handdator

Visa fullständig version : Behöver en billig pendlarbil... tips?


Benny01
2012-01-03, 22:23
Tänkte köpa nån liten sketbil för att pendla till jobbet. Sisådär 50-80 HK blir lagom så den nästan inte dricker någonting.

Kan lägga upp till 20 papp men väl där uppe så svider det ändå om skräpet brakar.

Lägger helst runt 10k, då kan man ta smällen att den kanske ramlar ihop.

Kikar febrilt på blocket men hittar ingenting särskilt givet. Någon som vet ett - vettigt - ställe att köpa någon sådanhär bil i GBG? Alltså bilhandlare. Finns 4000 turkhandlare som fullständigt blåser folk och sånt orkar jag inte med. Tänkte mer på nån som faktiskt bryr sig lite om rykte och dylikt :)

Annars tar ja gärna emot tips och erfarenheter av småbilar av dessa slag!

Hitintills har jag främst tittat på följande modeller:

Ford Fiesta
Ford escort
Nissan micra
VW Golf
VW Polo
Renault Clio

Tack på förhand!

Spartansk
2012-01-03, 22:28
Hade en Toyota Corolla från -85 i tre månader som funkade hyfsat. Lite svår att starta ibland bara.

Kallsone
2012-01-03, 22:32
Toyota Camry ska va sjukt bra bil. Driftsäker!

Jag själv hade nyligen en vw Vento -94 som jag betalade 6000 för. Den funkade jävligt bra.

Jag har dålig erfarenhet av Ford och Renault. Jag hade kikat på VW golf och polo, nissan micra, toyota corolla och camry.

spoonchest
2012-01-03, 22:34
Jag tror jag vet någons s40 som kommer att droppa i pris ganska snart.

MathiasF
2012-01-03, 22:36
En polare rullar fram i en hyundai accent från 90-talet.
Den går som tåget, sakta men den kommer fram.
drar 0,75 på full gas och det enda som har pajjat är en spricka i behållaren för spolarvätska.

Håll dig undan Ford, bara bekymmer.

Jag tror jag vet någons s40 som kommer att droppa i pris ganska snart.

haha

petersson
2012-01-03, 22:43
Nån dieselmercedes från slutet på 80-talet eller början på 90-talet kanske? Då åker du ju fint :)

tjabon
2012-01-03, 22:59
Saab 900 eller 9-3.
Mycket bil för pengarna.
Lättmekad.
Bra med reservdelar.

panzerpig
2012-01-03, 23:04
hade en micra som förstabil, köpte den för 9000 och det var aldrig nått strul med den. livsfarlig att krocka med dock. andra generationen ska vara säkrare.
denna kanske (http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Micra_1_3_Nybes__7500Mil__0kr_kontant_37929 119.htm?ca=15&w=1)? ser fräsch ut

Annars är mitsubishi colt en lite bortglömd bil. väldigt pålitliga.

Spettet
2012-01-03, 23:22
Har en polare som ska sälja sin Vw golf 2 CL 1,8i. Intresserad?

Benny01
2012-01-04, 21:07
Tack för svaren. Direkt erfarenhet är alltid bra. Jag lyckas faktiskt inte hitta något vettigt. Detta blir typ 6e bilen så jag brukar ändå lyckas hitta bra köp. Verkar lite torrt på marknaden eller så är det för att jag letar efter en så besinsnål bil kanske...


Har en polare som ska sälja sin Vw golf 2 CL 1,8i. Intresserad?

Golf 2 är väl lite tveksamt. Vad ville han ha och har han någon annons ute?

Benny01
2012-01-04, 21:08
hade en micra som förstabil, köpte den för 9000 och det var aldrig nått strul med den. livsfarlig att krocka med dock. andra generationen ska vara säkrare.
denna kanske (http://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Micra_1_3_Nybes__7500Mil__0kr_kontant_37929 119.htm?ca=15&w=1)? ser fräsch ut

Annars är mitsubishi colt en lite bortglömd bil. väldigt pålitliga.

Väldigt bra pris. Den hade man kunnat ha riktigt länge förhoppningsvis. Dock känns 20 papp för en hundkoja lite tråkigt. Jag är lite tveksam på hur länge jag kan med att behålla en sån här bil.

Funderar på att kika på något lite snyggare men ändå någorlunda bensinsnålt...

Fishtank
2012-01-04, 21:21
En polare rullar fram i en hyundai accent från 90-talet.
Den går som tåget, sakta men den kommer fram.
drar 0,75 på full gas och det enda som har pajjat är en spricka i behållaren för spolarvätska.

