handdator

Visa fullständig version : Bilproblem


Tabbe
2012-01-03, 23:09
Startmotorn går runt men den startar inte förens efter 3-4 försök.
Händer bara när det är blött ute.
Någon som vet?
En volvo s40 - 99

MathiasF
2012-01-03, 23:32
Kan vara allt möjligt som har med tändning eller bränsleblandning att göra
det du får göra är att felsöka.

Startgas in i insuget utesluter bränsleproblem
Kolla så att kontakter på LMM och tändspolar sitter på ordentligt

spoonchest
2012-01-03, 23:32
Hur kallt brukar det vara när den krånglar?
Hur länge låter du startmotorn gå innan du släpper nyckeln?
Vad är det för motor i den? Turbo?

Tabbe
2012-01-04, 10:25
Kan vara allt möjligt som har med tändning eller bränsleblandning att göra
det du får göra är att felsöka.

Startgas in i insuget utesluter bränsleproblem
Kolla så att kontakter på LMM och tändspolar sitter på ordentligt

hm okej

Hur kallt brukar det vara när den krånglar?
Hur länge låter du startmotorn gå innan du släpper nyckeln?
Vad är det för motor i den? Turbo?

runt nollgradigt.
låter den gå runt 3-4 sekunder.

1.8, inte turbo.

Bamse79
2012-01-04, 10:49
Kolla batteriet när du liks är igång...

Vitamin
2012-01-04, 10:55
Solenoiden i startmotorn låter det som

drakfelt
2012-01-04, 10:56
Kolla så alla tändkablarna sitter bra o inte är rostiga i hattarna. Spraya ner lite 5-56 i hatten kan man göra


Postat via en mobil enhet

Jarod
2012-01-04, 11:05
Häll i en flaska K-sprit i tanken precis innan du tankar nästa gång.

Tabbe
2012-01-04, 11:11
Kolla batteriet när du liks är igång...

Byttes förra året, kolla hur?

Solenoiden i startmotorn låter det som

Ingen aning vad det är och vad ska jag kolla ang. det?

Kolla så alla tändkablarna sitter bra o inte är rostiga i hattarna. Spraya ner lite 5-56 i hatten kan man göra


Postat via en mobil enhet

Ska jag göra!

Häll i en flaska K-sprit i tanken precis innan du tankar nästa gång.

Ska också göras! Ska jag köra runt med k-sprit och lite bensin och sen tanka?


Tack alla.

drakfelt
2012-01-04, 11:11
Häll i en flaska K-sprit i tanken precis innan du tankar nästa gång.

Trodde mest det användes för att fuska ner avgasvärdena lite, vad har det mer för spännande effekter?


Postat via en mobil enhet

MathiasF
2012-01-04, 11:24
Byttes förra året, kolla hur?

Batteritestare, tvivlar på att det är batteriet



Ingen aning vad det är och vad ska jag kolla ang. det?

startsolenoiden är en sak som ploppar ut när den spinner (av startmotorn) och greppar svänghjulet och vrider runt motorn, om motorn går runt så är det inte solenoiden





^^^

Jarod
2012-01-04, 13:02
Trodde mest det användes för att fuska ner avgasvärdena lite, vad har det mer för spännande effekter?


Postat via en mobil enhet

Tar bort fukt i tank/bränslesystemet.

Gnusram
2012-01-04, 13:14
Kör du ofta runt med lite bensin i tanken eller tankar du alltid fullt? I det första fallet får du en massa kondens i tanken och bilen kan bli lite tjurig. Dessutom rostar tanken fortare om det nu är en sån som rostar. Kör på Jarods grej först tycker jag. En annan billig grej är att ta bort och sätta dit alla kontakter som har med bränsle och tändning att göra. Rucka lite på de, tre-fyra gånger sådär. Det är inte helt omöjligt att det med åren blivit lite beläggningar och skit i kontakterna och som sagt, det kostar inget.

Varför kör du så kort på starten? Håll kvar nyckeln till bilen startar tycker jag, om vi inte börjar prata bortåt 20 sek eller nåt för då kan startmotorn bli varm.

Explosiven
2012-01-04, 23:55
5-56 i alla hattar och i fördelardosan. Jag har haft massor med bilar med liknande problem. 5-56 is the shit.. när man kör gamla skrällen.

MathiasF
2012-01-05, 01:37
5-56 i alla hattar och i fördelardosan. Jag har haft massor med bilar med liknande problem. 5-56 is the shit.. när man kör gamla skrällen.

Vilken fördelardosa?

Välkommen till denna sidan Kuwaitkriget, nuförtiden sitter varje tändspole ihop med tändhatt på var tändstift.


Edit: undantag saab där samtliga sitter i en kassett.

Toxic
2012-01-05, 01:52
Vilken fördelardosa?

Välkommen till denna sidan Kuwaitkriget, nuförtiden sitter varje tändspole ihop med tändhatt på var tändstift.


Edit: undantag saab där samtliga sitter i en kassett.

Volvo införde system med separata spolar just 99-00 så lugn o fin nu!


