handdator

Visa fullständig version : Ryggen sönder :(


Wiksit
2012-01-03, 17:01
Halloj!

Idag körde jag marklyft och kände redan från början att det kändes lita granna mellan latsen och ländryggen, men brydde mig inte och körde på. Efter uppvärmingen lastade jag på 115 kg och drog upp vikten, på vägen upp kändes det som ett knivhugg i ryggen och jag släppte stången omedelbart. Har svin ont i ryggen nu och kan inte böja mig ner utan att känna knivhugg i ryggen. Vad kan det vara som gör ont?

Här är en bild där jag har ont.
http://imageshack.us/photo/my-images/267/41354830.png/
Obs inte jag på bilden.

Edit Kan göra chins utan problem, känns ingenting.

TREX
2012-01-03, 17:11
Aj aj aj

mn8eii
2012-01-03, 17:22
Ryggskott (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ryggskott/) har statistiskt sett oftast muskulär bakgrund men kan också vara diskogen.

gunhamn
2012-01-03, 17:28
har haft precis samma ryggskada som du beskriver, det kändes som knivhugg i ryggen om man andades djup osv också.

Mina tips är promenader och lätt träning och försöka (när du kan) stärka upp ryggen. Mina reflektioner nu efteråt är att jag ökade i mark för fort och min ryggs muskelfästen var för sköra för dom ökande belasningarna. Inget att oroa sig över, det blir bättre. Jag har inget problem med det längre och har trots allt blivit en skaplig markare :)

Wiksit
2012-01-03, 17:32
har haft precis samma ryggskada som du beskriver, det kändes som knivhugg i ryggen om man andades djup osv också.

Mina tips är promenader och lätt träning och försöka (när du kan) stärka upp ryggen. Mina reflektioner nu efteråt är att jag ökade i mark för fort och min ryggs muskelfästen var för sköra för dom ökande belasningarna. Inget att oroa sig över, det blir bättre. Jag har inget problem med det längre och har trots allt blivit en skaplig markare :)

EXAKT! :) Det är precis som du säger, när jag andas djup får jag ont. Så vadå går det över av sig själv? Hur lång tid tog det? Vad menar du med stärka upp ryggen?

Numse
2012-01-03, 17:47
Det lär gå över av sig självt.. man behöver inte träna för att muskler ska läka ;) vila ett tag och börja köra lätt när det går.

Loke
2012-01-03, 18:00
Det borde verkligen sammanställas en tråd och klistras längst upp för den här typen av problem. Någon sorts handlingsplan. Det poppar ju upp sådana här trådar jämt, och jag tror det är ganska många som har haft problem med ryggen, eller har erfarenhet av vård av personer med problem med ryggen. Men tyvärr orkar man ju inte skriva alla erfarenheter varje gång.

Anyway, on topic: Ja, är det muskulärt (och det är det som sagt sannorlikt) så vill du stärka ryggen. Det gör man progressivt, först med promenader, sen kanske lite löpning, sedan kanske lite superman-övningar eller rygglyft, och sedan lätta marklyft med god teknik. Under hela den progressionen är det bra att stretcha erektorerna i ryggen, du kan säkert googla fram hur du gör det, det gör iaf att musklerna läker på ett bättre sätt.

När du väl kan träna marklyft utan någon direkt smärta i ryggen så bör du fortsätta länge med det, för många (mig, bland andra) krävs det riktigt mycket styrka i ryggen innan ryggskotten slutar komma tillbaka i diverse vardagssituationer.

Det lär gå över av sig självt.. man behöver inte träna för att muskler ska läka ;) vila ett tag och börja köra lätt när det går.

Det där är ju helt fel, och en av de största och vanligaste träningsmyterna. Man behöver ofta träna för att muskler ska läka, ibland riktigt hårt. Vila bidrar sällan till läkningen av muskler. Även om det KAN gå över utan aktiv rehab så brukar det gå snabbare med rehab, och man minskar dessutom risken för att samma skada återkommer.

Wiksit
2012-01-03, 18:06
Det borde verkligen sammanställas en tråd och klistras längst upp för den här typen av problem. Någon sorts handlingsplan. Det poppar ju upp sådana här trådar jämt, och jag tror det är ganska många som har haft problem med ryggen, eller har erfarenhet av vård av personer med problem med ryggen. Men tyvärr orkar man ju inte skriva alla erfarenheter varje gång.

Anyway, on topic: Ja, är det muskulärt (och det är det som sagt sannorlikt) så vill du stärka ryggen. Det gör man progressivt, först med promenader, sen kanske lite löpning, sedan kanske lite superman-övningar eller rygglyft, och sedan lätta marklyft med god teknik. Under hela den progressionen är det bra att stretcha erektorerna i ryggen, du kan säkert googla fram hur du gör det, det gör iaf att musklerna läker på ett bättre sätt.