Håll dig undan Ford, bara bekymmer.



haha

Konstigt, pappa har pendlat i en Mondeo i närmare 10000 mil utan jobb förutom oljebyten.

Till TS, vad är går billigt för dig?
Hur långa sträckor snackar vi om?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mela
2012-01-04, 21:24
Har en Ford Fiesta -02.
Fungerar alldeles utmärkt. Startar hur lätt som helst oavsett hur kallt det är. Drar 0.6 med min körning (mycket korta sträckor, köer och stadstrafik).
Gått ca 12500 och klarade besiktningen nu utan anmärkning.

Men jag vet inte vart du kan köpa någon så detta inlägget var väl värdelöst :/

Kappman
2012-01-04, 21:44
Mazda och Toyota verkar generellt sett tuffa på längre (maskinmässigt) än de flesta andra. Karosserna på de lite äldre exemplaren rostar dock mer än de flesta andra, men det kanske inte är något större problem. Hittar du en välskött liten Micra eller Corolla så har du troligen en bil som rullar hyffsat problemfritt.

Ford, Opel, Renault, Citroen och Peugot i den prisklassen skulle jag inte ta i med tång. Fy f-n sicket smeck.

Spettet
2012-01-04, 21:56
Golf 2 är väl lite tveksamt. Vad ville han ha och har han någon annons ute?

Hon vill ha ca 7-8 tusen för den.

_slipknot1_
2012-01-04, 22:08
Join ze Polo club!

TREX
2012-01-04, 22:12
Hon vill ha ca 7-8 tusen för den.

Sen får han ju byta koppling på den också.

HVR
2012-01-04, 22:19
Jag stod för ett gäng år sedan i precis samma sits som du, det blev till slut en Mitsubishi Lancer 1.3 GLX. Skitbra bil på alla håll och kanter faktiskt. Drar väl runt 0,65, byggd som en riktig bil (till skillnad från polo, micra, c1, ect), billig service, ser hyggligt modern ut, OK utrustade så som AC, ABS, c-lås, elektriska hissar mm. För två år sedan sålde jag min '00a med 11k mil på mätaren för 26,000, så du kan nog hitta en liknande idag för runt 20lappen.

Toyota är ju också skitbra bilar (har haft en corolla själv) men problemet med dem är att alla VET att det är evighetsmaskiner vilket också medför ett väldigt högt andrahandsvärde. Jag skulle vilja påstå att min lancer var precis lika "bra" som min corolla fast skulle jag köpa en corolla av samma årsmod med samma utrustning skulle jag nog ha fått ge 30-40% mer än för lancern.

Edit; Med lite prut -> http://www.blocket.se/lund/Mitsubishi_Lancer_GLX___6351mil___24_000___3737996 7.htm?ca=23_11&w=3

krappen
2012-01-04, 22:31
Hade en mitsubishi carisma -96 som jag köpte för 11000 av en granne, startade i alla väder, drog runt 0.7-0.8 liter/milen, bekväm och lättkörd bil som inte såg helt förjävlig ut heller. Den rostade dock ganska mycket vid dörrarna, stötdämparna samt underredet. Höll i ett par år och var helt klart värd pengarna.


Hittade en på blocket här nu som ser precis ut som min gjorde.

http://www.blocket.se/orebro/Mitsubishi_Carisma_S_1_8___AC_37990298.htm?ca=23_1 1&w=3

Dennis93
2012-01-04, 22:36
Eftersom du vill ha billig bil och gärna hos handlare kan jag flika in med att de inte behöver lämna garanti på bilen om den kostar under 15000kr så kostar en bil 14900kr bör man nog kolla noga.

Kallsone
2012-01-04, 22:49
Eftersom du vill ha billig bil och gärna hos handlare kan jag flika in med att de inte behöver lämna garanti på bilen om den kostar under 15000kr så kostar en bil 14900kr bör man nog kolla noga.

Bilhandlare behöver väl inte lämna garanti öht?

Spettet
2012-01-04, 22:59
Sen får han ju byta koppling på den också.

Varför*screwy* Går felfritt i lådan och motor. Enda felen är att ett avgasfäste har gått sönder och så är skärmkanterna lite rostiga.

Kallsone
2012-01-04, 23:04
Varför*screwy* Går felfritt i lådan och motor. Enda felen är att ett avgasfäste har gått sönder och så är skärmkanterna lite rostiga.

