handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag kunna hålla på min kost? Har det jättesvårt!


Deanmartin
2012-01-03, 19:58
Har under nästan 1 1/2 vecka nu hållit en bra kost samt träning, men så fort jag är hungrig går tankarna till den dåliga maten, godis och annat liknande skit.

Jag hade tänkt hålla detta i 6månader åtminstone, det är mitt mål, att träna och hålla kosten tills jag reser utomlands.

Men varje dag nu börjar bli något av en psykologisk strid och hur jag ska vinna över den i 6månader känns inte realistiskt! När jag är mätt brukar det dock kännas bra, men när jag börjar bli hungrig är då det blir jobbigt. Jag har fortfarande kvar mitt sockerberoende, det är jag nästan säker på för jag får ett sjukt sug som sagt och det känns inte alls nyttigt med något sådant.

Gissar att några kommer rekommendera att unna mig själv godsaker en dag, men jag kan nästan lova att det inte är bra för mig att göra så och få smaka på allt igen. Det vill jag inte heller.

Hur ska jag tänka? Vad ska jag göra? På kvällarna försöker jag inte äta (käkar middag runt 17-18 och inget efter det) men det blir svårt när jag då blir hungrig. Speciellt på helger! Då känns det som godis och så skulle få mig gladare. Är det något psykiskt jag borde kolla upp eller? Vet varken ut eller in längre...

Jag ligger på 1900kcal per dag för övrigt. För att behålla min vikt behöver jag 2500kcal. Lite onödig info kanske, men du ser ni åtminstone hur mycket jag äter varje dag och det är ju inte så jättelite. Tränar 3ggr/v.

Rakanichy
2012-01-03, 20:16
Ät Energiglesare mat, bli inte hungrig.

Grönsaker!!!

Roger that
2012-01-03, 20:22
Förstår din känsla, äter du mycket protein? Viktigt för mättnadskänslan! Det är jobbigt i början men efter ett tag vänjer sig kroppen :)

Meanmug
2012-01-03, 20:33
Det bästa och göra när tankarna kommer på onyttigheter är att substituera dem med nyttigare alternativ. Det låter klychigt men det finns massvis med recept på olika efterätter som är kalorifattiga! Köp även smakessenser, finns allt från gräddkola, choklad osv att ha i keso eller kvargen.

vicarious
2012-01-03, 20:39
Protein och fiberrika grönsaker mättar oftast bra.

Se till att hålla dig sysselsatt med saker. Är man rastlös är det lätt att man bara går och tänker på mat eller kollar i skafferiet.

För att dämpa eller bli av med sötsuget skulle du kunna se över hur mycket och vilka kolhydratskällor du äter. För mig blir sötsuget värre desto mer kolhydrater jag äter. Så skär jag ner på kolhydraterna så minskar sötsuget oftast. Kanske byta ut mackorna mot något annat?

hidden
2012-01-03, 20:40
Kan ju tips om pepsi max och lakrisal. Ett pack lakrisal innehåller endast runt 100kcal, och pepsi max kan man räkna som 0. När suget blir skitjobbig och du känner att du vill avsluta deffen, kan du äta dessa istället för att frossa annat skit. Jag upplever STOR belåtenhet av att kombinera lakrisal + pepsi max. Min teori är att det skapas massor skum i magen, då det skapas skum i munnen om man råkar ha båda saker i samtidigt. Blir mycket gaser och det tar upp massor plats :D

Annars verkar lättostkaka vara populärt.

Freitrich
2012-01-03, 21:00
Håll ut ett par veckor och få det till rutin, då brukar det bli lättare att motivera sig själv och snarare skuldkänslor om man funderar på att äta onyttigt. Går själv på 1400kcal per dag nu men har inge större problem, brukar se till att det finns 200-300 kcal att äta något gott för när man blir för sugen. Mixa 300g kvarg med 100g valfri bär och några fram lättströ på det, hur gott som helst och inte alls så onyttigt. Varierar dagliga kcal intaget också, lite mindre ena dagen och lite mer dan efter. På så sätt kan man unna sig lite extra en dag utan att överkonsumera.

