handdator

Visa fullständig version : Varför har smithmaskinen lutande rörelsebana på stången??


Barbastark
2012-01-03, 19:43
Hejhej

I så gott som alla smithmaskiner jag sett så har stången en lätt lutande rörelsebana, dvs det skiljer en del i sidled från topp och bottenläge.

Min fråga är varför? Jag ser nästan ingen syfte med det. I de absolut flesta övningarna man kör i smithen tex bänkpress, knäböj, marklyft och axelpressar så vill man ju ha en så rak rörelsebana på stången som möjligt.

Så, som sagt, varför konstruera smithen på detta sätt??

Picap
2012-01-03, 20:22
Ett fenomen jag enbart bevittnat på ett gym. Är också mycket nyfiken då jag för skojs skull testade ett gäng övningar i den smithen bara för o se hur det skulle se ut och det kändes katastrofalt obekvämt. Hmm.

Är även nyfiken på detta :)

stridis
2012-01-03, 20:32
Hejhej

I så gott som alla smithmaskiner jag sett så har stången en lätt lutande rörelsebana, dvs det skiljer en del i sidled från topp och bottenläge.

Min fråga är varför? Jag ser nästan ingen syfte med det. I de absolut flesta övningarna man kör i smithen tex bänkpress, knäböj, marklyft och axelpressar så vill man ju ha en så rak rörelsebana på stången som möjligt.

Så, som sagt, varför konstruera smithen på detta sätt??

När jag böjer så blir det inte helt lodrätt utan en viss antydan till brytböj och i marklyft så kan man liksom stå så man drar lätt bakåt, det är najs tycker jag.

Axelpressar i smith är att be om axelproblem.

Mokai
2012-01-03, 22:47
Axelpressar i smith är att be om axelproblem.

Ahh och jag som körde det igår eftersom biffarna hade gymstolarna *cry*

Deceiver85
2012-01-03, 22:50
Jag ser nästan ingen syfte med det

Jag ser inget syfte med smithmaskinen...

Barbastark
2012-01-03, 22:59
Jag ser inget syfte med smithmaskinen...

Tycker smithen kan vara hur bra som helst då man tex kan köra bänk till fail utan att riskera bli mosad under stången.

Peter.B
2012-01-03, 23:25
Ahh och jag som körde det igår eftersom biffarna hade gymstolarna *cry*

För man behöver ju "gymstolar" till axelpressar..? *whatever*

andeem
2012-01-03, 23:44
Tycker smithen kan vara hur bra som helst då man tex kan köra bänk till fail utan att riskera bli mosad under stången.Om man missar att kroka upp stången finns ingen utväg och då är ju smithen snarast farligare. Med fri stång och utan viktlås kan man i sista hand tippa av vikterna.

Pungis
2012-01-04, 00:01
Om man missar att kroka upp stången finns ingen utväg och då är ju smithen snarast farligare. Med fri stång och utan viktlås kan man i sista hand tippa av vikterna.

Det var en svensk kille som dog så i smithen, för nåt år sedan..

C.E.J.
2012-01-04, 00:36
Tycker smithen kan vara hur bra som helst då man tex kan köra bänk till fail utan att riskera bli mosad under stången.

Då blir det en annan övning.

Fordon
2012-01-04, 06:25
Om man missar att kroka upp stången finns ingen utväg och då är ju smithen snarast farligare. Med fri stång och utan viktlås kan man i sista hand tippa av vikterna.

Det var en svensk kille som dog så i smithen, för nåt år sedan..

Och lastar man på på tok för mycket på den fria stången så man varken kan rulla av den eller luta den åt sidan så är den livsfarlig också.
Känns dumt att utgå från att man hanterar utrustningen fel. Då blir helt plötsligt var och varannat verktyg/maskin/utrustning livsfarligt.

Sheogorath
2012-01-04, 07:04
Axelpressar i smith är att be om axelproblem.

Varför?

Alkro
2012-01-04, 10:05
Jag tycker smithen är utmärkt att köra vadpressar i :D

Barbastark
2012-01-04, 10:06
Ingen som har nån OnT info? Dvs varför det är en lutande rörelsebana.

Rahf
2012-01-04, 10:20
Ingen som har nån OnT info? Dvs varför det är en lutande rörelsebana.

Nån ingenjör ansåg väl att det bäst representerade rörelsen i en fri stång? Vettefan.

manekin
2012-01-04, 10:25
Om man missar att kroka upp stången finns ingen utväg och då är ju smithen snarast farligare. Med fri stång och utan viktlås kan man i sista hand tippa av vikterna.

eller så kan du använda dig av de säkerhetslås som finns på smithen...då kan du faila när du "vill"

Lars Brinkhoff
2012-01-04, 10:26
Tänker mig en S-formad smithmaskin för att träna OL... eller inte.

stridis
2012-01-04, 10:27
Varför?

För att inte fan så har jag den banan i fria axelpressar och axlar är en känslig led.

stridis
2012-01-04, 10:29
eller så kan du använda dig av de säkerhetslås som finns på smithen...då kan du faila när du "vill"

Vad gör du om du failar i bottenläget? Det har jag gjort flertalet gånger i fria bänkpressar---> rulllat vikten, business as usual.

AtomicPuffin
2012-01-04, 11:15
Ingen som har nån OnT info? Dvs varför det är en lutande rörelsebana.

Jag gissar att det skall efterlikna en normal rörelsebana i dom vanligaste övningarna.

I böj kommer stången röra sig aningen (eller en hel del om du viker lite med överkroppen) framåt när rumpan åker bakåt för att du skall hålla balansen.

I bänk rör sig stången lite ner mot magen när du går från raka armar till att böja ut armbågarna runt 45 grader mot kroppen.

Finns säkert fler exempel.

Sheogorath
2012-01-04, 11:30
För att inte fan så har jag den banan i fria axelpressar och axlar är en känslig led.

Att man inte har samma rörelsebana gör inte smithmaskinen farlig för axlarna. Åtminstone har du inte lagt fram något argument för det vilket var det jag efterfrågade, eftersom du kom med det påståendet.

manekin
2012-01-04, 12:59
Vad gör du om du failar i bottenläget? Det har jag gjort flertalet gånger i fria bänkpressar---> rulllat vikten, business as usual.

Spärren sätter du så att den är strax under ditt bottenläge när du bröstar upp dig i bänken. Failar du i bottenläget, sjunk ihop, spärren räddar dig...frågor?

andeem
2012-01-04, 16:19
Spärren sätter du så att den är strax under ditt bottenläge när du bröstar upp dig i bänken. Failar du i bottenläget, sjunk ihop, spärren räddar dig...frågor?Får erkänna att jag inte bänkpressat i smith på årtionden. Är spärren steglös?

manekin
2012-01-04, 18:52
Får erkänna att jag inte bänkpressat i smith på årtionden. Är spärren steglös?

steglös å steglös, hullingar finns...ju nyare smith destå tätare steg verkar det som..men det är aldrig ett problem då man kan lösa det genom att välja högre/lägre bänk. Blir inte något problem i verkligheten...