Alla tjejkörda bilar måste byta koppling... i vissa fall växellåda också.

MathiasF
2012-01-05, 00:36
Bilhandlare behöver väl inte lämna garanti öht?

När du köper av ett företag så gäller konsumentköpslagen, den måste fungera vid köp och dolda fel som har funnits vid köp ska även åtgärdas om jag inte har helt fel för mig.

TREX
2012-01-05, 06:09
Varför*screwy* Går felfritt i lådan och motor. Enda felen är att ett avgasfäste har gått sönder och så är skärmkanterna lite rostiga.

Den var väl tjejkörd? Tänkte eftersom du skrev "Hon".

;)

Fishtank
2012-01-05, 07:27
När du köper av ett företag så gäller konsumentköpslagen, den måste fungera vid köp och dolda fel som har funnits vid köp ska även åtgärdas om jag inte har helt fel för mig.

Gäller även vid privatköp...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hahavaffan
2012-01-05, 07:37
Gäller även vid privatköp...

Sent from my GT-I9100 using TapatalkJupp, fast då gäller KöpL, inte KKL. Sen finns det även undersökningsplikt vid privatköp, som inte finns (om det inte avtalats) vid konsumentköp.

delta_mats
2012-01-05, 08:35
Du lär ju få bra mycket bättre bil om du köper privat än hos handlare för det priset. Dessutom, hos handlare så har du inte särskilt lång garanti ändå.

Är det enda kravet billig i drift finns en drös med bilar. Eftersom du har en snål budget anser jag inte att du ska leta efter något särskilt märke, utan leta efter en bil som verkar vara i gott skick, detta är betydligt viktigare på en sån gammal och "skruttig" bil.

petersson
2012-01-05, 08:40
Mazda och Toyota verkar generellt sett tuffa på längre (maskinmässigt) än de flesta andra. Karosserna på de lite äldre exemplaren rostar dock mer än de flesta andra, men det kanske inte är något större problem. Hittar du en välskött liten Micra eller Corolla så har du troligen en bil som rullar hyffsat problemfritt.

Ford, Opel, Renault, Citroen och Peugot i den prisklassen skulle jag inte ta i med tång. Fy f-n sicket smeck.

Ja min Mazda 626 från -92 kom upp i 38 000 mil och gick fortfarande bra i motorn och växellådan.

delta_mats
2012-01-05, 08:49
Här är några alternativ.

http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Focus_1_6_5dr__100hk__Billig_i_drift_37972710 .htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Seat_Toledo__Nyskatt__Bes__till_2012_11__FIN_37874 219.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Seat_Ibiza_1_4_Stella_37707875.htm?ca=15&w=1

Slartibartfast
2012-01-05, 09:22
Jag har haft en Polo från 96 och har nu en Golf från 06. Båda är alldeles ypperliga pendlarbilar. Älskar min Golf! *cupid*

pragmatist
2012-01-05, 09:45
I småbilssegmentet gäller följande:

Totalekonomi: Toyota Yaris
Driftssäkerhet: Toyota Yaris
Krocksäkerhet: Toyota Yaris
Allmän trevlighet: Toyota Yaris

Tyvärr en tjejbil men man kan inte få allt. Svår att hitta under 25-30k, men å andra sidan får man i stort sett tillbaks pengarna när man säljer den vidare.

Benny01
2012-01-10, 07:32
Hittar fan ingenting!!

Detta blir min nionde bil om jag inte minns fel och de brukar aldrig ta såhär lång tid! Va händer?!

drakfelt
2012-01-10, 08:35
Lånar tråden lite. Kör 90% stadstrafik så nu är jag rätt säker på jag vill ha en av trillingarna aygo/107/c1.

Fastnat för aygon då den är snyggast och har bäst andrahandsvärde men det finns också färre exemplar så den är svår att få tag på beg. Ingen större förlust att gå på fransoserna istället? Är ju trots allt "samma" bil.

För övrigt: budget 50-60k


Postat via en mobil enhet

Benny01
2012-01-10, 08:38
Lånar tråden lite. Kör 90% stadstrafik så nu är jag rätt säker på jag vill ha en av trillingarna aygo/107/c1.

Fastnat för aygon då den är snyggast och har bäst andrahandsvärde men det finns också färre exemplar så den är svår att få tag på beg. Ingen större förlust att gå på fransoserna istället? Är ju trots allt "samma" bil.

