handdator

Visa fullständig version : Somnar inte pga. att jag sitter vid datorn...


Gevol
2012-01-03, 22:33
Jag somnar alltid sent pga. att jag inte kan låta bli att sitta vid datorn på kvällen. Det är ett så kraftigt okontrollerat sug att få sitta vid datorn när man kommer hem.

Hade jag stängt datorn och lagt mig å blundat så hade jag somnat på tio minuter. Men jag kan inte bara ligga och inte göra något, finns det något att fingra med måste jag göra det.

För när jag väl sover så sover jag bra, bara att jag börjar arbeta tidigt så blir sällan mer än 5-6h sömn, vilket för mig är för lite.

Jag hade velat ha en tablett att ta en timme innan man vill somna som däckar en, finns det?

deviantART
2012-01-03, 22:35
5mg Nitrazepam funkar utomordentligt!

Herr Oberst
2012-01-03, 22:41
5mg Nitrazepam funkar utomordentligt!

Du är ju smart. Varför trycka i sig massa skit när man inte har sömnsvårigheter?

StarkaUlf
2012-01-03, 22:50
Eller så lär du dig att prioritera vad som är viktigast

mattilainen
2012-01-03, 22:53
lägg dig alltid och se på något.

mattepatte
2012-01-03, 23:03
Har börjat få samma problem, förut hade jag sömnrutiner som ett litet spädbarn.

Gevol
2012-01-03, 23:05
lägg dig alltid och se på något.
Mitt problem där är att ser jag på en film så håller jag mig också vaken sent.

MtotheM
2012-01-03, 23:17
Kör en timer till elen, så att den går sent på natten? :)

Crocker
2012-01-03, 23:21
5mg Nitrazepam funkar utomordentligt!
Är inte det en bensodiazepin?

Sniggel
2012-01-03, 23:30
Dagens i-landsproblem. Och det menar jag inte på ett skämtsamt sätt. Det här är en utav problemen vi kommer att få mer och mer utav som följd av det stimuli-samhälle vi har utvecklat åt oss.
Gäller att försöka hitta hur man tur sig ur dessa behov man har skapat sig. Vissa grejer har jag redan gjort, som att t ex inte alltid ha mobilen på mig. Detta är något som stressar mig enormt, att någon alltid kan nå mig. Så därför lämnar jag den hemma med flit ofta. Och när jag har den på mig är det på låg volym eller ljudlös så att jag kan se om någon har ringt när jag har lust att kolla den.
Någon mer som känner igen sig?

Zaqwer
2012-01-03, 23:41
Jag somnar inte i tid för att jag sitter vid datorn eller tv'n på kvällarna. Men anledningen att jag sitter vid datorn eller tv'n är för att jag inte kan somna. *gah!*

Doctor Snuggles
2012-01-03, 23:55
5mg Nitrazepam funkar utomordentligt!

Ja, vilken utmärkt idé! Riskera abstinens som är värre än från alla andra droger, och som i värsta fall kan hålla på i flera år.

Awesomeous Prime
2012-01-04, 00:29
Dagens i-landsproblem. Och det menar jag inte på ett skämtsamt sätt. Det här är en utav problemen vi kommer att få mer och mer utav som följd av det stimuli-samhälle vi har utvecklat åt oss.
Gäller att försöka hitta hur man tur sig ur dessa behov man har skapat sig. Vissa grejer har jag redan gjort, som att t ex inte alltid ha mobilen på mig. Detta är något som stressar mig enormt, att någon alltid kan nå mig. Så därför lämnar jag den hemma med flit ofta. Och när jag har den på mig är det på låg volym eller ljudlös så att jag kan se om någon har ringt när jag har lust att kolla den.
Någon mer som känner igen sig?

Ja, mobilen är ett jävla otyg...
jag har den aldrig med ljud i princip, bara vibrator, missar typ alla samtal alltid vliket gör att jag screenar dom i lugn å ro sen när jag råkar kolla på den... samt lämnar gärna hemma den så ofta som möjligt när jag är nån annan stans (t ex gymmet, där är det fan heligt för mig att så mycket som möjligt slippa ha mobilen med...ibland så "måste" man pga nån anledning men då åker den i gymbagen på ljudlöst/vibratorfritt...)

Men, nu sitter jag ju uppe å kan inte somna å sitter vid datajäveln så, inte nå bättre det...

Jishuku
2012-01-04, 00:45
Har samma problem. Sitter här nu och borde ha lagt mig för en timme sen.

En annan sak är hur enformig man faktiskt blivit. Jag undrar vad jag hade gjort om inte datorn funnits. Kan inte ens minnas vad jag gjorde om vintrarna innan internet. Något måste jag ju bevisligen ha sysslat med, men tragiskt nog har min förmåga att komma på saker att göra utanför den digitala världen försvunnit nästan helt.

Det är enklare att sätta sig framför datorn och kolla roliga bilder än att packa sig ut i ovädret för att ta sig till tennishallen. Ska försöka bryta detta mönster, avvänja mig skiten. Då lär nog min dygnsrytm fixa sig också.

Ska skriva upp mig på någon kvällskurs till att börja med.

vicarious
2012-01-04, 00:46
Det är väl bara att gå och lägga sig. Skyll dig själv om du är trött på morgonen :D

Crocker
2012-01-04, 00:49
Har samma problem. Sitter här nu och borde ha lagt mig för en timme sen.

En annan sak är hur enformig man faktiskt blivit. Jag undrar vad jag hade gjort om inte datorn funnits. Kan inte ens minnas vad jag gjorde om vintrarna innan internet. Något måste jag ju bevisligen ha sysslat med, men tragiskt nog har min förmåga att komma på saker att göra utanför den digitala världen försvunnit nästan helt.