När du väl kan träna marklyft utan någon direkt smärta i ryggen så bör du fortsätta länge med det, för många (mig, bland andra) krävs det riktigt mycket styrka i ryggen innan ryggskotten slutar komma tillbaka i diverse vardagssituationer.



Det där är ju helt fel, och en av de största och vanligaste träningsmyterna. Man behöver ofta träna för att muskler ska läka, ibland riktigt hårt. Vila bidrar sällan till läkningen av muskler. Även om det KAN gå över utan aktiv rehab så brukar det gå snabbare med rehab, och man minskar dessutom risken för att samma skada återkommer.

Hur lång tid tar denna rehab process?

Loke
2012-01-03, 18:12
Hur lång tid tar denna rehab process?

Beror nog på från person till person, för mig tog det många år innan ryggskotten helt slutade dyka upp, och då markade jag mer än 2 ggr kroppsvikten. Men då klurade jag ut det mesta på egen hand, det kanske går snabbare om man får bra råd. Dessutom hade jag rätt ordentliga problem som kom regelbundet.

Det är möjligt att du är tillbaka på samma nivå inom några veckor, det kan ju vara ganska lindrigt med tanke på att det antagligen är första gången det händer. Men som sagt, stretcha, och vila inte. Lägg rehaben på en nivå som känns bra, det är möjligt att du kan börja marka igen om bara ett par dagar.

Silencer
2012-01-03, 19:14
Tror du pajat en disk. Nu blir det balansboll och hela köret. Gå till en sjukgymnast för utredning. Du har fått en seriös skada, men det ordnar sig bara du går och får hjälp, så du behöver inte vara rädd att du förstört något för livet.

Wiksit
2012-01-03, 19:46
Ligger inte diskarna vid ryggraden? För jag har ont precis bredvid "vingarna"

killenigrillen
2012-01-03, 20:02
Tror du pajat en disk. Nu blir det balansboll och hela köret. Gå till en sjukgymnast för utredning. Du har fått en seriös skada, men det ordnar sig bara du går och får hjälp, så du behöver inte vara rädd att du förstört något för livet.

Wuut?

Vill du skrämmas eller?

Såg du bilden han visade med smärtan markerad?

Avstå från de övningar som gör ont ett tag, blir det inte bättre eller om det blir sämre på några veckor kan du kanske kontakta till exempel en sjukgymnast.

Wiksit
2012-01-03, 20:59
Wuut?

Vill du skrämmas eller?

Såg du bilden han visade med smärtan markerad?

Avstå från de övningar som gör ont ett tag, blir det inte bättre eller om det blir sämre på några veckor kan du kanske kontakta till exempel en sjukgymnast.

Får väl testa det och hoppas på det bästa.

Silencer
2012-01-03, 23:28
Jaha, antagligen en sträckning eller muskelbristning då. Ursäkta.

94aN
2012-01-04, 06:07
Har precis ont på samma ställe fast högra sidan då av ryggen. Det du beskriver hände exakt samma sak för mig fast jag utförde inte marklyft utan knäböj.

Har haft ont nu i snart 2 månader och vet inte vad jag ska ta mig till. Sjukgymnasten hittade inge fel med kotorna i ryggen osv utan att det kan va en muskelbristning eventuellt en sträckning. Jag ska vänta tills slutet av januari då jag börjat få ont i ländryggen också det känns som om det har spridit sig runt i ryggen denna skada.

Blir det inge bättre drar jag till akuten och röntgar och förhoppningsvis visar det något där.

Hoppas du blir bättre.

Wiksit
2012-01-04, 06:19
Har precis ont på samma ställe fast högra sidan då av ryggen. Det du beskriver hände exakt samma sak för mig fast jag utförde inte marklyft utan knäböj.

Har haft ont nu i snart 2 månader och vet inte vad jag ska ta mig till. Sjukgymnasten hittade inge fel med kotorna i ryggen osv utan att det kan va en muskelbristning eventuellt en sträckning. Jag ska vänta tills slutet av januari då jag börjat få ont i ländryggen också det känns som om det har spridit sig runt i ryggen denna skada.

Blir det inge bättre drar jag till akuten och röntgar och förhoppningsvis visar det något där.

Hoppas du blir bättre.

Låter inge vidare. :( Har du ont i vardagen också? När du t.ex ska plocka upp en jacka från golvet?

94aN
2012-01-04, 15:51
Ja det kan hända att vissa rörelser gör ont. Det som gör mest ont är när man ska vrida ryggen, för mig då. Hur är det med dig, vilka rörelser får du ont av?

Jag får även ont i ländryggen av att sitta/ligga för mycket.

mn8eii
2012-01-04, 17:06
Blir det inge bättre drar jag till akuten och röntgar och förhoppningsvis visar det något där.