För övrigt: budget 50-60k


Postat via en mobil enhet

Var jättenära på att köpa en splitterny aygo en gång för några årsedan. Ja säger bara, kör den först. Det är så sinnessjukt kass interiör och körkänslan är riktigt usel.

Visst är det toyota men de allra minsta går på sin höjd 15k mil oavsett märke.

Det finns givetvis anledningar till att de där är så mycket billigare.

Sen så går det inte att åka mer än 2 i den "typ".

delta_mats
2012-01-10, 08:39
Hittar fan ingenting!!

Detta blir min nionde bil om jag inte minns fel och de brukar aldrig ta såhär lång tid! Va händer?!

Kollade du länkarna jag skickade förut?
Vad var bra och dåligt med dessa bilar?

drakfelt
2012-01-10, 08:43
Var jättenära på att köpa en splitterny aygo en gång för några årsedan. Ja säger bara, kör den först. Det är så sinnessjukt kass interiör och körkänslan är riktigt usel.

Visst är det toyota men de allra minsta går på sin höjd 15k mil oavsett märke.

Det finns givetvis anledningar till att de där är så mycket billigare.

Sen så går det inte att åka mer än 2 i den "typ".

Har kört en hel del i både 107an och aygon och jag förstår precis vad du menar, samtidigt som det spelar mig mindre roll då jag bara kör korta sträckor (lat som man är..)

Och för de pengarna jag lägger får jag en bil som gått runt 5k mil vilket betyder att den "håller" 'i 10'000 mil till enligt din teori, vilket jag tycker är helt OK


Postat via en mobil enhet

Benny01
2012-01-10, 08:58
Kollade du länkarna jag skickade förut?
Vad var bra och dåligt med dessa bilar?

Polaren har en ford focus som han ärvde och på 14k mil har han problem konstant med den.

25k kändes därför ointressant... Dessutom kändes det rätt så dyrt för så många mil.

Seat har en annan polares familj haft och de hade sinnessjukt mycket problem med den och den var skrotfärdig vid 17k mil. Riktigt skräp enligt dem.


Men visst dom e rätt snygga och man får en fräsh bil för dom pengarna. Skall kolla seat lite mer kanske. Egentligen känns det tråkigt att lägga 20k på en trött seat men ja vet inte riktigt. Det positiva bortsett från VW motorn i nyare modeller är väl egentligen att man får en hyffsat snygg bil för pengarna.

delta_mats
2012-01-10, 09:10
Stirra dig inte blind på vilka fel kompisar haft med bilar etc, kan ju vara så att bilen misskötts, ej servats mm.
Titta efter bilar med servicebok, eller annan dokumenterad service, finns ju de som gör den mesta servicen själv också.

Sen tror jag inte du kan vara så petig när du har en så snäv budget. Kan ju vara så att du vill ha för mycket för den peng du är beredd att lägga upp.

Benny01
2012-01-10, 09:12
Stirra dig inte blind på vilka fel kompisar haft med bilar etc, kan ju vara så att bilen misskötts, ej servats mm.
Titta efter bilar med servicebok, eller annan dokumenterad service, finns ju de som gör den mesta servicen själv också.

Sen tror jag inte du kan vara så petig när du har en så snäv budget. Kan ju vara så att du vill ha för mycket för den peng du är beredd att lägga upp.

Jo det är väl egentligen sant. Hur är det med reservdelar till seat då? Jag brukar pilla och fixa rätt mycket själv. Kan jag hoppa in på biltema och hitta det mesta? Känns inte så...

kjistoffer
2012-01-10, 09:17
En Seat arosa är det du ska ha.
Billig bil att köra, äga och inte mycket som kan krångla.

http://www.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa_38057218.htm?ca=15&w=1

Edit: VW lupo är samma bil, men eftersom det sitter VW-emblem på så blir det oftast lite dyrare med allt.

delta_mats
2012-01-10, 09:23
Jo det är väl egentligen sant. Hur är det med reservdelar till seat då? Jag brukar pilla och fixa rätt mycket själv. Kan jag hoppa in på biltema och hitta det mesta? Känns inte så...

Vet faktiskt inte hur det är med reservdelar till Seat på biltema, men du kan ju kika lite snabbt hur utbudet ser ut.

