handdator

Visa fullständig version : Ont i ländryggen?


fredrik1
2012-01-03, 21:07
Hej,

När jag kör tunga knäböj, eller lastar mycket vikt på axlarna så trycks min rygg ihop, känns det som, och jag får ont i ländryggen, stickande smärta.

Jag har:
Inte ont i den annars
Ökat väldigt snabbt i vikter, nybörjare är jag.
en stel erector spinae

Vad kan det vara?

//L

fredrik1
2012-01-03, 21:15
Tillägg:

Om jag håller buktrycket, utan bälte minskar/försvinner smärTAN

burkmannen
2012-01-03, 22:06
Jag hoppas du kör med buktryck i alla övningar även med/utan bälte?

Om inte börja snarast och inte alls konstigt att du får ont i ryggen.

fredrik1
2012-01-03, 23:14
Jag hoppas du kör med buktryck i alla övningar även med/utan bälte?

Om inte börja snarast och inte alls konstigt att du får ont i ryggen.

and why is dat?

burkmannen
2012-01-03, 23:36
Om du inte ens har kunskapen om att man ska ha buktryck vid alla övningar bör du inte ens styrketräna. ;)

Eftersom buktrycket stabiliserar ryggraden och är en essentiel faktor för att du inte ska skada dig vid lyft.

Börja kolla upp hur man utför övningar innan du gör dom, speciellt marklyft och knäböj, finns mycket information på internet.

Tunga lyft ska du alltid ha buktryck om du vill hålla dig skadefri även om du bara flyttar möbler.

fredrik1
2012-01-04, 00:36
Om du inte ens har kunskapen om att man ska ha buktryck vid alla övningar bör du inte ens styrketräna. ;)

Eftersom buktrycket stabiliserar ryggraden och är en essentiel faktor för att du inte ska skada dig vid lyft.

Börja kolla upp hur man utför övningar innan du gör dom, speciellt marklyft och knäböj, finns mycket information på internet.

Tunga lyft ska du alltid ha buktryck om du vill hålla dig skadefri även om du bara flyttar möbler.

Så om jag utför knäböj, laddar med buktryck, kan jag ta andas ut och in en gång, och ladda om buktrycket?

Kan du länka till någon sida om buktryck och knäböj?

Malone
2012-01-04, 00:51
Så om jag utför knäböj, laddar med buktryck, kan jag ta andas ut och in en gång, och ladda om buktrycket?

Kan du länka till någon sida om buktryck och knäböj?

Håller med burkmannen.

Konstant buktryck när du håller i vikter. Andas kommer du behöva annars lär du få syrebrist men kommer förmodligen bli ganska grunda andetag.

Finns artiklar på T-nation du kan söka upp :)

Malone
2012-01-06, 19:44
Så hur känns det att träna nu med buktryck? Kvarstår problemen?