även mer kalorier under sömnen när man har tränat. Plus på det så spelar jag fotboll.
Tänkte gymma 3 ggr i veckan.

Hur mycket av varje sak som jag nämnde borde jag äta ?
Kan inte räkna kalorier så bra så snälla hjälp mig

Tack

AdrianP
2012-01-05, 00:55
Hur mycket av varje sak som jag nämnde borde jag äta ?
Kan inte räkna kalorier så bra så snälla hjälp mig

Tack

Så mycket/lite att du går ner i vikt.

Camgbg
2012-01-05, 01:30
Klockan 7 : Havregrynsgröt med en glas mjölk
21:00 Havregryns gröt med mycket vatten att dricka.

Mycket gröt blir det. Kokt ägg, äggröra, räkor, keso, omelett, filmjölk... istället?
Finns mycket idéer på google.

Räkna kcal är inte så jobbigt som man kan tro. Men orkar du inte, så skriv upp mängderna du äter, och går du inte ner i den takt du tänkt dig så minskar du på mängden mat tills du gör det.

Victuhh
2012-01-05, 03:11
Är detta bra mat ?

Klockan 7 : Havregrynsgröt med en glas mjölk

Klockan 9 : En bulle med juice

Klockan 11 : Skollunch dvs kyckling/kött med ris eller potatis eller något sådant, och grönsaker.

Klockan 15:00 : Proteindricka med frukt.

16-17:30 : Träning : Joggar 30 min och sedan går jag i ungefär 10 min. Gör Chrunches med vikt och tränar mina ljumskar ( har problem med dom).

18:00 Proteindricka.

19-20:00 promenera ute i högt tempo
21:00 Havregryns gröt med mycket vatten att dricka.

snackar vi fortfarande magrutor eller massa?

Om rutor: tricket är ligga på kaloriminus, som du vet använder kroppen mat som energi, för att få fram magrutorna (som alla har) ska du äta mindre än du stoppar i dig, dvs Kaloriminus. Då kommer du gå ner i fettprocent (och antagligen tappa lite muskler också, tricket är att göra viktnedgången långsam - då tappar du minimalt muskelmassa)

Om massa: Kaloriplus, söker du nu. Med kaloriplus kommer du öka i kroppsvolym med fett och muskler.

Glömde säga att för muskelökning måste du tillföra protein.

MtotheM
2012-01-05, 03:25
okej hur mycket minus ska man ligga ungefär ?
Bränner typ 350-400 på Joggningen sen vet jag inte hur mycket på gåendet, går i högt tempo i 1 timme per dag förutom på 1 vilodag.
Sedan så har jag hört att man bränner även mer kalorier under sömnen när man har tränat. Plus på det så spelar jag fotboll.
Tänkte gymma 3 ggr i veckan.

Hur mycket av varje sak som jag nämnde borde jag äta ?
Kan inte räkna kalorier så bra så snälla hjälp mig

Tack

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

En väldigt bra start är att läsa denna tråd.

Holabandola
2012-01-05, 08:58
Frukosten tycker jag är viktigast, då ska du fylla upp kroppen med näring och energi, så du ligger på överskott resten av dagen och kan bygga och övriga mål blir bara till att fylla på överskottet.

Min frukost ser ut såhär och är rätt opti tycker jag.(havre i någon form är nog bäst)

Fil med havremusli, pumpafrön och russin i filen.
Två ägg
Ett glas Juice
En prottedrink
En banan.

Det känns som en bra start.
Sen resten av målen är lite blaha blaha tycker jag.
Bara det innehåller, protein, kolhydrat med näring i (dvs icke raffinerad fullkorn eller rotfrukt) samt någon grönsak (lite fett på grönsaken är smart, då får du loss de fettlösliga vitaminerna bättre) och ta som vana att avsluta varje mål mat med en frukt.

Ät minst 4 mål om dagen anser jag.

Fishtank
2012-01-05, 10:10
Frukosten tycker jag är viktigast, då ska du fylla upp kroppen med näring och energi, så du ligger på överskott resten av dagen och kan bygga och övriga mål blir bara till att fylla på överskottet.

Min frukost ser ut såhär och är rätt opti tycker jag.(havre i någon form är nog bäst)

Fil med havremusli, pumpafrön och russin i filen.
Två ägg
Ett glas Juice
En prottedrink
En banan.

Det känns som en bra start.
Sen resten av målen är lite blaha blaha tycker jag.
Bara det innehåller, protein, kolhydrat med näring i (dvs icke raffinerad fullkorn eller rotfrukt) samt någon grönsak (lite fett på grönsaken är smart, då får du loss de fettlösliga vitaminerna bättre) och ta som vana att avsluta varje mål mat med en frukt.

Ät minst 4 mål om dagen anser jag.

Han tänker deffa
Inte bulka...

Shoyan
2012-01-05, 13:42
snackar vi fortfarande magrutor eller massa?

Om rutor: tricket är ligga på kaloriminus, som du vet använder kroppen mat som energi, för att få fram magrutorna (som alla har) ska du äta mindre än du stoppar i dig, dvs Kaloriminus. Då kommer du gå ner i fettprocent (och antagligen tappa lite muskler också, tricket är att göra viktnedgången långsam - då tappar du minimalt muskelmassa)

Om massa: Kaloriplus, söker du nu. Med kaloriplus kommer du öka i kroppsvolym med fett och muskler.

Glömde säga att för muskelökning måste du tillföra protein.

Hur mycket ska man ligga minus då för bästa resultat ?

Fredron
2012-01-05, 13:44
Hur mycket ska man ligga minus då för bästa resultat ?

Man brukar rekommendera -500kcal/dag. Dock är det nästintill omöjligt att veta exakt hur mycket man förbrukar, och en hel del jobb att räkna ut exakt hur mycket man får i sig per dag.

Testa dig fram, händer inget första veckan så ät lite mindre och fortsätt så tills något händer.

Holabandola
2012-01-05, 14:26
Han tänker deffa
Inte bulka...

Korkat....