Det är enklare att sätta sig framför datorn och kolla roliga bilder än att packa sig ut i ovädret för att ta sig till tennishallen. Ska försöka bryta detta mönster, avvänja mig skiten. Då lär nog min dygnsrytm fixa sig också.

Ska skriva upp mig på någon kvällskurs till att börja med.
+10, ska upp 7 imorgon. Förväntar mig en helvetisk morgon där jag som vanligt ångrar att jag var uppe så länge. :hbang:

Sarwien
2012-01-04, 01:11
Har exakt samma problem. I 1an och 2an i gymnasiet la jag mig i princip alltid innan 23, nu i 3an lägger jag mig oftast 4 och somnar typ vid 5. Har iofs slappare schema nu, men ändå.

astrodog
2012-01-04, 01:16
Har samma åkomma, tror mitt dygn är lite längre än andras och mitt sömnbehov något större. Lider också emellanåt av en oförmåga att släppa tankarna.

MrBoris
2012-01-04, 01:19
Jag har en regel, inge dator efter 21 (lägger mig 23/24), TV o sitta långdistans från den funkar bättre. Nästan varje gång jag bryter regeln med datorn får jag svårt att sova

Patriarch K
2012-01-04, 01:26
Jag är lite i samma sits. Jag har kommit fram till att en bra lösning är att stänga av datorn och därefter gå att duscha och sedan hoppa ner i sängen ren och fin och somna som en stock!

mysteak
2012-01-04, 01:47
Har exakt samma problem, samma sak varje dag. Men har inte mycket till val då jag tjänar mitt levebröd på kvällarna vid datorn.

Fy fan vad livet är jobbigt ibland alltså..

willtjam
2012-01-04, 02:02
Samma här! Fast jag har precis hittat en lösning: jag brukar ge mig lite tidigare och slösurfa på telefonen i sängen istället, och eftersom jag ligger ner så känner jag att blir väldigt trött och bestämmer mig därför att sova istället. Problem solved!

Magganyo
2012-01-04, 02:17
Motivation, om jag har någonting viktigt dagen efter så ser jag till att vara utvilad. Det har pendlat lite fram och tillbaka dock, under gymnasietiden var det hopplöst men nu funkar det bra pga målmedvetenhet skulle jag vilja säga.

ceejay
2012-01-04, 02:21
den bilden passar dock inte på kolo :s

dags o sova

Tricklew
2012-01-04, 02:24
Så du har ett problem, du vet varför, och du har lösningen. Vad är problemet? Tänk på oss stackare som lever med samma problem, fast snittar 60-90minuter per natt i sängen före sömnen kommer.

Doctor Snuggles
2012-01-04, 02:48
Så du har ett problem, du vet varför, och du har lösningen. Vad är problemet? Tänk på oss stackare som lever med samma problem, fast snittar 60-90minuter per natt i sängen före sömnen kommer.

Fan, det tänkte jag inte ens på. Grabben borde få en propp.

Fritösen
2012-01-04, 02:52
Så du har ett problem, du vet varför, och du har lösningen. Vad är problemet? Tänk på oss stackare som lever med samma problem, fast snittar 60-90minuter per natt i sängen före sömnen kommer.

snarare 3-4 timmar

astrodog
2012-01-04, 03:41
Skrämmande vanligt det verkar vara...

Kabuto
2012-01-04, 07:38
Lägg dig i sängen och läs något istället. Jag har samma problem, blir som aldrig trött framför datorn. Jag stiger upp för jobb 05:30, snittar 5h 30m sömn per natt.

Clark
2012-01-04, 07:57
Det är ett allmänt känt problem, att datorn får hjärnan att börja arbeta på högvarv och ge svårigheter att somna in. Alla synintryck man får på internet gör att hjärnan hela tiden matas med ny information att bearbeta. Du får helt enkelt skita i datorn. Gå och lägg dig och läs en bok i stället. Skönlitteratur. Böcker brukar vara sövande. En längre löpande text, som man kommer in i ger hjärnan ett jämnare informatinsflöde att hantera och ger en sövande effekt. Jag kan inte ens läsa tidningar på kvällen längre. En bok är enda sättet för mig att komma till ro.

Mental
2012-01-04, 08:12
I min router finns det en schemaläggare för föräldrar som vill begränsa sina barns internettid.

När jag hade svår släng av den här problematiken satte jag upp ett schema. Vardagar 0600-0720 Surftid (inte längre än så för då kommer jag sent till skola/jobb)
Sedan 1800-2200 (inte före 18 för då slarvades det med matlagning och ätande. Inte efter 22 för då kom jag efter med andra sysslor och sömn)
Fri surf 0700-0200 på fredag och lördag. Söndag var det surffritt på dagen så att lägenheten blev städad samt vettig sovtid.

Sedan så fick en kompis ange detta schema och sätta ett lösenord för schemaläggaren. Körde så i nära ett år.

Jag hade inga problem med serie och filmtittande samt spel, utan det är surfandet som var mitt problem.

proteinsynthesis
2012-01-04, 08:49
Klassiskt datorberoende. Kasta ut alla kablar till datorn eller något annat som försvårar att fasta framför "dumburken"

Gevol
2012-01-04, 22:41
Klassiskt datorberoende. Kasta ut alla kablar till datorn eller något annat som försvårar att fasta framför "dumburken"Samtidigt så tycker jag att datorn ger mig väldigt mycket. Vill inte dumpa den.

Där emot hade jag velat bli så trött på kvällarna att jag hellre sover än sitter vid datorn.