Akutmottagningar är till för akuta besvär, dvs besvär som antingen är livshotande eller som riskerar att drastiskt förvärras om man inte får akut vård. Har du haft ont i ryggen i två månader så har du inget som helst att göra på en akutmottagning om det inte är så att du plötsligt fått så ont att du inte klarar dig utan akut smärtlindring, och då är det smärtlindringen som står i fokus. Har du tur kanske du blir skickad på en slätröntgen som man troligtvis inte kommer se särskilt mycket på och någon vidare utredning kommer inte jouren vara intresserad av att göra.

Rätt väg att gå är via en allmänläkare på en vårdcentral som sen ev. beslutar sig för att remittera dig vidare för röntgen alternativt ortopedmottagningen.

Nu är du ung och vet säkert inte bättre men personer som "drar till akuten för en röntgen" tar upp så otroligt mycket resurser som egentligen inte finns i de flesta landsting och försämrar möjligheterna till bra vård för personer som faktiskt är där de ska vara.

gunhamn
2012-01-04, 19:32
du skadar dig troligtvis för att din rygg är svag och skör så som sagt träna upp ryggen med till en början lätta marklyft och andra ryggövn men öka sedan vitkerna succsesivt för att få en stark och genomtränad rygg. Jag skadade min rygg på samma sätt 3 ggr i början av min markkarriär, första gången var jag borta 1 helg andra gången 2 veckor och tredje gången 1,5 månader.. Men nu har jag aldirg problem med det för nu är min rygg stark och (mer)genomarbetad i muskulaturen.

94aN
2012-01-05, 16:40
Hur behandlar man sträckningar/muskelbristningar i ryggen? Någon vänlig själ som kan berätta det? :)

EeJay
2012-01-05, 17:57
Hur behandlar man sträckningar/muskelbristningar i ryggen? Någon vänlig själ som kan berätta det? :)

Vila med lite extra vila. Ingen stretching, ingen massage... utan lite extra vila.

94aN
2012-01-05, 19:40
Vila med lite extra vila. Ingen stretching, ingen massage... utan lite extra vila.

Låter som väldigt mycket vila hehe. Hur länge bör man vila tills man är återställd? Har snart vilat 2 månader och har fortfarande ont.

94aN
2012-01-07, 15:02
Akutmottagningar är till för akuta besvär, dvs besvär som antingen är livshotande eller som riskerar att drastiskt förvärras om man inte får akut vård. Har du haft ont i ryggen i två månader så har du inget som helst att göra på en akutmottagning om det inte är så att du plötsligt fått så ont att du inte klarar dig utan akut smärtlindring, och då är det smärtlindringen som står i fokus. Har du tur kanske du blir skickad på en slätröntgen som man troligtvis inte kommer se särskilt mycket på och någon vidare utredning kommer inte jouren vara intresserad av att göra.

Rätt väg att gå är via en allmänläkare på en vårdcentral som sen ev. beslutar sig för att remittera dig vidare för röntgen alternativt ortopedmottagningen.

Nu är du ung och vet säkert inte bättre men personer som "drar till akuten för en röntgen" tar upp så otroligt mycket resurser som egentligen inte finns i de flesta landsting och försämrar möjligheterna till bra vård för personer som faktiskt är där de ska vara.

Roligt att du sa sådär, igår kväll kunde jag inte sova av en plötslig smärta som inte gick o undvika. Va vaken till 06.00 pga smärtan kunde inte sova. Idag känns det rent åt helvete med ryggen, jag funderar på o dra till akuten då jag befarar att något seriöst har hänt med min jävla rygg.

mn8eii
2012-01-07, 18:31
Roligt att du sa sådär, igår kväll kunde jag inte sova av en plötslig smärta som inte gick o undvika. Va vaken till 06.00 pga smärtan kunde inte sova. Idag känns det rent åt helvete med ryggen, jag funderar på o dra till akuten då jag befarar att något seriöst har hänt med min jävla rygg.

Har du så ont att du inte klarar dig hemma på receptfria smärttabletter så blir du såklart tvungen att söka akut vård. Finns en jourcentral öppen i närheten så kan jag tipsa att söka akuttid där först. Akuten åker du till om det inte finns något annat ställe som kan hjälpa dig med smärtlindringen. Det finns liksom inte så mycket mer man kan göra på en akutmottagning än smärtlindra och sen skicka hem dig när du haft dessa besvär så länge. Utredningar sköts via primärvården, dvs vårdcentraler.

Mighty Raven
2012-01-10, 12:05
Jag känner igen allt detta och blev hjälpt av två besök hos naprapaten, lite vila, en del stretch, en massa linement och väldigt lugn och försiktig träning.
Felen på mig (och jag skulle inte bli förvånad om du har ett liknande fel) var kombinationen snabb viktökning i både marklyft och knäböj så de små stödmusklerna i ryggen inte orkar med, samt korta muskler i lår och säte.
Detta ledde till ett milt ryggskott som får ses som en varningssignal, så nu kombinerar jag 5x5 träningen med bålträning på boll och en massa stretch.