Eg0n
2012-01-03, 22:06
Lightläsk i mängder!
Gnag på kcal snåla tilltugg hela tiden så att du inte hinner bli riktigt hungrig och spårar ur.
Tugga tuggummi.
Borsta tänderna, istället, inget är gott att stoppa i munnen efter tandborstning.
Ha motivationsbilder tillgängliga hela tiden, när du blir sugen tar du dig en en extra titt och tänk på dina mål.
Reverse motivation, om en målbild inte gör jobbet så brukar alltid en riktigt osmickrande bild på sig själv eller någon annan göra jobbet.
Några av mina fungerande metoder =)

komigen
2012-01-03, 22:10
Jag är inte så erfaren men har ett tips, käkar havregrynsgröt på morgonen. Man håller sig mätt länge och blir inte godis-sugen, funkar även bra som lunch och middag ibland.

mattilainen
2012-01-03, 22:17
Lightläsk i mängder!
Gnag på kcal snåla tilltugg hela tiden så att du inte hinner bli riktigt hungrig och spårar ur.
Tugga tuggummi.
Borsta tänderna, istället, inget är gott att stoppa i munnen efter tandborstning.
Ha motivationsbilder tillgängliga hela tiden, när du blir sugen tar du dig en en extra titt och tänk på dina mål.
Reverse motivation, om en målbild inte gör jobbet så brukar alltid en riktigt osmickrande bild på sig själv eller någon annan göra jobbet.
Några av mina fungerande metoder =)

mycket bra tips men för mig blir jag alltid hungrigare med tuggummi. Det har väl att göra med att kroppen tror den ska få mat och ökar salivproduktionen och saltsyran i magsäcken. Om detta nu har med det att göra. Men för vissa blir det självklart åt andra hållet så testa och se om det fungerar för dig.

Rexan
2012-01-03, 22:41
Jag tänker som så att det finns massor av saker jag inte kan förändra och jag suger. Då gäller det att göra vad jag kan. Det fungerar faktiskt.

Camgbg
2012-01-03, 23:41
En del tycker ju lchf minskar/tar bort sötsuget. Det kanske funkar för dig?

Själv käkar jag morotsstavar när jag blir "sugen". Det dämpar det värsta suget.

Om jag verkligen verkligen vill äta något onyttigt försöker jag köra en 20 minuter på cykeln innan.

L2310
2012-01-04, 01:24
Jag brukar ta en kopp te på kvällen om jag blir hungrig och inte ätit på några timmar. Av nån anledning känner jag mig inte lika hungrig när det blir varmt i magen! Men annars finns det ju inget som säger att du inte får äta efter en viss tidpunkt så länge du ligger inom kalorigränsen. Man blir inte tjockare av att äta kvarg klockan 21 än av att äta det kl 16.

Popliteus
2012-01-04, 01:27
Håller med föregående talare. Varma drycker har en bra mättande effekt på mig iaf.

Proxy
2012-01-04, 01:29
Cola Zero eller Pepsi Max! :) Innehåller inga kalorier, och innehåller dessutom koffein som är aptitdämpande.

Jode
2012-01-04, 10:10
Rotfrukter,pumpa,squash,wookgrönsaker i mängder till alla mål. Lovar att om du fyller magen med grönsaker du gillar och ligger hyfsat högt på protein och fett så försvinner "sötsuget" tids nog.

erkki
2012-01-04, 10:19
Om du undviker sötsaker helt i två veckor så kommer du ha bytt ut alla smakceller på tungan. Då har du samtidigt gjort dig av med det kemiska beroendet av det söta. Håll ut! Det är värt det!

Pretorian
2012-01-04, 11:04
Ska du ligga på -600 varje dag i ytterligare sex månader? Har du en målvikt något datum eller har du råd med att kanske inte ligga på så mycket minus varje dag?

korros
2012-01-04, 12:28
Periodisk fasta tycker jag är bra så att man får äta ordentligt när man väl gör det och bli mätt. Och då äter jag mycket kött. Igår t.ex åt jag 500g lövbiff och 500g laxfile med en massa grönsaker. Under fastan brukar jag dricka kaffe, lightdrycker, tugga tuggumin. Funkar hur bra som helst. Men suget efter mat kommer man nog aldrig riktigt ifrån. Det är bara att bita ihop.

Rexan
2012-01-04, 13:35
Om du undviker sötsaker helt i två veckor så kommer du ha bytt ut alla smakceller på tungan. Då har du samtidigt gjort dig av med det kemiska beroendet av det söta. Håll ut! Det är värt det!

U said whhhaaat?

Rexan
2012-01-04, 13:36
Periodisk fasta tycker jag är bra så att man får äta ordentligt när man väl gör det och bli mätt. Och då äter jag mycket kött. Igår t.ex åt jag 500g lövbiff och 500g laxfile med en massa grönsaker. Under fastan brukar jag dricka kaffe, lightdrycker, tugga tuggumin. Funkar hur bra som helst. Men suget efter mat kommer man nog aldrig riktigt ifrån. Det är bara att bita ihop.

Kan bara hålla med. Vara ständigt småhungrig suger.