Sent from my iPhone using Tapatalk

MathiasF
2012-01-05, 01:57
Volvo införde system med separata spolar just 99-00 så lugn o fin nu!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jäkla stenålder, sedär.

PowPow
2012-01-05, 08:02
Min kina-moppe arbetar likadant. Lite svårstartad när det regnar. Regnar det riktigt mycket så dör den på full gas när man kör också. Fukt någon stans antar jag?

Ska börja med 5-56 på tändhatt osv. Vad mer kan man testa om man orkar?

Tabbe
2012-01-05, 08:06
Jag har köpt både 5-56 och ksprit, återkommer :D

Slartibartfast
2012-02-02, 16:36
Jag lånar trådjäveln.

Min VW Golf '06 (1,6FSI) har börjat dra soppa så in i helvete dom senaste veckorna. Jag har 10km till jobbet, och den sträckan brukar gå på en medelförbrukning om 7,3l. Dom senaste veckorna har den legat kring 8l. Idag var fanskapet uppe på 8,6l!!

En landsvägssträcka på 100km brukar gå på 5,3-5,5 liter. I helgen gick den på 6,3!

Visst har det varit extra kallt, men jag kan inte tänka mig att det har nån märkbar inverkan, speciellt på långa streckor.

Vaffan är det som är fel!? *gah!*

Och nej, jag har inte handbromsen på.

Toxic
2012-02-02, 17:57
Kör du kallstart?

Slartibartfast
2012-02-02, 19:45
Kör du kallstart?

På morgonen kör jag ur mitt varma garage. Från jobbet kör jag efter att ha haft motorvärmare ett par timmar.

Toxic
2012-02-02, 19:58
På morgonen kör jag ur mitt varma garage. Från jobbet kör jag efter att ha haft motorvärmare ett par timmar.

Då håller jag med om att det är lite mysko, kallluft är ju annars något som en överladdad motor uppskattar, men hur håller den värmen under turen då?
Blir motorn kall när du kör kommer den mata på mera soppa likt vid en kallstart...
Ganska så mycket mer, dvs ligger den något under normalt alls vad du kunnat se?

Grelle-
2012-02-02, 20:12
När kollade du lufttrycket i däcken senast?

Går den som vanligt annars eller upplevs den klenare? Kollat så inte luftfiltret är igensatt? Kanske inte så troligt men oftast väldigt liten insats.

Slartibartfast
2012-02-03, 09:00
Tack för er input! Ska kolla upp bla filtret.

Annars går bilen lika bra som den alltid gjort. Har dock märkt att det alltid tagit länge innan motorn blir varm. Har man full fräs på varmluften en kall dag tar det väldigt länge innan det inte är svinkallt i kupén längre. Speciellt förstås när det är väldigt kallt ute.

Idag var förbrukningen på jobbresan nere på 7,4l igen, trots att det var -29 grader. Kallast hittills. Märkligt.

Livankaret
2012-02-03, 09:03
Startmotorn går runt men den startar inte förens efter 3-4 försök.
Händer bara när det är blött ute.
Någon som vet?
En volvo s40 - 99

Fukt, bytt kablage.

Livankaret
2012-02-03, 09:06
Tack för er input! Ska kolla upp bla filtret.

Annars går bilen lika bra som den alltid gjort. Har dock märkt att det alltid tagit länge innan motorn blir varm. Har man full fräs på varmluften en kall dag tar det väldigt länge innan det inte är svinkallt i kupén längre. Speciellt förstås när det är väldigt kallt ute.

Idag var förbrukningen på jobbresan nere på 7,4l igen, trots att det var -29 grader. Kallast hittills. Märkligt.

Hur kör du egentligen? svärföräldrarna har en 06:a och den får jag ner i 5,5 i snitt, snoozar du järnet om mornarna eller? :D

Slartibartfast
2012-02-03, 09:11
Hur kör du egentligen? svärföräldrarna har en 06:a och den får jag ner i 5,5 i snitt, snoozar du järnet om mornarna eller? :D

Min arbetsresa är hälften centrumtrafik och hälften motorväg.

På landsväg snittar jag som sagt 5,3-5,5. Cruise control ftw.

Gnusram
2012-02-03, 10:04
Tack för er input! Ska kolla upp bla filtret.

Annars går bilen lika bra som den alltid gjort. Har dock märkt att det alltid tagit länge innan motorn blir varm. Har man full fräs på varmluften en kall dag tar det väldigt länge innan det inte är svinkallt i kupén längre. Speciellt förstås när det är väldigt kallt ute.

Idag var förbrukningen på jobbresan nere på 7,4l igen, trots att det var -29 grader. Kallast hittills. Märkligt.

Dålig värme och hög bränsleförbrukning skulle kunna peka på termostaten.

Slartibartfast
2012-02-03, 17:11
Dålig värme och hög bränsleförbrukning skulle kunna peka på termostaten.

hmm. Idag var det 25 grader kallt när jag åkte från jobbet, där motorvärmaren stått på i två timmar. När jag kom hem stod motorens värmemätare fortfarande på 75-80 grader. *screwy* FÖrbrukningen var 8,5l.