handdator

Visa fullständig version : Bolån, hur?


Larsson92
2012-01-03, 20:24
Hej,
Det är så att jag är intresserad av ett bostadsköp, en bostadsrätt. Men problemet är att jag inte har någon fastanställing utan jag är visstidsanställd (timanställd).

Mina föräldrar kan gå i borgen, men det finns inte längre utan enbart medlåntagre och eftersom mina föräldrar redan har lån så kan de inte vara medlångare på ett till lån.

Jag anser att jag lätt kan få ihop till 3500 kr/månaden till hyra men lyckas inte "övertala" banken, hur går jag tillväga för att få ett lån utan fastanställning och sky hög ränta?

Några förslag?

Mvh

Dirty South
2012-01-03, 20:26
Sluta särskriv.

Jag tycker jag att du ska vänta tills du har ett jobb med fast anställning.

Madame
2012-01-03, 20:30
Du kanske kan få ihop till 3500/månad som det ser ut just nu, men sen då? Med nuvarande anställningsform har du inte mycket till trygghet och det är ju det banken vill försäkra sig om, att du kan betala både nu och i framtiden.

Bästa sättet att övertala banken att ge dig ett lån är att skaffa fast tjänst :)

ekmanc
2012-01-03, 20:33
Bluestep? de gör iallafall alltid reklam för att de tar även folk med visstidsanställningar men sen om det är något att ha överlag har jag ingen aning om.

PowPow
2012-01-03, 20:34
Att dina föräldrar redan har lån betyder inte per automatik att de inte kan stå som medlånare på ditt lån också.

Banken räknar inte bara med att du ska klara att få ihop till hyran (här antar jag att du räknar in räntor och ev amortering också), du ska ju kunna leva också.

Men testa olika banker. De två första sa nej direkt till mig när jag var student för massa år sedan (trots att mina föräldrar kunde stå som medsökande), medan den tredje banken sa ja utan någon vidare diskussion. Är kanske svårare idag dock.

Hur du ska undvika skyhöga räntor vet jag inte. Eller jag förstår inte frågan. Se till att inte ta något dumt blancolån så borde det väl gå vägen. Bind lånet om du är orolig av dig.

Snobbe
2012-01-03, 20:42
Beroende på hur höga lån dina föräldrar har och deras inkomst så kan de få ta ett till lån. Du kommer aldrig få ett lån själv som icke fastanställd. Och visst du anser att du kan få ihop 3500kr oc hdet kan du säkert. Problemet är att banken tänker framåt och dom behöver en säkerhet.

Mitt tips, skaffa ett jobb där du blir fastanställd och ta lån.

För att skippa skyhög ränta så ska du först och främst fixa de 15% som behövs för om du kommer behöva låna till dom också så kommer det bli dyrt för dig.

Sniggel
2012-01-03, 21:10
Skaffa fast anställning. Planera hur det ska ske och ha tålamod. Under tiden kan du ju spara undan pengar på ditt nuvarande jobb för att bygga upp en buffert.

PowPow
2012-01-03, 21:12
Äh, killen är 92:a och bor antagligen hemma. Klarar* han det ekonomiskt att ta ett lån nu så är det väl bara att köra, tycker jag.

* självklart förutsatt att han känner med full säkerhet att han klarar det ekonomiskt, även om räntorna går upp eller andra saker händer med arbete osv.

Snobbe
2012-01-03, 21:12
Hur mycket vill du låna? Hur mycket har du sparat just nu? Om du inte tycker det är privat så säg gärna vad du tjänar just nu efter skatt.

Snobbe
2012-01-03, 21:14
Äh, killen är 92:a och bor antagligen hemma. Klarar* han det ekonomiskt att ta ett lån nu så är det väl bara att köra, tycker jag.

* självklart förutsatt att han känner med full säkerhet att han klarar det ekonomiskt, även om räntorna går upp eller andra saker händer med arbete osv.

Vad hjälper det om man bor hemma? När han köpt lägenheten så kommer han ju inte göra det längre?

PowPow
2012-01-03, 21:32
Vad hjälper det om man bor hemma? När han köpt lägenheten så kommer han ju inte göra det längre?

Nej, menade inte så. Tänkte att han antagligen inte ville bo kvar hemma hos sina föräldrar bara. Klart pojkvaskern ska ha en lägenhet, tänkte jag :D

Kallsone
2012-01-03, 21:36
Jag hade skaffat mig ett fast heltidsjobb innan jag köpte bostad. Det kostar jävligt mycket att flytta hemifrån. Det är inte bara månadskostnaden för bostaden (hyra, ränta, amortering m.m.) Utan alla andra jävla räkningar också som dimper ner. Ända posten man får är ju för fan bara räkningar. Telefon, internet, försäkringar m.m.

Jag flyttade hemifrån när jag var 18 år. Jag hade fan inga pengar över alls. Kunde knappt bo. Bättre att jobba hårt och spara pengar samtidigt som man bor hemma!

MAXX
2012-01-03, 21:50
varför inte hyresrätt?

Srednq
2012-01-04, 08:30
swedbank räknade för 2,5 år sen att du ska ha 7200:- kvar att leva på efter att bostaden är betald. bostad= driftskostnad+ränta (deras 5 årig+3% idag 7,54%)

edit. detta är per vuxen som bor där och som standar krävs fast anställning i minst 6 månader

Snobbe
2012-01-04, 09:54
varför inte hyresrätt?

Vet ej var han letar men är det sthlm så kan han glömma hyres:) Om inte andra hand då såklart men även det är väldigt svårt. Dock så har jag svårt att se vilka lägenheter man kan köpa i sthlm som ger en hyra+lån=3500kr.

MathiasF
2012-01-04, 09:57
Vet ej var han letar men är det sthlm så kan han glömma hyres:) Om inte andra hand då såklart men även det är väldigt svårt. Dock så har jag svårt att se vilka lägenheter man kan köpa i sthlm som ger en hyra+lån=3500kr.

Var får du stockholm ifrån? Det står under hans nick att han bor i Borås.

hultman
2012-01-04, 13:28
Vad du än gör, välj för helvete inte bluestep eller något annat tramsföretag som erbjuder lån till ockerräntor. Inte för att vara taskig, men om dina föräldrar har full belåning på sin lya kanske det inte är rätt utgångsläge...