Kolla som sagt annars efter lite äldre bilar, stirra dig inte blind på småbilar heller. Finns flera lite större bilar som går billigt också, med 1,6-1,8l motor kör många runt 0,6-0,7l/m blandat.

panzerpig
2012-01-10, 09:26
En Seat arosa är det du ska ha.
Billig bil att köra, äga och inte mycket som kan krångla.

http://www.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa_38057218.htm?ca=15&w=1

Edit: VW lupo är samma bil, men eftersom det sitter VW-emblem på så blir det oftast lite dyrare med allt.

Fast då kan han ju tex köpa denna: http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Lupo_nybes_nyservis_1_4_38018921.htm?ca =15&w=1
3 år yngre, inte så mycket dyrare?
Kollar du nått på bilsmart.se? Där kan du se besiktningsstatistik. Även om det inte säger allt så har man lite koll iaf.
http://bilsmart.se/2313_volkswagen_lupo_1_0_2001

Börje H
2012-01-10, 09:29
Finns flera lite större bilar som går billigt också, med 1,6-1,8l motor kör många runt 0,6-0,7l/m blandat.

Precis. En välskött A4 tex är ju rena lyxbilen för en billig peng :)
Ex på en 1.8 oturbo:
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A4_1_8_37932005.htm?ca=1_9&w=3

Det beror ju förvisso på hur mycket man värdesätter att bilen skall vara just liten och osäker i trafiken. Argument som för mig känns helknasiga. När behöver man lite plats och små deformeringszoner :confused:

kjistoffer
2012-01-10, 09:32
Fast då kan han ju tex köpa denna: http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Lupo_nybes_nyservis_1_4_38018921.htm?ca =15&w=1
3 år yngre, inte så mycket dyrare?
Kollar du nått på bilsmart.se? Där kan du se besiktningsstatistik. Även om det inte säger allt så har man lite koll iaf.
http://bilsmart.se/2313_volkswagen_lupo_1_0_2001

Ja visst, jag bara gick in och tog första och ända arosa jag hittade i gbg på 5sec på blocket.
Men det ser väll inte så pjåkigt ut med besiktningen va?
Sålde precis min 99 för 20lax för jag ska ha in barnvagn nu förtiden. hade gått 8k mil och gick helt utan problem i dom 3 åren jag hade den.

Benny01
2012-01-10, 09:43
Precis. En välskött A4 tex är ju rena lyxbilen för en billig peng :)
Ex på en 1.8 oturbo:
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A4_1_8_37932005.htm?ca=1_9&w=3

Det beror ju förvisso på hur mycket man värdesätter att bilen skall vara just liten och osäker i trafiken. Argument som för mig känns helknasiga. När behöver man lite plats och små deformeringszoner :confused:

Du jag hade en 1,8t i 2 år, nästan ny. Efter 8k i bensinpengar/månad så gav jag upp.

kjistoffer
2012-01-10, 09:43
http://bilsmart.se/23047_seat_arosa_1_4_8v_1999
Störta felet verkar vara att folk som äger bilen inte kan sköta lampbyte.
Enligt vad jag hört är anledningen till att dom slutade tillverkas att lupon va lika dyr att tillverka som polo. Så dom skulle sälja den lilla lupo för samma peng som polo, vilket säger lite sig själv inte hade fungerat.

kjistoffer
2012-01-10, 09:50
Du jag hade en 1,8t i 2 år, nästan ny. Efter 8k i bensinpengar/månad så gav jag upp.

Turbo och billig bil brukar inte klaffa alls. Oftast mer krångel också, kanske inte nyare.

delta_mats
2012-01-10, 09:54
Välj en bil utan turbo, drar mindre soppa och ingen risk för dyr rep pga sleten turbo.

Sandra81
2012-01-10, 09:57
Alla tjejkörda bilar måste byta koppling... i vissa fall växellåda också.

varför måste man byta koppling och växellåda för att den är tjejkörd?

delta_mats
2012-01-10, 10:06
varför måste man byta koppling och växellåda för att den är tjejkörd?

För att ni är dåliga på att köra bil.

Sandra81
2012-01-10, 10:11
För att ni är dåliga på att köra bil.

okej..

Börje H
2012-01-10, 10:15
Du jag hade en 1,8t i 2 år, nästan ny. Efter 8k i bensinpengar/månad så gav jag upp.

Jag länkade ju en oturbo.
A4:orna finns ju i en 100 hästars 1,6:a också, som borde kunna komma ner mot 0.6-0.7 om man vet vad man håller på med. Skall man åka verkligen snålt så finns det ju däremot få bilar som kan knäppa en VAG´s 1.9 tdi på fingrarna. En lb-reggad sådan så då djäklar är det en sparbössa *drool*